Aanraders rijspullen kind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 10:07

Ik weet dus echt helemaal niks, nakkes nada van paardrijden, maar heb wel een dochter die dolgraag wil beginnen. Hartstikke leuk, maar waar kan ik goede en vooral niet al te dure spullen vinden? Ze groeit best hard.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:09

De Decathlon.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:10

Decathlon. :)
Gaat ze op een manege rijden? Ik heb toevallig wel eens gehoord dat sommige maneges caps van de decathlon niet goedkeuren (onterecht want er zit gewoon een keurmerk in, maar goed..). Dat zou je dan even moeten navragen bij de desbetreffende manege.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:13

Decathlon inderdaad, en vooral niet teveel halen.

Paar rubberen rijlaarsjes of jophurs met chaps (ik vond jophurs fijner als kind), cap, rijbroek. Dat is voorlopig genoeg.

Qua shirts/jassen ed kan je gewoon de normale kleding aan of sportkleding wat lekker zit. Voornaamste is dat het vies mag worden, tegen een stootje kan en dat ze er makkelijk in kunnen bewegen.

Lange sokken kan prima via de Action bijvoorbeeld of de Hema. Als je het woord ruiter ergens voorplakt is het gelijk duurder haha.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:15

Heeft ze ooit al eerder gereden?
Want voor een proefles hoef je vaak niks aan te schaffen. Gewoon een fijne broek (joggingsbroek oid) en regenlaarsjes. Cap kan je vaak lenen van de manege.

Als ze al wel wat vaker heeft gereden en je écht weet dat het wat is, dan zou ik ook naar de decathlon gaan. En dan enkel rijbroekje, rubberlaarsjes en cap halen. De restr is niet per se nodig.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:18

Nog een aanvulling...
Marktplaats! Ze is niet het enige kind dat snel groeit, mijn moeder verkocht destijds mijn laarzen steeds aan andere moeders met kleine kinderen op de manege zelf... :')
Cap zou ik wel altijd nieuw kopen, daarvan weet je niet of de binnenkant nog heel is als je die tweedehands koopt.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:22

Een goede Cap is het allerbelangrijkste. Op sommige maneges kun je ze lenen maar mijn eigen ervaringen zijn te groot / klein, kinbandjes weg enz.
Schoenen of laarsjes met een hakje, geen doorlopende zolen zoals bij gympies. Daarmee kunnen ze voor door de stijgbeugel schieten en blijven hangen. Mocht je kind er dan een keertje af vallen dan kan dat gevaarlijk zijn.
Verder de tips die hier al gegeven zijn.

En veel plezier voor je dochter.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:28

Ik ben voor mijn dochter ook gestart bij de Decathlon.
Goedkoopste rijbroek, rubberen jodphurs, cap. Meer had ze niet nodig in het begin.

De manege waar ze toen reed, daar kon je zelfs caps lenen voor de les. Erg fijn voor de eerste paar keer. Totdat het duidelijk was dat ze het echt wilde blijven doen, toen dus 1 van de Decathlon.
Inmiddels heeft ze al een jaar of 3 een andere. En deze gaat binnenkort vervangen worden omdat hij te klein aan t worden

En mp is ook zeker de moeite waard om even rond te kijken.
Zo draagt mijn dochter al 1.5 jaar 2e hands leren laarzen. Op de kop getikt voor 25 euro. Ze zijn nu toch wel aan vervanging toe haha.
Voordeel is wel dat ze al bijna 14 is en haar voeten niet meer groeien

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:04

Inderdaad Decathlon voor broek, cap, joppertjes en chaps en eventueel handschoentjes.

Voor tweedehands kun je ook op Facebook kijken.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:44

Decathlon, Facebook en marktplaats.

Maar bel vooral eerst de manege even, misschien hebben die wel caps ek laarzen te leen voor de eerste keren. Mocht ze het toch niet leuk vinden, heb je niet alles voor niks gekocht.

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:46

Decathlon idd...is prijs-kwaliteit echt wel dik in orde. Zolang ze hier groeien blijf ik daar ook bij. Eens volggroeid zien we wel voor leren laarzen als ze fanatiek blijven rijden. *\o/*

Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 12:03

Ha, de Decathlon dus! Gelukkig ziet er eentje redelijk in de buurt.

Misschien een heel suffe vraag, maar wat zijn jodhpurs? Een soort laarsjes?

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:07

Jodphurs zijn inderdaad enkellaarsjes met een hakje :)

De Decathlon is goud voor goed en redelijk kwalitatief paardenspul. Advies kunnen ze je alleen niet altijd even goed geven (verschilt per filiaal!), dus als je de kans hebt dan neem iemand mee die wat van paarden weet bij het aankopen van een cap.

Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 12:12

Ha, nu snap ik jodhpurs! Ik dacht dat een rijlaars een rijlaars was, net als met hockeyschoenen zeg maar. :)

Ik ga eens rondvragen of iemand mee kan met het uitzoeken van een cap. Ik heb er echt de ballen verstand van en ken bijna niemand die aan paardrijden doet. (er gaat een wereld voor me open!)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:13

Als je in regio Zuid-Limburg zit wil ik je best helpen, geen probleem :)

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:16

Gompernikkel schreef:
Ha, nu snap ik jodhpurs! Ik dacht dat een rijlaars een rijlaars was, net als met hockeyschoenen zeg maar. :)

Ik ga eens rondvragen of iemand mee kan met het uitzoeken van een cap. Ik heb er echt de ballen verstand van en ken bijna niemand die aan paardrijden doet. (er gaat een wereld voor me open!)

Vaak zijn goedkope laarzen van die stugge rubberen (regen)laarzen. Die zitten van geen kant en gaan je voeten zo in zweten. Daarom gebruiken veel mensen Jodphurs, die je dan weer kan combineren met chaps (die rits je om je been als een soort 'verlengstuk' van het schoentje). Dat kan voor en na het rijden ook weer makkelijk af. (Krijg nog traumatische flashbacks van mijn vader die me van een stoel aftrok toen hij mijn laarzen uit wilde trekken... :') )

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:24

Bij decathlon raak je er wel, de simpele kinderrijbroeken zijn er 10 euro (de volwassen variant zijn 15 euro, en die doen het gewoon prima als dagelijkse rijbroek).
Caps vind je er ook vanaf 15-20 euro en laarsjes ook rond die prijs, veel meer heeft ze in het begin niet nodig.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:29

Hier voor mijn kinderen ook laarzen en caps van de Décathlon :j
Normaal gesproken zou er een verkoper aanwezig moeten zijn met verstand van caps (in Frankrijk in elk geval zo)
Je zou zelf alvast met een meetlint de hoofdmaat kunnen meten zodat je direct in de goede maten zit.
De caps zijn voor meerdere maten geschikt, belangrijk is dat de cap niet knelt maar ook niet zomaar beweegt als het hoofd geschud wordt.

Rijbroeken hebben ze ook bij de Décathlon maar die zijn (zeker in het begin) niet perse nodig.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:30

Decathlon inderdaad! Verder zijn er groepen op Facebook met 2e hands kinder rijdspullen.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:33

Mag ik ook wat afraden? Het overbekende zweepje.

Gompernikkel
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-11-19

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 13:51

Een zweepje zou ik inderdaad niet snel kopen! :)

Op naar de Decathlon! Ik ga dochters hoofd opmeten en samen zullen we ons best doen om een passende cap uit te zoeken. (die niet te strak zit en niet wiebelt dus) Ik gok dat we nog geen tachtig euro uit zullen geven. Toch?

Facebook doe ik niet aan. Misschien toch wel handig in verband met verkoopgroepen.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Aanraders rijspullen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:54

Mmm. Op en cap zou ik niet snel bezuinigen. Als een duurdere beter zit dan een goedkope, zou ik voor de duurdere variant gaan.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:08

Rond de 80 heb je bijvoorbeeld ook casco caps , die bij mijn dochters super zitten!

Merk cap is inderdaad zo afhankelijk van de pasvorm , is voor iedereen anders.
Decathlon heeft fijne caps, en ga anders naar een ( bijvoorbeeld) Epplejeck of ruitersportzaak. Cap moet inderdaad gewoon goed passen en lekker zitten.