Cap vervangen na x aantal jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilsiie
Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 05:44

Hoi allemaal!

Ik had met mijn vriend (ook ruiter, recreatief, rijdt 1x per 2/3 weken een buitenritje mee) een discussie.
Hij heeft een cap van inmiddels 5 a 6 jaar oud en ik vind dat ie een nieuwe zou moeten kopen, hij zegt dat het niet nodig is. Ik heb altijd geleerd dat je een cap vervangt na een val, of na 5 jaar, om zeker te zijn dat de materialen niet slecht geworden zijn. Nu zegt hij dat die materialen niet zo snel vergaan. Hij is nog nooit gevallen (hij niet en de cap ook niet).

Als je een fabrikant zegt, zullen die er belang bij hebben te zeggen dat je na x jaar dient te vervangen. Verzekeringen hebben er wellicht ook een idee over. Maar wie of welke deskundige vraag je naar correctie informatie hierover? Wanneer dien je een cap te vervangen (op verjaring materiaal)?

Overigens, ik vind het de investering van €100-200 meer dan waard om mijn hoofd te beschermen, heb er maar één en heb die graag m'n hele leven fit. Vanwege dit argument is mijn vriend inmiddels ook bereid een nieuwe cap te kopen, maar beantwoordt nog steeds niet de vraag mbt "verjaring".

Wie kan me hier iets zinvols over zeggen?

Groetjes Ilse

Live your dreams


emilie
Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:44

Toevallig deze zelfde discussie gevoerd... Ik ben het met jou eens, maar dat is oa. gebaseerd op hetgeen ze bij bijvoorbeeld UVEX ook aanraden (en inderdaad, die hebben baat bij verkoop). Bij UVEX komt het zelfs nog preciezer, ze adviseren na x aantal jaar na productiedatum de helm (cap/fietshelm/…) te vervangen. Zij zeggen dat de levensduur ongeveer 3-5 jaar is, afhankelijk van gebruik. Dus inderdaad zoals jij al aangeeft, wel eens vervangen ook al ben je er niet mee gevallen.

https://www.uvex-sports.com/howto/riding-gloves-riding-helmets/when-do-i-need-to-replace-my-helmet/

Eline_Charly
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-09-19
Woonplaats: Haarlem

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:11

Ik denk dat de buitenlaag van een cap inderdaad niet na 5 jaar vergaat, maar wat wel belangrijk is is dat hij goed aansluit op je hoofd. Dus als de binnenvoering versleten is en er daardoor meer ruimte komt tussen de cap en je hoofd kan het gevaarlijk worden en ik zal in dat geval zeker vervangen!

Ibbel
Berichten: 48933
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:16

Je hoort de banden van een aanhangwagen/trailer/caravan ook na een jaar of 6-7 te vervangen, ook al zit er dan nog 6-7 mm profiel op omdat je er maar 5000 km mee hebt gereden. En ook al zie je geen zichtbare haarscheurtjes/uitdroging.

Misschien begrijpt je vriend dat wel? Als het voorbeeld een auto is, wil dat wel eens helpen ;)

Alle gekheid op een stokje, kunststof 'vergaat' wel degelijk, onder andere de weekmakers (die voor de 'vering' tijdens het dempen van de val zorgen) verdwijnen er langzaam uit. De cap wordt dan stugger, lijkt dus nog steeds ("tok, tok") hartstikke stevig te zijn, maar is in feite té stevig geworden.

Amire
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:17

Ja, dat heb ik ook altijd geleerd. De dempende materialen gaan steeds minder hun werk doen. Net als dat hardloopschoenen hun demping verliezen, al staan ze ongeroerd in de kast.

Mijn advies: wel vervangen, die dingen hoeven niet de wereld te kosten.

Janneke93
Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:21

Ik ben ooit hard gevallen met mijn uvex cap van 6 jaar oud. Jammer genoeg brak hij niet doordat hij dus te oud was (heb hem naderhand laten controleren). Als hij dat wel gewoon had gedaan was mij een hoop ellende bespaard gebleven :\
Dus ik zou zeggen, kies voor je eigen veiligheid en schaf mooi een nieuwe aan!

Amire
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:02

Janntjuh schreef:
Ik ben ooit hard gevallen met mijn uvex cap van 6 jaar oud. Jammer genoeg brak hij niet doordat hij dus te oud was (heb hem naderhand laten controleren). Als hij dat wel gewoon had gedaan was mij een hoop ellende bespaard gebleven :\
Dus ik zou zeggen, kies voor je eigen veiligheid en schaf mooi een nieuwe aan!

:(:) Dat is helemaal ellendig zeg!

emilie
Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:46

Janntjuh schreef:
Ik ben ooit hard gevallen met mijn uvex cap van 6 jaar oud. Jammer genoeg brak hij niet doordat hij dus te oud was (heb hem naderhand laten controleren). Als hij dat wel gewoon had gedaan was mij een hoop ellende bespaard gebleven :\
Dus ik zou zeggen, kies voor je eigen veiligheid en schaf mooi een nieuwe aan!



Jemig! Geen idee dat dat kon gebeuren.

Ik ga dus ook voor een nieuwe... morgen maar eens wat gaan passen!

moonsparkle
Berichten: 21658
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:23

Ik was afgelopen jaar weer begonnen met paardrijden, met een cap die ik al 12 jaar heb liggen waarvan ongeveer 4 jaar bijna dagelijks mee gereden :o

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Ilsiie
Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 19:19

Tot zover bedankt voor de reacties!

Ik heb voor mezelf vandaag een nieuwe cap gekocht, mijn vriend kijkt nog verder voor een die net zo comfortabel is als zijn oude :)

Janntjuh, jeetje, heftig zeg... Geen blijvende schade aan overgehouden?

Live your dreams

Sanne_92
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-05-17

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:14

Ik heb begrepen dat het dempende materiaal aan de binnenkant na 6 tot 7 jaar minder wordt. De materialen worden wat droger waardoor het minder goed is dan normaal. Wel af en toe een nieuwe cap kopen dus!

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:18

Janntjuh schreef:
Ik ben ooit hard gevallen met mijn uvex cap van 6 jaar oud. Jammer genoeg brak hij niet doordat hij dus te oud was (heb hem naderhand laten controleren). Als hij dat wel gewoon had gedaan was mij een hoop ellende bespaard gebleven :\
Dus ik zou zeggen, kies voor je eigen veiligheid en schaf mooi een nieuwe aan!

Ik heb ook bijna een jaar met hersenschade gelopen door een oude cap. En ja eigenlijk wist ik het wel en ik had ook al een nieuwe, maar deze cap zat veel fijner en het was toch een heel braaf paard. Jammer alleen, dat brave paarden ook over hun eigen benen kunnen struikelen in een uitgestrekte galop #)

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 07:01

Het advies is vaak wel na 5 jaar vervangen. Maar het is niet altijd nodig.
Veel mensen leggen de cap in de volle zon in een hete auto. Dan veroudert de cap sneller. Als je de cap niet gebruikt moet je hem koel en niet koud in het donker opruimen. Doe je dat, dan gaat een cap veel langer mee. Ik doe dit dus altijd en dan kun je er langer mee doen.
Mijn oude cap van wedstrijden van 9 jaar geleden is hierom dus nog steeds geheel veilig. Ik heb deze gewoon jaren op zolder in het donker opgeruimd gehad en gebruik hem nu weer.
Anders wil je in een winkel immers ook alleen maar een cap met een produktiedatum van vandaag.
Dus of je moet vervangen na 5-6 jaar hangt van je eigen gebruik af. Die 5 jaar is dus de garantie dat de cap ook in de woestijn in de volle zon zo lang goed blijft. En dat hebben wij hier gewoon niet. En ik laat nooit caps in de auto liggen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:25

@ Germie: wijze van bewaren heeft absoluut invloed. Maar hoe weet jij dat de 9 jarige cap nog helemaal veilig is? Voor zover ik weet is daar specifieke materiaal analyse voor nodig wat wij in principe zelf niet kunnen. Of heb je hem eens opgestuurd? Ik weet dat sommige duurdere merken dat sowieso wel aanbieden dat je na een val ofzo de cap kan laten nakijken


TROY (2019) & LAYS (2014)

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:13

MariekeS_ schreef:
@ Germie: wijze van bewaren heeft absoluut invloed. Maar hoe weet jij dat de 9 jarige cap nog helemaal veilig is? Voor zover ik weet is daar specifieke materiaal analyse voor nodig wat wij in principe zelf niet kunnen. Of heb je hem eens opgestuurd? Ik weet dat sommige duurdere merken dat sowieso wel aanbieden dat je na een val ofzo de cap kan laten nakijken

In dit geval ja, maar in het andere geval nee. Kijk, je koopt in een winkel ook wel eens een cap die al 5 jaar in het schap ligt. Je kunt anders zelfs geen cap meer kopen die langer dan 1 maand in het schap ligt, want dan zijn ze anders al 'verouderd'. Je moet niet overdrijven.
Ik heb mijn caps die ik voor wedstrijden had dus nooit ergens laten liggen, had ik alleen met een proef op. Dus die zijn gewoon gelijk gebleven als nieuw in het schap, daar kan ik m'n hand voor in het vuur steken. Is mogelijk zelfs minder gepast dan een demo model.
De fabrikant heeft een enorme marge er op zitten, dit is ook het geval met bijvoorbeeld sofnolime. Daar is onderzoek naar gedaan en dat blijkt dus gewoon na 9 jaar opslag in Nederland nog prima te werken, zelfs als de verpakking open geweest is. Terwijl daar ook 5 jaar van gezegd wordt. Wij hebben hier gelukkig geen extreem klimaat.
Ik maak nu gewoon eerst die caps op, en of ik er 5 jaar mee doe weet ik niet, maar ik weet dus echt gewoon zeker dat ze nu veilig zijn. Liever zo dan een tweedehands cap kopen, dat heb ik nooit gedaan en zou ik ook nooit doen. Terwijl dat een algemeen geaccepteerd iets is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:20

Cap breekt niet?
Moet die dan breken?

Je zou juist denken dat een cap niet moet breken.....
Wat heb je aan scherpe plastik uitsteeksels?

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:55

Rakkie123 schreef:
Cap breekt niet?
Moet die dan breken?

Je zou juist denken dat een cap niet moet breken.....
Wat heb je aan scherpe plastik uitsteeksels?


Een cap moet juist wel breken bij impact, anders gaat die energie naar je schedel en dan ben je ver van huis.
Ik heb mijn cap vaker moeten vervangen dan de gemiddelde levensduur ervan, maar anders zou ik ook ongeveer 4-5 jaar aanhouden. Je wil niet het risico lopen er te laat achter te komen dat de cap wellicht niet meer zoveel bescherming bood :)

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:10

een cap kan wel degelijk breken, ben ook eens een cap stukgevallen, maar zelf had ik niets. Het idee is juist dat de cap de impact van de val opvangt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:39

Bizzybijtje schreef:
Rakkie123 schreef:
Cap breekt niet?
Moet die dan breken?

Je zou juist denken dat een cap niet moet breken.....
Wat heb je aan scherpe plastik uitsteeksels?


Een cap moet juist wel breken bij impact, anders gaat die energie naar je schedel en dan ben je ver van huis.
Ik heb mijn cap vaker moeten vervangen dan de gemiddelde levensduur ervan, maar anders zou ik ook ongeveer 4-5 jaar aanhouden. Je wil niet het risico lopen er te laat achter te komen dat de cap wellicht niet meer zoveel bescherming bood :)


Dank je!

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:45

Interessante punten!

Maakt dat ik ook sterk overweeg een nwe cap te kopen, maar hoe weet je wanneer een cap geproduceerd is? Want dan wil ik ook een ‘verse’ natuurlijk.

emilie
Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:23

troi schreef:
Interessante punten!

Maakt dat ik ook sterk overweeg een nwe cap te kopen, maar hoe weet je wanneer een cap geproduceerd is? Want dan wil ik ook een ‘verse’ natuurlijk.


Staat op het label in de cap.
Ik kocht vorige week een nieuwe. Bleek geproduceerd in het voorjaar van dit jaar.

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:58

Nog nooit over nagedacht. Mijn cap is zeker 10 jaar oud. Die daarvoor denk ik een jaar of 15....

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

saariewaarie
Berichten: 366
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: België

Re: Cap vervangen na x aantal jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:07

Nog nooit bij stilgestaan, mijn uvex is 7 jaar oud. Best maar eens investeren in een nieuwe cap dan maar!

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:23

Janntjuh schreef:
Ik ben ooit hard gevallen met mijn uvex cap van 6 jaar oud. Jammer genoeg brak hij niet doordat hij dus te oud was (heb hem naderhand laten controleren). Als hij dat wel gewoon had gedaan was mij een hoop ellende bespaard gebleven :\
Dus ik zou zeggen, kies voor je eigen veiligheid en schaf mooi een nieuwe aan!


Oke... wake up call!

Ik zat al een poosje met de gedachte te spelen om een nieuwe uvex te kopen... Moet binnenkort maar wel dus :j

Nienkje_H
Berichten: 417
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:27

Ik zou zeggen: neem een Kep Italia, zo een van meer dan € 1.000,—. En dan uiteraard wensen dat je nooit valt.
En dan na 5 jaar weer een nieuwe.

Wat mij aangaat zijn er grenzen aan decadentie. Zowel aan de Kep Italia dacadentie (Jezus, get a life ja, € 1.000,—.... maar hij ademt vast echt super! Yeah right). Als de decadentie van prima caps weg mikken omdat ze 5 jaar oud zijn.
In de categorie: ‘je bent niet zomaar dood’.
We kunnen ook overdrijven met dingen nodeloos wegkeilen.

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doppers en 11 bezoekers