Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:40

Hi allemaal,

Ik heb in het verleden wel eens nare vallen gemaakt en ik merk dat ik daar niet meer overheen ben gekomen. Ik ben begonnen met rijden toen ik 6 was, en ik ben altijd wel vrij angstig geweest. Maar nu is het wel erger. Het grootse probleem is dat ik uit reflex afstijg. Gister tijdens het buitenrijden ging er een paard vandoor en de andere paarden gingen er verstijfd naar kijken en ik had het gevoel dat hij erachteraan zou gaan, en oeps, ik had al een been over het zadel. Super gevaarlijk en voel me dan zo dom ;( maar dit gaat dus echt automatisch.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad en werd het beter?


petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:42

Heel herkenbaar. Ik heb hiervoor vorig jaar EMDR bij een paardencoach gehad. Na die behandeling geen moment meer angst gehad tijdens het rijden.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:47

Hoi Brokjes! Wat vervelend, heb dit zelf ook mee gemaakt. Het betekend dat jij je nog onvoldoende vertrouwd voeld om met jouw paard naar buiten te gaan. Zou dat eerst rustig opbouwen. Ook zou ik alleen met rustige paarden mee gaan naar buiten.

Heb zelf een x gehad dat ik met mijn nog groene paard naar het strand ging met een club meiden, die hadden beloofd een staprit te doen omdat mijn paard nog nooit t erf af was geweest, dat ze er in rengalop vandoor gingen voor de lol..

Toen voelde ik mij net zo.

Soms kan je beter afstappen dan er maar op blijven zitten. Ben 1 x bijna met een haflinger onder trekker met aanhanger gekomen die te hard bleef rijden.

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:50

Je angst prikkel leren te negeren is heel moeilijk, dit heeft echt veel tijd en vertrouwen nodig. Zorg ten eerste dat je voorlopig je focus houd op wat jou een veilig gevoel geeft. Pas als dat gaat vervelen dan ga je stapje voor stapje iets meer spannende dingen ondernemen. Het beste doe je dit onder begeleiding van iemand die verstand heeft van angsten en hoe die zich hebben gemanifesteerd in jou en in de omgang met je paard.

Broken crayons still color

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:56

Bedankt voor de reacties al!
Dit was mijn vierde les bij de manege waar ik net rijd, en we gingen met de les naar het bos omdat het zo heet was. Ik had me ook niet voorbereid op buitenrijden dus dat was al een verassing. Ik had wel het liefste paard gekregen maar dat hielp toch niet voldoende.

Jammer dat er geen quick fix is zo te lezen, ik ga in augustus namelijk een aantal weken helpen op een stal en daar zou ik ook buitenritten moeten begeleiden. Ik denk dat het wel gaat hoor, ik ken de stal en de ponys maar toch is het jammer dat ik dit nu net heb meegemaakt en ga twijfelen.

@talietjuh, jeetje wat een eng ongeluk met die trekker!

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:20

Mm, ik vind de reflex om af te stappen niet altijd slecht. Je moet het niet te vaak doen natuurlijk, maar eerlijk, ik heb het ook al gedaan.

Jaren geleden in de Ardennen wezen rijden. Ik kende het paard waar ik op reed dus totaal niet. Toen we bijna terug bij de stal waren, gingen we vrij stijl over de baan naar beneden. Het had geregend, de baan was nat én super glad. Paard had ijzers, en ik voelde hem schuiven. Kijk, daar voel ik mij dus niet bij op mijn gemak. Ook veel putdeksels, die ook heel glad aanvoelden. Ik ben afgestapt. We moesten nog 5 minuutjes stappen voor we weer op stal waren, die heb ik dus te voet naast mijn paard afgelegd. Kreeg wel een paar rare blikken, maar dat heb ik me niet aangetrokken. Ik zag dat paard zo al uitschuiven met mij er nog op - nee dankje.

Met mijn eigen paard, die ik nu alweer 9 heb, heb ik die neiging minder. Het is wel al gebeurd hoor, maar meestal vertrouw ik haar gewoon voldoende om wat het ook is uit te zitten. Maar het is wel zo dat ik me vanop de grond zekerder voel, en mijn paard haar aandacht ook beter bij mij kan houden. Dus als ik me echt niet veilig voel, of echt het gevoel heb dat ik haar niet ga kunnen houden (wat overigens nog nooit gebeurd is :+ ) stap ik af. Neem nu een vrachtwagen, daar houdt mijn paard echt niet van, hebben ooit wat voorgehad daarmee en dat is ze nooit vergeten. Als ik op buitenrit zo'n ding moet passeren, weet ik dat dat kalmer gebeurt als ik naast haar loop. Daar haalt zij voor de één of andere reden ook meer vertrouwen uit dan dat ik op haar zit. Dan stap ik wel even af, en een minuut later zit ik alweer in het zadel. Ze lijkt meer gerust gesteld als ze me kan zien in plaats van alleen kan voelen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:39

Ik ben juist blij dat ik die reflex nu heb en hem ook gebruik als ik voel dat het onveilig wordt. Sinds ik dat voor mezelf helemaal ok vind, heb ik dat eigenlijk nauwelijks meer nodig. Liever zelf gecontroleerd af stappen dan er af vallen. Kijk anders eens in het topic in mijn onderschrift. Ik was ook heel angstig op ons paard na een nare val. En nu gaat het heel goed en kan ik inmiddels echt zeggen dat het mijn maatje is. Ik heb er goede hulp bij gehad en dat kan ik iedereen met angst in het zadel aanraden.

Anoniem

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:10

Ik heb het ook regelmatig bij voornamelijk nieuwe paarden gehad. En nog steeds wel. Zelfs zo erg dat ik zat en er weer naast stond. Ik ga gewoon steeds een stapje verder op m'n eigen tempo. En dat werkt wel voor mij. Op een gegeven moment reed ik gewoon in m'n uppie, stap draf galop. Zonder angst.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:13

Waarom denk je dat het slecht is om af te stappen?
Misschien is dit wel de manier voor jou om vertrouwen te krijgen. Als je afstapt en je ziet dat je paard niks doet, durf je de volgende keer misschien te blijven zitten. Of de keer daar na. Niks ergs aan hoor.

Gek eigenlijk dat angst in het zadel zo'n taboe is hé. Je moet maar stoer zijn ofzo. Terwijl je op een dier zit van tig kilo...
Go easy on yourself!

Anoniem

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:52

Bedankt voor jullie lieve reacties! Doet me echt goed.

Het was meer dat ik aan het afstijgen was dat iemand riep wat doe je??!! En dat ik zeker niet moest afstappen omdat mijn paard er dan misschien alleen vandoor zou gaan en een los paard is natuurlijk wel gevaarlijk. Dus ben snel weer gaan zitten.

Het is lastig, want het is geen irreële angst. Er kunnen ook daadwerkelijk ongelukken gebeuren.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:57

Nou zeg. Een los paard met een ruiter die er hard af gevallen is is nog veel gevaarlijker toch? En als je vol spanning op je paard zit dan word je paard daar ook niet zekerder van dus heb je meer kans op een loslopend paard dan als je er naast staat. Plus dat je ook een loslopend paard met een ruiter er op kunt hebben dat is nog erger :o
K vind het echt een fabel dat je beter er op kunt blijven zitten dan afstappen.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:03

Als ik bang ben dat mijn paard er vandoor gaat stap ik ook af, dan kalmeert ze veel sneller.
Wel vreselijk jammer dat je snel bang bent, dat is wel iets om misschien eens te kijken wat je daarmee kan. Uitzoeken waar je bang voor bent en hoe je daar mee om kunt gaan.

Nikass
Berichten: 16673
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:04

Ik vind het inderdaad niet altijd slim om af te stappen, en zeker niet als dat een reflex is. Is het weloverwogen dan is het wat anders.
Ik snap de reactie van je lesgenoot dan ook wel, want in een groep zou ik ook niet zomaar afstappen. Je paard is namelijk wel onderdeel van de kudde en zal zich daar ook naar gedragen.
Dus ja in dat opzicht vind ik het gevaarlijk. Tenzij je het paard goed kent en weet dat je het ook uit de kudde weg kunt rijden, maar zo komt het in dit geval niet op mij over.
Ik heb niet direct een advies voor je, behalve in zo'n geval zorgen dat je instructeur van te voren weet dat je angstig bent, zodat hij er rekening mee kan houden.
En ik denk dat er veel trainingen zijn voor angst bij paardrijden. Misschien kun je daar eens naar op zoek gaan.
Succes! Angst is vervelend -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:10

Toulouze schreef:
Waarom denk je dat het slecht is om af te stappen?
Misschien is dit wel de manier voor jou om vertrouwen te krijgen. Als je afstapt en je ziet dat je paard niks doet, durf je de volgende keer misschien te blijven zitten. Of de keer daar na. Niks ergs aan hoor.

Gek eigenlijk dat angst in het zadel zo'n taboe is hé. Je moet maar stoer zijn ofzo. Terwijl je op een dier zit van tig kilo...
Go easy on yourself!

Vooral omdat er maar weinig mensen zijn die écht geen angst kennen. En degenen die het hardst afgeven op de mensen die eerlijk toegeven bang te zijn, zijn vaak zelf het meest schijterig van allemaal. :')

brokjes: Ik ben het deels eens met Toulouze dat het niet per se slecht is om eraf te springen, maar als het puur een reflex is en je er al naast staat voor je er erg in hebt, is het wel handig om eraan te werken om wat meer "ratio" terug te krijgen in die handeling. :j Op het moment dat jij geen inschatting maakt/kunt maken van wat op dat moment het veiligst is omdat je zo overmand wordt door angst, loop je een groter risico dat je juist een (potentieel) gevaarlijke situatie creëert door eraf te springen, zoals je zelf ook ondervonden hebt bij je buitenrit.

Verder ben ik het helemaal eens met Boompje 1985: bouw het rustig op, en doe dat samen met iemand die er verstand van heeft en ervaring heeft met angstige ruiters. En wellicht kun je overwegen een body protector aan te schaffen als dat je helpt om je veiliger te voelen?

Niobe
Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:39

brokjes schreef:
Bedankt voor jullie lieve reacties! Doet me echt goed.

Het was meer dat ik aan het afstijgen was dat iemand riep wat doe je??!! En dat ik zeker niet moest afstappen omdat mijn paard er dan misschien alleen vandoor zou gaan en een los paard is natuurlijk wel gevaarlijk. Dus ben snel weer gaan zitten.

Het is lastig, want het is geen irreële angst. Er kunnen ook daadwerkelijk ongelukken gebeuren.



Ah joh, je houdt hem toch vast neem ik aan?

Ik heb ook heel lang zo'n periode gehad, ben er nog steeds mee aan het werk. Opnieuw vertrouwen opbouwen kost tijd en geduld. Gun jezelf die tijd!

tamary
Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:06

brokjes schreef:
Bedankt voor jullie lieve reacties! Doet me echt goed.

Het was meer dat ik aan het afstijgen was dat iemand riep wat doe je??!! En dat ik zeker niet moest afstappen omdat mijn paard er dan misschien alleen vandoor zou gaan en een los paard is natuurlijk wel gevaarlijk. Dus ben snel weer gaan zitten.

Het is lastig, want het is geen irreële angst. Er kunnen ook daadwerkelijk ongelukken gebeuren.

BIj afstappen paard vasthouden is logisch, zou paard toch los komen dan, dan heb je wel de mogelijkheid stal, politie, oid te bellen, als je er op was blijven zitten had je dat echt kunnen vergeten.

Ik stap ook af als nodig, het maakt mij een stuk zekerder en dan is pony ook rap een stuk rustiger.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Imre
Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:10

Ik stap ook af als ik het spannend vind. Niet bij alles waar ze naar kijkt, maar als ik zelf in de stress schiet wel. Mijn merrie is echt als de dood voor varkens en op ons vaste buitenrijrondje staat heel af en toe (lees 3x per jaar) een varken langs een hek. Ze raakt daar volledig van in paniek en ik spring er dan meteen af, op de grond voel ik me een stuk zekerder.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:18

niks mis of raars mee om af te stappen hoor,
als je dat tenminste zelf wil.
het is alleen een opgedwongen mening van andere ruiters....
en zou me daar niet druk om maken.
ik stap op en af vaak gewoon voor de leuk vanaf beide kanten en allerlei obstacels :o

Anoniem

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:25

Bedankt voor jullie reacties! Geeft me weer hoop dat het wel goed gaat komen. Ik ga dinsdag gewoon weer naar de les, misschien wel even bij de instructrice melden dat ik het toch wel eng vind.
Maar ik heb er in ieder geval wel weer zin in :)

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:45

eigenlijk vind ik het wel goed dat je op zulke momenten afstapt.
een paard weet precies of je gespannen bent en dan denken zij dat ze het ook spannend moeten vinden.
in zulke situaties zou ik lekker afstappen en ernaast lopen hoor, beter den een los paard en een gevallen ruiter, als je weer zin hebt en denkt 'nu kan ik weer' kan je er weer lekker op. misschien kan je vragen of je vaker op hetzelfde paard mag rijden zodat je wat meer vertrouwen krijgt.

Niobe
Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:48

brokjes schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Geeft me weer hoop dat het wel goed gaat komen. Ik ga dinsdag gewoon weer naar de les, misschien wel even bij de instructrice melden dat ik het toch wel eng vind.
Maar ik heb er in ieder geval wel weer zin in :)



Dat is een slim idee!

Fijn dat je er wel weer zin in hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:49

Spikeandjax schreef:
eigenlijk vind ik het wel goed dat je op zulke momenten afstapt.
een paard weet precies of je gespannen bent en dan denken zij dat ze het ook spannend moeten vinden.
in zulke situaties zou ik lekker afstappen en ernaast lopen hoor, beter den een los paard en een gevallen ruiter, als je weer zin hebt en denkt 'nu kan ik weer' kan je er weer lekker op. misschien kan je vragen of je vaker op hetzelfde paard mag rijden zodat je wat meer vertrouwen krijgt.

Ja, ik zit dan echt helemaal verstijfd erop, en dan 1,2,3 ontspannen omdat je paard dat anders voelt is super moeilijk. Enige waardoor ik me dan weer veilig voel is afstappen.

Ik mag nu elke les op de braafste paarden, omdat ik net nieuw ben. Maar ik wil dus nog niet op de minder brave, ben ik nog niet aan toe :=

Jessix
Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:53

Als ik me niet meer veilig voel erop of denk dat het slimmer is om het vanaf de grond op te lossen dan sta ik er zo naast. Vroeger werd er altijd vreselijk op gehamerd dat je er op moest blijven zitten, anders had je paard "gewonnen". Nou dat slaat natuurlijk helemaal nergens op! Een paard denk niet zo en als je zo'n strijd zou moeten leveren met je paard dan is er sowieso iets mis in de hele samenwerking/band die je met elkaar hebt.

Je krijgt zo'n signaal niet voor niets. Je voelt gevaar aankomen. Prima om daar op te reageren, helemaal als je daardoor rustiger kan blijven. Daar heeft je paard ook meer aan. Grondwerk en NH zijn bij mij de basis, dus voor mij en mijn paarden is het ook helemaal prima om dingen vanaf de grond op te lossen. Als ik de situatie weer onder controle heb stap ik weer op.

ingvdh
Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:53

Maar je schrijft ook dat je op een stal gaat helpen van de zomer en daar buitenritten moet gaan begeleiden, is dat dan wel verstandig om te gaan doen?

Zeker als begeleider zijnde heb je de verantwoordelijkheid over de hele groep, dan kan je niet zomaar afstappen als je angst krijgt. Als die angst er nog is zou je mijns inziens helemaal niet een groep begeleiden, daar ben je nog niet geschikt voor en het lijkt me sterk dat je dat gaat worden binnen een paar weken met maar wekelijks een lesje.
Zeker gezien wat je nu schrijft over brave paarden en dat je nog geen minder brave aan zou durven.

Als ik jou was zou ik daar nog eens goed over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:56

ingvdh schreef:
Maar je schrijft ook dat je op een stal gaat helpen van de zomer en daar buitenritten moet gaan begeleiden, is dat dan wel verstandig om te gaan doen?

Zeker als begeleider zijnde heb je de verantwoordelijkheid over de hele groep, dan kan je niet zomaar afstappen als je angst krijgt. Als die angst er nog is zou je mijns inziens helemaal niet een groep gaan begeleiden.
Zeker gezien wat je nu schrijft over brave paarden en dat je nog geen minder brave aan zou durven.

Als ik jou was zou ik daar nog eens goed over nadenken.

Dank voor je reactie. Het wel een andere situatie daar omdat ik het daar ken. Dat maakt een groot verschil voor mij. Als het onbekende paarden zijn of een route is die ik niet ken, dan ben ik angstig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lithya en 68 bezoekers