Schouder ondersteuning tijdens het paardrijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Scarpati
Berichten: 347
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Istanbul (TR)/Weustenrade (NL)

Schouder ondersteuning tijdens het paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-21 17:06

[ img ]

Hoi allemaal!

Zijn er bokkers die ervaring hebben met een schouder ondersteuner/brace tijdens het paardrijden?
Bovenstaande foto als voorbeeld, maar ben benieuwd of er nog meer merken en ervaringen zijn.

Ik zou graag willen weten of dit echt verschil kan maken en/of bewustwording te creëren wat betreft je houding te paard.


dorothea
Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:23

Geen ervaring, maar het lijkt me geen handig hulpmiddel. Je zit misschien wel netjes, maar op de verkeerde manier. Je zit niet ontspannen op je paard, maar ‘ingespannen’ op je paard. Je bent je wel bewust van hoe je zit, maar met zo’n brace los je niets op omdat je niets traint (of zelfs misschien wel op een verkeerde manier). Ik heb morgen mijn eerste ‘zitles’. Leren om op de juiste manier de juiste spieren gebruiken en trainen. Misschien is dat ook iets voor jou?
Ik kan ernaast zitten hoor, maar het lijkt me zo.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Scarpati
Berichten: 347
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Istanbul (TR)/Weustenrade (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-21 21:18

dorothea schreef:
Geen ervaring, maar het lijkt me geen handig hulpmiddel. Je zit misschien wel netjes, maar op de verkeerde manier. Je zit niet ontspannen op je paard, maar ‘ingespannen’ op je paard. Je bent je wel bewust van hoe je zit, maar met zo’n brace los je niets op omdat je niets traint (of zelfs misschien wel op een verkeerde manier). Ik heb morgen mijn eerste ‘zitles’. Leren om op de juiste manier de juiste spieren gebruiken en trainen. Misschien is dat ook iets voor jou?
Ik kan ernaast zitten hoor, maar het lijkt me zo.


Dat zou zeker zo kunnen zijn ja! Vandaar ook erg benieuwd naar eventueel ervaringen van mensen die het gebruiken/gebruikt hebben.

MyWishMax
Berichten: 25233
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:21

Hiermee train je juist geen spieren. Mijn fysio heeft diverse dingen geprobeerd en het enige waar zij nut in zag en wat ik geprobeerd heb is een elastiek om schouders heen. ( er waren mensen die zulke dingen aan wilde schaffen en zij heeft het dus getest) Juist omdat je dan wel in normale houding kan zitten, maar dan weerstand voelt ipv alleen maar tegen gehouden wordt. Maar dat maar heel af en toe als bewustwording en verder trainen, trainen en nog eens trainen.

Ik train dat trouwens niet op het paard, maar met aparte oefeningen thuis

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

xSCWx
Berichten: 7054
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Schouder ondersteuning tijdens het paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:58

Ik heb ook zo'n schouder Brace maar gebruik hem alleen af en toe op een normale dag om me bewust te worden van mijn houding (mijn schouders hangen te veel naar voren). Mijn ervaring is dat het heel irritant is als je echt wat aan het doen bent omdat de banden je armen tegenhouden als je maar wat je arm naar voren doet. En dat doe je al gauw om iets te pakken/poetsen/opzadelen etc.

La Vie en Rose 

Coentjuh
Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:44

Ik draag het soms in huis (shouldersback). Heb lichte scoliose en doe daardoor alles een beetje scheef. Ik denk alleen dat het een beetje (niet super-) strak moet zitten om te 'helpen' en dat zorgt helaas wel voor striemen bij je armen en oksels. Ik doe hem dus niet heel strak en vraag me daarbij ook of het eigenlijk helpt. Maar idd met dingen pakken of bijv opzadelen of rommelen is het niet handig. Het is eigenlijk net te onhandig ontworpen dat het zo raar zit bij je oksels.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

welshfan97
Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Schouder ondersteuning tijdens het paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:14

Ik heb er wel eens mee gereden. Heb scoliose en een wat naar binnengezakt borstbeen waardoor mn schouder vaak naar voren staan. Ik vind het alleen een onding. Ik ging er onbewust in "hangen" waardoor je dus je spieren helemaal niet traint en daardoor kreeg ik ook nog striemen/schaafplekken aan de voorkant/onder mn arm. Ik denk dat jezelf herrineren of iemand ernaast te hebben staan die je eraan herrinert om je schouders (zelf) naar achteren te doen/houden nog altijd effectiever is.

/3

November108
Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Schouder ondersteuning tijdens het paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:26

Ik heb net als de personen boven mij scoliose, mijn ruggenwervel is gedraaid waardoor mijn linkerschouder te ver naar voren kan kantelen. Om hem goed te houden heeft de fysio mij ingetaped, een soort kruis op mijn rug, van onderkant schouderblad schuin omlaag. Heeft mij heel erg geholpen om te oefenen mijn schouders goed te houden, zolang ik ze zelf goed recht hield, voelde ik het niet, als ik mijn schouder kantelde trok het wat.

Lijkt mij dat je in het product van je OP kan gaan hangen wat me juist pijnlijk lijkt en juist iets 'luier' maakt daardoor.

Coentjuh
Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:17

MyWishMax schreef:
Mijn fysio heeft diverse dingen geprobeerd en het enige waar zij nut in zag en wat ik geprobeerd heb is een elastiek om schouders heen.

Heb je meer info over dat elastiek, is dat ook te koop, hoe ziet het eruit?

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

zefiros
Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:17

Coentjuh schreef:
MyWishMax schreef:
Mijn fysio heeft diverse dingen geprobeerd en het enige waar zij nut in zag en wat ik geprobeerd heb is een elastiek om schouders heen.

Heb je meer info over dat elastiek, is dat ook te koop, hoe ziet het eruit?


Je kan eens Google gebruiken voor "rijden met ballen en banden"
"Franklin Method"
Of www.deruiterschool.nl

Ook op FB is er een groep over met informatie over rijden met van die banden. Het creëert bewustwording maar je moet zelf je eigen houding aanpassen zegmaar.

Zonder hulpmiddelen zou je voor centered riding lessen kunnen kijken.

Succes!

MyWishMax
Berichten: 25233
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Schouder ondersteuning tijdens het paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:28

Het was geen speciaal elastiek, gewoon een stuk trainings elastiek wat je zelf.moest knopen. Daarom ook niet echt geschikt, maat wel veel beter omdat het dus je bewust maakt, maar niet dwingt. Mijn beide schouders zijn continu gesubluxeerd, dus zitten beide niet volledige in de kom. Netjes zitten is dan lastig, omdat dat geen positie is die mijn lijf zelfstandig kan. Ik gebruik dit dus alleen maar onder begeleiding van fysio en absoluut niet alleen.

Ik zou dus bovenstaande site bekijken.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Roodvos
Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:40

De clou is dat je niet je schouders naar achteren moet doen, maar je schouderbladen moet laten zakken. Daarmee hef je gelijk het borstbeen. De super simpele Pilates-oefening "dumb waiter" laat je voelen wat de bedoeling is:
https://www.youtube.com/watch?v=t_0Hs850ucg

Als je het gevoel eenmaal hebt, kan je het ook doen zonder de armbeweging.

Een tweede super simpele methode om je bewust te worden van je houding kreeg ik van een Ceaser-therapeut: ga een paar passen op je tenen lopen. Om in balans te blijven moet je de juiste spieren aanspannen. Doe dit een paar keer per dag. Probeer dit gevoel op te slaan. Met deze aanspanning van je buik-/rompspieren moet je ook op het paard zitten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers