Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:26

Ik ga hier toch even echt in duiken, vond het op zich al wel interessant en denk dat ik het voor een deel ook al wel toe pas maar heb nu een probleem wat ik nog nooit eerder heb gehad.
Een tijd terug ben ik begonnen met een echt boos paard en mijn methode tot nu toe blijkt niet succesvol. Ze heeft echt niet door dat het ook leuk kan zijn om commandos op te volgen en mij toe te laten bij haar en durft daar ook echt voor te bijten en trappen als ik wel dingen van haar wil.
Clickeren heb ik de eerste keer even geprobeerd maar ze nam die beloning niet fijn aan (trekpaard heeft grote mond :') ) maar daar kunnen we aan werken natuurlijk.

Nu mijn normale manieren niet werken is het tijd voor iets "nieuws". :Y)


Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:09

[***] schreef:
Fijn dat je je er meer in wil verdiepen, denk ook zeker wel dat het iets voor jullie kan zijn.
Wat doe je op dit moment met het paard? En hoe doe je dit?
Staat het paard ook buiten? Wat als je er gewoon in vrijheid bij gaat (zonder iets te vragen)?

Op dit moment poets ik en vraag ik stapjes opzij en achteruit. Ze wil alles zelf bepalen tot wanneer ik op houd met poetsen aan toe. Als ze ontspannen is doe ik wat zij wil (dus door gaan met poetsen of juist wegstappen) en als ze boos is wacht ik met de druk weghalen etc. Klassieke pressure release in feite. Als ze probeert te bijten straf ik, maar hoewel dit allemaal leek te werken is het nu weer steeds vaker dat ze zo boos is. Met vaak bedoel ik dan ook vrij constant.

Gewoon in vrijheid kan ik er behoorlijk goed gewoon bij staan, dat tot ik wil dat zij niet aan mijn laars frummelt of haar aan wil raken etc.

Ze staat buiten met andere paarden (die haar gelukkig de baas zijn al moeten ze daar vrij lomp voor zijn), maar heeft op het moment niet de ruimte om uit haar plaat te gaan. Ze is nog jong, 4,5.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:33

[***] schreef:
Top zeg +:)+
Ik heb de voorbije 2 weken amper iets gedaan, moest toevallig ook veel werken dus het kwam me niet zo slecht uit met dat rotweer ... Vanaf nu maar weer wat proberen te gaan doen.

@ Azmay : Wat doet je paard als je gewoon erbij gaat in vrijheid en niet specifiek naar je paard toe ofzo? Komt ze meteen naar je toe? Wijkt ze niet meer van je zijde? Of gaat ze na een tijdje weer verder waar ze mee bezig was?

Probeer even een ingang voor jullie te zoeken, vandaar de vragen ;)


Ze houd afstand, komt dan enorm in je ruimte en frummelt overal aan. En als je daar wat van zegt word ze boos en houd ze weer even afstand. Ze blijft ook ooit wel kalm bij je staan, ze is echt niet bang aangelegd en speelt overal mee.

@Freetorun
Ze heeft geen voernijd an zich, maar vind niet alles aantrekkelijk om te eten en doet het niet zo subtiel met die grote (bijtende) smoel als ik graag zou willen als ze het wel lekker vind.
Poetsen vind ze wel fijn, ze word juist boos als ik stop :+

Ik heb haar nu altijd vast staan of in ieder geval aan een touwtje als ik er mee werk en werk in de stal. Ze bijt echt vol en trapt vrij gericht dus ik kan ook geen risicos nemen wat dat betreft.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:04

[***] schreef:
@ Azmay : En als je er niks van zegt? Dat al eens geprobeerd? Gewoon er staan en negeren wat ze doet?
Als ze dan terug bezig gaat met haar eigen ding (want jij bent saai want er komt geen reactie) dan kan je bv. een handvol hooibrok toegooien. Als ze dan weer naar jou komt omdat ze denkt 'hmm, daar is wat te halen' dan gewoon weer negeren, tot ze er geen zin mee in heeft en haar eigen ding gaat doen.

Op die manier leren ze dat er vanalles te krijgen is als ze maar vooral niet met jou bezig zijn. En doorgaans kan je dan van daar beginnen om echte dingen op te bouwen. Zo heb ik ook een tijdje met een voerbak gewerkt waar ik de brokjes ingooide na de click ipv ze rechtstreeks te geven. Hielp ook om de focus van mij af te halen.


@ ieris : Dank je wel :D

Het voer had ik snel afgeschreven eigenlijk, maar er niets van zeggen betekent bij het bijten dat ze gewoon zuur blijft kijken (of flink raak bijt als ik in bereik sta) en bij het frummelen kan ze uren bezig zijn met slopen.

Ze doet wel heel graag dingen, dat is het kromme. Het is een ondernemend paard maar ze snapt gewoon nog niet hoe ze samen met mensen iets leuks kan doen.

In de bak gooien is een hele goede. Belonen voor mij negeren is op zich iets, maar ze kan dat op zich heel goed zolang ik een halster vast heb oid :')

Begin weer zin te hebben om aan de gang te gaan nu ik er wat meer over lees, clickeren gebruik ik al bij mijn eigen paard maar die vind het daadwerkelijk fijn om bij mij te zijn _O-

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:13

Peetstap schreef:
ieris schreef:
Ja dat voedsel aannemen is in het begin vaak een dingetje, maar als je goed consequent volhoud blijven ze echt heel beleeft.
Die van mij is echt niet meer opdringerig of bijterig, wacht heel netjes met zijn hoofd omlaag tot mijn hand daar is met de beloning.

Ben het helemaal met je eens:

Netjes en beleefd voedsel aannemen, alsmede een trigger van einde dingen vragen & voedselbeloning je paard aanleren is echt een van de basis dingen die je moet doen als je ermee bezig gaat.
Lastig hierin is het consequent blijven _/-\o_


Inderdaad super belangrijk en mij tot nu toe bij alle paarden makkelijk gelukt, punt zijnde dat ik bij die andere paarden wist dat ze me niet expres de hand af zouden bijten en bij dit paard zijn daar geen garanties op :o

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:27

Peetstap schreef:
Azmay schreef:
Inderdaad super belangrijk en mij tot nu toe bij alle paarden makkelijk gelukt, punt zijnde dat ik bij die andere paarden wist dat ze me niet expres de hand af zouden bijten en bij dit paard zijn daar geen garanties op :o


Nou tanden van het trekpaard alhier ergens in wat bij mijn lijf hoort is harde maar NEUTRALE reactie hoor.
Doet ze maar lekker testen bij haar soortgenoten, dat hoort voor mij bij basis-opvoeding.

Ze bijt echter omdat ze aansingelen niet zo fijn vindt, nou daar pas ik me op aan en heb er dus een andere singel voor aangeschaft, en singel anders aan.


Dat is hier dus het probleem wat ik aan aan het pakken ben, of in ieder geval poog te doen. De harde en neutrale actie maakt weinig tot geen indruk, de hooiriek is het "zachtste" waar ze daadwerkelijk voor aan de kant gaat :o
Overigens word ook die zonder emotionele actie of lompheid gebruikt, maar het geeft wel aan dat ze afgestompt en hard is. Diezelfde riek staat ze meteen na correctie in haar mond te stoppen, dus bang is ze er ook niet voor.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:49

Met mijn eigen paardje misschien ook dit maar op gaan pakken, word enthousiast van die verhalen hier *D

Diva speelt graag met me, komt kaarsrecht omhoog op arm afsrand van me of stuitert om me een en voel geen moment angst. Ze let zo goed op me <3

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:30

Fantastisch [***]! *\%/*

Hier vandaag een beginnetje gemaakt, paardje stond al sinds vorige week maandag onregelmatig en afgelopen maandag lag ze zelfs van de pijn door een zweer. Vandaag nog altijd niet helemaal er bovenop en we begonnen dan ook bloedchagrijnig.

Enkele minuten later had ze waarempel door dat ze brokken kon verdienen als ze heel simpel kalm weg bleef kijken van me.
Heel hoopvol begin :j

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:17

Interessant leesvoer dit topic, je post is toch herkenbaar Shadow.

Ben rustig verder gegaan met mijn chagrijnig bijtende project, en ze lijkt het serieus leuk te gaan vinden. Ze tolereert me veel meer, maar goed ook want ze staat nu al 2 weken met een zweer en we hebben besloten om actief te behandelen omdat de smid er niets meer mee kan, wat betekend dat we haar in de hoefstal moeten laden en dan in de badedas, inzalven en inpakken.
Blij dat ze me nu niet probeert te pakken :=

Heb alleen nog geklikt voor braaf wachten enzo, gaat erg goed :j

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:47

Ik lees nog steeds rustig mee, wilde nog niet te veel mee praten maar ben er nu wel klaar voor denk ik. Ben onwijs blij dat ik dit topic tegen kwam want het was de laatste push die ik nodig had om mijn methodes om te gooien.

Trekpaard had vandaag een echte mijlpaal. Ze kwam daadwerkelijk met oortjes erop op me af lopen in de wei en liep achter me aan toen ik weer ging. Ze moest in het begin echt even leren om brokjes niet van mijn hand te smijten met die mega lippen of mijn hele hand tussen haar tanden te pakken en dat was een beetje akelig met een bijter moet ik zeggen.
Nu beloon ik heel veel voor de "try", en ik clicker veel op haar blik. Ze is van nature vreselijk nieuwsgierig en ondernemend en ik probeer wat trucjes aan te leren. Ineens heb ik een paard wat werkbaar is in plaats van een beest wat me met oren in de nek en ontblote tanden de stal uit probeert te werken *\o/*

We hebben nog een lange weg te gaan, ze is zeker nog niet betrouwbaar, maar ik ben oprecht erg blij met dit verschil in relatief korte tijd. :j

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:06

Sommige paarden vinden het ook gewoon fijn precies te horen wat ze moeten doen, zo heb ik er ook een gehad. Die vond het helemaal fijn als ik maar gewoon duidelijk liet weten wat ik wilde. Eigen initiatief had die ook eigenlijk niet.
Is ook gewoon zoeken, lijkt erop dat je dat best af gaat zo [***] :j

En wat een gaaf moment met Boke, lijkt me heerlijk <3

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:05

Paarden hebben soms echt een handleiding, heel grappig dat gras achter een draadje lekkerder is en dat achter iemand lopen wel gaat _O-

Ik zat er vorige week helemaal doorheen, de week ervoor hadden we echt nergens problemen mee en was ze behoorlijk gemoedelijk. Ik verlies haar geen seconde uit het oog en zorg dat ik altijd weg kan maar ze deed flink haar best.
Vorige week moest ik dood #)
Halster om doen ging al niet want zodra ik de wei in liep wilde ze me meppen of bijten en ze had daadwerkelijk bijna mijn gezicht te pakken met haar grote smoel, doodeng. :\

Maandag stond mijn hoofd er echt niet naar dus niet geweest, donderdag was ze ineens weer semi-meegaand en konden er zelfs wat simpele trucjes vanaf.
Hoop dat ik dit paard ooit nog doorgrond :=

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:41

Wat een fijne vooruitgang freetorun, hier ook flink wat "nee" gekregen van mijn eigen paard. Die probeert 2 keer iets en als het dan niet goed genoeg is vertrekt ze wel gewoon. Die doe ik dus ook regelmatig aan een touwtje. Verbind je energie ook gewoon een beetje :j

Hou het positieve vol [***]! Vind hij afwisseling leuk of is het er juist eentje die lekker eindeloos doet wat "goed" is?

Trekpaard is een geval apart, vandaag weer geen moment problemen gehad en als ik de historie niet wist zou ik er geen gevaarlijk paard in hebben gezien. Beetje lomp misschien maar rustige ogen en nieuwschierig.
Ze is 2 maanden echt super zuur geweest toen ik begon in januari, toen zat er wat verbetering in, na 2 weken werd het weer erger tot ze me de stal uit wilde stampen als ik binnen kwam, toen begonnen met clickeren en daarna een maand goede verbetering, 1 week levensgevaarlijk en nu weer lief. Ik kan er echt geen peil op trekken en dat frustreert me behoorlijk.
Hormonen lijken het niet, ze is zowel lief als agressief geweest met hengstigheid. Acute pijn heeft ze flink gehad en ook dat leek op zich naar mij toe geen specifieke verandering te geven, chronische pijn heb ik ook aan gedacht maar heb nog geen trigger gevonden, dacht dat het natte weer het was maar dat bleek ook niet zo te zijn.

Dus de puzzel blijft bestaan, lijkt op de lange termijn te beteren maar ik durf mijn aandacht geen seconde te verslappen, dat weet ik wel.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:07

[***] schreef:
Dat klinkt als een moeilijke puzzel inderdaad. Als er geen duidelijke cyclus in te zien is, of iets als het weer ofzo inderdaad, dan wordt het moeilijk. Maakt het nog verschil of je meer of juist minder met haar doet? Hier bv. soms het idee als hij wat minder doet dat hij wat last krijgt van zijn darmen en daar dan 'vervelend' door wordt. Hoewel dat de laatste keren dan weer totaal niet was dus uiteindelijk weet ik het nog altijd niet :+ Maar dus dat soort dingen kunnen ook ...

Azmay schreef:
Hou het positieve vol [***]! Vind hij afwisseling leuk of is het er juist eentje die lekker eindeloos doet wat "goed" is?


Dat weet ik ook nog altijd niet :') Maar lijkt erop dat het meer het type is "doe maar gewoon, dat is al gek genoeg" en hoe meer spel en show je ervan maakt hoe minder hij mee is. Zoals ik al eerder eens aangehaald heb: als je een heel agility-parcours opzet met het idee van 'fijn spelen' dan kan hij echt de piste inkomen en dan zie je gewoon aan hem dat hij geen idee heeft wat hij ermee moet. Terwijl als we gewoon gaan wandelen zonder teveel gedoe dat altijd wel prima gaat (buiten het trigger stacking/schrikken dan, maar dat is weer iets anders en dat lijkt geen probleem meer te zijn als ik achter hem loop dus wie zal het zeggen) en hij juist graag random door het bos/de struiken gaat om de weg te zoeken.

Tegelijk loop ik er dan regelmatig tegenaan dat als ik veel hetzelfde doe en denk van 'vandaag even dit want dat ging gisteren ook zo fijn' dat het dan juist totaal niet gaat. Wat dan weer niet logisch is als je de eerdere bedenkingen ziet. Dus ik heb geen idee wat mijn pony leuk vindt, hahaha. Denk dat het van de mindset afhangt .. als ik er onbezonnen in ga en bedenk wat we gaan doen (bv. lange lijnen en dan al of niet naar buiten) en we zien onderweg wel voor de details dan is het doorgaans een prima sessie met regelmatig verrassingen. Maar ga ik erin met het idee van dit of dat te gaan oefenen want dat ging goed dus dat wil ik nu ook dan klapt hij dicht. Ofzo ... Daar zit ik momenteel op, maar het kan zo maar weer veranderen :P


Pony met een wisselende pet, ook fijn :')
Het houd je bezig :Y)

Nou ik werk al vanaf januari 2x een half uur in de week met haar, echt poepie simpel borstelen en basisdingetjes. Vaker leek beter te gaan en toen moest ik ineens dood, in de stal gaf wisselende resultaten en in de wei ook. Misschien kom ik er ooit nog achter wat haar triggert :+

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:05

Het zijn hele kluiven tekst maar wel interessant :j

Hier gaat het met het staatsgevaarlijke trekpaard nog steeds super. We hebben wel eens een momentje dat ze dreigt te bijten of echt even zuur doet maar verder is ze vreselijk relaxed. Ben zelfs daadwerkelijk bezig met het begin van sturen en rondjes om mij heen lopen. Heel langzaam richting inrijden werken. Maandag eens een stukje over de weg gewandeld, dat was minder grappig met een trekpaard wat in principe niet verkeersmak is gemaakt op een handvol wandelingen als veulen na, maar ze is wel bij me gebleven en niet zuur geworden +:)+

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:23

Hier gaat het echt gigantisch goed, mevrouw was vandaag weer behoorlijk chagrijnig bij het uit de wei halen en heeft me nog een paar keer flink boos aangekeken tijdens het werk (nog altijd geen echte rede voor gevonden) maar ze blijft er absoluut niet meer in hangen. Ze is giga slim en zonder enige uitleg probeert van alles waardoor ze na 2 keer oefenen probleemloos haar lompe voeten in een muslischaal parkeert op de minste aanwijzing :D
https://www.dropbox.com/s/k1oslb42twuw9 ... 0.jpg?dl=0
Even via link, zodat hij niet permanent op bokt rond dwaalt :o

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:19

Whaha wat moet je daar dan mee _O-
Cobe wil een klein verzorgstertje? :Y)

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:37

Interessante materie allemaal maar ik heb er niet zo veel aan toe te voegen :o
Denk inderdaad dat kinderen gewoon lekker zorgeloos en simpel zijn. Sommige paarden zullen daar beter tegen kunnen en andere juist slechter. De vraag is dan weer wat jij er mee moet..

Hier zit ik weer even met mijn handen in het haar. Ik kan inmiddels probleemloos een zadel op leggen en het hoofdstel om doen. Het trainen van gewenst gedrag gaat eigenlijk behoorlijk prima. Ze blijft ook redelijk goed bij me maar is de lol weer redelijk kwijt. Zelfs de kunstjes doet ze 2 keer en dan gaat ze een beetje stom rond staan kijken naar iets nieuws te doen.
Dat is dan nog het minste probleem maar ze besluit ook weer random dat ik dood moet. Het ene moment gaat ze braaf in een emmer staan op commando en het volgende komt ze met stampende voeten en oren plat op me af gestormd. En die kolos ga je wel voor aan de kant. Vaker probeert ze "gewoon" te bijten. Kan er gewoon geen rede voor vinden en dat is flink ontmoedigend.
Merk wel dat het periodiek is, het ging een tijd beter en nu gaat het weer slechter. Hoopte dat ze verveeld was omdat ik veel met het desensibiliseren bezig wat en niet met de spelletjes/trucjes maar daar lijkt het toch niet echt op.


Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:36

Wat goed sanne!

Trekpaard is wel een dierenarts bij geweest maar oppervlakkig en momenteel heeft ze vast ook wel pijn aan de cpl. Morgen eens overleggen met de eigenaresse want leuk is het zo ook niet, kan me geen moment ontspannen bij het dier en ben soms echt bang dat ze me wat aan doet. Maar voor haar is het helemaal niet tof natuurlijk.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:01

Peetstap schreef:
Azmay schreef:
Hier zit ik weer even met mijn handen in het haar. Ik kan inmiddels probleemloos een zadel op leggen en het hoofdstel om doen. Het trainen van gewenst gedrag gaat eigenlijk behoorlijk prima. Ze blijft ook redelijk goed bij me maar is de lol weer redelijk kwijt. Zelfs de kunstjes doet ze 2 keer en dan gaat ze een beetje stom rond staan kijken naar iets nieuws te doen.
Dat is dan nog het minste probleem maar ze besluit ook weer random dat ik dood moet. Het ene moment gaat ze braaf in een emmer staan op commando en het volgende komt ze met stampende voeten en oren plat op me af gestormd. En die kolos ga je wel voor aan de kant. Vaker probeert ze "gewoon" te bijten. Kan er gewoon geen rede voor vinden en dat is flink ontmoedigend.
Merk wel dat het periodiek is, het ging een tijd beter en nu gaat het weer slechter. Hoopte dat ze verveeld was omdat ik veel met het desensibiliseren bezig wat en niet met de spelletjes/trucjes maar daar lijkt het toch niet echt op.


Lastige situatie zit je in, zeker als een paard je benaderd met bijten en met platte oren naar je toe komt.
Niet geheel ongevaarlijk.. }>
Herken dit soort gedrag eigenlijk ook totaal niet bij alle tientallen paarden / pony's die ik om me heen heb gehad.
Zou direct aan iets medisch denken, want een paard dat mens zo benaderd moet wel giga ergens last van hebben of in het verleden zwaar zijn mishandeld b.v. zodat alle vertrouwen weg is in het wezen mens.
Maar in onderste geval laat een paard altijd dat gedrag zien bij elk menscontact, en daar kun je mee gaan trainen.
Dan weet je wat er achter steekt in ieder geval.
Van uit nature zal een gezond paard/pony dit gedrag niet vertonen (voor zover ik weet..) wel b.v. angst , afwachtend, afstandelijk b.v.
Meeste p/p zijn nieuwsgierig, zoeken contact en onderzoeken, dat vindt ik normaal gedrag.


Weet niet in hoeverre ze dit gedrag ook toont bij trainingswerk een de longe b.v., draait ze dan ook ineen naar je toe met dezelfde kwade uiting ?
Naast je lopend braaf met afstand, volgend en oplettend op jou ?


Normaal kies ik zelf altijd voor mijn eigen veiligheid, en een paard wat mij omver of door me heen zou willen lopen hou ik op afstand door bewegen met lijn, handen , hele lijf ,halsters, zweep of wat maar in de buurt is, een fikse elleboog of vuist ben ik niet te beroerd voor.
Wat strikt nodig is, moet je gewoon doen, is opvoeden meer niet.
Probeer bewust dus niet aan de kant te gaan, en als het kan kwa ruimte het paard om me heen te krijgen, vooral niet zo dat ik tegen achterkant aan kijk :P

Steigeren vlak voor me wel regelmatig mee gemaakt (uit protest) en ook hoeven genoeg van onderkant gezien.
Dan ga ik echt niet clickie oid doen, maar duik ervoor weg en trek ze zijwaarts om uit balans: dit wordt niet geaccepteerd > punt <

Moeilijkste vindt ik hierin om meteen te switchen naar weer neutraal en eigen adraline kwijt te raken.
Niet door te gaan klooien uit eigen emotie, daar snapt paard echt niks van, maar doen of er niets is gebeurd.



* heb je wel es iemand erbij gehad die met je meekijkt als ze dit gedrag vertoond ?
en doet ze dit ook bij anderen of alleen bij jou ?


Reageer hier even snel op, heb mijn hoofd niet zo ver om na te denken verder :o
Dit is ook het eerste paard wat ik zo tegen kom, ze is zowel leergierig en nieuwsgierig als agressief.
Totaal niet bang, niet onder de indruk te krijgen. Heb haar in het begin eens met de zweep terug proberen te krijgen en dat kostte me bijna gebroken botten. De mestvork gaat ze nog net voor aan de kant. Ook daar is ze dan weer niet bang voor overigens.

Gewoon mee lopen gaat op het moment wel prima, maar ook daarbij heeft ze me in het begin eens goed gevat dus ik houd altijd een oogje op haar. Longeerwerk kent ze nog niet zo zeer, rond me stappen gaat sloom en zonder interesse. Wil nu een cirkel op gaan zetten om te testen maar ben ergens bang dat ze zich niet weg laat "jagen" dus ga het ook niet in mijn eentje aan pakken.

Uit balans trekken of weg slaan gaat niet, ze is 1000kg en gaat vol in de aanval als haar pet verkeerd staat dus dat kan me serieus mijn leven kosten als ik niet uit kijk.

Neutraal blijven kan ik eigenlijk erg goed, als ze me echt bijna grijpt corrigeer ik en neem ik daarna even pauze om mijn hartslag te laten dalen en als ze enkel dreigt kan ik bijzonder snel switchen van "boos" naar "goed zo dit is wel braaf".

Ze doet het zowel bij haar baas als bij mij, meer mensen komen er niet in de buurt gezien de veiligheid. Iemand die mee kijkt wil ik nog wel voor leggen maar ik kreeg de vorige keer de vibe dat de baas er niet veel in ziet. Die vind mij helemaal fantastisch met het dier, en eerlijk ik bereik ook best vooruitgang maar ergens klopt het gewoon niet. Baas denkt dat ze gewoon dominant is, in de kudde staat ze overigens wel netjes onder de oude bokken.

Donderdag was ze dan ineens weer erg goed handelbaar en ging het werk prima, zo balen want als het slecht bleef had haar baas wat meer motivatie om haar goed na te laten kijken.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:24

Peetstap schreef:
oeps, catagorie belgisch trekpaard ?, met hoeven als kolenscheppen en het is ook nog je eigen niet ? , excuses had je niet goed begrepen.
zijn gewoon zulke fijne paarden om mee te werken :j

(dacht je eigen merrie :) ) , maar joh is dit het allemaal wel waard dan ?

pffff, heeeeel apart zeg, deze rassen zijn toch altijd wat traag in reactie maar altijd super relaxed ?

Mijn eigen merrie is een eigenzinnige maar wel een lieverd :+

Deze Bels is enorm slim gevoelig en verveelt zich snel. Compleet niet typisch voor het ras volgens mij.

Ik krijg betaald maar het gaat me er vooral om dat ik die eigenaresse help. Paard kijkt inmiddels ook echt anders uit de ogen voor 90% van de tijd maar of ik echt door moet gaan met inrijden vraag ik me toch wel af. Er is geen ruiter voor het dier op het moment en ik vermoed dat er medisch toch iets niet goed zit.

Trauma's oid heeft ze niet op lomp af spenen na.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:44

Beloning gebruik ik lucernebrok of bij minder voedsel georiƫnteerde paarden stukjes wortel. Lucerne of grasbrok werkt bij de meeste paarden wel prima naar mijn ervaring.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:32

Maflinger_S schreef:
Is de Belsdame hormonaal wel in balans? Je schrijft dat ze 90% van de tijd anders uit de ogen kijkt en dan ineens raar uit de hoek kan komen. Kan dat gerelateerd zijn aan hengstigheid?

Heb heel eerlijk geen idee, toen ik in januari begon was ze continu pisneidig en tegenwoordig is ze echt grotendeels zeer content en kalm. Dan ineens de knop om als je haar hetzelfde aait als eerst of op een normale manier stuurt aan het touw. En dan ook vrij meteen weer kalm.
Hengstigheid lijkt niet direct gelinkt maar hormonaal in het algemeen sluit ik niet uit.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:53

Ik ben ook niet bang voor het clickeren onder het zadel, dat stil staan zit me niet dwars later. Wel heeft een minder handige verzorgster ooit hetzelfde geprobeerd maar die klikte niet duidelijk dus toen had ik een paard wat op de rem ging zodra je naar voren boog :')
Peetstap schreef:
Azmay: excuses hoor, je had even eerder een mooi plaatje gegeven van de merrie die het betreft.
https://www.dropbox.com/s/k1oslb42twuw9 ... 0.jpg?dl=0

Haal door al die lopende topics, wel es wat door elkaar.

Zojuist gehangen en de baas laten longeren met mijn eigen zadel (bob marshall) erop, hangen ging verbazend slecht. Ze vond het gaan leunen prima maar het weg halen van de druk niet (heeft ze vaker). Vooral weer de rechter schouder waar ze enorm heftig op reageerde, de baas ook echt proberen te bijten.
Longeren begon als wandelen, maar ze bleef de baas omver willen lopen dus op de cirkel gezet.

Krijg het overgebleven gedrag er nauwelijks uit geclickerd en begin me langzaam af te vragen of ik dat moet willen. Misschien heb ik wel een van de weinige paarden voor me die echt laat zien en blijft laten zien dat er iets niet goed zit.
Heb het de baas weer echt op de man gezegd maar die denkt dat ze zich een oud trauma herinnert en nu geen pijn heeft. Ga me nu even rustig bedenken of ik het mezelf kan verantwoorden hier mee verder te gaan. Baas wil er graag op gaan rijden als hobby, ik dacht eigenlijk dat er geen ruiter klaar stond dus dan was het makkelijker geweest gewoon te stoppen.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:03

Peetstap schreef:
Azmay schreef:
Zojuist gehangen en de baas laten longeren met mijn eigen zadel (bob marshall) erop, hangen ging verbazend slecht. Ze vond het gaan leunen prima maar het weg halen van de druk niet (heeft ze vaker). Vooral weer de rechter schouder waar ze enorm heftig op reageerde, de baas ook echt proberen te bijten.
Longeren begon als wandelen, maar ze bleef de baas omver willen lopen dus op de cirkel gezet.


In hoeverre ben je zelf in staat dmv kneden, drukken en knijpen in spiergroepen-rug-nek-atlasgebied-staartwortel-rugspieren-buikspieren-etc-etc...: om te beoordelen of er ergens aan de "oppervlakte" iets niet goed is fysiek ?
Merk je verschil tussen linker en rechterzijde spieren, vetlagen, stand houding, rechte rug, staart scheef, teugel aanname links/rechts , e.d. ?
kortom: Rijtechnisch/longeer technisch: is ze rechtgesteld (nee niet rechtgericht das wat anders.. :P )

Zit er dieper wat mis, dan zul je vaak compensatie gedrag zien of voelen, maar krijg je zelf niet bevestigd wat er binnenin mis kan zijn, weet je nog niet veel.
Daarvoor moet eigenaar dan een specialist erbij halen en apparatuur.

"trouma" ?..... mmhhhh.... denk dat iedereen in dit topic er wel zo over denkt:
trauma train je er met geduld en belonen zo uit, of tenminste als zijnde hanteerbaar voor paard zelf.


Citaat:
Longeren begon als wandelen, maar ze bleef de baas omver willen lopen dus op de cirkel gezet.
Kun je haar leiden aan beide kanten , of is een kant echt moeilijker voor haar ?


Ze trekt krom als een hoepel, rechtsom leek iets makkelijker te gaan maar ze pakte wel stelling naar buiten op beide kanten.
Ze is pissig als je richting de schouder gaat maar specifieke aanrakingen lijken haar niet te deren. Zelfs ooit met het handvat van een hoevenkrabber wat lopen drukken en vegen om het probleem te pinpointen maar dat leverde niets op. Wellicht nu ze in het algemeen beter in de hand is nog eens proberen.
Ze is verder zo rad als je kan verwachten van een paard met momenteel wat problemen aan de achterbenen. De schouder speelt al langer dan dat, en daarvoor was ze ook behoorlijk zuiver.
Spieren zijn behoorlijk symmetrisch maar ze is wel flink rond zeg maar.

Leiden op zich gaat aan beide kanten goed, maar soms besluit ze als je rechts staat ineens kwaad te zijn dus dan blijf ik toch op die stomme schouder terug komen.

Had inderdaad verwacht dat ze inmiddels geen problemen meer zou hebben gezien ik haar geen pijn doe en ze beloond word voor vriendelijk zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers