Buddy protectie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 07:59

Hey ik heb een vraagje, ik rijd op een manege maar wil zelf ook een paard of verzorg paard,
maar moet ik altijd een buddy prottecktor aan, ook als ik niet spring?


fleurtjeuh
Berichten: 10271
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:05

De juiste benaming is Body Protector :)
Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar veel mensen doen dit wel. Volgens mij wordt het tegenwoordig wel aangeraden, zeker met springen en dat soort dingen.
Hoofdzaak is wel dat hij echt goed moet passen, hij mag je niet belemmeren of in de weg zitten, anders kan je niet goed bewegen en dat komt het rijden niet ten goede.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:26

Als je ouders, de eigenaren van het paard of je instructeur zeggen dat je een body protector aan moet ... ja dan trek je dus je body protector aan... als deze het allemaal goed vinden dat je die keer eens zonder mag rijden en jij voelt je veilig op de pony dan kan je hem wel weg laten.

Maar je cap vergeet je natuurlijk nooit!

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:57

Of en wanneer je een body protector draagt is helemaal aan jou (of je ouders). Soms stelt een manege het verplicht, zoals bij springlessen. Verder zul je zelf moeten afwegen waar jij en je ouders zich prettig bij voelen.

Ik draag zelf sinds enkele jaren altijd een body protector, net als dat ik altijd een cap op zet. Voor mij voelt het prettig om te weten dat mijn organen beschermd zijn, als ik een keer ongelukkig zou vallen. Behalve dat het erg warm is, heb ik er helemaal geen last van.

Helemaal eens met fleurtjeuh dat het wel heel belangrijk is dat een body protector jou goed past. Een paar tips:

Doe er niet zomaar een aan "omdat het moet" maar kies er zogvuldig een uit. Laat je in de winkel goed informeren over de juiste pasvorm.

Probeer meerdere merken / modellen en maten. Ga eventueel meerdere winkels af om te passen (ze hebben niet overal dezelfde). Ga voor advies echt naar een ruitersportwinkel en niet naar bijvoorbeeld de Decathlon (kwaliteit daar is prima, maar dan moet je zelf goed weten hoe het hoort te passen).

Ik gok dat je nog in de groei bent? Controleer dan regelmatig of je bp nog goed past en koop tijdig een nieuwe. Als je borsten zich gaan ontwikkelen, zul je misschien ook naar een ander model moeten zoeken. Body protectors kun je trouwens best tweedehands kopen (in tegenstelling tot caps!) als je al weet welk merk en welke maat je moet hebben of als je toevallig een goede match tegenkomt.

Koop een body protector niet "op de groei"! Dan zit het niet comfortabel en beschermt hij ook niet goed. De meeste body protectors zijn trouwens wel op zo'n manier verstelbaar dat ze een kledingmaat (of 2) met je mee kunnen groeien.

Mochten jij en je ouders bovenstaande te veel gedoe vinden, of te kostbaar, dan kun je beter niet aan een bp beginnen. Een slecht passende body protector kan juist schade doen. Naast dat het dan gewoon niet prettig zit en jij hem helemaal niet aan zal willen... :'). Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt, maar er staat op internet nog veel meer informatie te vinden :).

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:57

Ik heb nog nooit gehoord dat je verplicht een body protector aan moet. Zeker niet als je een verzorgpony hebt (dus buiten de manege om) Zou daar alleen aan beginnen als je ooit van plan bent cross te gaan rijden. Volgens mij is het alleen bij die tak van wedstrijdsport verplicht.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:10

Op sommige maneges is het in de springlessen bij kinderen verplicht. Bij verzorgpaarden eigenlijk niet, tenzij de eigenaar zegt dat het moet.
In de SGW is het verplicht in de cross. Bij dressuur en springen MAG het, en mag de jury je er geen lagere punten op geven.
Of het echt veiliger is, is maar de vraag, want je kunt namelijk slecht wegrollen met zo'n ding aan. Er zijn dus onderzoeken die zeggen het is veiliger, maar ook die zeggen het is juist onveiliger. Draag dus wat je zelf beter vindt. Let verder inderdaad op de pasvorm. Je blijft houden dat je armen breed langs je lichaam moeten en dat je dus gewoon 'dik' gaat lijken. Ook wordt bollen in de rug lastiger vind ik. En je moet eentje uitzoeken die het zadel niet raakt. Maar rij zeker geregeld zonder, want je houding wordt er niet beter van is mijn ervaring.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:27

Je heb ook body protectors die werken als een airbag. Daar zit een kabeltje aan die je aan je zadel vast maakt. Als je dan valt en het kabeltje schiet los dan blaast het vest zich op als een airbag voor de klap. In dat soort protectors ben je dus nooit belemmert.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 08:27

Bedankt voor al jullie goede tips al. *\o/*

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:36

Evelijn schreef:
Als je ouders, de eigenaren van het paard of je instructeur zeggen dat je een body protector aan moet ... ja dan trek je dus je body protector aan... als deze het allemaal goed vinden dat je die keer eens zonder mag rijden en jij voelt je veilig op de pony dan kan je hem wel weg laten.

Maar je cap vergeet je natuurlijk nooit!


Ik zou dit aan een kind niet aanraden.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:14

Ik werd vreselijk overmoedig door zo'n ding. Durfde dingen die ik zonder BP niet zou doen.
Hij hangt al weer een mooi aantal jaren in de kast, vooral omdat ik niet meer zo hoog spring maar ook omdat ik er overmoedig door wordt.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:22

@Nabster waarom vind jij mijn advies niet juist?

@TS Hoe gaat het met paardrijden? Heb je regelmatig een bodyprotector aan?

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Anoniem

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:31

Ik heb maar een hekel aan die dingen. Ze belemmeren je best wel in de bewegingsvrijheid. Het is helemaal aan jou om het te dragen ja of nee. Als jij je er veilig mee voelt zeker doen, maar vergeet nooit je cap :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:52

Nabster schreef:
Evelijn schreef:
Als je ouders, de eigenaren van het paard of je instructeur zeggen dat je een body protector aan moet ... ja dan trek je dus je body protector aan... als deze het allemaal goed vinden dat je die keer eens zonder mag rijden en jij voelt je veilig op de pony dan kan je hem wel weg laten.

Maar je cap vergeet je natuurlijk nooit!


Ik zou dit aan een kind niet aanraden.

Een kind niet aanraden naar ouders en instructeurs te luisteren? :+

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:01

Evelijn schreef:
@Nabster waarom vind jij mijn advies niet juist?

@TS Hoe gaat het met paardrijden? Heb je regelmatig een bodyprotector aan?


Ik zou zeker een kind of jong iemand altijd een bodyprotector aan laten doen.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:17

elnienjo schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat je verplicht een body protector aan moet. Zeker niet als je een verzorgpony hebt (dus buiten de manege om) Zou daar alleen aan beginnen als je ooit van plan bent cross te gaan rijden. Volgens mij is het alleen bij die tak van wedstrijdsport verplicht.


Nou dat dacht ik dus van wel, als iemand op mijn pony's wil rijden gaat dat volgens mijn regels. Moet zeggen bp heb ik niet verplicht (wel als ze willen springen).
Als ik zeg bp aan, dan is het bp aan en anders kom je er niet op.
Idem met schoeisel dat geschikt moet zijn (nu zitten ondertussen aan mijn beide zadels korfjes, dus niet meer relevant).
Cap idem.
Veiligheid gaat voor alles en je doet wat manege eigenaar, instructeur, je ouders of eigenaar van verzorgpaard zegt qua veiligheids eisen, of je rijdt gewoon niet.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:35

Ik ken meerdere maneges die het dragen van een BP verplicht stellen tot een bepaalde leeftijd.

Kinderen moeten een BP aan en een cap op, ook al is het hun eigen pony, ook al is het buiten de lessen en ook al zijn de ouders erbij en vinden die het niet nodig.
Ook al zitten ze er maar 1 rondje op.

Dit zijn stalregels en als je daar lest, rijdt of in pension staat, moet je je er gewoon aan houden.
En terecht, gelukkig hoor je het niet vaak, maar er gebeuren soms hele nare ongelukken.
Ook bij de kleinste en liefste schattigste pony kan het ineens heel snel, heel fout gaan.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

_willemijn
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-19
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:53

Er zijn inderdaad verschillende maneges welke een bodyprotcetor verplichten (bijv. bij springlessen).
Zelf heb ik nooit op een manege gelest waar dit van toepassing was, maar heb wel in overleg met mijn
ouders altijd een bodyprotector gedragen bij het rijden van jonge paarden of springlessen.

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 08:12

Bij mij moeten we verplicht een body protector dragen op de manege maar ik wou weten als ik een verzorg pony of eigen pony heb of het dan nog verplicht is.

(Een cap draag ik altijd, ook als we even naar de wei stappen en we mogen op de pony's zitten.)

Wij moeten dan vaak ook onze body protector aan houden als we naar de wei stappen, maar ik snap niet goed waarom er lopen altijd mensen naast onze pony's.

Mijn moeder vind het trouwens niet leuk dat ik telkens nieuwe rijlaarzen moet hebben maar zijn chaps ook goed????

Isabel_k
Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:35

Toen ik mijn pony aan het beleren was heb ik altijd een BP gedragen. Helaas kan hij nu niet meer bereden worden, anders had ik op hem waarschijnlijk altijd met mijn BP blijven rijden. Sommige paarden blijven gewoon een beetje onberekenbaar.

Daarnaast vind ik een BP voor kinderen echt een veilig en goed idee. Je zal het als instructeur maar op je geweten hebben dan een kindje een rug brak in je les terwijl dat voorkomen had kunnen worden met een BP.

IG: @arabierjoep

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:16

Horses06 schreef:
Bij mij moeten we verplicht een body protector dragen op de manege maar ik wou weten als ik een verzorg pony of eigen pony heb of het dan nog verplicht is.

(Een cap draag ik altijd, ook als we even naar de wei stappen en we mogen op de pony's zitten.)

Wij moeten dan vaak ook onze body protector aan houden als we naar de wei stappen, maar ik snap niet goed waarom er lopen altijd mensen naast onze pony's.

Mijn moeder vind het trouwens niet leuk dat ik telkens nieuwe rijlaarzen moet hebben maar zijn chaps ook goed????


Ook als er iemand naast je pony loopt kan hij struikelen of ergens van schrikken en een gekke beweging maken... daarom.

Chaps zijn prima ja, als je er goede jodphurs onder hebt. Inderdaad wel handiger als je nog in de groei bent.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:38

Je kunt heel eenvoudig een manege zoeken waar ze deze regels niet hebben. Wil je het niet, andere manege, en anders is het accepteren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 10:05

ok

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:18

Cap en body protector zijn er overigens niet om je te pesten.

Niemand wil dat jij van een pony valt en daar letsel bij oploopt wat met een cap en bodyprotector te voorkomen was geweest of minder erg was geweest.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:40

LBLGypsyCobs schreef:
Cap en body protector zijn er overigens niet om je te pesten.

Niemand wil dat jij van een pony valt en daar letsel bij oploopt wat met een cap en bodyprotector te voorkomen was geweest of minder erg was geweest.

Ik heb persoonlijk geen moeite met een cap, wel soms met een bodyprotector omdat daar namelijk totaal geen werking van bewezen is en het in sommige gevallen dus wel degelijk bewezen gevaarlijker kan zijn (niet weg kunnen rollen). Je houding wordt er ook niet beter op. Dus dat je daar moeite mee hebt snap ik volkomen. Ik kan me ook wel voorstellen dat het bij kinderen soms verplicht is in een springles, maar niet bij elke rit op een pony. Voor volwassenen is het immers ook niet verplicht in springlessen, wel in een cross.
Paardrijden is nu eenmaal potentieel gevaarlijk, met een cap is bewezen dat je het veiliger maakt. Dus opzetten dat ding (al blijf ik nog steeds het eigen keuze vinden als je het als volwassene in eigen beheer niet doet). Die bodyprotector ja, enerzijds snap ik dat sommige maneges het verplichten, maar ze doen het niet allemaal. Het is op zich gewoon simpel, is die bodyprotector verplicht, en wil je het niet: dan zoek je een andere manege. Voor mij zou het verplicht moeten dragen van zo'n ding inderdaad een nogo zijn. Of je past je aan en draagt het onding.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Re: Buddy protectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 14:11

oké, dat is zeer interessant


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers