Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 13:45

Ik ben mijn vriend aan het leren paardrijden, hij gebruikt mijn spullen en wil niet echt spullen kopen ervoor.

Nu heeft hij toch wel betere schoenen nodig want we weten allemaal dat rijden met sneakers niet heel slim is. Omdat hij ook dringend wandel schoenen nodig heeft omdat we met de honden dagelijks het bos in gaan heb ik hem
Zover gekregen schoenen aan te kopen die zowel goed zijn mee te rijden als te wandelen.

Ik dacht aan bv Harry horse maar als iemand anders goede tips heeft meer dan welkom!

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:57

Meindl. Klasse B/C. Ideaal voor beide en als je niet te duur uit wil zijn, kopen via Marktplaats. Heel vaak kopen mensen nieuwe, maar de verkeerde maat. Je moet altijd één maat groter dan je gewone schoenen.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:14

Houd er wel rekening mee dat wandelschoenen vaak breder zijn dan jodhupurs/laarzen.
De beugels moeten dus wel breed genoeg zijn.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:16

Van ariats hoor ik vaak dat ze een fijn en goed voetbed hebben...

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:23

Ariat :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:24

Femia schreef:
Meindl. Klasse B/C. Ideaal voor beide en als je niet te duur uit wil zijn, kopen via Marktplaats. Heel vaak kopen mensen nieuwe, maar de verkeerde maat. Je moet altijd één maat groter dan je gewone schoenen.


1 maat groter dan je gewone schoenen? Ik draag exact dezelfde maat, maat 5,5 (wat wisselt per merk of dat 38,5 is of 39) ik weet welk merk en model ik moet hebben, en ik koop ze dan van marktplaats.
Als je wilt rijden met "gewone" wandelschoenen kan je ook naar de Welkoop gaan, daar heb je Gri-sport schoenen.
Nu zijn wandelschoenen in vele gevallen niet perfect om mee te rijden, al is het al gauw beter dan sneakers.
Voor rijschoenen die ook als wandel kunnen zou ik Ariat aanraden.
Decathlon heeft ook mooie/nette schoenen, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:24

Mountain horse, echt heerlijke rij en wandelschoenen.

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:37

Ik had vroeger altijd Ariats, superfijne schoenen, maar wel duur...Ze gingen bij mij max anderhalf jaar mee. Dus toen heb ik wandelschoenen bij de Scapino gekocht. Ongeveer €60 en zijn meer dan anderhalf jaar mee gegaan :) Ik kan er mee rijden en ze lopen ook prima! (Ik zal even een link zoeken welke ik heb)

Edit: https://www.scapino.nl/mountain-peak-da ... 8190000400

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:30

Hier ook Ariat! :) Die zijn ook prima om mee te wandelen. Denk mss dat een klein hakje zoals die Ariat dat heeft wel fijn is voor een beginnende ruiter. Niet alle berg/wandelschoenen hebben zo een hakje net als je jodhpurs/rijlaarzen.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:42

Ariat, ik heb er zowel de schoenen, laarzen als jodphurs van. Allemaal hebben ze dat fijne voetbed.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:04

Timberlands! Op Marktplaats best veel tweedehands te vinden. Die originele 6 inch bedoel ik dan. Ze zijn ook niet zo lomp als vele wandelschoenen. Ik vind ze wat kleiner op de maat vallen voor het geval je twijfelt.

En anders Ariats

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:20

Ik loop en rijd met Lowa Renegade wandelschoenen, comfortabel, veilig en duurzaam.
Let op, op Marktplaats staat een verkoper uit Nunspeet die ze ver onder de prijs aanbiedt, die zijn fake!

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:23

Ariats en timberlands, allebei prima voor beide doelen.

kaptlangbeen
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-05-18

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:02

Als iemand met probleemvoeten (en de nodige ervaring met fysiotherapie) kan ik er niet genoeg op aandringen om goede schoenen te nemen voor beide doeleinden.
Jodhpurs kosten nagenoeg niks, een paar tientjes voor een net paar Horka's en geld steken in echt goede wandelschoenen. Meindl, Lowa, Ecco etc.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:07

Ariat inderdaad. Met mijn Ariat Tellurides heb ik in Noorwegen bergen beklommen.
De zool is daarvoor eigenlijk wat aan de gladde kant, maar in minder ruig terrein zijn ze zeer geschikt om in te wandelen.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:14

Wij hebben allebei de Mountain Horse stable jodphur. Kunnen we uren mee wandelen en ook heel fijn om mee te rijden. Ik in combinatie met chaps en mijn man in combinatie met jodphur rijbroek. We hebbenze bij Agradi gekocht.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:32

ik heb mountain peak van scapino.
nette prijs en ik gebruik ze ook voor lopen en rijden.
bevallen erg goed en gaan lang mee :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:56

Ik heb wandelschoenen van Gri-Sport, de Sherpa. Rij er ook mee, maar heb wel korfjes op mijn stijgbeugels voor de veiligheid.

Edit: ze lopen trouwens heel lekker, een nieuw paar loop ik ook zo op weg. Inlopen is eigenlijk niet nodig. Maar... met het aantal km’s wat ik tegenwoordig loop (richting 50 km per week, momenteel nog iets meer) verslijt ik ze wel vrij snel. Mijn huidige paar ben ik in de herfstvakantie gaan gebruiken en eigenlijk waren ze twee maanden geleden al aan vervanging toe.

nikia
Berichten: 466
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Echt

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:18

ik ben ook nog steeds op zoek. Heb nu ook de mountain peak van scapino maar de naden en zolen houden niet zo van stal uitmesten :-) De naad laat los en heb zelfs al een paar gehad waar de zool onderuit viel...
Ik durf niet zo goed dure schoenen te kopen voor het geval dat ik hetzelfde probleem hiermee krijg. Alleen elk half jaar een paar schoenen van 60 euro loopt ook op

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:20

Ik heb de Ariat Telluride, die worden neergezet als schoen voor zowel wandelen als rijden. Ik heb met mijn maat 43 de heren-variant. Heerlijk voor zowel rijden als wandelen, ik doe beiden er veel op!

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:21

Ik heb met mijn Ariats 1 jaar gedaan en daar stond ik dagelijks in de mest (of mestwater, blegh!) of tot mn enkels in de modder. Na een jaar lekten ze en kregen ze gaten aan de zijkanten. Toen heb ik dus de mountain peak gekocht, omdat de Ariats elke keer ook wel duur waren...

nikia
Berichten: 466
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Echt

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:10

inderdaad. Ik ben dus nog opzoek naar de ideale alles kunner onder de schoenen haha

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:38

Hier ook al jaaaaaaaren Ariat rij,-stal,- en wandelschoenen!

altijde Telluride ZIP h20, het kost wat maar dan heb je ook wat!

Ik heb ze dagelijks aan met rijden, uitmesten, wandelen, door de drek en de ranzigheid en ik doe zeker 2,5 tot 3 jaar met 1 paar! En rits bovenin is echt super fijn en loopt nooit vast

Ik geloof dat ik er al zeker 10 jaar op loop en tot nu toe 3x anderen heb gekocht!
Ik koop ze wel altijd in de aanbieding bij Divoza (Epplejeck heeft ze niet) of bij de Agradi.
Bij Reinders Ruitersport in Hoogeveen zijn ze bijna altijd wel in de aanbieding!

Ben zo bang dat ze een keer uit de collectie gaan, dat ik altijd weer een nieuw paar op voorraad heb :+

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:47

Australian working boots van Blundstone of Redback. Dat zijn zeker geen jodhpurs van een paar tientjes. Ik heb zojuist weer een nieuw paar Redbacks aangeschaft. Zeer comfortabel en robuust. Ik doe er jaren mee. Mijn eerste paar kocht ik in Australië, daar loopt 'iedereen' erop. Ook populair onder DA's en hoefsmeden in NL, is mijn ervaring. :D

In de tijd dat ik endurance reed heb ik nog een paar jaar gereden met soepele legerkisten waarvan ik tweedehands een puntgaaf paar scoorde. Maar verder wil ik niets anders meer dan Redbacks.

In NL zijn ze te koop bij Agradi en bij de Bushcraftshop:

https://www.bushcraftshop.nl/redback-bo ... 98942.html


Afbeelding


Blundstone vind je ook in NL. Heeft zelfs een Nederlandse website: https://blundstone.nl/

Ik zie nu overigens dat de TS van België is, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze schoenen wel wereldwijd verkrijgbaar zijn.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Welke schoenen zowel wandel als rijschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:08

Ariat!