Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:29

Hoiii Bokkers

Sorry als dit verkeerd staat.

Ik ben altijd al een fan geweest van springzadels, ik zit er heeeerlijk op!

Maar omdat ik toch ook een dressuurzadel erbij wil loop ik toch weer tegen een probleem aan dat ik altijd last krijg van mijn onderrug en ik voor mijn gevoel teveel moeite moet doen om netjes lang te zitten.

Ik heb al veel verschillende merken en modellen geprobeerd, van diepe zit, tot vlakke zit, veel wrong en weinig wrong maar mijn "probleem" blijft hetzelfde.

Ik vroeg mij af of er meer mensen waren die gewoonweg slecht met een dressuurzadel overweg kunnen of wat jullie doen om het makkelijker te maken.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:31

Ik had mezelf er bij neergelegd dat een dressuurzadel niets voor mij was. Ook pijn in de onderrug, last van de liezen, en ik kreeg een enorme stoelzit in de meeste dressuurzadels.

Nu heb ik onlangs een DK zadel uitgeprobeerd en aangeschaft, hier zou ik wel de hele dag in kunnen zitten <3
Weet niet precies wat het verschil is, behalve dat deze luchtgevuld is, maar ik heb absoluut geen ongemakken van dit zadel.


Afbeelding

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:36

Omdat het op mijn merrie wel onmogelijk leek om een dressuurzadel passend te krijgen was ik er op een gegeven moment zo zat van dat ik met mijn springzadel ben blijven rijden. Rij nu ook mijn bijrijdpaard met springzadel. We starten M1 en trainen voor het M2. Ik snap wel dat een dressuurzadel nu wat meer in ons voordeel zou kunnen werken, maarja ik zit lekker op mijn springzadel en het zadel ligt goed op het paard.

Overigens heb ik wanneer ik op een dressuurzadel zit, behalve een onwennig gevoel, geen last van mijn onderrug. Misschien is het een idee om een houding/zit-expert mee te laten kijken wanneer je zadels past?

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 22:44

Matheno:dat zijn idd ook bekende problemen.
Ziet er trouwens wel heel fijn uit dat zadel.

Snorlex: misschien idd maar zo iemand er eens bij halen tijdens het passen van een zadel. En anders leg ik mij er toch maar bij neer dat een dressuurzadel geen optie is haha

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:57

Jeetje dit topic komt gelegen! Ik had het er toevallig vandaag over met mijn dressuurinstructeur. Ik heb nu al een grote hoeveelheid dressuurzadels geprobeerd en het lijkt maar niet te lukken. Ik kan er gewoon niet in zitten, het kost me echt moeite om dan licht te rijden, door te zitten, been te geven en te galopperen. Terwijl ik op mijn springzadel nul moeite hoeft te doen, dan gaat het als vanzelf. Mijn pony kan ik trouwens prima rijden met zijn dressuurzadel, maar op mijn paard lijk ik maar niks te kunnen vinden...
Mijn dressuurinstructeur vertelde toen dat er een bekende dressuurruiter was vroeger, die uitsluitend op veelzijdigheidszadels reed omdat hij dressuurzadels te lange zweetbladen vond hebben en teveel wrong/dwang in de zit. Hij stelde voor dat ik of gewoon op mijn springzadel bleef rijden en me niks aantrok van jurycommentaar dat mijn beugels te kort zijn, of ging kijken naar een veelzijdigheidszadel dat richting dressuur gaat (ik heb trouwens erg korte benen en het ponyzadel lukt dus wel, maar ligt voor geen meter op mijn paard.... jammergenoeg...)

Ik heb lang gedacht dat ik niet goed genoeg kon zitten om op een dressuurzadel te rijden en dat ik goed moest gaan oefenen, maar uiteindelijk: waarom zou je je zit gaan aanpassen aan een zadel terwijl je op praktisch alle springzadels prima kunt rijden? Dus TS, misschien toch maar naar een veelzijdigheidszadel gaan kijken als dressuurzadels je niet fijn passen?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:00

Is het geen kwestie van oefenen? Ik moest echt wennen maar na veel er mee rijden zit het echt als een huis en wil ik nooit meer wat anders. Je moet ook echt heel erg wennen soms want je zit gewoon heel anders. Dus dat je echt je balans opnieuw moet gaan vinden waardoor je nu wat last van je rug krijgt doordat je nog niet helemaal op de juiste punt zit?
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 09-12-20 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascalis
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-20
Woonplaats: Nederland, part-time

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:01

Bij mij was het grootste probleem met de overgang van spring(nouja, veelzijdigheid) naar dressuurzadel instabiliteit. Omdat je beugels natuurlijk veel langer zijn is je balans anders en kan het dat je gaat compenseren op rare manieren. Voor mij waren het geen rugklachten maar vooral dat ik naar voren ging leunen en heel wobbelig was in mn benen. Ik deed de eerste paar keren mn beugels gewoon kort, niet spring-kort, maar wel dat je die extra steun van je beugels hebt, en dan langzaamaan steeds langer maken.
Je spieren zijn ook niet "uitgerekt" of getraind voor een dressuurzit, die hebben ook even tijd nodig.

Wat zoek je eigenlijk in een dressuurzadel? Dat ie je ondersteunt of dat ie meningloos is

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:02

Ik heb een wintec endurance, gaat prima door als dressuurzadel. Normaal ook snel rugklachten maar hier niks geen last!
Bij mijn vorige paard(en toen ik nog fanatiek wedstrijden reed) een custom flight, was ook heeeeerlijk!

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:05

Pascalis schreef:
Bij mij was het grootste probleem met de overgang van spring(nouja, veelzijdigheid) naar dressuurzadel instabiliteit. Omdat je beugels natuurlijk veel langer zijn is je balans anders en kan het dat je gaat compenseren op rare manieren. Voor mij waren het geen rugklachten maar vooral dat ik naar voren ging leunen en heel wobbelig was in mn benen. Ik deed de eerste paar keren mn beugels gewoon kort, niet spring-kort, maar wel dat je die extra steun van je beugels hebt, en dan langzaamaan steeds langer maken.
Je spieren zijn ook niet "uitgerekt" of getraind voor een dressuurzit, die hebben ook even tijd nodig.

Wat zoek je eigenlijk in een dressuurzadel? Dat ie je ondersteunt of dat ie meningloos is

Het stomme bij mij is, is dat ik prima met lange beugels of zelfs geen beugels op een springzadel kan zitten, maar dat het op mijn paard op een dressuurzadel gewoon niet lekker gaat. Als iemand een tip heeft voor een fijn dressuurzadel dat "zit als een springzadel; dus erg ongedwongen", let me know!

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:16

Hahaha ik kan mij helemaal in jou verhaal vinden!
Ik heb mijn paard ruim 6 jaar lang met alleen maar springzadels gereden, en sinds april dit jaar heb ik een dressuurzadel. Ik voelde mij net een beginner en kon totaaaaal niet normaal zitten of rijden :')

Het heeft ook echt een paar maanden gekost tot ik dat wel kon, maar inmiddels heb ik er wel heel veel baat bij en rijdt het dressurmatiger toch wel fijner :j
(Ik heb overigens geen enorme wrongen en superdiepe zit, daar kan ik nogsteeds niet mee overweg := )

Ik had inderdaad ook altijd last van m'n rug bij een dressuurzadel (heb ook een rugblessure). In het begin had ik dat nogsteeds wel. Logisch ook, want mijn lijf was 1 houding te paard gewend en moest nu ineens anders gaan zitten. Inmiddels zit mijn dressuurzadel met lange ritten zelfs fijner dan m'n springzadel! Ik heb overigens een Sella zadel :) Heel erg ongedwongen want daar hou ik helemaal niet van

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:20

Is het niet ook een stukje gewenning?

Ik heb juist het omgekeerde, kan echt niet zitten op mijn springzadel en kan dan ook ineens niet meer rijden. Had ook vaak last van mijn rug en vooral mijn knieën.

Ik besloot er gewoon vaker op te rijden, en nu ben ik er gewoon aan gewend. Ik heb mijn beugels wel iets langer dan zou moeten voor springen.

Misschien dat je er baat bij hebt om je beugels wat korter te doen? Of een veelzijdigheidszadel te proberen wat lijkt op een dressuur zadel? Dat zit er tussenin.

Licor

Berichten: 2947
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:26

De beugelophanging ligt bij een dressuurzadel net iets verder naar achter dan bij een veelzijdigheid of springzadel.. dat zou kunnen verklaren waarom een dressuurzadel niet helemaal lekker zit.. Ik heb om die reden een veelzijdigheid zadel gekocht.. zat daar lekkerder en beter in

Jacco_79

Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:35

Ik heb precies hetzelfde -dressuurzadels zijn niets voor mij. Heb je al veelzijdigheidsmodellen geprobeerd? Er zit vast en zeker wel wat tussen voor je. Ik heb het geprobeerd aan te leren, maar werd geen succes ( wellicht ook omdat ik vaker een springzadel gebruik)

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:39

Herkenbaar. Lange tijd reed ik veel liever met mijn springzadel, daar kon ik ook fijner in zitten. Tot en met het M2 ook gewoon wedstrijden mee gereden. Deels ook noodgedwongen, omdat m’n dressuurzadel (of eigenlijk zadels, heb er een hoop gehad) niet lekker lag. Ik heb nu een Custom op mijn paard liggen. Deze past echt goed en daardoor kan ik er ook fijn in zitten. Zodra zadels net niet lekker liggen op mijn paard, is ook alle comfort weg. Dat houdt je er in ieder geval wel scherp op om het zadel goed in de gaten te houden en tijdig aan te laten passen :D

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 09:26

@sunneva: dit heb ik dus ook. Ik ben meer moeite aan het doen om goed te zitten dan dat ik aan het opletten ben wat paardlief doet..

Iemand zei iets over onwennig? Ik heb geen idee. Ik lijk er gewoon niet aan te kunnen wennen. Paard heeft lange tijd stil gestaan, dus ik dacht, lang niet gereden, hup dressuurzadel erop en rijden. Na weken geprobeerd te hebben wen ik er niet aan en krijg ik steeds last van mijn rug. Terwijl als ik op mijn springzadel zit de beugels gerust op dressuurlengte kan doen zonder ergens last van te hebben..

Veelzijdigheids modellen nog niet geprobeerd.

Op dit moment staat mijn paard al van augustus stil en beginnen we volgend jaar vanaf 0, dus hangen, stappen en zo rustig opbouwen. Nu ga ik hier het dressuurzadel voor gebruiken en ben eens benieuwd of dit beter gaat nu ik met dit zadel vanaf 0 begin

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:09

Ik schop dit even omhoog.

Ik heb hetzelfde probleem. Ook ik kan er niet mee overweg. Al vele zadels gehad en ik kon geen prettig zadel vinden tot nu toe. De zoektocht loopt nog door haha

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:19

Ik zou zeker een houding en zit instructeur is mee laten kijken voordat je andere dressuurzadels gaat proberen. Een verkeerde houding kan er ook voor zorgen dat je niet goed op ieder dressuurzadel zit.

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:25

Ik heb een anky, die is heel fijn voor als je normaal op een springzadel zit.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:46

Alles valt of staat met de gegevens dat het dieptepunt van het zadel overeen moet komen met die van het paard en dat de zitmaat en wrongen passen bij het lichaam van de ruiter. En dat kan een complexe zoektocht zijn. Soms lijkt alles te kloppen, maar kom je toch niet makkelijk mee met de beweging van het paard; dan komt het dieptepunt van het zadel dus niet overeen met die van het paard, of drukken de wrongen de ruiter van het dieptepunt naar achteren.
Er zijn maar weinig zadelmakers en passers die dat echt snappen helaas.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:57

Matheno schreef:
Ik had mezelf er bij neergelegd dat een dressuurzadel niets voor mij was. Ook pijn in de onderrug, last van de liezen, en ik kreeg een enorme stoelzit in de meeste dressuurzadels.

Nu heb ik onlangs een DK zadel uitgeprobeerd en aangeschaft, hier zou ik wel de hele dag in kunnen zitten <3
Weet niet precies wat het verschil is, behalve dat deze luchtgevuld is, maar ik heb absoluut geen ongemakken van dit zadel.


[ [url=m/lcOTZf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Persoonlijk lijkt dit zadel achterover te hangen en teveel op de schoft te liggen.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:58

Waarom zou je jezelf pijnigen en ga lekker op een springzadel rijden :D

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:00

Ik heb jarenlang met dressuurzadels gereden. Helaas paste mijn zadel niet meer bij mijn paard en heb ik nog geen goed alternatief kunnen vinden.
De meeste zadels hebben veel te veel wrong en zijn te dwingend. Een vriendin van me raadde de Hulsebos dynamic 3 aan. Helaas zoek ik een zadel voor erbij en is me dat nieuw te duur. Maar misschien iets voor iemand hier..

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:01

Ik heb een passier corona II en een anky (welk type weet ik niet) die zijn niet zo dwingend op het bovenbeen. Ik kan daar ook niks mee.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:04

Wil je echt een dressuurzadel?
Kijk anders eens meer in de richting van een vzh zadel maar dan dressuur gericht.

Ik heb zelf rug problemen (en ook wat ijzerwerk erin).
Voor mij was bv het Thorowgood zadel (wat ook nog eens als één van de weinige merken goed op mijn pony paste) en dan het Endurance model. Is een vzh zadel met dressuurgerichte zweetbladen.

Uiteindelijk is ze daaruit gegroeid. Nu een Healty Horse Saddle en jawel een dressuur model.
Wrongen kunnen eraf (zitten met klittenband, maar zijn ook verplaatsbaar). Ondanks het een dressuurzadel is heeft mijn dochter er ook al eens zonder problemen een sprongetje mee gemaakt (ondertussen wel een springzadel erbij). Erg fijne betaalbare zadels
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 17-12-20 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:05

Ik herken het!
Heb twee thorowgood zadels, één dressuur en één spring.

Mijn zadelmaakster kwam, eerst dressuur... Prima! Niks aan doen! Toen spring, haar mond viel op!
"Je zit veel meer in je spring dan dressuurZadel!"

Het grappige is, dat ik mijn dressuurZadel een gel zitje heb gegeven, en nu zit ik in allebei goed!
Hoe het kan? Joost mag het weten, en als Joost het weet, mag hij het mij vertellen.