Tips om te ontspannen? Help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irisjeeh1999
Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Tips om te ontspannen? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 23:29

Hi allemaal,

Allereerst hoop ik dat mijn topic op de goede plek staat, anders mijn excuses voor de mods... :')

Ik vind paardrijden soms best spannend en kan die spanning moeilijk loslaten. Nu is dat natuurlijk alles behalve bevordelijk voor het rijden. Als het goed gaat, relax ik heel makkelijk en vind ik het hartstikke leuk. Maar als een paard een onverwachte beweging maakt, terwijl ik er op zit, gaat het mis. Als het paard ineens op de rem gaat, moet ik eerst mijzelf overtuigen en daarna pas het paard, dat er echt niks is. Ook rechtop blijven zitten als het paard wel een paar passen versnelt, is nog een puntje.

Ik heb goede instructie die mij al een heel eind op weg helpt om mijn angst te overwinnen, dat wil ik voorop stellen. Zij geeft mij ook goede tips, zoals denken aan een oranje sinaasappel of een gele banaan of zoiets grappigs. Maar toch vind ik meerdere tips & trucs om relaxed te kunnen rijden heel prettig.

Ik hoop dat er meer mensen met zo'n zelfde probleem/angst hebben gezeten en tips hebben hoe ik dit kan oplossen! Alvast bedankt :)

Heavenly (Armani x Aktion) ~ Together since 2016 <3


prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:35

Goh, dat is lastig hoor! Spanning is een heel natuurlijk iets wat lastig is om uit te schakelen. Vertrouwen krijgen in je zelf dat je het wel kan en niet zomaar er naast gaat helpt vaak een boel.

Ik geef zelf veel lessen en laat het iedereen vooral op zijn/haar eigen tempo verbeteren. Pushen heeft geen zin, maar ik heb niet het idee dat je gevraagd wordt iets te doen wat je niet ziet zitten?

Ik laat ruiters ook vaak even nadenken over wat er is gebeurt, vertel ze dat ze het goed hebben opgelost en hoe ze het ook zouden kunnen doen. Het hebben van een oplossing (een paard dat wegrent bijvoorbeeld) helpt dan vaak al bij een stukje spanning.

Dus als je paard een keer wegschiet, geef je zelf die tijd maar om het even te verwerken hoor. Hoe heb je het opgelost, wat zou je misschien daar nog aan kunnen doen? Je zit nog, dus je valt niet snel van je paard, daar laat ik ze ook een positief ding van maken. Ze zitten stevig op de pony, dat vertel ik ze dan ook.

Let wel, ik geef voornamelijk jongere kids les. Maar misschien heb je er wat aan ;)

I am because you were

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:36

Hoi,
Rij je op je eigen paard of op een manege?
Hoe is gewoonlijk je balans, kun je onafhankelijk zitten?
Mijn ervaring is dat als je kunt vertrouwen op je onafhankelijke zit, je veel meer ontspannen kunt rijden.
Je zou je eens kunnen verdiepen in centered riding bijvoorbeeld om echt in je paard te leren zitten.

senna21
Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:37

Liedjes zingen. (Mag ook zachtjes) :+
Goed voor je ademhaling en spanningsniveau.

En de tweede. Leer jezelf aan om door te gaan met het rijden. Houd vast aan je plan. Door je angst houd je op met leiding geven aan je paard, waardoor hij niet meer op jou kan vertrouwen. Blijf je paard sturen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Irisjeeh1999
Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips om te ontspannen? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 00:05

Ik rij om de twee weken op dezelfde pony, is een pony van de instructie. Geen manege, echt privé op mijn tempo. Aan mijn balans zijn we flink aan het werken, maar mijn onzekerheid neemt soms de overhand.
Er is een bepaald punt in de bak waar vaak bakkabouters zitten en ik weet dat dat een spannend stuk is. Ik probeer vooral om dan zelf aan iets anders te denken, maar toch zit het in mijn achterhoofd dat dat eng is..

We hebben in het begin vooral aan de andere kant gereden om mij m'n vertrouwen te geven en nu werken we langzaamaan naar die kant toe. Laatst ging dat dus mis en ben ik wel gevallen. Ik wil niet opgeven. Daarom zoek ik nu trucjes om mezelf kalm te houden. Dan zie ik dat het wel lukt, wat goed is voor het vertrouwen..

Heavenly (Armani x Aktion) ~ Together since 2016 <3

senna21
Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:19

Ergens niet aan denken, is heel moeilijk.
Wat wel kan is ergens anders aan denken.
Bijvoorbeeld: ik ga nu netjes en doelgericht naar letter A rijden.
Of: als ik voel dat de pony wil wegspringen, rijdt ik een kleine volte.
Neem het jezelf voor, visualiseer het (in gedachten stel je voor hoe je het doet) , en doe het dan.
En, lekker blijven oefenen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:19

senna21 schreef:
Liedjes zingen. (Mag ook zachtjes) :+
Goed voor je ademhaling en spanningsniveau.

En de tweede. Leer jezelf aan om door te gaan met het rijden. Houd vast aan je plan. Door je angst houd je op met leiding geven aan je paard, waardoor hij niet meer op jou kan vertrouwen. Blijf je paard sturen.


Ja! Liedjes!

Ik heb ook een poosje onbewust spanning in mijn lijf opgebouwd. Ik vond het niet eng, maar zetten wel teveel vast in mijn lijf. Ik heb inderdaad héél veel liedjes gezongen.

Ik ben door menig persoon uitgelachen dat ik, door gebrek aan inspiratie, in de zomer oh dennenboom aan het zingen was, maar het werkte wel :j

I am because you were


lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Tips om te ontspannen? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:22

Liedjes inderdaad! Maakt niet uit welke, maar het werkt erg goed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers