Wel of geen verstelbare cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belfor

Berichten: 113
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Arnhem

Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 15:47

Ik schrok een beetje toen ik binnenin mijn cap keek wanneer ik deze gekocht had... 2007 stond er in.

Dussss, tijd voor een nieuwe cap. Ik ben toen vol goede moed naar Divoza gereden, maar ik vond het aanbod heel erg tegenvallen.

Binnen de prijscategorie tot €200,- zat er niks tussen dat ik paste. Volgens mij heb ik niet een heel raar hoofd, want vele motorhelmen passen mij wel goed.

Ik wilde daarnaast ook gewoon een niet-verstelbare cap, gewoon omdat ik dat gewend ben en dat wel prettig vond. Maar in die 12 jaar dat ik mijn cap heb, is het aanbod verstelbare caps blijkbaar veel groter geworden. Wat is jullie ervaring met een wel of niet verstelbare cap?

Daarnaast weet ik dat ik gewoon moet gaan passen. Plaatjes kijken op websites levert toch niks op, aangezien ik pasvorm (en dus veiligheid) toch wel boven mooiigheid verkies.

Tips zijn dus erg welkom en mocht je een winkel weten met een groot aanbod (omgeving Arnhem of Utrecht), dan hoor ik dat ook graag!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:00

Ik heb nu weer een niet verstelbare gekocht, na jarenlang wel een verstelbare cap te hebben gehad. Na een tijdje gaat bij mij toch de draaiknop stuk, ik kan hem dan niet meer strakker zetten waardoor hij eigenlijk te los zit. Toen ik net begon te twijfelen of het nog wel kon vorige week eraf gevallen waardoor ik er niet meer onderuit kon. Nu een cap van equitheme, ik heb deze: https://www.divoza.com/nl/ruiter1/equit ... t-lame-cap. Was 89,95. Hebben ze ook bij Divoza dus misschien al gepast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:02

Ik zweer bij uvex. Verstelbaar en toch lekker zacht en verstelbaar. weegt niks en lekker luchtig. Basismodellen zijn goed betaalbaar. Past meer bij ovaal dan rond hoofd.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:05

Maar waarom zou je je cap vervangen alleen maar doordat hij al wat ouder is? Zolang je er niet op bent gevallen is er toch niks aan de hand? Het is toch geen kokosnotenschil model meer?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:21

Ik was ook erg van de niet verstelbare caps, maar de laatste keer had ik een vergelijkbaar probleem. De prijzen van de meeste caps vind ik toch behoorlijk absurd en ik heb een cap voor de veiligheid , niet als overprized mode item (waar niets mis mee is als je wel van bepaalde types caps houdt).

Ik ben toen echt op een super simpele harrys horse verstelbare cap uitgekomen (challenge dacht ik) die ook nog eens lekker zat op mijn grote ovale hoofd. Deze cap gaat al zeker 4jaar mee (kan ook langer zijn) en de draaiknop is nog heel. Wel heb ik hem in mijn kast hangen aan het kinbandje, dus misschien spaart dat het draaimechamisme wat.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:35

Ga ook eens naar een Epplejeck zou ik zeggen. Die hebben net weer een ander assortiment.

Ik heb zelf een niet-verstelbare en een verstelbare. Ik draag het liefst de verstelbare, omdat die luchtiger is door de warmte mijn hoofd wat uitzet en dan an ik ''m wat groter draaien om hoofdpijn te voorkomen en.

https://www.ej.nl/ruiter/veiligheid/vei ... orId=10041
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 22-08-19 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:36

Sintara schreef:
Maar waarom zou je je cap vervangen alleen maar doordat hij al wat ouder is? Zolang je er niet op bent gevallen is er toch niks aan de hand? Het is toch geen kokosnotenschil model meer?


Geadviseerd wordt om een cap om de 4/5 jaar te vervangen. Omdat zon, regen, zweet, etc. toch wel invloed hebben op het beschermend vermogen van een cap.

Zelf heb ik deze cap. https://www.ej.nl/ruiter/veiligheid/vei ... orId=10041
Zit heel goed voor mij en is verstelbaar. De binnenvoering is wasbaar, dat vind ik ook heel erg fijn.
Hiervoor had ik en Charles Owen die niet verstelbaar was en daarvoor een uvex die wel verstelbaar was. Zaten allemaal prima en de draaiknop bleef prima.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:44

Ik had een verstelbare Harry’s horse, 110 euro... draaisysteem was heel snel stuk. Nu een gpa gekocht zonder draaisysteem

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:54

Ik heb een verstelbare van uvex, 100 euro. Tot nu toe heel tevreden, maar hij is nog geen maand oud ;)

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:19

Ik heb een verstelbare van Casco. Vind hem zelf erg fijn en heb m toen met 25% korting gekocht waardoor die geloof ik rond de 100eu was. Voor deze had ik er 1 van BR die niet verstelbaar is. Heb m nog steeds wel maar draag m amper nog. In de winter zat ie altijd prima, maar in de zomer kreeg ik steevast last van hoofdpijn tijdens/net na het rijden omdat ie dan begon te knellen. Daar was ik wel vrij snel klaar mee :')

Overigens is dit mijn 2e verstelbare cap van Casco. Voor die BR had ik ook een Casco, zo'n oude met fluweelachtige bovenkant en grote gaten die iedereen op de manege had. Maar met beide nooit problemen met het draaisysteem gehad.

Valeska1995
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-01-16

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:34

Ik heb een verstelbare Uvex gehad en die heb ik, net zoals jij, gedragen totdat het niet meer kon. Die is ook ver over de datum gegaan, zeker 8 jaar gedragen. De laatste jaren was het verstelsysteem wel een beetje door en ging hij snel losser zitten, en de binnenvoering was verteert. Nu heb ik een niet-verstelbare cap en daar moest ik aan wennen maar nu is dat ook gewoon prima. Ik heb wel het gevoel dat het makkelijker is om kritisch te zijn op de pasvorm als je een niet-verstelbare hebt. Deze sluit iets mooier aan dan mijn vorige Uvex maar in het begin heb ik wel een keer met hoofdpijn gereden. Ik kan dus beide aanbevelen, het is volgens mij allemaal prima.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:47

Kan geen caps adviseren, maar heel verstandig dat je je oude cap met pensioen stuurt. Bekende eigenschap van kunststof is dat het na een aantal jaar kwetsbaarder wordt.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:42

Ik heb nog nooit een draaisysteem stuk gehad. Ik vervang caps als ik gevallen ben. Dus sommigen zijn al zeker 10 jaar oud en nog goed. Ze worden in het donker opgeborgen. Dus zonlicht valt echt wel mee. En veroudering door warmte ook, want alleen van huis naar stal en terug in de auto, maar direct in een zak, dus dan zelfs geen zonlicht er op. De 5 jaar die geadviseerd wordt is omdat veel mensen dus de caps in de auto laten liggen, soms toch eens gewoon uit de hand laten vallen, enz. Kunststof veroudert op den duur, dat is een feit. Maar hoe snel hangt er af van waar en hoe je er mee omgaat.
Het blijkt bijvoorbeeld ook dat sofnolime in 95% van de gevallen veel langer houdbaar is dan de 5 jaar die op de verpakking staat. Maar omdat sofnolime moet werken wordt 5 jaar aangehouden. Echter bij goed opslaan blijkt het na 10 jaar nog gewoon goed te zijn.
Een cap of sofnolime moet ook 5 jaar veilig blijven in de woestijn, in de tropen, enz. Weet dus dat als je de cap overal laat liggen, dan is 5 jaar gewoon over, anders kun je er langer mee doen. Een tweedehands cap moet je nooit kopen, je weet niet wat er mee gebeurd is.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:59

Ik wil nooit weer een niet verstelbare cap!
Eerst altijd verstelbare gehad omdat mijn hooft nog groeide natuurlijk. Toen daarna een niet verstelbare nou verschrikkelijk! Mijn hoofd zet blijkbaar wat uit tijdens het rijden en kreeg er hoofdpijn van soms.. maar de cap paste goed _-:( dus toen maar weer een verstelbare gekocht zodat ik hem tijdens het rijden wat kan verdraaien. En heb het nog nooit stuk gehad en het heeft nog nooit in de weg gezeten.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:01

Knabbel1070 schreef:
Ik wil nooit weer een niet verstelbare cap!
Eerst altijd verstelbare gehad omdat mijn hooft nog groeide natuurlijk. Toen daarna een niet verstelbare nou verschrikkelijk! Mijn hoofd zet blijkbaar wat uit tijdens het rijden en kreeg er hoofdpijn van soms.. maar de cap paste goed _-:( dus toen maar weer een verstelbare gekocht zodat ik hem tijdens het rijden wat kan verdraaien. En heb het nog nooit stuk gehad en het heeft nog nooit in de weg gezeten.

Dat heb ik ook, soms net een tikje groter nodig. Bij koud weer tikje strakker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:02

Nou ik heb ze net zo voorzichtig behandeld als germie, altijd in een zakje in de zadelkast gehad. En toch al bij 2 caps, 1 van Uvex, en 1 van HH de knop lam gehad. Ik ga morgen voor het eerst rijden met de nieuwe cap, ben benieuwd.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:05

SusanH schreef:
Nou ik heb ze net zo voorzichtig behandeld als germie, altijd in een zakje in de zadelkast gehad. En toch al bij 2 caps, 1 van Uvex, en 1 van HH de knop lam gehad. Ik ga morgen voor het eerst rijden met de nieuwe cap, ben benieuwd.

Dat zijn de merken die ik nooit verstelbaar gehad heb. HH wel als gewone cap, prima, maar niet verstelbaar. Ik heb 2 van de Decathlon gehad, die zijn kapot gegaan door een val. Horka heb ik nog liggen en nu ook al weer enige jaren eentje van de Decathlon. Zijn bepaalde merken dus sterker?

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:07

Ik heb ook altijd een verstelbare maar ook vaak de draaiknop lam helaas. Ik wil er ooit nog wel eens een tweede cap bij. Helaas heb ik ook een hoofd dat blijkbaar uit zet met rijden want die van mij verstel ik ook regelmatig.

De ene was een Horka cap en ik heb nu de Harry’s Horse Chinook.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:11

Ik heb zelf een verstelbare uvex cap en vind deze perfect! Heb ook gewone caps gehad, maar deze overtreft ze allemaal. Hij zit heerlijk en staat ook mooi.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:55

Ik heb de verstelbare van BR. Die heeft geen draaiknop, maar je krijgt 3 maten binnenvoering bij de cap. Eerste cap waarbij ik geen hoofdpijn krijg.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:08

Ik heb de BR viper, ik vind het een heel fijne verstelbare cap :j ook niet zo duur en hij gaat al een poosje mee.

Telpeva

Berichten: 14717
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:50

germie schreef:
Ik heb nog nooit een draaisysteem stuk gehad. Ik vervang caps als ik gevallen ben. Dus sommigen zijn al zeker 10 jaar oud en nog goed. Ze worden in het donker opgeborgen. Dus zonlicht valt echt wel mee. En veroudering door warmte ook, want alleen van huis naar stal en terug in de auto, maar direct in een zak, dus dan zelfs geen zonlicht er op. De 5 jaar die geadviseerd wordt is omdat veel mensen dus de caps in de auto laten liggen, soms toch eens gewoon uit de hand laten vallen, enz. Kunststof veroudert op den duur, dat is een feit. Maar hoe snel hangt er af van waar en hoe je er mee omgaat.
Het blijkt bijvoorbeeld ook dat sofnolime in 95% van de gevallen veel langer houdbaar is dan de 5 jaar die op de verpakking staat. Maar omdat sofnolime moet werken wordt 5 jaar aangehouden. Echter bij goed opslaan blijkt het na 10 jaar nog gewoon goed te zijn.
Een cap of sofnolime moet ook 5 jaar veilig blijven in de woestijn, in de tropen, enz. Weet dus dat als je de cap overal laat liggen, dan is 5 jaar gewoon over, anders kun je er langer mee doen. Een tweedehands cap moet je nooit kopen, je weet niet wat er mee gebeurd is.


Zit sofnolime in caps dan, dat je dat aanhaalt? als ik erop google kom ik geen helmen of caps tegen, ook niet als ik het erbij zet als zoekopdracht, ik zie enkel duikspullen.

Edit!, sorry ts ik vergat op je vraag te antwoorden! Mijn ervaring met een verstelbare cap is dat het systeem na een tijdje steeds losser werd, als je dan een snellere beweging of schokkende beweging maakt dat hij meteen 1 tot een paar gaatjes verspringt. Ik kon hem soms een paar keer per rit terug verstellen naar een strakkere pasvorm, ik zie die helm als een vervelend ding. De volgende wordt, als het even kan, weer eentje met gewoon een vaste maat.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:19

Sofnolime is een voorbeeld van iets wat ook een houdbaarheid heeft van 5 jaar, maar waarvan gewoon door onderzoek is aangetoond dat bij goed opslaan de houdbaarheid veel langer is. Het is geen cap, maar een CO2 absorber. Maar het geeft dus aan dat bij goed opslaan ook een cap langer meegaat, trager verouderd. De 5 jaar wordt gekozen om overal ter wereld goed te zitten zeg maar.
Zo ook bijvoorbeeld met autobanden, ik had eens de ventielen van mijn trailerbanden stuk, bleek door de zon en toch meer stilstaan dan bij een auto te komen. Ze waren gewoon gebarsten. Garage zei zwarte schoensmeer en een plank er tegen. Dus dat gebeurt nu. Is toch een vorm van 'opslag en bewaren' waardoor het onder dak niet zo snel gebeurt, maar buiten wel. Banden zelf waren nog wel goed.


Gaatjes verspringen, heb je dan een fijne en dunne band of een dikkere? Ik had altijd wel een wat dikkere, grovere zeg maar.

Valeska1995
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-01-16

Re: Wel of geen verstelbare cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:49

Een cap is voornamelijk piepschuim. Piepschuim is niet heel gevoelig voor veroudering. Isolatiemateriaal van piepschuim gaat zo'n 75 jaar mee. Maar dat hoeft je hoofd niet te beschermen. Hoe snel een cap vervangen moet worden veranderd wel in filosofie, ik herinner me dat er een jaar of 8 nog regelmatig werd geroepen dat je hem iedere twee jaar moet vervangen en nu zeggen ze iedere vijf jaar. Maar of een cap uit 2007 aan pensioen toe is, daar lijkt me niet veel discussie voor nodig.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 23:01

Eight schreef:
Ik heb de BR viper, ik vind het een heel fijne verstelbare cap :j ook niet zo duur en hij gaat al een poosje mee.


:D Ik ook al jaren, en meerdere :D De Viper was er in allerlei kleuren :j Helaas wordt de Viper, de gewone, niet meer gemaakt |( Ik heb het nieuwe model nog niet in handen gehad, maar hoop dat ook die weer zo fijn zit. Moet eigenlijk ook wel een nieuwe, die van mij heeft 3 jaar in de kast gehangen en is daarvoor wel een aantal jaar gebruikt. Voor mij ook alleen maar verstelbare caps, ook mijn hoofd schijnt uit te zetten en te krimpen :+ :')