Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:13

Ik zag al dat hier een ander forum over was: over het wel of niet dragen van een cap. Maar deze gaf geen antwoord op mijn vraag, vandaar een nieuwe :)

Maar ik zal even mijn verhaal vertellen: Ik draag altijd al een cap, mocht vroeger anders ook echt niet rijden van mijn ouders! Tuurlijk heb ik wel eens stiekem mijn paard uitgestapt zonder cap, maar nu (20) en de afgelopen jaren doe ik dit echt niet meer! Wie hersens heeft, beschermt ze is mijn mening!!!

Alsnog vind ik dat iedereen eigenlijk een cap moet dragen, je hebt toch een soort van voorbeeldfunctie, of niet?

In ieder geval was ik afgelopen zondag op de hei met een vriendin en haar 2 paarden. Deze keer kwamen we ook erg veel andere paarden en ruiters tegen. En wat ons opviel is dat eigenlijk niemand een cap op had behalve 2 van 15. Wij waren hier erg verbaasd over! Ik weet heus wel dat er mensen zijn die geen cap dragen, maar zoveel vind ik echt zorgwekkend! Is dit een nieuwe trend ofzo?

In ieder geval kwam we 2 meisjes op pony's tegen. De een denk ik 9 de ander 14. D pony's waren nogal opgefokt en helemaal bezweet. Ik ging er vanuit dat ze erg hard gingen. Ondertussen waren dit de zoveelste mensen die geen cap op hadden en ik dacht ik ga toch maar even vragen of ze hun cap waren vergeten. Het antwoord: nee die draag ik nooit. Ik keek mijn vriendin verbaasd aan dacht echt HUH WTF?

Nu is mijn vraag eigenlijk hoe jullie hierover denken? Mag je daar iemand op aanspreken? Of is dat onbeschoft? Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen! :D :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:15

Ik zeg er inmiddels niks meer van. Mensen hebben zelf hersens, dat ze ze gebruiken.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:15

Tsja sommige vinden het niet mooi staan xD of hun haar raakt in de war.
Of hun paard zou nooit wat doen.

Het blijven vluchtdieren en elk paard kan schrikken dat vergeten mensen

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:16

De discussie omtrent het dragen van een cap is al zo vaak geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:16

Het is aan iedereen zelf om dit te bepalen, vooral als het openbaar of eigen terrein is. Op accomodaties is het sowieso verplicht om een cap te dragen.

Zelf draag ik overigens met rijden altijd een cap. Er naast meestal niet (vind ik niet echt nodig)

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:17

_San87_ schreef:
Ik zeg er inmiddels niks meer van. Mensen hebben zelf hersens, dat ze ze gebruiken.


Ik merk dat ik echt moeilijk vind om er niks van te zeggen, maarja andere kant is het natuurlijk niet mijn probleem, echt lastig!

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:17

Je mag altijd iemand aanspreken, maar ik denk niet dat je van iemand een ander antwoord krijgt dan: vergeten of draag ik nooit.
Bemoeienissen van vreemden is meestal niet heel erg gewenst.

Dus of het nut heeft om iemand aan te spreken: dat denk ik niet. Ga er maar vanuit, dat mensen bewust wel of geen cap dragen.

Ik hang nooit de moraalridder uit. Toch kon ik het laatst niet laten om een stalgenootje, die haar dochter van 12 op haar paard zette die al maanden niet fatsoenlijk was gereden, even te attenderen op het feit dat zij wel een cap op had, maar haar dochter niet bij het opstappen. Oeps vergeten!

Nu weet ik dat ze zelf regelmatig zonder rijdt, vind dat echt niet kunnen, maar zeg dat niet. Maar zo'n kind, lekkere ouder ben je dan.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:18

Nee ik bemoei me er niet mee, vind ik ook niet prettig als ze dat bij mij zouden doen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6633
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:18

_San87_ schreef:
Ik zeg er inmiddels niks meer van. Mensen hebben zelf hersens, dat ze ze gebruiken.


Nee hoor, die hebben ze niet! Daarom hoeven ze die ook niet te beschermen met een cap :Y)

Ik zeg er ook niks van. Dat is volledig eigen verantwoordelijkheid.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:18

AfricanLady schreef:
Tsja sommige vinden het niet mooi staan xD of hun haar raakt in de war.
Of hun paard zou nooit wat doen.

Het blijven vluchtdieren en elk paard kan schrikken dat vergeten mensen


Vind een cap echt veel mooier staan dan los haar. Snap van dat argument echt nooit iets :?

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:20

MarliesV schreef:
Je mag altijd iemand aanspreken, maar ik denk niet dat je van iemand een ander antwoord krijgt dan: vergeten of draag ik nooit.
Bemoeienissen van vreemden is meestal niet heel erg gewenst.

Dus of het nut heeft om iemand aan te spreken: dat denk ik niet. Ga er maar vanuit, dat mensen bewust wel of geen cap dragen.

Ik hang nooit de moraalridder uit. Toch kon ik het laatst niet laten om een stalgenootje, die haar dochter van 12 op haar paard zette die al maanden niet fatsoenlijk was gereden, even te attenderen op het feit dat zij wel een cap op had, maar haar dochter niet bij het opstappen. Oeps vergeten!

Nu weet ik dat ze zelf regelmatig zonder rijdt, vind dat echt niet kunnen, maar zeg dat niet. Maar zo'n kind, lekkere ouder ben je dan.



Als iemand (al langer) bij mij op stal staat zou ik er dus wel wat van zeggen, of tenminste vragen waarom ze er geen op heeft.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:22

Om de zaken even in perspectief te zetten. Ga jij tegen een wildvreemde die staat te roken zeggen dat ze dat niet moeten doen, omdat het slecht voor de gezondheid is?
Ik neem aan dat iedereen wel weet dat het onverstandig is, maar je kan ze niet dwingen dus leven en laten leven.
Ik zal ze misschien wel met een krom gezicht bekijken en er het mijne van denken, maar ik ga er niks van zeggen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:22

Ik vind het complete bemoeizucht om naar iemand toe te gaan om aan te geven dat ze een cap moeten dragen. Er is helemaal geen wet die dit verplicht. Zeker niet op eigen terrein. Op maneges en wedstrijden wordt het een ander verhaal. Mijn ouders zouden er al zo niets van zeggen die reden ook zonder cap, ik ben uit de tijd dat niemand moeilijk deed over het dragen van een cap. Dat was in die tijd heel gewoon. Ik ben me heel goed bewust van wat er kan gebeuren en toch draag ik mijn cap niet bij alle paarden. Ik ben daar niemand een verklaring waarom voor verschuldigd. Dus als jij mij zou aanspreken over het niet dragen van een cap, moet je niet raar opkijken als ik je een wel heel duidelijk antwoord zou geven over hoe ik er over denk dat jij mij daar op aanspreekt. Ga dan ook commentaar leveren bij bokswedstrijden waar ze elkaar moedwillig knock out slaan.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:23

Een cap is toch niet verplicht? Stel het is op een manege waar het verplicht is, kan je daar wat van zeggen en sta je meer in je recht (dan ben je alsnog niet bevoegd als je daar niet werkt, maar goed). Maar op openbare grond waar het niet verplicht is, kan je weinig doen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:24

Ik knoop vaker een praatje aan met andere ruiters, en als ze dan geen cap ophebben zeg ik het gewoon, uiteraard op een vriendelijke manier. Willen ze luisteren? Goed, luisteren ze niet, ook goed.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:25

Waarom zou je het willen zegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:26

Autumnn schreef:
Een cap is toch niet verplicht? Stel het is op een manege waar het verplicht is, kan je daar wat van zeggen en sta je meer in je recht (dan ben je alsnog niet bevoegd als je daar niet werkt, maar goed). Maar op openbare grond waar het niet verplicht is, kan je weinig doen.



Cap is zeker wel verplicht op wedstrijden en evenementen. Op eigen terrein en openbare wegen kun je zelf bepalen.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:27

Mousmous schreef:
Ik vind het complete bemoeizucht om naar iemand toe te gaan om aan te geven dat ze een cap moeten dragen. Er is helemaal geen wet die dit verplicht. Zeker niet op eigen terrein. Op maneges en wedstrijden wordt het een ander verhaal. Mijn ouders zouden er al zo niets van zeggen die reden ook zonder cap, ik ben uit de tijd dat niemand moeilijk deed over het dragen van een cap. Dat was in die tijd heel gewoon. Ik ben me heel goed bewust van wat er kan gebeuren en toch draag ik mijn cap niet bij alle paarden. Ik ben daar niemand een verklaring waarom voor verschuldigd. Dus als jij mij zou aanspreken over het niet dragen van een cap, moet je niet raar opkijken als ik je een wel heel duidelijk antwoord zou geven over hoe ik er over denk dat jij mij daar op aanspreekt. Ga dan ook commentaar leveren bij bokswedstrijden waar ze elkaar moedwillig knock out slaan.


Ik zou nooit naar iemand toe lopen en zeggen: jij moet een cap dragen! Eerder: mag ik vragen waarom je geen cap draagt?. Vragen mag altijd toch, omdat ik altijd wel benieuwd ben naar de reden :o

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:28

Ik zeg daar niks van, behalve misschien als het een kind van 5 of zo zou zijn maar ik neem aan dat dan de moeder er ook wel bij is. :)

Ik ken wel mensen die geen cap dragen, maar een petje of zo, of gewoon niks.
Dat is hun eigen keus, ze kennen de risico's.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:29

Vragen mag altijd, als antwoord nee krijgen, dat mag je niet, want het gaat je niets aan, staat ook vrij

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:30

Ik draag er zelf altijd een, want ik val altijd juist als ik het niet doe :+
Maar hier op stal lapt zelfs de stalbaas de "niet rijden zonder cap"-regel aan haar laars, dus ik zucht een keer en laat het ze lekker zelf weten... Teenslippers op stal zeg ik altijd wat van (tot vervelens aan toe), maar een cap op... Zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten zeggen... Als ze na al die jaren nog steeds niet weten dat ongelukjes, zeker met paarden, in een klein hoekje zitten, dan is het ook hun eigen verantwoordelijkheid...

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:31

Onali schreef:
Waarom zou je het willen zegen?


Ja goede vraag, vandaar dit forum! Was benieuwd hoe jullie hiermee omgaan, aangezien de meningen daarover nog wel eens verschillen

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:31

Dat is ieder z'n eigen verantwoording. Ken wel meer mensen die er geen dragen en ik "vergeet" het zelf ook nog weleens.
Ik zou er niet blij van worden als je als mede buitenruiter andere gaat wijzen op wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Ik hou niet van bemoeials. Als je een bekende bent en je vraagt het prima, maar een vreemde?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 31-10-19 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:31

Waarom zou je willen dat iedereen dezelfde keuzes als jij maakt? En waarom zou je vreemde mensen dus willen aanspreken wanneer ze een andere keuze dan de jouwe maken?

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:33

Ik draag ook wel eens geen cap en zou het persoonlijk niet op prijs stellen als een wildvreemde mij daar op zou aanspreken. Iedereen zijn eigen keuze. Zeker bij mensen van 18+.

Op een accomodatie of iets dergelijks kan ik het begrijpen maar zeker in het bos lijkt mij dat eigen keuze. Of het nou verstandig is of niet maar dat is een andere discussie :j