verschil inwerking knop- of staafsporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

verschil inwerking knop- of staafsporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 10:01

Het klinkt als een simpele vraag, maar toch kan ik het antwoord nergens vinden...
Wie kan mij het verschil van inwerking vertellen van een staaf- en knopspoor?

Het zijn beide "afgeronde" sporen waardoor de inwerking mij zachter lijkt dan bij een rechte spoor, maar wat is dan het verschil tussen deze twee typen?

Staafspoor
Afbeelding

Knopspoor
Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:07

Het lijkt me, hoe breder de kop hoe minder puntdruk per vierkante cm. Dus als je je been met even voor het voorbeeld 5kg gebruikt komt er op de smalle spoorkop die druk op een smaller stukje dan op de bredere spoorkop. Het verschil is echter zo klein en de meeste mensen kunnen hun benen niet genoeg reguleren om het verschil echt voelbaar te laten zijn dus in de praktijk denk ik dat er weinig verschil tussen zit. Hooguit voor paarden die snel kale plekken krijgen van sporen, dan zal gelden hoe breder de knop hoe minder snel plekjes. Maar dat is alleen maar mijn theorie.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: verschil inwerking knop- of staafsporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 10:15

Sas_Mon, bedankt voor je reactie. Klinkt inderdaad wel heel logisch wat je zegt :j
In dat geval zou de knop dus iets "zachter" moeten zijn dan de staaf.
(elke spoor is zo hard of zacht als de inwerking van het been van de ruiter, dat begrijp ik uiteraard ;) )

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: verschil inwerking knop- of staafsporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:43

Mij lijkt, hoe groter de knop hoe zachter de inwerking, en hoe korter de knop hoe minder hefboom als je je hak optilt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:30

Het verschil tussen de grootte van de knop bij de sporen in de afbeelding is echter zo miniem, dat ik net zoals Sas_Mon denk dat er in de praktijk geen verschil is.

Persoonlijk denk ik dat het vooral psychologisch is. Dat het knopspoor vriendelijker lijkt door het leuke bolletje dan zo een recht staafje.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 12:43

Persoonlijk denk ik ook dat het verschil maar heel minimaal is. Ik vroeg me alleen wel af waarom ze beide op de markt zijn gebracht zeg maar... zat er een gedachtegang achter dat de ene inderdaad zachter inwerkt dan de ander? Of is het puur psychologisch :?

Ik neem zelf wel aan dat beide zachter inwerken dan bijvoorbeeld deze rechte sporen (omdat ze afgevlakt zijn) of zou dat verschil ook zo miniem zijn?

Afbeelding

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:54

Weer alleen maar mijn mening: maar voor het paard? Nee, denk dat het ook niet heel anders aanvoelt. Ik denk dat het echt de grotere verschillen zijn (kort knopje, lange rechte staaf, wielspoor) dat voor het paard anders aanvoelt, maar al die semi-dezelfde uiteinden in dezelfde lengtes, ik denk dat dat voor het paard niet echt heel anders aanvoelt. Waarom het op de markt gebracht wordt? Tja, hoe meer versies je van iets maakt, hoe meer je kan verkopen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: verschil inwerking knop- of staafsporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:21

Die laatste geeft iets sneller schuurplekjes met heftig gebruik, dus zal voor het paard ook iets heftiged voelen. Maar in grote lijnen nee, is puur psychologisch voor ruiters. Net als die enorme verscheidenheid aan bitten die momenteel op de markt is. 98 procent van de paarden doet het prima op iets simpels.