Alternatieve zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lielle
Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:52

Het zal zeker gewenning zijn, maar ik begrijp nog steeds niet waarom een zweep in de weg zit. Je hebt iets meer vast, maar dat zou niet je hand- en teugelvoering moeten belemmeren als je het goed doet. Het meest irritante vind ik zweep van hand wisselen, dat verstoort het rijden wel.

wat versta je onder 100% teugelcontact? Je raakt idd een stukje van je teugel indirect aan, maar ik denk niet dat je dat bedoelt. Eerlijk gezegd vind ik de verstoring en vertraging als je een zweep apart ergens vandaan moet halen veel ingrijpender.

Om je een voorbeeld te geven op basis van mijn foto hierboven. Als ik het binnenachterbeen wat actiever wil hebben, bv omdat ik de volte wijkend wil openen, kan ik door mijn hand licht naar buiten te kantelen een signaal geven net achter mijn kuit. Dan verbreekt mijn teugelcontact (geinterpreteerd als contact met de mond) niet, wat het wel zou doen als ik mijn zweep moet pakken, nog los van het feit dat ik veel te laat ben.

(en nogmaals, ik zou willen dat ik het zo subtiel en perfect kan uitvoeren ;-) )

Hoe zie jij dat dan voor je? Oprechte interesse, ik ben zeker voorstander van niet alles als in steen gehouwen accepteren.


Cholwell
Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 15:05

Bij nader inzien (ik leer graag snel :D) is bij dressuur training directe beschikbaarheid van de 'aanwijsstok' mss geen slecht idee. Hangt sterk van het paard af, of eigenlijk: de paard-ruiter combinatie. Het zou mss al helpen als de zweep niet in mijn hand zit, maar aan/op de rug ervan.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:06

Je wilt met een zweep aanwijzingen kunnen geven, dus soms bij de schouder, soms bij de achterhand en heel soms zelfs bij het hoofd bij een doordenderend paard, buiten die tijd ligt de zweep langs je bovenbeen zoals de foto die al geplaatst is. Wat van essentieel belang is bij een zweep is het balans punt. Een zweep moet als jij hem met 1 vinger optilt bij het handvat perfect in balans liggen op die vinger. Dat is het grootste geheim van een fijne zweephouding. Als dat niet lukt dan zit hij altijd in de weg. O en de lengte is belangrijk! Hij mag zeker niet te kort zijn zodat je je hand moet verplaatsen. Anders dan hoe sommigen hem gebruiken komt je hand niet van zijn plek bij het gebruik van de zweep achter je been of bij de achterhand. Enkel als je de zweep voorwaarts gebruikt verplaats je je hand.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:10

Cholwell schreef:
Dat stukje timing is inderdaad een dingetje. Aan de andere kant kun je ook weer rekening houden met die vertraging. Hoe dan ook is je hand los van de teugel en moet je het circus daarna weer corrigeren. Maar goed, heb je de zweep niet alleen in een korte fase nodig? Even verbinding maken en weer door?

@Lielle, in feite heb je twee dingen in je linkerhand waarvan er één heel passief in de weg zit. Je schrijft ervaring maar het is vooral gewenning lijkt me. Ik streef naar 100% teugelcontact en dat lukt minder goed met een zweep in de weg.


Een zweep in je laars of aan je zadel hangen zal niet mogen op de manege.
100% teugelcontact, tja, mooi streven. Maar eerst zal ja paard moeten lopen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:10

Cholwell schreef:
Bij nader inzien (ik leer graag snel :D) is bij dressuur training directe beschikbaarheid van de 'aanwijsstok' mss geen slecht idee. Hangt sterk van het paard af, of eigenlijk: de paard-ruiter combinatie. Het zou mss al helpen als de zweep niet in mijn hand zit, maar aan/op de rug ervan.


Het is niet "geen slecht idee" het is een absolute must.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:13

Wat voor zweep heb je? Lang of kort? Ik rij graag met een lange 110 of 120 cm. Maar ik hou hem meestal vast onder het handvat. Die zijn vaak net te dik om lekker in de hand te liggen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Cholwell
Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 15:19

rien10 schreef:
Een zweep in je laars of aan je zadel hangen zal niet mogen op de manege.

Die manege is niet zo relevant, een prikstok die ergens aan vastzit is risicovol.

rien10 schreef:
100% teugelcontact, tja, mooi streven. Maar eerst zal ja paard moeten lopen.

Ik had begrepen dat je daarvoor vooral je benen gebruikt?

rien10 schreef:
Het is niet "geen slecht idee" het is een absolute must.

Het zonder zweep rijden zal soms beperkingen geven, maar waarom is het volgens jou een must?

Cholwell
Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Re: Alternatieve zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 15:20

@Tigra_ , ik heb precies zo'n zweep en houd 'm op dezelfde plek vast. Zo heb ik er het minst last van.

Veulen84
Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:21

Cholwell schreef:
Dat stukje timing is inderdaad een dingetje. Aan de andere kant kun je ook weer rekening houden met die vertraging. Hoe dan ook is je hand los van de teugel en moet je het circus daarna weer corrigeren. Maar goed, heb je de zweep niet alleen in een korte fase nodig? Even verbinding maken en weer door?

@Lielle, in feite heb je twee dingen in je linkerhand waarvan er één heel passief in de weg zit. Je schrijft ervaring maar het is vooral gewenning lijkt me. Ik streef naar 100% teugelcontact en dat lukt minder goed met een zweep in de weg.


Je kunt geen rekening houden met die vertraging, want daarmee impliceer je dat je alweet dat je paard de hulp gaat negeren of dat je denkt dat je paard na zo'n wachttijd de hulp nog koppeld aan de vraag die je eerder stelde.
Meestal is je hand juist niet los van je teugel. Dan verval je namelijk in het ouderwets lellen met 1 hand aan de teugel en 1 hand aan de zweep. Dat is dus niet de bedoeling. Je raakt je paard aan op de plekken waar het nodig is. Dat kan soms iets langer zijn, verder naar voren of achter. Helemaal wat je paard nodig heeft.

Maar jou grootste denkfout zit in ideaal teugelcontact. Je denkt dat dat minder goed is als je meer in je hand hebt. Maar dat is niet zo. Er zijn ruiters die met 2 zwepen rijden, ruiters die met 3 teugels in 1 hand rijden en in de andere hand 1 teugel en een zweep. Er zijn ook andere soorten handhouding in gebruik. Contact met de mond is afhankelijk van hoe goed onze vraag onder het zadel is. Ik kan mijn teugels alleen tussen mijn duim en wijsvinger houden en vervolgens mijn paard alle figuren laten lopen incl dingen als wijken en achterwaarts. Gewoon omdat mijn vraag vanuit mijn been en zit goed is. Je hebt niet meer grip op je teugels nodig, je hebt meer ervaring nodig in het laten doorkomen van je hulpen. En als ik je reacties zo lees is he took niet verkeerd om te leren waarvoor elke hulp precies is.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Alternatieve zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:23

Idd veulen, ik rijd met dubbele teugel en een zweep

irmaz
Berichten: 4726
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:26

Cholwell schreef:
De optie "gewoon geen zweep meer gebruiken" snap ik maar zover ben ik nog niet.

Eigenlijk klopt deze opmerking van jou niet helemaal. Uit je probleem blijkt dat je nog niet zover bent om een zweep te gebruiken, niet andersom.

Maar nog wat suggesties: Hou de zweep andersom vast, dus met uiteinde omhoog in plaats van omlaag. Of pak beide teugels in 1 hand en houdt de zweep in de vrije hand. Succes in ieder geval met je leer proces, in alle gevallen zul je meer en betere aanwijzingen moeten leren geven met je benen :)

Lielle
Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:28

Veulen84 schreef:
Maar jou grootste denkfout zit in ideaal teugelcontact. Je denkt dat dat minder goed is als je meer in je hand hebt. Maar dat is niet zo. Er zijn ruiters die met 2 zwepen rijden, ruiters die met 3 teugels in 1 hand rijden en in de andere hand 1 teugel en een zweep. Er zijn ook andere soorten handhouding in gebruik.

bijvoorbeeld het gebruik van een cane bij een dameszadel.


[ img ]



Overigens denk ik uit je berichten te halen dat je nog niet zo heel ervaren bent, ik vind dat je een verfrissende blik hebt en het levert zeker een interessante discussie op. Ik ben net al mijn zwepen (die thuis liggen) gaan testen op balanspunt, geen een voldoet aan het criterium. Nu ligt mijn favoriete zweep op stal, dus eens kijken of dat verschil maakt. Mijn korte springzweepjes komen overigens nog het meest in de richting.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-07-20 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:33

Cholwell schreef:
rien10 schreef:
Een zweep in je laars of aan je zadel hangen zal niet mogen op de manege.

Die manege is niet zo relevant, een prikstok die ergens aan vastzit is risicovol.

rien10 schreef:
100% teugelcontact, tja, mooi streven. Maar eerst zal ja paard moeten lopen.

Ik had begrepen dat je daarvoor vooral je benen gebruikt?

rien10 schreef:
Het is niet "geen slecht idee" het is een absolute must.

Het zonder zweep rijden zal soms beperkingen geven, maar waarom is het volgens jou een must?


De manege is heel relevant. Van hen huur jij het paard en krijg je les
Ja, je gebruikt je benen om het paard te laten lopen.
Timing is essentieel als je een zweepje gebruikt. Als je een zweep in je laars steekt, ben nooit op tijd om daar een hulp mee te geven indien dat nodig is.
Zonder of met zweep rijden is geen must, timing in het geven van hulpen is een must.

Een goede hulp is een hulp die op het juiste moment, met de juiste dosering op de juiste plek wordt gegeven.

Cholwell
Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 15:39

Veulen84 schreef:
Je hebt niet meer grip op je teugels nodig, je hebt meer ervaring nodig in het laten doorkomen van je hulpen.


Ja, daar raakt u een stukje essentie. Aan de andere kant doe ik juist mijn best om zo goed mogelijk het 'bit' te voelen en met alle vingertoppen op de teugel krijg ik veruit het beste signaal. Sterker nog, een van mijn instructeurs roept eindeloos (het is een geduldig persoon) dat ik mijn handen moet sluiten, terwijl ik graag met mijn pinken de kleine correcties probeer te geven.

Mss moet ik inderdaad 's een poosje zonder zweep uitproberen.

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:41

Cholwell schreef:
Ja, ik les op de manege en dat is inderdaad een vrij klassieke setting. Ik ben echter een adept van "Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist".

Een zweepje in je laars lukt niet goed als je met chaps rijdt, maar het is op zich geen slecht idee. Gevoelsmatig zou ik liever iets op het bovenbeen hebben. Een telescopische zweep, dat je weer kunt inklappen als de boodschap over gekomen is, zoiets. Iets aan je riem (dat hebben politieruiters ook) dat je kunt pakken en terugdoen.

@Kuggur, een zweep gebruik je niet als aanwijsstok of zo. Hoe gebruik jij het?


Die zijn er wel hoor, maar dan in de kink scene.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Cholwell
Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Re: Alternatieve zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 15:44

Ik zat al af te tellen... -O-

Muisbal
Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Alternatieve zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:47


Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

Veulen84
Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:48

Cholwell schreef:
Veulen84 schreef:
Je hebt niet meer grip op je teugels nodig, je hebt meer ervaring nodig in het laten doorkomen van je hulpen.


Ja, daar raakt u een stukje essentie. Aan de andere kant doe ik juist mijn best om zo goed mogelijk het 'bit' te voelen en met alle vingertoppen op de teugel krijg ik veruit het beste signaal. Sterker nog, een van mijn instructeurs roept eindeloos (het is een geduldig persoon) dat ik mijn handen moet sluiten, terwijl ik graag met mijn pinken de kleine correcties probeer te geven.

Mss moet ik inderdaad 's een poosje zonder zweep uitproberen.


Jij moet het bit niet willen voelen, je rijd met je benen en je zit je paard naar de teugel. Zo zoekt hij je hand. Alleen als je hand dan zacht en ontvankelijk aanwezig is, alleen dan heb je goed contact. En ja, bij de meeste ruiters begint dat met eerst de hele hand als contact voor je teugels. Niet je pinken, niet je vingertoppen, gewoon de palmen van je hand.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Alternatieve zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:55

Ik ben iemand die graag met dikke teugels rijd en de hand best wel open.
Een gesloten vuist daar kan ik niets mee. Die vind ik star.
Het bit wil ik eigenlijk niet voelen, dan heb ik teveel.
Ik denk dat je daar ook andersom moet gaan denken. Of beter gezegd je instructie.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Lielle
Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:56

Cholwell schreef:
Veulen84 schreef:
Je hebt niet meer grip op je teugels nodig, je hebt meer ervaring nodig in het laten doorkomen van je hulpen.


Ja, daar raakt u een stukje essentie. Aan de andere kant doe ik juist mijn best om zo goed mogelijk het 'bit' te voelen en met alle vingertoppen op de teugel krijg ik veruit het beste signaal. Sterker nog, een van mijn instructeurs roept eindeloos (het is een geduldig persoon) dat ik mijn handen moet sluiten, terwijl ik graag met mijn pinken de kleine correcties probeer te geven.

Mss moet ik inderdaad 's een poosje zonder zweep uitproberen.

Ik ben eens wat gaan proberen, handig dat ik een hoop thuis heb liggen. Zoals ik dit interpreteer heb je een redelijk open hand, waarmee idd je vingertoppen de teugel raken. Als ik dat nadoe (eerste foto) levert dat bij mij een erg gespannen onderarm op, en het is idd onmogelijk met een zweep in je hand.
[ img ]

Ik houd mijn hand losjes gesloten, en geef signalen door mijn ringvinger te sluiten / openen. Dat kan zowel met als zonder zweep:

[ img ]
[ img ]

het voelen van bit en mond doe je eigenlijk door je hele lijf heen, maar vergt wel tijd en oefening.

anne_bento
Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Alternatieve zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:07

Ik snap wel wat je bedoeld, ik vindt het ook niet fijn om met zweep te rijden, vindt het ook teveel in mijn hand. Heb dan ook reuma en heb er dan ook misschien wat meer last van dan een ander, maar ik rij veel lekkerder zonder. Daarentegen rij ik graag met zweep om soms even te kunnen corrigeren. Nu is dat vaak een moment dat je direct wilt corrigeren en niet eerst een zweep ergens vandaan moet trekken want dan ben je al te laat. Ik denk dat er weinig anders op zit eigenlijk, behalve misschien gaan kijken naar de dikte van je teugel en het handvat van de zweep, en je handhouding, om te zien of je daar iets in kunt aanpassen.

kinel
Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:12

Ik heb een klip aan de laars speciaal voor een zweep. Kan ik er zo in en uit schuiven/ klikken. Heel gemakkelijk.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:11

Ik denk dat de post van lielle het duidelijk uitlegt en laat zien. Ik reed ook altijd met een open hand, naar mijn idee meer ontspannen en meer contact, maar... Lastig met de zweep. Dus toch meer hand gaan sluiten en dit was in het begin moeilijk. Wat bleek, de enige vering was mijn hand en pols en nu ik met mijn handen dicht rijd moet de vering vanuit de elleboog/rest van m'n arm komen. Was wennen, maar nu is mijn zweep de richtlijn. Heb ik daar moeite mee dan is m'n handhouding niet goed. Ik denk dus echt als je hiermee aan de slag gaat het goedkomt.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:14

Flower033 schreef:
_Penotti schreef:
Opbergen zoals in een laars is erg gevaarlijk, als je er af valt en je komt met je hoofd op die zweep is dat alles behalve fijn.


Of je valt er met je romp op. Grote kans dat je er een long of ander orgaan mee doorboort.
Zweep in je laars was bij de manege waar ik heb leren rijden, streng verboden. Ook niet voor heel even.


Een oog op een stokje zijn mijn instructrice altijd :D


c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 06:17

100% teugelcontact is voor iedere ruiter het streven.
Maar daarvoor moet je eerst de zweep overbodig maken. Dus puur en alleen rijden op je been/zit en teugelvoering.
Dit is bij manege paarden al wat lastiger, want daar zitten meerdere mensen op, ook minder consequente exemplaren.
Daarbij doorloop je in de gezamenlijke training verschillende fases... dus het kan zijn dat je een tijd zonder rijdt. En even later hem er wel bij pakt bij een nieuwe aan te leren oefening.
Als ruiter is je voornaamste streven wat mij betreft een onafhankelijke zit en houding. Je gaat mee maar laat je ook niet in de weg zitten door kleine verstoringen.
Een zweep is dan ook een "verstoring" dus je zal in de beste situatie leren rijden zonder dat deze toevoeging je kan storen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz en 41 bezoekers