Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:32

Zonnetje81 schreef:
Matheno schreef:
Ik had mezelf er bij neergelegd dat een dressuurzadel niets voor mij was. Ook pijn in de onderrug, last van de liezen, en ik kreeg een enorme stoelzit in de meeste dressuurzadels.

Nu heb ik onlangs een DK zadel uitgeprobeerd en aangeschaft, hier zou ik wel de hele dag in kunnen zitten <3
Weet niet precies wat het verschil is, behalve dat deze luchtgevuld is, maar ik heb absoluut geen ongemakken van dit zadel.


[ [url=m/lcOTZf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Persoonlijk lijkt dit zadel achterover te hangen en teveel op de schoft te liggen.


Vertekent denk ik door het dek. Juist zo'n beetje enige zadel die goed past rond de schoft omdat elk compartiment apart aan te passen is door lucht. (extreem hoge schoft, brede schouders)

Is een maand geleden volledig passend gemaakt door een erkende zadelmaker van dit merk.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*


Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:46

En een ijslanderzadel? Ook plat maar wel een dressuur zweetblad Heb door een gebroken stuit ook gauw last van mijn dressuurzadels.Boomloos (startrekk zonder wrong, heel plat zadeltje) gaat trouwens super - daar kan ik dagen in doorbrengen zonder pijn. Ik vermoed dat de 'kom' zitting van de meeste dressuurzadels de oorzaak is, VZH en springzadels hebben toch een veel plattere zitting.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:57

Herkenbaar.
Volgens mijn zadelmaker komt het door mijn lange benen. De wrongen zitten dan op de verkeerde plek waardoor mijn benen niet goed liggen. In een springzadel heb ik dat niet omdat ik mijn knieën beter kwijt kan.
Mijn zadelmaker raadde aan om eens naar een dressuurzadel te kijken waarbij de zweetbladen wat naar voren geplaatst zijn...

Dat laatste heb ik niet meer gedaan ivm de verkoop van mijn paarde. Nu gebruik ik gewoon een springzadel of duw mn lichaam in de juiste positie (gelukkig rij ik niet zoveel dus heb er geen fysieke ongemakken van).

Sunneva
Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:28

Josje_D schreef:
Herkenbaar.
Volgens mijn zadelmaker komt het door mijn lange benen. De wrongen zitten dan op de verkeerde plek waardoor mijn benen niet goed liggen. In een springzadel heb ik dat niet omdat ik mijn knieën beter kwijt kan.
Mijn zadelmaker raadde aan om eens naar een dressuurzadel te kijken waarbij de zweetbladen wat naar voren geplaatst zijn...

Dat laatste heb ik niet meer gedaan ivm de verkoop van mijn paarde. Nu gebruik ik gewoon een springzadel of duw mn lichaam in de juiste positie (gelukkig rij ik niet zoveel dus heb er geen fysieke ongemakken van).

Wat grappig, ik heb juist te korte benen waardoor mijn knie wordt opgesloten door een te lange wrong.
Ik zit dus juist beter in springzadels omdat die slechts een hele kleine wrong bovenaan het zadel heb zitten, waardoor mijn knie los ligt. Eigenlijk hetzelfde verhaal dus maar dan "omgekeerd".
Iemand een tip voor mij met m'n korte pootjes?

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:47

Hier ook lange benen, en een maatwerk zadel is daar gewoon op aan te passen!
Dit is overigens mijn dressuurzadel
[ img ]

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:37

Toen ik nog reed vond ik dressuurzadels ook niks, maar heb je wel eens op een oude KN symfonie gezeten..?
Ik kon als totaal anti dressuurzadel mens daar nog redelijk aan wennen.
Maar dat was het oude type van 15 jaar oud ofzo en met een open zit en relatief weinig wrong.
Maar het br roma springzadel, bleef héérlijk. <3
En waar ik dus wel op kon zitten gek genoeg was een Trekker luxus, semi boomloos.
En ghost, de ghost zit ik het lekkerste in.
Ghost heeft tegenwoordig ook mooie dressuurzadels en nieuw betaal je daar nog een beetje een leuke prijs voor ook.
Pluspunt is, ze verkopen als warme broodjes.
Ze blijven heel veel waarde houden, ik heb geen tweedehands kunnen vinden voor een prijs waarvan ik niet schrok.
Dus bevalt het uiteindelijk niet, verlies je geen 1000 euro.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:17

Sunneva schreef:
Josje_D schreef:
Herkenbaar.
Volgens mijn zadelmaker komt het door mijn lange benen. De wrongen zitten dan op de verkeerde plek waardoor mijn benen niet goed liggen. In een springzadel heb ik dat niet omdat ik mijn knieën beter kwijt kan.
Mijn zadelmaker raadde aan om eens naar een dressuurzadel te kijken waarbij de zweetbladen wat naar voren geplaatst zijn...

Dat laatste heb ik niet meer gedaan ivm de verkoop van mijn paarde. Nu gebruik ik gewoon een springzadel of duw mn lichaam in de juiste positie (gelukkig rij ik niet zoveel dus heb er geen fysieke ongemakken van).

Wat grappig, ik heb juist te korte benen waardoor mijn knie wordt opgesloten door een te lange wrong.
Ik zit dus juist beter in springzadels omdat die slechts een hele kleine wrong bovenaan het zadel heb zitten, waardoor mijn knie los ligt. Eigenlijk hetzelfde verhaal dus maar dan "omgekeerd".
Iemand een tip voor mij met m'n korte pootjes?


Ik krijg wel het idee dat dit soort problemen met de beenligging vooral bij dressuurzadels voorkomt. Ik zie minder "klachten" voorbij komen over springzadels.

Capriootje
Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:25

Hier een lotgenoot!

Ik rijd al jaren om die reden eigenlijk alleen op springzadels. Geen probleem want rijd ook bijna alleen maar springwedstrijden en de paarden zijn prima te trainen zonder dressuur zadel. Afentoe eens een proefje oid en dat is natuurlijk ook geen probleem.

Ik heb wel zoals al eerder hier genoemd fijn kunnen rijden op een oudere kn symphonie, die lag op mijn moeders paard die ik weleens erbij reed. Die was fijn plat en geen dwingende wrong/diepe zit. Ook op de Albion revolution van mijn instructeur kon ik eigenlijk heel fijn direct wegrijden zonder het onwennige gevoel van een dressuurzadel wat ik bij heeel veel andere zadels wel heb.

Ik ben juist klein met korte pootjes dus ik zit snel qua knie niet fijn in de wrong of met kuit teveel op het zweetblad. Nee ik houd het wel gewoon bij m'n vertrouwde springzadels :')

MaNdiii
Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:47

Heb je al eens een zadel met een smalle twist geprobeerd. Ik heb deze pas geprobeerd en merkte gelijk dat ik stiller kon zitten en mijn been lang kon houden.

:¨·.·¨:
`·.Klaas en Bi d'Hilly ♥
[ITP] Klaas na lange tijd weer eens itp

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:06

Tip van MaNdiii is idd een goeie. Ik kan ook niet met een dressuurzadel rijden omdat mijn merrie te breed is en ik met lange stijgbeugels het gevoel krijg dat ik in spagaat gedwongen word, en dan gaat mijn onderrug ook hol. Ik rij nu gewoon met vzh zadel.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-20 15:34

Momenteel een hulsebos (wb4? met extra lange zweetbladen) te leen. Nu 2 keer mee gereden en wat een heerlijk zadel. Na t rijden tot nu toe nergens last van gehad. Nog niet heel lang gereden aangezien we net aan het opbouwen zijn. Maar met veel stappen en een beetje draven nergens problemen mee! Ik ben tot nu toe verkocht!

Sunneva
Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Ik kan niet met een dressuurzadel overweg. Meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:19

Wat fijn Gekkie10! Ik heb nu een Ankie zadel op proef, nu 1 keer op gereden en dat zat eigenlijk wel aardig, veel opener en kon daardoor veel makkelijker lichtrijden. Even kijken hoe het verder gaat en anders ga ik op zoek naar een fijn vzh zadel :P

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:44

Ik heb daarom nog een vrij oud dressuurzadel liggen, zonder wrongen. Gewoon een puur zadel. Zit heerlijk. Het is alleen wat hard, maar ja, dat waren zadels vroeger. Dus misschien op zoek gaan naar een oud zadel?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

AnSibin
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:38

Ik heb een holle rug en lange bovenbenen en kan op de meeste dressuurzadels ook mijn benen niet kwijt. Die worden teveel naar beneden gedrukt waardoor mijn rug nog holler wordt. Dat dit mijn balans en zit niet ten goede komt, is logisch. Veel zadels geprobeerd en wat mij opviel, was dat het niet door de zitdiepte kwam, maar door de plaatsing en lengte van de wrongen.

Dressuurzadels met een wat 'progressief' zweetblad (ofwel wat naar voren geplaatst, denk dus richting veelzijdigheid) zitten beter. Daarbij gecombineerd met wrongen die naar voren uitlopen en/of kort zijn (meer knievrijheid). Veel merken geven de mogelijkheid verschillende wrongen te gebruiken, zeker als ze met klittenband vast zitten. Dan kun je schuiven maar ook bijv. springwrongen of die van een ander merk erop plakken. Maar bij zweetbladen die recht naar beneden aflopen, kom je vaak alsnog ruimte te kort om de wrongen fijn te kunnen plaatsen.
Er zijn (meestal hele dure) merken waarbij je de positie van het zweetblad naar wens wat kunt laten wijzigen (bijv. Erreplus, Amerigo, Sella, Schleese, WOW en nog een paar).

Een smallere twist maakt het inderdaad makkelijker je been langer te maken. Maar op een paard met een (zeer) bredere rug en vooral ruggengraat past een echt smalle twist bijna nooit (de rails van de boom moeten tenslotte de ruggengraat vrijlaten). Als je van nature een nauw bekken hebt, is een zadel met smalle twist sowieso erg fijn en sommige merken maken daarvoor speciale modellen voor de 'petite' amazone (bijv. Kent&Master, Ideal en sowieso de hele dure merken).

Zelf zat ik super op een Schutte Sentrix: smalle twist en een wat naar voren geplaatst blad met een korte wrong (de Sentrix wrong kan ook op andere modellen van Schutte worden besteld). Helaas is mijn paardje eruit gegroeid.

Daarnaast is er tegenwoordig meer oog voor het feit dat de meeste zadel(concepten) eigenlijk nog steeds op gebruik door mannen zijn bedacht. Terwijl de anatomie van vrouwen heel anders is in de stand en bouw van het bekken, de onderrug en de (lengte van) het bovenbeen. Schleese en DK hebben daar een hele filosofie bij en maken ook speciaal zadels voor vrouwen. Ook andere merken hebben hier meer oog voor gekregen en passen hun zitting aan op de vrouwelijke anatomie.

Andere (vaak goedkopere) optie kan zijn een veelzijdigheidszadel te nemen dat erg naar dressuur neigt. Goed voorbeeld hiervan is de Euroriding Diamant veelzijdigheid (als je hiervan de korte singelstoten voor lange omruilt zal iedereen denken dat het een dressuurzadel is). Zelf zat ik super op dit model, maar past helaas niet bij de rugvorm van mijn huidige paardje.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:19

Zonnetje81 schreef:
Matheno schreef:
Ik had mezelf er bij neergelegd dat een dressuurzadel niets voor mij was. Ook pijn in de onderrug, last van de liezen, en ik kreeg een enorme stoelzit in de meeste dressuurzadels.

Nu heb ik onlangs een DK zadel uitgeprobeerd en aangeschaft, hier zou ik wel de hele dag in kunnen zitten <3
Weet niet precies wat het verschil is, behalve dat deze luchtgevuld is, maar ik heb absoluut geen ongemakken van dit zadel.


[ [url=m/lcOTZf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Persoonlijk lijkt dit zadel achterover te hangen en teveel op de schoft te liggen.


Vertekent denk ik door het dek. Juist zo'n beetje enige zadel die goed past rond de schoft omdat elk compartiment apart aan te passen is door lucht. (extreem hoge schoft, brede schouders)

Is een maand geleden volledig passend gemaakt door een erkende zadelmaker van dit merk.


Nico is goed he?

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:24

Marie111 schreef:
Nico is goed he?



Haha zeker! En ik sta ook bij hun gestald :-D

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

LIJM
Berichten: 136
Geregistreerd: 15-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:00

Ik krijg ook altijd last van mijn onderrug in dressuurzadels. Moet wel toegeven dat ik vooral op de budget dressuurzadels heb gereden/gezeten.
Misschien dat als ik ooit rijk ben dat er een wat duurder dressuurzadel komt als ik daar geen pijn van krijg, maar tot die tijd hou ik het bij spring- en veelzijdigheidszadels. :))

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:47

Idem hier.
Heb altijd op springzadels gereden laatste jaren. Nu voor mijn pony een VZH wintec hart die er eigenlijk ook als dressuurzadel uitziet en daar zit ik erg stabiel in.

Heb een ouder wintec dressuurzadel zonder wrongen (zaten er niet bij toen ik hem overkocht van iemand) voor een ander paard maar zit ik minder stabiel in, bij galop zit ik er echter wel weer stabiel in en blijf ik netjes stilzitten in het zadel.
Maar dat paard zit ook wel iets breder dus misschien speelt dat ook wel een rol.

Het vzh zadel
[ img ]

[ img ]

Leef en laat leven.

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:23

Ik kan ook slecht tot absoluut niet in een dressuur zadel zitten. Ik heb zelf een ghost (boomloos), heb er beter van leren zitten. Ik zat laatst op een dressuur zadel en kroop helemaal in elkaar. Kon echt niet zitten in het zadel, als ik goed zou zitten zou ik vergaan van de pijn. :=
Paar jaar terug verzorgde ik een fjord, haar reed ik ook. Zij had ook een dressuur zadel. In de zomer kon ik nog wel rijden, maar in de winter kon ik een dag niet zonder pijn lopen. Nu heb ik een eigen paard, een tinker. En zelfs met mijn ghost geen pijn. En dat in de winter. Ik dacht dat ik nooit zou kunnen rijden rond deze tijd.. :wow:
Veelzijdig kan ik wel beter tot goed in rijden, maar is ook afhankelijk van het zadel. Maatje trekpaard zou ik bijvoorbeeld al niet weten of mijn heupen dat zo'n feest gaan vinden. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers