Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:59

Ts vraag jij ook aan iemand of iemand al een nieuwe cap heeft gekocht als deze gevallen is.?

Ook ik kom uit een tijdperk dat rijden zonder cap heel normaal was.

Heb op een pensionstal gestaan waar het wel verplicht was maar die hadden ook een veiligheidscertificaat.

Sta nu gelukkig op een pensionstal waar het niet verplicht is behalve met springen.En wat een verademing is dat.
Zie genoeg ruiters en amazones die een cap dragen maar totaal niet goed passen, dan heeft het nog geen zin om er 1 te dragen.

Dus ts leven en laten leven,bemoei je lekker met jezelf.

En mensen die bang zijn om te vallen moeten miss eens gaan nadenken of paardrijden wel een goede keuze voor hun is..Miss een hobbelpaard een betere keuze


marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:18

Daarom rijd ik ook niet meer, is voor mijn lijf niet goed.Ik heb ook valangst want ik val altijd verkeerd.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:18

_kajo_ schreef:
Rakkie123 schreef:
Ik geloof wel dat hun tests kloppen maar het is geen sluitend bewijs....omdat het tegendeel ook bewezen is.
En ja, ik ken het programma en hun testmethodes.

Het tegendeel is bewezen? Of is er op internet een verhaal waar iemand z'n tenen zijn afgesneden door de stalen neus waar zonder stalen neus de tenen tot moes zouden zijn verpletterd?


Mijn ex heeft het mogen belevnen.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Zebrastreep
Berichten: 9736
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:38

Ik ben na een val op mijn hoofd ( wel met cap gelukkig) en een hersenschudding wel beter gaan nadenken over zonder cap rijden. Ik geef toe in de bak reed ik ook wel eens zonder cap met de gedachte ach er gebeurd toch niks. Gelukkig weet ik nu beter en stap ik nooooooit meer op zonder een cap.

En mensen die zonder cap rijden? Tja je moet eerst voelen hoe bijvoorbeeld een hersenschudding is voordat je daar denk ik bewust van wordt. Geen pretje in ieder geval maanden last van gehad. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar ik denk wel altijd van eigen verantwoording als ze een keer een hersenschudding of beschadiging willen be my guest maar de gevolgen ervan kunnen verschrikkelijk zijn.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:45

Bij ons op stal is het verplicht. Ik kwam van de week de baan binnen en stalgenoten riepen meteen “rien, je cap!” Dat is wel handig.
Maar buiten onze stal bemoei ik me er niet mee

speurneusc
Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:57

ongelukjes altijd in klein hoekje, je stapt 3 miljoen x van de stoep af de straat op en dan net die ene x rijd daar een auto die het niet zag... tsja als je je daarin gaat verdiepen.... wat voor leven heb je dan?

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:51

Sinds ik een feyenoord Cap heb draag ik eigenlijk altijd een Cap.Voorheen eigenlijk nooit.

FB Groep Second Chance.

Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:52

speurneusc schreef:
ongelukjes altijd in klein hoekje, je stapt 3 miljoen x van de stoep af de straat op en dan net die ene x rijd daar een auto die het niet zag... tsja als je je daarin gaat verdiepen.... wat voor leven heb je dan?


Maar wat heeft dit te maken met een cap dragen?

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

speurneusc
Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:26

Qimm schreef:
speurneusc schreef:
ongelukjes altijd in klein hoekje, je stapt 3 miljoen x van de stoep af de straat op en dan net die ene x rijd daar een auto die het niet zag... tsja als je je daarin gaat verdiepen.... wat voor leven heb je dan?


Maar wat heeft dit te maken met een cap dragen?


hoeveel ruiters hebben een cap op die nooit gevallen zijn? vast veel veel meer dan die wel gevallen zijn zonder cap op.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:48

Ik snap echt niet wat je wil zeggen. Cap dragen en het risico om er wel of niet af te vallen hebben niets met elkaar te maken. Ik draag er wel 1 omdat er een risico is dat ik val. Dat ik er in de afgelopen 15 jaar (of meer) of zo nog maar 1x afgevallen ben is voor mij geen reden om hem niet te dragen. Voor een ander misschien wel.
Mijn gordel heb ik nog maar 1x in mijn leven nodig gehad (en gelukkig droeg ik hem!)
Ik heb me ook net laten vaccineren voor mijn aanstaande reis. De kans op buiktyfus is vast klein, maar liever doe ik er wat aan om te voorkomen dat ik het krijg.

Mijn punt is; liever 'voor niets' mijn cap dragen dan hem niet dragen en er maar vanuit gaan dat me niets zal overkomen. Ook omdat mijn cap best comfortabel zit en ik er niets naars van krijg door hem wel te dragen (=mijn reden om hem wel te dragen, geen argument om anderen hem wel te laten dragen.) En dat terwijl ik zonder cap heb leren rijden, pas later realiseerde ik me dat dat wellicht niet heel verstandig was

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:15

speurneusc schreef:
Qimm schreef:


Maar wat heeft dit te maken met een cap dragen?


hoeveel ruiters hebben een cap op die nooit gevallen zijn? vast veel veel meer dan die wel gevallen zijn zonder cap op.

De cap is niet om het risico van vallen te verkleinen want dat is geen optie. De cap is om risico op hoofdletsel wanneer je valt te verkleinen. Dus jouw vragen zijn niet relevant.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:31

Ayasha schreef:
De cap is niet om het risico van vallen te verkleinen want dat is geen optie. De cap is om risico op hoofdletsel wanneer je valt te verkleinen. Dus jouw vragen zijn niet relevant.

Hoezo is dat geen optie? Zeker wel een optie hoor. Paard opvoeden, niet opstappen wanneer paard al wild is/ niet stil wil staan/ nee zegt (lichaamstaal), kijken naar de situatie, afstappen wanneer paard te hoog in z'n (negatieve) energie komt en eerst op de grond paard weer rustig krijgen, niet meteen weer als een kip zonder kop opstappen na een val maar eerst kijken of het paard wel weer in goede staat is om er op te zitten etc..

Er zijn zo ontzettend veel manieren om het risico van vallen te verkleinen en dat heeft (meestal) te maken met het goed trainen en opvoeden van je paard. Ook bij jonge en groene paarden. Het voorkomen van stakend gedrag zoals bokken, steigeren en rennen. Ook beter voor de mentaliteit, humeur en vertrouwen van je paard trouwens.

Ik zeg nu niet dat er 0% kans is om er dan nog af te vallen, valrisico is er áltijd. Net als hersenletsel risico wanneer je met cap rijdt.

Wanneer het risico op vallen klein is (gezond en braaf paard, paard dat ik vertrouw, op een veilige locatie) rijd ik wel eens zonder cap. Wanneer het risico op vallen groter is doe ik altijd een cap op (jong/ groen paard, paard dat ik niet heel goed ken, minder veilige locatie zoals in het verkeer of onbekend terrein). Maar dan nog stap ik niet op een paard wanneer ik het niet goed vertrouw. Ook niet als het mijn bijrijdpaard betreft die ik nu aan het doorrijden ben.
Eigenlijk kan je het zien als een soort weegschaal. Het moet in evenwicht zijn.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:34

Eileen_ schreef:
Hoezo is dat geen optie? Zeker wel een optie hoor. Paard opvoeden, niet opstappen wanneer paard al wild is/ niet stil wil staan/ nee zegt (lichaamstaal), kijken naar de situatie, afstappen wanneer paard te hoog in z'n (negatieve) energie komt en eerst op de grond paard weer rustig krijgen, niet meteen weer als een kip zonder kop opstappen na een val maar eerst kijken of het paard wel weer in goede staat is om er op te zitten etc..

Er zijn zo ontzettend veel manieren om het risico van vallen te verkleinen en dat heeft (meestal) te maken met het goed trainen en opvoeden van je paard. Ook bij jonge en groene paarden. Het voorkomen van stakend gedrag zoals bokken, steigeren en rennen. Ook beter voor de mentaliteit, humeur en vertrouwen van je paard trouwens.

Ik zeg nu niet dat er 0% kans is om er dan nog af te vallen, valrisico is er áltijd. Net als hersenletsel risico wanneer je met cap rijdt.

Wanneer het risico op vallen klein is (gezond en braaf paard, paard dat ik vertrouw, op een veilige locatie) rijd ik wel eens zonder cap. Wanneer het risico op vallen groter is doe ik altijd een cap op (jong/ groen paard, paard dat ik niet heel goed ken, minder veilige locatie zoals in het verkeer of onbekend terrein). Maar dan nog stap ik niet op een paard wanneer ik het niet goed vertrouw. Ook niet als het mijn bijrijdpaard betreft die ik nu aan het doorrijden ben.
Eigenlijk kan je het zien als een soort weegschaal. Het moet in evenwicht zijn.

Léés wat er staat. Al die dingen die jij noemt gaan niet spontaan komen omdat je een cap op zet. Ergo: de cap op zichzelf zal de kans op vallen niet verkleinen.

Ik heb inmiddels paarden genoeg onder mijn kont en verantwoordelijkheid gehad om de verdere risico's zo veel mogelijk in te perken. Maar geen van die inperkingen komen spontaan met cap.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaabje en 42 bezoekers