tips gezocht om de winter te overleven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ponypret4
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-09-20

tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 10:40

hooi iedereen!!
mijn paardje gaat dit jaar voor het eerst 24/7 buiten staan ( ook in de winter) . en ik ben op zoek naar tips hoe jullie jezelf warm houden , en welke spullen / dingen er niet mogen ontbreken om goed warm te blijven. wel hebben we een overdekte poetsplaats waar de kasten staan etc. waar we even opkunnen warmen.
ben al veel aan het kijken maar schoenen etc.
wie heeft er tips ?


Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:49

Hoi! Ik zou kijken naar thermokleding zodat dit onder je kleding kan. Ik werk altijd in de winter met laagjes want je zult ook al snel krijgen dat je het warm krijgt als je actief bezig bent.
Wat ik zelf niet vind wat mag ontbreken zijn goede handschoenen. Ik heb een paar katjes handschoenen waarbij je de vingers wel of niet onbedekt kunt laten afhankelijk van wat je doet. Onmisbaar zijn uiteraard een goede winterjas en goede thermolaarzen!

Eef_Bam
Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:51

Softshell rijbroeken met fleece aan de binnenkant *D .
Sindsdien nooit meer koude benen/billen, en is ook nog bestand tegen kleinebuitjes.

DGL
Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:52

Regel 1: nat worden is funest voor warm blijven.

Mijn top 5 winter artikelen:
- rubberlaarzen met warme voering van de Decathlon
- een skijas die super waterdicht is (10.000 mm waterkolom)
- thermo-leggings voor onder mijn rijbroek
- een hoofdlampje om je paard in het donker te vinden
- een skibroek voor als het echt koud is (Lidl heeft fijne voor weinig!)

Hoewel die skibroek de laatste 2 jaar niet veel paarden van dichtbij heeft gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:52

Thermosfles met warme drank meenemen :)

xTammyy
Berichten: 4396
Geregistreerd: 20-09-10

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:59

Wat mij afgelopen winter goed bevallen is:
Ik heb veiligheidslaarzen gekocht welke 100% water dicht zijn en een dikke zool hebben, waardoor de kou van de grond niet binnen kwam.
Doordat deze wat groot zijn, kon ik er ook lekker warme sokken in dragen zonder dat het te strak rond mijn voeten kwam, wat weer voor kou zorgt.

Opzoek naar een leuke baan in de elektrotechniek met doorgroeimogelijkheden?
Stuur me dan een berichtje :)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:00

De beste tip die ik je kan geven is zorgen dat je góede regenkledij hebt. Op koude kunnen de meeste mensen zich wel kleden. Een extra trui aan en thermo ondergoed en je komt al een heel eind. Het is regen, en zeker in combinatie met wind, wat een crime is om je tegen te kleden. :)

Dus investeer in een goede waterdichte jas (en vergeet softshell maar, bij echte regen wordt ook de binnenkant gewoon vochtig en zodra dat gebeurd ben je tot op je knoken koud. Zo'n ordinaire (lelijke) plastick jas werkt eigenlijk nog het beste.) en in een rijbroek die goed tegen regen kan. (Die van de decathlon ben ik ooit door omstandigheden mee op mijn kont in een plas geëindigd en ik was nog steeds droog dus dat ding kan echt bizar veel water hebben. Ook nog fleece aan de binnenkant dus relatief warm al deed ik er putje winter wel een thermobroek onder maar ik ben een koulijder met licht ondergewicht dus mijn lichaam heeft sowieso veel moeite met warmte vast houden.)

Denk ook aan een hoofddeksel. :) Veel warmte verlies je via je hoofd. Bij droog weer heb ik hier standaard een muts op. Bij nat weer heb ik een wax hoed. Niet warm, wel droog.

Verder goed schoeisel met, voor op stal en in de weide, een relatief dikke zool. Dat houdt uiteindelijk nog het beste je voeten warm. Liefst ook schoenen die je voeten droog houden. :)

Na jaren paarden 24/7 op weides te hebben ben ik er vast van overtuigd: De béste investering is zorgen dat je jezelf kan beschermen tegen regen. :-)

skibroek (idd lidl) is overigens ook wel fijn in mijn ervaring. :) Als ik les ging geven deed ik dat in de wintermaanden altijd in skie broek. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Benoite
Berichten: 690
Geregistreerd: 27-05-14

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:02

Ruimte tussen je lagen kleding. Alles heel strak op elkaar aantrekken heeft niet zoveel nut. De lucht zorgt voor de warmte. Mijn winterlaarzen zijn ook 3 maten te groot zodat k er grove dikke sokken in aan kan over mijn normale dunne sokken. En een muts! Alrijd een muts :brr:

Not my monkey, not my circus!

dierenfan
Berichten: 9564
Geregistreerd: 27-02-10

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:07

Geen idee ben totaal geen koukleum haha en zweet al als ik nog maar denk aan thermokleding.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:25

Ik verplaats dit topic naar Ruiter.

Isa2003
Berichten: 31
Geregistreerd: 06-02-17
Woonplaats: Overrijsel

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 00:34

Wat mij altijd helpt is warme chocolademelk/thee/koffie meenemen in een thermosbeker, want dan kun je even lekker opwarmen.
Verder ook altijd handschoenen aan, want als mijn handen eenmaal koud zijn, krijg ik ze vaak niet meer warm.

//

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 06:31

Goede kleding, goede kleding en goede kleding.
Niet bezuinigen op goede sokken/schoenen en goede handschoenen. En bedek je hoofd. Zijn voeten, handen en hoofd warm dan wordt ook de rest van je lichaam veel minder snel koud. En ik woon in Lapland, waar het ’s winters -40 is.

Don't dream your life, live your dreams!

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:35

Twee paar goede handschoenen en muckboots maken het best dragelijk. Ik doe in de winter veel grondwerk en draag dan mn ijsland rijoverall. Heerlijk ding!

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:33

Oh nog een tip uit Lapland: vermijd katoen. Katoen wordt vochtig en wat vochtig is wordt koud.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:08


Zebrastreep
Berichten: 9689
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:32

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Wel kunnen we binnen poetsen en opzadelen enz.

Mijn paard staat ook een stukje van Stal af in een weiland dus vaak moet ik ook nog langs een open vlakte lopen.

Goede schoenen zijn zeker een must. Ik heb stal schoenen van Ariat die ook waterproof zijn. Natte voeten zijn echt naar en helemaal in de winter. Ik heb een soft sell jas omdat ik de echte winterjassen niet lekker vindt zitten met rijden. Bij de primark heb ik een heel dik vest gescoord met een soort wol aan de binnenkant. Hoe meer laagjes hoe beter! Dus ook thermotruien zijn zeker een aanrader.

Ik heb zelf enorm last van winterhanden en wintertenen dus eigenlijk altijd wel koud hoe warm ik mij ook kleed... Wel zou ik ooit nog van die elektrische zolen willen waar warmte afkomt met name voor mijn tenen. Voor mijn handen gebruik ik handschoenen van skafit met daarover nog een paar handschoenen.

En in beweging blijven is ook belangrijk. Lekker poetsen en actief rijden helpt ook zeker om warm te blijven. Ik moet wel zeggen door de jaren heen is het echt minder koud geworden. De eerste jaren dat ik op stal kwam was het ook nog echt koud en vroor het best vaak. Afgelopen winter vond ik echt meevallen ik had het met rijden ook vaker warm dan koud. Nu heb ik ook een auto dus kan ik snel opwarmen en hoef ik niet eerst 30 min te fietsen.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:40

Werken in laagjes en thermo ondergoed aandoen. Je hebt volgens mij ook van die stalschoenen en jodhpurs voor in de winter speciaal met imitatie bont in


san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:10

Ik heb al weer een hemd, shirt met lange mouwen en sokken op stal gelegd. Mocht ik nat worden door zweet of regen, kan ik dat droog aantrekken en dat scheelt altijd al heel veel.
Heb rainlegs en fijne warme rij handschoenen van de decathlon.

Moet nog opzoek naar een fijne waterdichte jas die over mijn bodyprotector past..

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Eef_Bam
Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:14

Oh ja muckboots arctic weekend!
Zijn waterdicht en onwijs warm, geen koude tenen emer gehad met deze laarzen.

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:52

gabyfedde schreef:
Goede kleding, goede kleding en goede kleding.
Niet bezuinigen op goede sokken/schoenen en goede handschoenen. En bedek je hoofd. Zijn voeten, handen en hoofd warm dan wordt ook de rest van je lichaam veel minder snel koud. En ik woon in Lapland, waar het ’s winters -40 is.


Wat voor schoenen draag jij? :))
Ik ben opzoek naar hele warme waterdichte winterschoenen, zodat ik na 4 uur lesgeven mijn voeten nog een beetje kan voelen.

I am because you were

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:20

Ik heb muck boots maar daar evengoed koude voeten in. Blijf het warmst als ik gewoon mijn rijlaarzen (mountain horse) draag. Zijn geen speciale winterlaarzen overigens.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: tips gezocht om de winter te overleven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:28

Droog blijven, in beweging blijven en genoeg drinken (bijna nog belangrijker dan in de zomer om bloedsomloop optimaal te houden en zorgen dat je lijf je kan verwarmen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:25

prugelpiet schreef:
Wat voor schoenen draag jij? :))
Ik ben opzoek naar hele warme waterdichte winterschoenen, zodat ik na 4 uur lesgeven mijn voeten nog een beetje kan voelen.

Ik in Lapland draag Meindl Solden, je ziet ook veel Sorel caribou maar ik zweer bij m'n meindls. Kunst is je schoenen 1-2 maten groter te nemen, dan kunnen er wollen sokken in (geen katoen!) en dan heb je alsnog ruimte voor 'n isolerend laagje lucht + als je erin loopt beweegt alles waardoor 't lekker warm blijft xD. Echter hebben we hier wel 'n veel drogere kou, je loopt hier in de sneeuw niet in de blubber. Mijn meindls zijn maat 42 terwijl ik maat 39 heb maar die vallen klein xD.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

heartlandx
Berichten: 36
Geregistreerd: 05-10-20
Woonplaats: Oedelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:54

Ik draag altijd thermo leggings onder mijn rijbroek en wat heerlijk ook, heb ze gekocht bij de Action voor geen geld.

Dreaming about a country life on ranch in the middle of nowhere.
"Two feet move your body,
Four feet move the soul."

With a cowgirl soul in a modern world.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers