Verschil body protector en airbag vest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:18

Dat is jammer Sammie, waarom niet?
Ben je bang om te vallen of voor de opmerkingen van anderen over je airvest/rugprotector?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.


san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:24

Ik draag al jaren een bodyprotector. Met de jonge paarden en springen ook al toen nog bijna niemand er 1 had. En heb echt schijt aan wat anderen vinden. Mijn veiligheid gaat echt voor.

Myca, 2 jaar geleden heb ik 1 wervel gebroken. Had toen een bodyprotector aan. Toen ik weer ging rijden een nieuwe gekocht en nooit meer zonder gereden. Gelukkig nu weer helemaal hersteld, maar rijd echt niet meer zonder.

Edit, ik heb dus alleen een bodyprotector, een airowear.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:31

Bij mij ging het mis met springen.
Het parcours zag er eenvoudig uit, dus ik vond een bodyprotector/airvest niet nodig.
Achteraf niet zo slim van mij...

Een bodyprotector vind ik zelf niet zo fijn zitten, ik heb een E-cup.
Alleen een rugbeschermer is natuurlijk minder veilig maar wel comfortabeler om te dragen en dat airvest voel je niet.

Voorlopig zit ik nog niet op mijn paard, het is net 3 weken geleden dat ik mijn wervels brak.
Hadden jullie ook zo’n last met zitten? Ik kan staan, lopen en liggen, zitten is geen pretje.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:36

Ja, ik mocht en kon ook niet veel zitten.
Kan me voorstellen met zo’n voorgevel dat het misschien minder prettig zit. Ik ben niet zo rijk bedeeld en heb juist een “slim” model.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:45

Myca schreef:
Dat is jammer Sammie, waarom niet?
Ben je bang om te vallen of voor de opmerkingen van anderen over je airvest/rugprotector?


Ja bang voor het commentaar

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:48

Sammiex2000 schreef:
Weet iemand zo’n vest dat zowel over je zomerkleding als over winterjas kan? Met lang garantie?


Veel uitvoeringen zijn tevens verstelbaar. Vuistregel is dat je hand rechtop, globaal is dat 10 cm, tussen de kleding en de airjacket naar boven en beneden kan.

Garantie, merk afhankelijk, airjacket mag aanbeveling maximaal 6 keer in een jaar opblazen. Ook wordt vaak geadviseerd 1 keer per jaar onderhoud. Meestal bestaat het onderhoud uit het vervangen van het opblaasbare gedeelte welke binnenin het omhulsel van de airjacket ligt.

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:16

@san4nie. Eerst had ik er zo eentje met blokjes, die zat echt niet lekker. Daarna heb ik een speciaal dames-model gekocht die zit wel beter dan een platte.

@Sammiex2000. Dat is echt zonde, laat ze maar denken. Zij hebben waarschijnlijk geen ervaring met een gebroken rug, maar ze moeten zich wel kunnen indenken dat jij niet op een dwarsleasie zit te wachten.

@Nico12. Ik heb een HitAir, al in geen jaren opgeblazen. Aan onderhoud heb ik nooit gedacht, hoe gaat dat in zijn werk? Is dat erg kostbaar?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Anoniem

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:50

Als ik het goed begrijp had jij je vest dus niet aan toen je je rug brak?

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:19

Dat klopt Sammie. Ik had alleen een cap op als bescherming, terwijl ik wel een goede bodyprotector en airvest heb. De hindernissen zagen er echt simpel uit, dus dat leek me niet nodig. Helaas schatte mijn paard een hindernis totaal verkeerd in, hij sprong over 1,60m terwijl ik van hooguit 60cm uit ging.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Berdien
Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:30

Het nadeel van zo'n airbagvest is het geluid dat sommige maken als ze opblazen en het sissende geluid erna. Ik was eens met iemand op buitenrit die er eentje aan had. Paard schrok, maakte een sprong opzij. Het was niet eens dat ze viel, maar door de ruk aan het patroon was het *PANG*, blies het ding op en tóen viel ze er pas echt af. Daarna kon ze haar paard niet meer vangen doordat het vest een sissend geluid maakte :=

Ik ben zelf van mijn paard gevallen de eerste keer dat ik een body-protector aan had (crossles). Ik viel 'gewoon' op de grond, maar denk wel dat de body-protector een deel van de klap op heeft gevangen. Tot nu toe draag ik de body-protector alleen als het echt nodig is (crossles etc), misschien dat ik hem ook wel aan doe als ik mijn jonge paard ga inrijden.

Ik heb laatst bij via een vriendin een hele mooie, dunne body-protector gezien. Dat vind ik nog wel een overweging waard om die meer standaard aan te doen :j
Dat is deze: https://www.horze.nl/rugbeschermers/kom ... olor=BL/PI

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:22

Myca schreef:
Voorlopig zit ik nog niet op mijn paard, het is net 3 weken geleden dat ik mijn wervels brak.
Hadden jullie ook zo’n last met zitten? Ik kan staan, lopen en liggen, zitten is geen pretje.


Ben een paar keer de laatste jaren van mijn paard gevallen, zonder protector. Div dingen gebroken, altijd wel een paar maanden uit de running, vandaar dat ik nu een airbag ga kopen.

En nu ben ik ook precies morgen 3 weken uit de running door gebroken wervel. Inderdaad exact. Liggen is K. Zitten gaat, ik heb een korset aangemeten gekregen, lopen is het fijnst eigenlijk en staan idd.

Maar eh, dit keer was ik niet van het paard gevallen. Maar van een trap tijdens het klussen. Kun je dus ook een wervel breken, en ribben en hersenschudding. tja.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

DewiFoto
Berichten: 846
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:37

Ik heb zowel een gewone BP en de combinatie bp+airjacket. En ja ze zijn verschrikkelijk duur. Ook heb ik een losse rugbeschermer gehad, en een losse airjacket. Dus ik heb inmiddels alles getest denk ik.

De losse rugbeschermer helpt vrij weinig. Ja het zit het meest comfortabel, maar het beschermt zo goed als niks. De losse airjacket was opzich prima, maar moet voor het crossen altijd gecombineerd worden met een losse BP. Dit vond ik zelf niet heel praktisch. Vandaar dat ik nu de combinatie heb van Point2. En hemels wat een top ding.

Mooi? Nee. Veilig? JA! En tuurlijk. Het is altijd afhankelijk van hoe je valt. Pech kun je altijd hebben.

Zelf ben ik me nog aan het oriënteren in de zip-in van Helite. Deze kun je met de helite bodywarmer of wedstrijdjasje ook mooi dragen. Dat is een mooie oplossing als je alleen de airjacket wil, en er toch een beetje ‘mooi’ uit wil zien. Want hierbij zie je bijna niet dat je iets draagt.

London's Kyla DG : B dressuur, 1.00 springen, B eventing.
Sold: Diamond van de Hoge Dijken DG : L1 dressuur.
+ Chappie DG: Z1 dressuur, M springen, M eventing.
Instagram: @dg_eventing , Website: http://www.dgeventing.nl , Youtube: DG_EVENTING

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:05

Sammiex2000 schreef:
Myca schreef:
Dat is jammer Sammie, waarom niet?
Ben je bang om te vallen of voor de opmerkingen van anderen over je airvest/rugprotector?


Ja bang voor het commentaar


Had ik eerst ook bang voor anderen. Ik ben voor ruim een jaar heel erg hard gevallen op mm nek. Daar heel lang nekklachten van gehad. Dat heeft me flink aan het denken gezet. Ik heb nu een hit air vest, die deel ik met mm dochter. Zij heeft een flinke cup maat en voor haar is een body protector echt niet fijn ( cupmaat E bij maat S). Ik zelf vind een bodyprotector ook niet fijn zitten, je wordt er zo stijf van en ik kan niet één worden met mm paard zeg maar. Vandaar de keuze voor een hit air. Deze beschermt van stuitje tot nek, dat vind ik zelf prettig. Ander voordeel is dat hij niet zo warm is. Laat de mensen maar praten, doe waar jij je goed bij voelt. Bij mij zullen ze er ook wel wat van vinden, ik heb een super relaxt en Chill paard en velen vinden de keuze voor een hit air overdreven, ze doen maar. Maar ook dan kan je vallen, en hard ook dat heb ik wel gemerkt. Mijn dochter heeft onlangs een poos in het revalidatie centrum gelegen, lag een meisje naast haar van 18 met hersenletsel. Zéér ervaren ruiter, stom klein ongelukje, haar paard schrok met opstijgen, maar wel hersenletsel voor de rest van haar leven, ik bedoel maar...

BrankaZ
Berichten: 3869
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:59

Ik meld mij ook even. Hier helaas ook een gebroken wervel door een val van een paard. Voor de kenners: en compressiefractuur van t12 ;)
Ondanks die blessure rij ik vrijwel altijd zonder bodyprotector o.i.d. Heb wel een tijdje springles gehad en droeg toen altijd en bodyprotector. Vond dat een flink harnas en na de les dreef ik er bijna uit door het zweten.
Tegenwoordig spring ik niet meer met mijn paard en merk ik dat hij in een drukke/kijkerige stemming is, dan pas ik mijn training aan. Dat is ook een reden om geen biitenrit (alleen) met hem te maken. Ik durf het risico op een slechte landing niet te nemen.
Poosje terug met een vriendin mee op een buitenrit op een vreemd paard en heb toen een Helite vest van haar geleend. Moest even wennen aan het element, maar dat was het enige. Vertrouwd en bewegingsvrijheid. Ik overweeg om die aan te gaan schaffen om met een rustig gevoel op buitenrit te kunnen (wat ook weer doorwerkt op mijn paard) en voor in de toekomst als ik een keer een jonger paard erbij aanschaf.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:56

Misschien interessant voor de niet-kenners:

[ img ]

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:48

Je hebt verschillende merken van airjackets, je hebt er die naar binnen opblazen en dus ruim moeten zitten (hitair) en je hebt er die naar buiten opblazen en die je aansluitend kan kopen.
Ik heb er in de winkel meerdere gepast, de hitair was lelijk, moest ruim zitten en het patroon zat net op mijn borst dus dit voelde echt niet aangenaam.
Horse pilot is een nieuw innovatief merk, zit lekker, ziet er mooi uit, blaast naar buiten op en je kan zelfs jassen en wedstrijdjassen kopen die je over je vest mag dragen (gemaakt van een speciale stof).
Echt een aanrader!
De vest zat zoals een bodywarmer, het patroon zit onder je ribben, je kan er een hoes bijkopen die je kan wassen.
Ze zijn prijzig maar wel heel aangenaam.

https://www.horsepilot.com/en/airbag/43 ... acket.html

Dit is de vest, hier doe je normaal nog een beschermhoes over en op de site staan ook nog de jas en wedstrijdjas die je erover mag dragen.

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:28

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd dat jullie weer op een paard konden klimmen nadat je je rug had gebroken?

Door die Corona-toestand heb ik geen nazorg, maar ik ben wel benieuwd wat verantwoord is om te doen.
Ik ben niet urgent dus en het gaat volgens mij best aardig dus val ik nu een beetje buiten de medische boot.

Hoe hebben jullie het opbouwen gedaan?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:04

Ik heb 8 wkn geleden mijn rug gebroken en mij werd gezegd na 10 weken mag je weer alles doen (grinnik dus ook paardrijden) Maar ik had een week geleden al het gevoel dat ik alweer zou kunnen rijden. Misschien niet doorzitten of galopperen maar wel stappen en draven/lichtrijden. Door de corona ook geen fysio, maar ik wandel veel.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:07

Ik vond bij mij de nazorg ook niet bepaald goed. Maar dat terzijde.
Na een dikke 4 maand zat ik er weer op.
Ik ben zelf rond die tijd contact op gaan nemen met de fysio. Ik had het idee voornamelijk nog last te hebben van enorm vastzittende spieren en dat bleek ook wel zo te zijn. Rustig wat stappen en stukje draven voor het gevoel op een braaf dier heeft mij voor m’n herstel denk ik echt goed gedaan. Zowel psychisch als lichamelijk.
Hoe lang is het nu geleden bij jou?
En als je vragen hebt, kan je dan niet telefonisch contact opnemen met de arts/ huisarts?

Edit, mij was gezegd dat rijden niet zozeer het probleem was. Als je maar blijft zitten..

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:41

Dank vast voor jullie feedback.
Ik ben 1 februari van mijn paard gevallen.
Ik vertrouw hem verder echt, maar het blijft natuurlijk wel een vluchtdier. Schrikken kunnen ze allemaal.
Als je maar blijft zitten, inderdaad...
Ik ben nu zo stijf als een hark, met back-brace gaat het beter dan zonder.
Ik had een goede bijrijdster, maar die mag nu niet meer op stal komen door de Corona perikelen.
Dan ga je toch denken wat je zelf weer kan oppakken zonder mezelf in gevaar te brengen.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:48

Ik had een korset, maar daar werd ik niet blij van. Draag hem niet meer en doe niet meer dan mijn lichaam aangeeft te kunnen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:00

Ik heb geen brace of korset oid gehad. Inderdaad heel rustig weer opbouwen. Wandelen werkte voor mij ook goed. Nu nog trouwens.
Balen dat je bijrijdster nu niet op stal mag komen myca. Snap wel dat je het dan graag zelf weer wilt doen, maar zal wel echt voorzichtig zijn hoor daarmee. Is er niemand anders op stal die je paard kan doen?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:25

Vandaag lag Paard & Sport op de deurmat, met een artikel over het effect van de veiligheidsaccesoires in de ruitersport:

[ img ]
[ img ]

De conclusie was opvallend.
Bij ruiters met een airjacket lag het percentage ernstige of fatale verwondingen na een val hoger dan bij ruiters die alleen een bodyprotector droegen.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:28

Dat is inderdaad opvallend. Ik lees dat er een verklaring voor is, maar ik zie het in je foto's niet terug. Kun je de verklaring kort samenvatten?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Verschil body protector en airbag vest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:30

Er is eigenlijk nog nader onderzoek nodig, maar mogelijke verklaringen zijn dat ruiters met een airjacket meer risico’s nemen.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 68 bezoekers