is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:24

hoihoi, weekje geleden ben ik best hard van mijn vp afgevallen op mijn achterhoofd. het was heel apart deze keer want dat draai ding dat je je cap groter en kleiner kan maken was groter geworden nu lijkt het me veiliger om met een normale(niet verstelbare) cap te rijden of was dit toeval? hebben jullie toevallig ervaring?


Mirre1415
Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:32

Ik heb ook een verstelbare cap, en ik draai hem altijd nog even goed strak als ik m op heb gedaan. Ik heb bij een ruitersportwinkel, van een meisje wat daar werkte en ervaring had met het gevaar van als je cap niet goed zit (ze was tegen en betonnen muur gevallen), dat hij lekker strak moet zitten. Eigenlijk zo strak dat als je m flink heen en weer wiebelt, hij niet beweegt. Ook is het verstandig om je cap met de breedte van je wijsvinger, tussen je wenkbrauw en je cap te hebben. Ik geloof dat een verstelbare cap verder wel veilig is. Maar je moet ook doen waar je je zelf prettig bij voelt.

Edit; Ik denk dat het draaiknopje misschien een draai heeft gemaakt, maar ik weet niet precies wat je bedoeld met "groter geworden" misschien een fotootje? ;) ;)

Regenboog!
*pum* :O

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:35

mijn cap zit ook flink strak en van dat met je vinger heb ik ook een keer gehoord dus doe ik ook altijd. al ik hem probeer heen en weer te wiebelen lukt het niet maar ik was gevallen en het was groter geworden.. best raar

Mirre1415
Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:36

Spikeandjax schreef:
ik was gevallen en het was groter geworden.. best raar

Mmmmh, misschien heeft ie een draai gemaakt, of is ie versprongen door de klap?? Ik heb geen idee

Regenboog!
*pum* :O

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:38

Bij een val vangt de cap de klap op en werkt als een kreukelzone. Dan geeft er ergens iets mee in de cap: bijvoorbeeld in de schaal maar misschien dus ook in het plastic dat om je hoofd zit, dan is de verstelknop een zwakke schakel.
Maar dit zal pas tijdens de val gebeurt zijn en dan heeft de cap z'n werk al gedaan.

Na zo'n val is het sowieso verstandig je cap te vervangen of professioneel na te laten kijken. Je zou je vraag altijd nog bij de fabrikant neer kunnen leggen.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Mirre1415
Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:39

MariekeS_ schreef:
Na zo'n val is het sowieso verstandig je cap te vervangen of professioneel na te laten kijken. Je zou je vraag altijd nog bij de fabrikant neer kunnen leggen.


Dat denk ik ook! :j

Regenboog!
*pum* :O

Nikass
Berichten: 16551
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:40

Ik kreeg altijd hoofdpijn van die vastdraai dingen -O-

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:43

Mirre1415 schreef:
Spikeandjax schreef:
ik was gevallen en het was groter geworden.. best raar

Mmmmh, misschien heeft ie een draai gemaakt, of is ie versprongen door de klap?? Ik heb geen idee

het kan zo zijn dat mijn hoofd hem groter heeft geduwd maag dat verwacht ik niet zomaar van een cap...

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:44

MariekeS_ schreef:
Bij een val vangt de cap de klap op en werkt als een kreukelzone. Dan geeft er ergens iets mee in de cap: bijvoorbeeld in de schaal maar misschien dus ook in het plastic dat om je hoofd zit, dan is de verstelknop een zwakke schakel.
Maar dit zal pas tijdens de val gebeurt zijn en dan heeft de cap z'n werk al gedaan.

Na zo'n val is het sowieso verstandig je cap te vervangen of professioneel na te laten kijken. Je zou je vraag altijd nog bij de fabrikant neer kunnen leggen.

cap vervangen gebeurt deze week zo snel mogelijk! ben er al vaker mee gevallen(niet heel hard elke keer maar lijkt me wel het veiligst om even een nieuwe te kopen)
Laatst bijgewerkt door DreamB op 08-01-20 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:45

Nikass schreef:
Ik kreeg altijd hoofdpijn van die vastdraai dingen -O-

ik ook alleen ben nog maar 12 dus mijn hoofd groeit helaas nog en om dan elk jaar een nieuwe cap te kopen?

Nikass
Berichten: 16551
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:49

Spikeandjax schreef:
Nikass schreef:
Ik kreeg altijd hoofdpijn van die vastdraai dingen -O-

ik ook alleen ben nog maar 12 dus mijn hoofd groeit helaas nog en om dan elk jaar een nieuwe cap te kopen?


Ah ja snap ik, dat is lastig.
Ik zou ook verwachten dat de cap niet "open" draait als je valt. Dat lijkt me niet goed. Maar ik heb er verder geen verstand van.

Foaly
Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:50

Ik kan me wel voorstellen dat dat ding verspringt als je erbovenop landt, eigenlijk :=

Hoe dan ook, zoals gezegd: cap vervangen is een goed idee. En dat hoeft echt niet duur, bij de Decathlon heb je al een veilige EN verstelbare cap voor iets van drie tientjes :)

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Bianca_v_s
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:50

Spikeandjax schreef:
ik ook alleen ben nog maar 12 dus mijn hoofd groeit helaas nog en om dan elk jaar een nieuwe cap te kopen?

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb sinds ik begon met rijden op mijn 10e cap maat 56, m'n hoofd is niet meer gegroeid.

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:51

helaas kom ik niet snel bij decathlon en bestellen durf ik echt niet aan

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:52

Bianca_v_s schreef:
Spikeandjax schreef:
ik ook alleen ben nog maar 12 dus mijn hoofd groeit helaas nog en om dan elk jaar een nieuwe cap te kopen?

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb sinds ik begon met rijden op mijn 10e cap maat 56, m'n hoofd is niet meer gegroeid.

ik kan het wel altijd proberen maar stel, mijn hoofd groeit wel dan moet ik meteen een nieuwe kopen. ik heb nog wel dezelfde maat als 2 jaar geleden maar dat zegt niet alles.

Mirre1415
Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:52

Bianca_v_s schreef:
Spikeandjax schreef:
ik ook alleen ben nog maar 12 dus mijn hoofd groeit helaas nog en om dan elk jaar een nieuwe cap te kopen?

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb sinds ik begon met rijden op mijn 10e cap maat 56, m'n hoofd is niet meer gegroeid.


Ik ben begonnen op mn 12e, en heb wel echt een nieuwe cap nodig gehad <<)

Regenboog!
*pum* :O

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:53

kijk, dat. helaas zit het niet bij iedereen zo fijn -O-

Foaly
Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:54

Tja, wat moet dat moet. Je hebt maar 1 hoofd, en ik neem aan dat je ouders dat ook wel inzien :=

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 19:56

dat zien ze zeker wel in hoor :) ik denk dat ik toch een normale(niet verstelbare) neem. kan het dat mijn hoofd zelfs is gekrompen? :? net even opgemeten

xtessax83
Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:19

Gewoon een cap kopen die goed zit zo hard groeit je hoofd niet volgensmij. Toen ik op de manege reed (zo'n 8 jaar) heb ik ook maar 3 caps gehad in totaal en dat was 1x omdat hij te klein was en de andere keren was het om een andere reden. Dus als je hierbij fijner voelt zou ik voor een cap kiezen die je niet kunt verstellen.

Caps kunnen anders vallen qua maat. Van de ene heb je een grotere nodig dan van de ander. Daarvoor hoeft je hoofd niet gegroeid of gekrompen te zijn.

Esaqar
Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:23

Zoals hierboven als wordt gezegd... Je cap heeft z'n werk gedaan en de klap opgevangen. Doordat de cap een klap heeft gemaakt, kan het zijn dat het draaisysteem nu wat lam is.
Mijn advies? Koop een nieuwe en gooi deze weg.

Met of zonder draaiknop maakt niet uit.
Bij een niet verstelbare cap kan de cap na een harde val nog goed zitten, maar kan de schaal vanbinnen wel eens kapot zijn.

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 20:25

het word wat het lekkerst zit, ik probeer toch een cap die ik niet kan verstellen voor ook mijn vertrouwen. 2 jaar geleden was mijn hoofd toch echt 56 cm, nu 54

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-20 20:26

Esaqar schreef:
Zoals hierboven als wordt gezegd... Je cap heeft z'n werk gedaan en de klap opgevangen. Doordat de cap een klap heeft gemaakt, kan het zijn dat het draaisysteem nu wat lam is.
Mijn advies? Koop een nieuwe en gooi deze weg.

Met of zonder draaiknop maakt niet uit.
Bij een niet verstelbare cap kan de cap na een harde val nog goed zitten, maar kan de schaal vanbinnen wel eens kapot zijn.

idd, ga ook zo snel mogelijk een nieuwe kopen, het geeft mij toch meer vertrouwen om een niet verstelbare cap te kopen

Blacky94
Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:32

Waarschijnlijk is er door de klap gewoon zoveel druk op komen te staan dat ie wat losgeschoten is. Kan me daar niet echt druk om maken eigenlijk, al helemaal niet omdat het na een klap aan te raden is om een nieuwe te kopen.

Of je wel of niet verstelbaar neemt is vooral afhankelijk van of het goed zit of niet lijkt mij.. Persoonlijk zou ik niet snel meer een cap kopen die niet verstelbaar is. Maar dat komt ook omdat ik er 1 gehad heb waarvan ik in de zomer altijd hoofdpijn kreeg omdat ie bij warmte niet uit kan zetten omdat je dan vaak wat vocht vast houdt. In de winter had ik daar trouwens geen last van.


Chetubetcha
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-01-20

Re: is dit normaal bij een verstelbare cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:05

Ik raad je aan om de cap te vervangen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers