Baselayer hype ?ik merk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 11:11

Ik merk dat baselayers een hype aan het worden zijn.
Stilaan word ik dus ook benieuwd.

Aangezien ik echt lui ben geworden in shoppen en tegenwoordig alles online bestel kun je dus niet in het echt voelen of zien hoe de stof nu precies is en wat een baselayer nu precies inhoud.

De vragen die ik heb bijvoorbeeld zijn de volgende.

Is een baselayer uit zo een nylonstof die inderdaad geen vocht vasthoud bij transpiratie maar heerlijk gaat stinken wanneer je dus zweet. Ik vind dat dus vreselijk ik krijg dan het idee dat iedereen het ruikt?

Vraag 2. Zit er aan de binnenzijde van zo een shirt een soort van zacht laagje dat warmte afgeeft?

Is het een soort thermoshirt?

Ik hoop dat de mensen met ervaring mij wat uitleg kunnen verschaffen.

Oja heeft kramer ook baselayers? Vast wel maar weet er iemand de naam. En ben je tevreden.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:49

De paardensport daar ben ik te lang uit om daar nog iets zinnigs over te zeggen, maar vanuit de bergsport is een baselayer iets heel gewoons. Bijna onmisbaar zeg maar. Een baselayer is een shirt van een dun materiaal dat eventueel transpiratievocht snel afvoert naar de laag die daar boven zit: de midlander. Zo blijft je huid droog en blijf je warmer. Afhankelijk van de temperaturen heb ik een base van een synthetisch materiaal als het niet zo koud is (stinken valt wel mee, meestal doe je er maar een dagje mee. In de bergen loop ik soms een week met hetzelfde shirt en dan begint het wel te ruiken, maar iedereen stinkt dan dus valt het om andere redenen niet op). Maar wanneer het echt koud is dan heb ik liever een baselayer van merinowol, dit voert zweet goed af en zorgt voor een heerlijk warm laagje isolatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:16

De vraag is: heb je het echt nodig? Als ik twee uur per dag op stal zou zijn om één paard te rijden en daarna direct naar huis zou gaan, zou ik er niet aan beginnen. Het is namelijk niet alleen die base layer, je moet heel je outfit erop aanpassen. Het heeft weinig zin om een moisture wicking base layer aan te trekken als je daar overheen vervolgens katoen of zo draagt.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 13:37

maaikemuis schreef:
De paardensport daar ben ik te lang uit om daar nog iets zinnigs over te zeggen, maar vanuit de bergsport is een baselayer iets heel gewoons. Bijna onmisbaar zeg maar. Een baselayer is een shirt van een dun materiaal dat eventueel transpiratievocht snel afvoert naar de laag die daar boven zit: de midlander. Zo blijft je huid droog en blijf je warmer. Afhankelijk van de temperaturen heb ik een base van een synthetisch materiaal als het niet zo koud is (stinken valt wel mee, meestal doe je er maar een dagje mee. Maar wanneer het echt koud is dan heb ik liever een baselayer van merinowol, dit voert zweet goed af en zorgt voor een heerlijk warm laagje isolatie.


Ik vind dat stinken echt vreselijk. Ik heb wel eens een zomer shirt uit zulk materiaal aan gehad en na 2 u rook ik het al. Bah en ik ben geen zweet type. Ik vind echt dat het naar kattepis gaat ruiken. Wat dat betreft heb ik wel wat smetvrees.

Maar ik heb toevallig vorig jaar in de decathlon 5 dezelfde onder truitjes gekocht buiten zijde zijn ze dun gebreid en binnenzijde inderdaad met wol. Een beetje hetzelfde idee als een baselayer dan. Maar ze zijn wel oerlelijk maar heerlijk warm. En waren maar 5 euro het stuk. Die gaan elke dag in de was en gaan niet eens stinken.


Mkango schreef:
Het is namelijk niet alleen die base layer, je moet heel je outfit erop aanpassen. Het heeft weinig zin om een moisture wicking base layer aan te trekken als je daar overheen vervolgens katoen of zo draagt.


Waarom? Ik doe over mijn decathlon thermische truitjes ook gewoon een sweater aan en ik merk geen problemen. Waar zou dan het probleem in kunnen gaan zitten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:07

Het idee achter een base layer is hoofdzakelijk dat het vocht van je huid naar de volgende kledinglaag transporteert, die vervolgens hetzelfde doet, zodat het zweet niet vanaf je huid verdampt en je het dus ook minder koud krijgt. Ze dragen wel iets bij aan het warm blijven, maar de isolatie gebeurt meer in de lagen eroverheen, die de lucht vasthouden. Stoffen als katoen nemen dat vocht juist op en blijven daardoor langer nat, waardoor je het na verloop van tijd wel koud gaat krijgen. Nu is dat niet zo'n ramp als je een uurtje op je paard zit, maar dus wel als je, net als maaikemuis, veel in de bergen bent en uren aaneen buiten bent. :) Daarom stelde ik ook mijn eerste vraag: heb je het echt nodig? Als ik het zo lees, zou ik in jouw geval die Decathlonshirts blijven dragen en het geld van zo'n base layer in je zak houden.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:19

Volgens mij wordt de term op het moment gebruikt als hip iets om ondershirts te verkopen, maar het "echte" baselayer systeem zoals in de bergsport gebruikt heb je volgens mij ook niet nodig nee. Ondershirtje onder je sweater als je het koud hebt, goede (regen)jas, en lekker gaan zou ik zeggen. En als je het na rijden vaak koud hebt; leg een droge trui klaar om aan te trekken.

Die synthetische shirtjes gebruik ik veel voor buitensporten (zoals hardlopen, bootcamp, survivalrun). Sommigen hebben inderdaad de neiging snel naar zweet te gaan ruiken, maar ook bij mij is dat geen probleem omdat ik ze voor iets gebruik waar iedereen stinkt :+

Merinowol daarentegen gaat juist niet zo snel stinken. Ik heb voor wandeltochten 2 shirtjes van merino, en die ruiken na een week onderweg een stuk fijner dan de synthetische. Dus als je nieuwe shirts nodig hebt zou je daarvoor kunnen gaan (en die van de Decathlon zijn echt helemaal prima).

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 15:42

Vroeger vond ik het aantal laagjes niet zo een probleem. Echter met al die laagjes word je al snel een michelin mannetje. Als je dan ouder word is het minder flaterend. Daarom dat ik dacht die baselayers zien er mooi uit. Maar als het niet aan mijn verwachtingen voldoet is het echt weg gesmeten geld.
Want die van PS zijn inderdaad niet goedkoop.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:53

De baselyers zie je nu voorbij ziet komen zijn voornamelijk een heel slim marketing product. Van alle kleuren zijn er bijpassende dekjes te koop en je ziet ze dan ook vaak op foto's in complete set. Het doel als echt ondershirt schiet het dan voorbij omdat het een 'bovenshirt' is geworden. Denk vooral dat ze daarom zo populair zijn, aangezien ze perfect matchen bij de rest van het merk :j

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:17

Ik doe al jaren aan laagjes van merinowol. Icebreaker vind ik super fijn. <3 Niet alleen met heel heet weer, maar ook voor in de winter. +:)+ En merinowol gaat niet zo snel ruiken als synthetisch.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 23:21

Bagheera_206 schreef:
Ik doe al jaren aan laagjes van merinowol. Icebreaker vind ik super fijn. <3 Niet alleen met heel heet weer, maar ook voor in de winter. +:)+ En merinowol gaat niet zo snel ruiken als synthetisch.



Hoe bedoel je met heet weer? Laagjes?

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:04

Je hebt ook t-shirts van merinowol. In de zomer uiteraard maar 1 laagje. Haha. Je hebt zelfs een mengvezel waarbij merinowol is gecombineerd met een houtvezel wat ideaal geschikt is voor wanneer het heet is.

Waar zoek je precies baselayers voor? Ik had ze altijd al voor wandelen, kamperen en trekking etc. Voor paardrijden vind ik ze ook prima geschikt. In de winter draag ik een t-shirt van merinowol en daarover dan nog een longsleeve van merinowol en dat is meestal warm genoeg voor onder mijn winterjas of rijoverall. Onder mijn rijoverall vaak dan nog wel een legging van merinowol. Voor de meerdaagse ritten in hoogzomer ook prima geschikt. Je kunt prima 2 dagen (of langer) het zelfde shirt rijden. Scheelt weer heel veel spullen meenemen.

Hier de website van Icebreaker:
https://www.icebreaker.com/nl-nl/womens

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 12:02

Ik was eigenlijk op zoek naar de hype van baselayers waarom ze zo populair zijn.
Maar ik was ook wel benieuwd naar de mogelijke nadelen die ik dus goed had ingeschat.

T shirts met merinowol dat ga ik eens opzoeken. Ik ben zo gewend om in katoen rond te lopen. Maar ik wil zeker wel eens iets nieuw leren ontdekken.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:08

Een hype vraag ik me af er is vooral vraag naar.

Katoen vindt ik zelf niks bah dat blijft nat en stinken. Zeker als je meerdere paarden rijdt. De baselayers zijn zo droog.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 12:14

Spenk schreef:
Een hype vraag ik me af er is vooral vraag naar.

Katoen vindt ik zelf niks bah dat blijft nat en stinken. Zeker als je meerdere paarden rijdt. De baselayers zijn zo droog.


Zijn zo droog en stinken ook.

Ik rij maar 1 paard maar ik heb nooit dat mijn katoenen shirts gaan stinken. Ze worden wel nat ja. Maar die gaan ook elke dag de was in.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:17

Ja maar dat is toch vies dat het nat blijft? Ik kan daar echt niet tegen brrr ook koud als je vervolgens in de wind weer wat doen moet. Mijn baselayers stinken dan weer niet gelukkig. Katoenen wel. Baselayers hoef ik niet dagelijks te wassen ze stinken niet en blijven niet nat. Draag ze rustig 2 of 3 keer. Katoen moet wel gelijk in de was ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:21

Spenk schreef:
Een hype vraag ik me af er is vooral vraag naar.

Katoen vindt ik zelf niks bah dat blijft nat en stinken. Zeker als je meerdere paarden rijdt. De baselayers zijn zo droog.
Marketing doet een hoop, en als die ruitersportmerken ergens goed in zijn... :+ Veel ruiters nemen zichzelf ook érg serieus, dus bij ieder verkooppraatje - van siliconen rijbroeken tot hartslagmeters voor recreatiepony's - zijn er genoeg die meteen naar de dichtstbijzijnde Epplejeck rennen om hun geld erheen te brengen. :))

TS: als je het wil proberen, zou ik gewoon even kijken bij een paar outdoormerken. Icebreaker is inderdaad een goed merk; zelf vind ik Kathmandu fijn (en betaalbaar :+ ), maar Columbia, Patagonia, The North Face zijn ook vrij bekende merken. Ik zie net dat Bever uitverkoop heeft, dus wellicht de moeite waard om even rond te kijken op de site daar. :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:25

kitobeer schreef:
Ik was eigenlijk op zoek naar de hype van baselayers waarom ze zo populair zijn.
Maar ik was ook wel benieuwd naar de mogelijke nadelen die ik dus goed had ingeschat.

T shirts met merinowol dat ga ik eens opzoeken. Ik ben zo gewend om in katoen rond te lopen. Maar ik wil zeker wel eens iets nieuw leren ontdekken.


De hype is volgens mij puur om ze als bijpassend setje te kopen bij een dekje en onzinnige bandages.
Alleen als je ze echt als baselayer gebruikt (dus eerste laag en daarboven een tweede laag), ben je dat hele setjesidee natuurlijk weer kwijt :Y) .

Ik heb die van de Decathlon ook, die werken echt heel fijn :j. Zeker met deze koudere temperaturen.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:40

Het probleem van katoen als baselayer is dat het vocht opneemt en juist niet afvoert en je dus afkoelt. Juist merinowol of een goede synthetische stof voeren het vocht af waardoor je niet koud wordt. Stinken doen ze niet meer of minder dan katoen, of althans niet wanneer je ze na gebruik in de was gooit.

Een baselayer als onderdeel van een setje is kolder wanneer je het correct gebruikt. Het zit immers onder een jas en een midlayer. Dan moet je het wel heel warm krijgen! Dat stukje is gewoon een stukje marketing.

Of je baat hebt bij een baselayer of niet. Wanneer jij gelukkig bent met een katoenen shirtje en dat werkt voor jou prima, dan zou ik lekker daarmee blijven rijden. Wil je een laagjes systeem uitproberen dan kun je altijd kijken voor een Decathlon optie. Minder mooi, maar minder duur. Bevalt het niet dan is het niet erg, bevalt het wel, dan kun je alsnog losgaan in de epplejeck.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:42

kitobeer schreef:
Ik was eigenlijk op zoek naar de hype van baselayers waarom ze zo populair zijn.
Maar ik was ook wel benieuwd naar de mogelijke nadelen die ik dus goed had ingeschat.

T shirts met merinowol dat ga ik eens opzoeken. Ik ben zo gewend om in katoen rond te lopen. Maar ik wil zeker wel eens iets nieuw leren ontdekken.


Je hebt idd dunne/dikke long sleeves en het hele assortiment in merinowol. Ik vind het zelf super heerlijk dragen. Kijk maar eens bij grote outdoor winkel als Bever of Zwerfkei. Kost wat, maar dan heb je wat. :D

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:58

Ik vind ze vooral heel fijn omdat ze lekker rekbaar zijn en strak om mijn lichaam zitten. Zit heerlijk. Ook een beetje extra support bovenop mijn sportbh haha. Het kruipt niet omhoog uit je broek, blijft netjes zitten en ik vind het mooi staan. Ik gebruik het niet voor setjes, die heb ik namelijk niet :')
Hiervoor gebruikte ik mijn 'gewone' shirts, vond ik eigenlijk zonde dus ik ging opzoek naar sportshirts geschikt voor paardrijden.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Baselayer hype ?ik merk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:09

Vroegah.. was het een shirt met lange mouwen.

Marketing doet heel wat :D

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:12

kitobeer schreef:
Ik vind dat stinken echt vreselijk. Ik heb wel eens een zomer shirt uit zulk materiaal aan gehad en na 2 u rook ik het al. Bah en ik ben geen zweet type. Ik vind echt dat het naar kattepis gaat ruiken. Wat dat betreft heb ik wel wat smetvrees.

Maar ik heb toevallig vorig jaar in de decathlon 5 dezelfde onder truitjes gekocht buiten zijde zijn ze dun gebreid en binnenzijde inderdaad met wol. Een beetje hetzelfde idee als een baselayer dan. Maar ze zijn wel oerlelijk maar heerlijk warm. En waren maar 5 euro het stuk. Die gaan elke dag in de was en gaan niet eens stinken.




Waarom? Ik doe over mijn decathlon thermische truitjes ook gewoon een sweater aan en ik merk geen problemen. Waar zou dan het probleem in kunnen gaan zitten ?



Wat je nu hebt van de Decathlon zoals je ze hier beschrijft zíjn het baselayers.

Vergeet niet dat "baselayer" het Engelse woord is voor ondertruitje.

Het is niets meer of minder dan de eerste laag kleding op je huid.

Hetzelfde geld voor thermo kleding, dat is eigenlijk óók een baselayer.

Een baselayer kan van verschillende materialen gemaakt worden: nylon/ polyester, (merino) wol en katoen.

Een katoenen "baselayer" is niets meer dan gewoon een shirtje van katoen....

Alleen zal een katoenen shirtje NOOIT de titel baselayer krijgen van een fabrikant.

Dat heeft te maken met de marketing en dat het woord "baselayer" tegenwoordig meer staat voor een technisch materiaal dat vocht afvoert dan voor "eerste laag op de huid"

Iemand die een shirtje koopt met de naam "baselayer" verwacht dus een shirtje te krijgen die geschikt is voor buiten sporten en niet een katoenen shirtje.

Een bekende uitdrukking is dan ook "in the hills, cotton kills"

Wat hierboven al gezegd is, een échte baselayer zit eigenlijk altijd onder andere kleding.

Een baselayer kan de buitenste laag zijn, als je het snel warm hebt met sporten en tijdens het sporten je midlayer én buitenste "laag" uittrekt. Dat is waar de ruitersport merken het op gooien.

En het "lagen" systeem is eigenlijk heel simpel: je werkt met "laagjes" kleding.

Dus bijvoorbeeld: ondershirt, fleecevest, donsjas, hardshell. Dan heb je dus 4 lagen kleding aan.

Ipv thirt lange mouw, dikke winterjas wat 2 lagen kleding is.

Het voordeel van meerdere lagen kleding is dat je gemakkelijker je temperatuur kan "regelen". Je trekt namelijk gemakkelijker één of meerdere lagen uit als je het warm hebt, óf trekt juist een extra laagje aan als je koud begint te worden.

Als je maar 2 lagen kleding aan hebt, dan is de keuze tussen wél die jas aan tijdens inspanning of niet veel lastiger.

Houd je je jas aan? Dan krijg je het behoorlijk warm en ga je zweten (wat weer voor extra afkoeling zorgt)

Jas uit? Dat kan weleens behoorlijk fris zijn in je shirt met lange mouw....


Werk je met laagjes, dan kan je bijvoorbeeld kiezen om je donsjas uit te trekken en je hardshell boven op je fleecevest te dragen. Of je kiest er juist voor je hardshell uit te trekken....

De termen "baselayer" "midlayer" "outer layer" zijn dan ook geen fancy namen voor bepaalde producten, maar een Engelse vertaling over welke laag kleding je het hebt.

En aangezien de meeste outdoor merken een van orgine Engelstalig zijn, zijn deze benamingen doorgedrongen in de product namen. En zo zijn deze benamingen ook in Nederland opgedoken.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:40

mvdende schreef:
kitobeer schreef:
Ik vind dat stinken echt vreselijk. Ik heb wel eens een zomer shirt uit zulk materiaal aan gehad en na 2 u rook ik het al. Bah en ik ben geen zweet type. Ik vind echt dat het naar kattepis gaat ruiken. Wat dat betreft heb ik wel wat smetvrees.

Maar ik heb toevallig vorig jaar in de decathlon 5 dezelfde onder truitjes gekocht buiten zijde zijn ze dun gebreid en binnenzijde inderdaad met wol. Een beetje hetzelfde idee als een baselayer dan. Maar ze zijn wel oerlelijk maar heerlijk warm. En waren maar 5 euro het stuk. Die gaan elke dag in de was en gaan niet eens stinken.




Waarom? Ik doe over mijn decathlon thermische truitjes ook gewoon een sweater aan en ik merk geen problemen. Waar zou dan het probleem in kunnen gaan zitten ?



Wat je nu hebt van de Decathlon zoals je ze hier beschrijft zíjn het baselayers.

Vergeet niet dat "baselayer" het Engelse woord is voor ondertruitje.

Het is niets meer of minder dan de eerste laag kleding op je huid.

Hetzelfde geld voor thermo kleding, dat is eigenlijk óók een baselayer.

Een baselayer kan van verschillende materialen gemaakt worden: nylon/ polyester, (merino) wol en katoen.

Een katoenen "baselayer" is niets meer dan gewoon een shirtje van katoen....

Alleen zal een katoenen shirtje NOOIT de titel baselayer krijgen van een fabrikant.

Dat heeft te maken met de marketing en dat het woord "baselayer" tegenwoordig meer staat voor een technisch materiaal dat vocht afvoert dan voor "eerste laag op de huid"

Iemand die een shirtje koopt met de naam "baselayer" verwacht dus een shirtje te krijgen die geschikt is voor buiten sporten en niet een katoenen shirtje.

Een bekende uitdrukking is dan ook "in the hills, cotton kills"

Wat hierboven al gezegd is, een échte baselayer zit eigenlijk altijd onder andere kleding.

Een baselayer kan de buitenste laag zijn, als je het snel warm hebt met sporten en tijdens het sporten je midlayer én buitenste "laag" uittrekt. Dat is waar de ruitersport merken het op gooien.

En het "lagen" systeem is eigenlijk heel simpel: je werkt met "laagjes" kleding.

Dus bijvoorbeeld: ondershirt, fleecevest, donsjas, hardshell. Dan heb je dus 4 lagen kleding aan.

Ipv thirt lange mouw, dikke winterjas wat 2 lagen kleding is.

Het voordeel van meerdere lagen kleding is dat je gemakkelijker je temperatuur kan "regelen". Je trekt namelijk gemakkelijker één of meerdere lagen uit als je het warm hebt, óf trekt juist een extra laagje aan als je koud begint te worden.

Als je maar 2 lagen kleding aan hebt, dan is de keuze tussen wél die jas aan tijdens inspanning of niet veel lastiger.

Houd je je jas aan? Dan krijg je het behoorlijk warm en ga je zweten (wat weer voor extra afkoeling zorgt)

Jas uit? Dat kan weleens behoorlijk fris zijn in je shirt met lange mouw....


Werk je met laagjes, dan kan je bijvoorbeeld kiezen om je donsjas uit te trekken en je hardshell boven op je fleecevest te dragen. Of je kiest er juist voor je hardshell uit te trekken....

De termen "baselayer" "midlayer" "outer layer" zijn dan ook geen fancy namen voor bepaalde producten, maar een Engelse vertaling over welke laag kleding je het hebt.

En aangezien de meeste outdoor merken een van orgine Engelstalig zijn, zijn deze benamingen doorgedrongen in de product namen. En zo zijn deze benamingen ook in Nederland opgedoken.


Volgende term die gaat doorsijpelen van buitensport naar ruitersport is hardshell? :D Mijn Icebreakers met een Arc'teryxje er boven doet het top bij de paarden. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:48

Bagheera_206 schreef:
Volgende term die gaat doorsijpelen van buitensport naar ruitersport is hardshell? :D Mijn Icebreakers met een Arc'teryxje er boven doet het top bij de paarden. <3
Ik zie het al voor me, over een paar jaar al die binnenruiters die €300+ neertellen voor een LeMieux Gore-Texjas die ze helemaal niet nodig hebben. :') "Dat is fijn voor die anderhalve minuut die ik buiten loop op mijn paard in het land te zetten." :')

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:55

Haha! _O- Het GTX is idd nog niet zo heel erg door gedrongen. Zijn vaak eigen membramen in ruitersportkleding.

Maar mijn paard staat 24/7 buiten dus vind ik het wel fijn om zelf dan wat warms, droogs en ademends te dragen. Paardrijden is sowieso al duur. _O-