Cap vervangen na x aantal jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:29

Nienkje_H schreef:
Ik zou zeggen: neem een Kep Italia, zo een van meer dan € 1.000,—. En dan uiteraard wensen dat je nooit valt.
En dan na 5 jaar weer een nieuwe.

Wat mij aangaat zijn er grenzen aan decadentie. Zowel aan de Kep Italia dacadentie (Jezus, get a life ja, € 1.000,—.... maar hij ademt vast echt super! Yeah right). Als de decadentie van prima caps weg mikken omdat ze 5 jaar oud zijn.
In de categorie: ‘je bent niet zomaar dood’.
We kunnen ook overdrijven met dingen nodeloos wegkeilen.


WTF.... Laat mensen dat lekker doen als ze willen...
Dit was toch niet de vraag :')

Hoe dan ook, mijn hoofd is wel wat meer waard dan een paar luttele euro's elke paar jaar.


Nienkje_H
Berichten: 417
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:39

Hi Janine, gelijk heb je hoor, dat was zeker de vraag niet, maar soms zijn er wel eens topics dat ik mijn ergernis niet kan onderdrukken :o

Even leeglopen op in mijn ogen ultieme onzinnigheid, icm ultieme decadentie.

Puur een gevoeligheidje mijnerzijds.

Misschien maak ik er ogen mee open, mensen mee wakker.

Maar hoogstwaarschijnlijk niet :)

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)

Janneke93
Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:42

Nienkje_H schreef:
Ik zou zeggen: neem een Kep Italia, zo een van meer dan € 1.000,—. En dan uiteraard wensen dat je nooit valt.
En dan na 5 jaar weer een nieuwe.

Wat mij aangaat zijn er grenzen aan decadentie. Zowel aan de Kep Italia dacadentie (Jezus, get a life ja, € 1.000,—.... maar hij ademt vast echt super! Yeah right). Als de decadentie van prima caps weg mikken omdat ze 5 jaar oud zijn.
In de categorie: ‘je bent niet zomaar dood’.
We kunnen ook overdrijven met dingen nodeloos wegkeilen.


Je kan een cap van €40 euro kopen, maar er zit meer verschil in dan dat je denkt. Alle caps hebben een veligheidscertificaat, wat betekend dat ze allemaal aan een aantal minimumeisen voldoen. Als je dan gaat kijken naar de resultaten van de testen waar ze aan moeten voldoen zal je er achterkomen dat een cap van €40 daar waarschijnlijk net aan voldoet, maar en cap van een “duurder” merk zal daar echt veel ruimer aan voldoen.
Merken zoals KEP, GPA, Samshield, etc. hebben hierbij ook nog andere certificaten met veel strengere eisen waar een goedkope cap niet eens aan zal kunnen voldoen, en andere tests die ze niet eens uitvoeren voor ons certificaat en dus de goedkopere caps niet hebben gehad.
Misschien verstandig om je daar eens in te verdiepen bij de aanschaf van een nieuwe cap :)
De resultaten en certificaten staan meestal wel op de sites van de caps zelf.

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:45

Nienkje_H schreef:
Hi Janine, gelijk heb je hoor, dat was zeker de vraag niet, maar soms zijn er wel eens topics dat ik mijn ergernis niet kan onderdrukken :o

Even leeglopen op in mijn ogen ultieme onzinnigheid, icm ultieme decadentie.

Puur een gevoeligheidje mijnerzijds.

Misschien maak ik er ogen mee open, mensen mee wakker.

Maar hoogstwaarschijnlijk niet :)


waarover moeten mijn ogen dan open? ik draag een uvex van 150,- euro en geen Kep en vind vanuit veiligheidsoogpunt dit een interessante discussie.

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:48

Nienkje_H schreef:
Ik zou zeggen: neem een Kep Italia, zo een van meer dan € 1.000,—. En dan uiteraard wensen dat je nooit valt.
En dan na 5 jaar weer een nieuwe.

Wat mij aangaat zijn er grenzen aan decadentie. Zowel aan de Kep Italia dacadentie (Jezus, get a life ja, € 1.000,—.... maar hij ademt vast echt super! Yeah right). Als de decadentie van prima caps weg mikken omdat ze 5 jaar oud zijn.
In de categorie: ‘je bent niet zomaar dood’.
We kunnen ook overdrijven met dingen nodeloos wegkeilen.

:') :') :')

Maar je laatste regel is waarom ik moeite heb met een nieuwe cap kopen terwijl mijn 10 jaar oude nog goed (lijkt). Aan de andere kant bestaat er ook nog zoiets als verkeerde zuinigheid. Of een cap van 10 jaar oude gebruiken daar onder valt weet ik niet.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Eef_Bam
Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:55

Ook al val je niet met je cap, in de loop daar jaren valt hij vast wel eens uit je handen of van een plank op de grond, ook dan kan hij beschadigen. En zoals gesteld, zelfs zonder ooit te vallen gaat de beschermende kwaliteit achteruit. Daarnaast is recent de veiligheidsnorm voor caps aangepast (of een jaar of 2 terug ofzo) dus een cap die je nu koopt zou ook veiliger moeten zijn dan 1 van 5 jaar oud. Ik heb een jaar terug ook een nieuwe cap gekocht, de oude is nog prima maar inderdaad al 5 jaar oud, die is nu reserve.

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:12

Ik zit een beetje te googlen en kom alleen maar het advies van fabrikanten tegen die aanraden om na 5 jaar een nieuwe cap te kopen. Niet zo'n hele betrouwbare bron. Er worden invloeden genoemd als warmte en zonlicht die de kwaliteit beïnvloeden. Ik ben nog niet overtuigd van de noodzaak om een nieuwe cap te kopen na 5 jaar.

Zijn er bokkers die andere (liefst onafhankelijke) test/onderzoeken kennen?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

germie
Berichten: 25882
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 05:06

Een goedkope is net zo veilig als een dure. Het is echt onzin dat alle goedkope caps maar net aan een norm voldoen en de dure allemaal uitstekend scoren. Ooit testte het duitse blad Cavallo caps. En juist de pikeur gpa van 1300 euro kwam er zeer matig uit.
De beste cap is eentje met een norm die past. Bij mij hangt er een max prijskaartje aan en meestal kom ik op 1 van de goedkoopsten uit qua fijne pasvorm. 80 is de max wat ik ooit uitgegeven heb. Maar mijn 10 euro cap van de Decathlon is de fijnste die ik op dit moment heb.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:09

germie schreef:
Een goedkope is net zo veilig als een dure. Het is echt onzin dat alle goedkope caps maar net aan een norm voldoen en de dure allemaal uitstekend scoren. Ooit testte het duitse blad Cavallo caps. En juist de pikeur gpa van 1300 euro kwam er zeer matig uit.
De beste cap is eentje met een norm die past. Bij mij hangt er een max prijskaartje aan en meestal kom ik op 1 van de goedkoopsten uit qua fijne pasvorm. 80 is de max wat ik ooit uitgegeven heb. Maar mijn 10 euro cap van de Decathlon is de fijnste die ik op dit moment heb.


Fijn dat deze cap je bevalt Germie. En de prijs is zeker interessant. Aan welke veiligheidsnormen voldoet deze cap:
- de CE/EN 1384 of
- de VG01?

germie
Berichten: 25882
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:14

SjonnieZ schreef:
germie schreef:
Een goedkope is net zo veilig als een dure. Het is echt onzin dat alle goedkope caps maar net aan een norm voldoen en de dure allemaal uitstekend scoren. Ooit testte het duitse blad Cavallo caps. En juist de pikeur gpa van 1300 euro kwam er zeer matig uit.
De beste cap is eentje met een norm die past. Bij mij hangt er een max prijskaartje aan en meestal kom ik op 1 van de goedkoopsten uit qua fijne pasvorm. 80 is de max wat ik ooit uitgegeven heb. Maar mijn 10 euro cap van de Decathlon is de fijnste die ik op dit moment heb.


Fijn dat deze cap je bevalt Germie. En de prijs is zeker interessant. Aan welke veiligheidsnormen voldoet deze cap:
- de CE/EN 1384 of
- de VG01?

Dit staat er in: EN1384:2017 + PAS 015:2011. Dus netjes goedgekeurd (anders mogen ze niet verkocht worden). Cap is van 2017. Mijn HH cap is 9 jaar oud, heeft de oudere EN 1384 norm (staat er ook in). Cap is gewoon een demomodel, want amper gebruikt, draag ik nu maar af omdat ik geen wedstrijden meer rij. Edit, is dus geen 9 jaar oud, maar 7, is de EN 1384/2012 norm. Ik dacht dat de cap ouder was. Valt dan dus weer mee. :Y)

Een gebruikte cap zou ik nooit kopen, en dat is gewoon geaccepteerd. Dat snap ik niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:14

Nee een gebruikte cap is bij mij ook echt een no go.

Maar ik heb een paar jaar terug een nieuwe cap gekocht, net tijdens de overgang naar die VG norm.

Ik kon toen kiezen tussen het model op basis van de oude CE/EN 1384 (die nog steeds verkocht mogen worden)
Of het nieuwere model op basis van de VG norm.
Ik vond het verschil tussen die modellen (van uvex) best groot. Het nieuwe model was veel robuuster doordat de schaal echt dikker was... heb toen uit veiligheidsoogpunt voor de duurdere, veiligere variant gekozen

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:47

De VG1 is toch een overgangsnorm? Weliswaar verplicht bij knhs, maar wanneer komt er duidelijkheid over een nieuwe norm?

Jenara
Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:59

Woops, ik eb 15j met dezelfde decathlon cap gereden, blij dat ik nooit op mijn hoofd ben gevallen!
Gelukkig dat ik dit lees nu, heb wel net een nieuwe gekocht, maar dan weet ik wel dat ik hem
dit keer geen 15j blijf gebruiken ...

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:16

Janine1990 schreef:
De VG1 is toch een overgangsnorm? Weliswaar verplicht bij knhs, maar wanneer komt er duidelijkheid over een nieuwe norm?


Klopt en daar lees ik nergens meer wat over dus vermoed dat deze norm nog wel even blijft.

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:37

Maar om topic.

Googlend op “levensduur van een cap” kom ik de opmerking van EJ tegen dat de levensduur 3-7 jaar zou zijn. Helaas vind ik geen verdere onderbouwing. Bovendien vind ik de marge dan vrij groot.

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:33

Ik kwam wat artikelen uit de bit en hoefslag etc tegen. Daarin staat eigenlijk altijd 'de fabrikant raadt aan na 5 jaar de cap te vervangen'. Tja.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Janneke93
Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:35

In dit artikel staat beschreven welke tests er worden gedaan met verschillende soorten caps en helmen. Ook staat er dit:
“ Because some helmet materials deteriorate with age, the Snell Memorial Foundation recommends that a helmet be replaced at least every 5 years, or sooner if a particular manufacturer so recommends. Glues, resins and other materials used in helmet production can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation, most standards require replacement of helmet after a severe blow. “

Bron: http://www.heads-itn.eu/pdfs/Helmets_St ... pdf#page32

Zijn ook andere artikelen die ik er nog over wil opzoeken en bekijken, maar dat lukt alleen op school.

germie
Berichten: 25882
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:43

Ir111 schreef:
Ik kwam wat artikelen uit de bit en hoefslag etc tegen. Daarin staat eigenlijk altijd 'de fabrikant raadt aan na 5 jaar de cap te vervangen'. Tja.

Niet ondersteund door onderzoek inderdaad. Materiaal veroudert, maar de mate hangt van je eigen gebruik of misbruik af. Er zou eigenlijk onderzoek gedaan moeten worden naar 5 jaar oude gebruikte caps en 5 jaar op de plan gelegen caps.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

_willemijn
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-19
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:29

Ik heb altijd mijn cap vervangen na een grote/heftige val, maar het gebeurt ook wel dat als ik een paar
keer een kleinere val heb gehad en dat ik na een aantal keer toch maar een nieuwe koop.

Zoals eerder gezet wat is €100,00 á €200,00 als het om je hoofd gaat?

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:10

germie schreef:
Ir111 schreef:
Ik kwam wat artikelen uit de bit en hoefslag etc tegen. Daarin staat eigenlijk altijd 'de fabrikant raadt aan na 5 jaar de cap te vervangen'. Tja.

Niet ondersteund door onderzoek inderdaad. Materiaal veroudert, maar de mate hangt van je eigen gebruik of misbruik af. Er zou eigenlijk onderzoek gedaan moeten worden naar 5 jaar oude gebruikte caps en 5 jaar op de plan gelegen caps.


De mate van veroudering hangt ook gewoon af van de materiaal eigenschappen.

Het is overigens niet alleen bij ruiter caps: ook motorhelmen hebben een industrie standaard van ongeveer 5 jaar.

Wat inderdaad tot nu toe ontbreekt is een onafhankelijk onderzoek naar de werkelijke materiaal eigenschappen.

Alles wat te vinden is, is gebaseerd op de fabrikanten en die hebben er natuurlijk baat bij als de termijn niet al te lang is ;)

Maar, waar hebben we het inderdaad over? 1x in de 5 jaar €80-120 voor je eigen hoofd, het belangrijkste deel van je lichaam...


TROY (2019) & LAYS (2014)

Ilsiie
Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 07:17

Even een schopje omhoog.

Ik zit erover te denken om een programma aan te schrijven om de verder uit te zoeken. Wellicht niet enkel caps, op motor/scooter helmen, wellicht fietshelmen? Vallen allen onder dezelfde categorie denk ik?

Maar welke programma's doen dit. Kassa? Ik woon inmiddels al 3 jaar niet meer in NL, vandaar dat ik jullie hulp vraag :')

Overigens is het overduidelijk dat het verstandig is om een cap na 5 jaar te vervangen, waarom moeilijk over een nieuwe cap kopen, je kunt tenslotte geen nieuw hoofd kopen. Maar ook met wereld en milieu en "consumptie maatschappij" is het een interessant thema, waarom dingen vervangen als het wellicht nog helemaal niet nodig is. En hoe zit het idd met materiaalverval als de caps in winkels liggen....

Live your dreams

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:21

Keuringsdienst van waarde?

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:39

Ilsiie schreef:
Overigens is het overduidelijk dat het verstandig is om een cap na 5 jaar te vervangen, waarom moeilijk over een nieuwe cap kopen, je kunt tenslotte geen nieuw hoofd kopen. Maar ook met wereld en milieu en "consumptie maatschappij" is het een interessant thema, waarom dingen vervangen als het wellicht nog helemaal niet nodig is. En hoe zit het idd met materiaalverval als de caps in winkels liggen....


Ik denk zelf dat het feit dat je in principe iets zou moeten vervangen wat nog helemaal niet 'echt' kapot is of wat kapot eruit ziet ook ervoor zorgt dat mensen minder snel een nieuwe cap kopen.

Zelf liep ik laatst zelf tegen het probleem aan.
Ik ben 4 jaar geleden gestopt met de paarden, inmiddels rijd ik wel weer. Geen eigen paarden dit keer maar een bijrijd paardje. Bijna al mijn paardenspullen verkocht behalve de cap.
Dus ik ging laatst rijden en bedacht me dat die cap inmiddels niet meer 100% veilig is.
Maar om dan met mijn krappe studenten budget een nieuwe cap te kopen voelt wel raar, ik kan die andere cap immers nog gewoon gebruiken. Hij ziet er nog prima uit.

Ik ga nog wel een andere kopen hoor, want ik weet dat dat moet. Maar ik snap het wel als mensen betwijfelen of dat nodig is.

JM :#

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:48

MariekeS_ schreef:
Maar, waar hebben we het inderdaad over? 1x in de 5 jaar €80-120 voor je eigen hoofd, het belangrijkste deel van je lichaam...


Goh, in een wereld die we langzaam in een grote afvalhoop aan het veranderen zijn, vind ik duurzaamheid van materiaal eigenlijk best wel een dingetje. Een cap met maar een max. leeftijd van 5 jaar, dat moet beter kunnen.

Beckie
Berichten: 144
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:53

Gini schreef:
MariekeS_ schreef:
Maar, waar hebben we het inderdaad over? 1x in de 5 jaar €80-120 voor je eigen hoofd, het belangrijkste deel van je lichaam...


Goh, in een wereld die we langzaam in een grote afvalhoop aan het veranderen zijn, vind ik duurzaamheid van materiaal eigenlijk best wel een dingetje. Een cap met maar een max. leeftijd van 5 jaar, dat moet beter kunnen.


Hier zit ook mijn probleem. Ik ben pas van m’n paard gevallen, in het zand op mijn hoofd. Aan mijn cap (uvex, net 6 maanden oud) is niets te zien. Nu wil ik best een nieuwe cap kopen, maar ik vind het eigenlijk gewoon zonde om deze cap weg te gooien als hij niet eens kapot is. Het is toch jammer dat je dat negens kan laten testen.

Q, je bent de beste!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xSannee en 13 bezoekers