Zere enkels na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VRoetgering

Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:53

Hoi!
als eerste wil ik even mededelen dat ik hier nog niet zo bekend mee ben hihi. maar ik heb een probleem met mijn enkels. na een lange rit in het bos of springles heb ik erg zere enkels. ik weet niet of een van jullie hierover kunnen meepraten of mij kunnen helpen maar ik kan het altijd even kwijt. zou dit kunnen komen dat ik te veel mijn hakken uitdruk, want inmiddels heb ik dat zo goed aangeleerd. of kan het zijn dat ik te veel druk op mijn enkels heb? Ik heb er zelf geen idee van, dus daarom dat jullie me misschien kunnen helpen. dus als je misschien een idee hebt? graag delen!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:55

Precies daarom doe ik mijn beugels eigenlijk te lang, dat helpt :=
Maar gedraaide beugels helpen ook al merk ik.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:57

Ik heb dit nog nooit gehad maar het lijkt me heel vervelend. Ik heb ook nog niet zo heel veel ervaring :D :=

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:04

Ik heb dit zelf altijd als mijn beugels ongelijk zitten. Misschien even goed kijken of ze echt wel gelijk zitten? Ik voel het al bij een half gaatje.

Anoniem

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:11

Je geeft zelf de oorzaak al aan. Je drukte te veel uit. Probeer ze ontspannen te houden, met druk op de bal van je voet.

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:13

Ik had na een enkelbreuk 7 jaar geleden ook snel last van vooral één enkel. Sinds ik bredere beugels heb, heb ik minder last van mijn enkels tijdens en na het rijden. Misschien is dat een optie?

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:19

Meestal komt dat omdat je beugels te kort zijn.
Als je eerst even een tijdje je beugels uit laat en je benen ontspannen laat hangen, dan kijkt of je je voet zó in de beugels kan doen dat je alleen je teen een klein beetje op hoeft te tillen, (en dus niet je hele been/voet omhoog moet doen) dan zal het vast fijner zitten met buitenritjes.
Maar met springen gaat dat niet. :D

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:23

Inderdaad beugels gaatje langer en eventueel investeren in verende beugels, zoals Sprenger Bow-balance.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Nooit geen zere knieën en enkels meer.

VRoetgering

Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 18:41

Dankjewel voor al jullie tips! nu weet ik niet precies hoe ik moet terug reageren op een reactie dus als iemand me ook daar mee kan helpen? := Maar even over de Sprenger Bow-balance beugels, daar had ik zelf ook al over gedacht. Maar ik probeer wel eerst jullie tips! mijn beugels glijden ook vaak weg, maar geven deze beugels ook veel grip?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:09

Klinkt alsof je te veel spanning in je benen hebt - juist omdat je zo hard probeert het goed te doen. Als je je benen ontspannen af laat hangen en de zwaartekracht z'n werk laat doen, zul je waarschijnlijk minder last krijgen van je enkels en ook je beugels niet verliezen (mits de lengte wel klopt). Die gewoonte aanpassen is super lastig dus vraag je instructeur om hulp!

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:15

Een centered riding les kan ook veel helpen

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:16

Als je te weinig grip hebt, kan het natuurlijk aan de beugels of de beugelrubbers zelf liggen (te glad), maar het zou ook een balans-kwestie kunnen zijn. Iets kortere beugels en je hakken goed uittrappen kan dan helpen, maar is wsch. voor je enkels weer mínder. Wordt zo een beetje een kip en ei-verhaal.

Als de genoemde tips onvoldoende helpen zou ik toch gaan kijken naar verende beugels. Dochter met knieklachten heeft veel baat bij gehad bij GPG beugels. Nieuw wel erg prijzig, maar ook wel tweedehands aan te komen. Als je degene hebt met een metalen onderzijde heb je geen beugelrubbers nodig en deze uitvoering heeft zodoende veel grip.
(Laat ik nu een paar van zulke GPG beugels te koop hebben, maar dat terzijde)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:21

Je beugels is 1, maar hoe is je schoeisel? Geven die genoeg steun?

VRoetgering

Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:21

Dankjewel JorineV, ik ben hier ook erg mee bezig samen met mijn instructrice, maar na 5 min is het weer hetzelfde verhaaltje. Dat van spanning kan ik me helemaal in vinden. ik doe alles met spanning. het paard wat ik rij is gewoon heel gevoelig waardoor ik heel voorzichtig wil rijden en zo zet ik alles helemaal strak. tijdens het rijden ben ik hier helemaal niet bewust van. dit krijg ik ook altijd te horen op concours, maar als het eenmaal een gewoonte is vind ik het lastig om het weer terug te draaien omdat je tijdens het rijden met zoveel dingen tegelijk bezig bent.

VRoetgering

Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:22

Ik heb net nieuwe laarzen dus het lijkt me dat die goed zijn hihi.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:26

Als je je hakken te ver uitdrukt glijden je beugels vaak weg idd. Wij hebben ooit een hele les met bierviltjes tussen je beugels en voet moeten rijden. Dat was heel leerzaam! :j

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:26

(Te) korte beugels kunnen het in de hand werken en je hoeft je hakken niet uit te drukken als zodanig. Ze moeten lager zijn dan je tenen, maar dat is geen actieve spierspanning!
Ik weet niet waar je de beugel onder je voet hebt, maar wellicht teveel naar je tenen. Goed onder de bal van je voet houden (korfjes kunnen helpen als je bang bent door te schieten, maar in verlichte zit kun je ook tegen je beugelriemen leunen).

Hakken te ver en te stijf uitdrukken gaat vaak samen met beugels aan de tenen hebben en voeten te ver naar voren.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zere enkels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:54

Nog een tip
I.p.v. Hakken actief naar beneden drukken, kun je ook je tenen naar binnen draaien.

chanicha

Berichten: 12144
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:06

Afbeelding

Ik vond het altijd fijn om deze blokjes in de beugels te hebben, misschien iets voor jou TS.