Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:49

Tilmar schreef:
Er worden hier wel wat dingetjes door elkaar gehaald..

Je ruiterbewijs heb je inderdaad alleen maar nodig in enkele natuurgebieden. Verder eigenlijk niet, dat maneges het vragen voordat je een buitenrit mag maken dat kan, maar heb ik nog niet meegemaakt.

De CBR1 en CBR2 waar hier over gesproken wordt dat zijn deelcursussen van de FNRS (maneges) omdat het voor manegeruiters best veel is wat er gevraagd wordt. Deze examens mogen afgenomen worden door een instructrice. Er zijn geen speciale examinatoren meer.

Het verhaal van de verzekering blijft maar rond gaan. Vroeger bij de SRR had je inderdaad een aansprakelijkheidsverzekering bij het ruiterbewijs, voor als er op de openbare weg iets gebeurde. Nu heeft iedereen zelf al een aansprakelijkheidsverzekering dus die bij het Ruiterbewijs was wel een beetje overbodig. Enige voordeel was dat hij snel uitkeerde en dan keek waar de schade te verhalen was.
Nu is dit aangepast naar een verzekering bij ongevallen, alleen bij de KNHS.

Want waar vroeger alleen de SRR de ruiterbewijzen afnam kan je nu examen doen bij de SRR en bij de KNHS (ORUN). De origaniserende vereniging regelt dit.
De eisen maken niet veel uit hoor, veel examinatoren nemen voor beide organisaties examens af.

Bij de SRR betaal je inderdaad 1x een bedrag en dan is je ruiterbewijs voor altijd geldig. Bij de KNHS moet je lid zijn, als je dat al bent betaal je er niet extra voor. Maar je moet dus wel lid blijven om je ruiterbewijs geldig te laten zijn. Dan heb je daarbij wel die ongevallenverzekering en bv korting op je ziektekosten.

De SRR heeft een tijdje ook KNHS ruiterbewijzen omgezet in een levenslange van de SRR, maar ik weet niet zeker of ze dat nu nog doen. Dus dan is het afhankelijk bij welke instantie je het examen doet.

Tot slot: het is zeker leuk om je ruiterbewijs te halen! Zeker manegeruiters leren heel veel tijdens de cursus, als je al jaren een eigen paard hebt is het minder denk ik.
Wel is het altijd duur omdat je toch een paar oefendagen en theorielessen nodig hebt. Ga het maar uitrekenen wat het kost voor een manege of vereniging. Ik heb zelf lessen gegeven en dat was moeilijk rendabel te maken.


Ik heb hem gehaald toen ik 13 jaar was (heeeeeleeeee tijd terug inmiddels) deed t voor de ongevallen verzekering idd. Ik ging alleen met Mn pony s op pad en moest ook de weg over. Het was idd veel theorie en je moest ook nog redelijk kunnen springen. Ik had wel een examinator elke keer. Moet je nagaan hoe lang geleden t al is

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 00:18

Nu al 30,- voor het omzetten?? Ik heb meen ik 17,50 betaald.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 23:56

Ibbel schreef:
Ruiterbewijs staat los van CBR 1 en 2, dus je kunt gewoon 'los' voor je ruiterbewijs gaan. Dat gezegd hebbende, er zijn een paar natuurgebieden in NL waar je een vergunning moet kopen en die kun je alleen kopen als je ook een ruiterbewijs hebt, en voor de rest heb je nérgens een ruiterbewijs of CBR of wat dan ook voor nodig. Niet om het bos in te gaan, niet om de openbare weg op te gaan, en ook niet om verzekerd te zijn. Dat kan je nl prima zelf (je ouders, in jouw geval, en vermoedelijk hebben ze zo'n verzekering al) regelen dmv een AVP - aansprakelijkheidsverzekering particulieren.

Of een groep verzekerd is bij het buiten rijden is de verantwoordelijkheid van de manege waar de paarden van zijn (de eigenaar van de paarden is nl gewoon altijd aansprakelijk). En in die polis zou mogelijk iets kunnen staan over de bevoegdheid van de begeleiders - maar meestal niet.

Dus ik hoef CBR1 en 2 niet te doen, om een ruiterbewijs te kunnen halen?
Mijn manege heeft in juni CBR1, maand later CBR2 en na de zomer het Ruiterbewijs. Zou ik dan ook alleen de laatste kunnen doen? Ik dacht dat je 1 en 2 moest halen om het ruiterbewijs te kunnen halen.

Ps. Ik ben verzekerd. Alleen bij sommige maneges mag ik niet begeleiding zonder ruiterbewijs.

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:32

Ik heb Cbr 1 en 2 nooit gehaald. Heb mijn ruiterbewijs in 1 weekend gehaald. Vond ik ideaal! Vrijdag en zaterdag goed oefenen en zondag examen en was ook een soort 'mini ponykamp' wat ook gewoon super gezellig was