Aanschaffen rijlaarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-23 11:35

Hi allemaal :)

Sinds een jaartje ben ik weer begonnen met rijden na een stop van 10 jaar.
Toen ik weer begon heb ik jodhpurs met chaps aangeschaft, een iets minder grote kostenpost voor mocht het toch niet bevallen na een tijdje.
Het tegenovergestelde is echter waar, vind het alleen maar weer leuker worden, en leer enorm veel!
Nu ben ik sinds een paar weken aan het oriënteren naar rijlaarzen, ook al een keertje bij de Epplejeck geweest om te meten en wat te passen. Helaas hadden ze daar niet de juiste kuit/lengtemaat i.c.m. mijn schoenmaat op dat moment. De Petrie's (Riva) vond ik wel het fijnste zitten.

Ik heb niet een specifiek budget, maar het hoeft niet te duur te worden. Voor kwaliteit leg ik graag wat extra neer. Rij ongeveer 1 a 2 keer per week op de manege in de lessen mee in de dressuurlessen.
Heeft er iemand tips welke merken ik nog zou kunnen proberen? En eventueel bij welke winkels? Rij er graag een stukje voor, maar liever niet heel veel verder dan een uurtje van Amsterdam af. Bestellen vind ik toch wel wat spannend aangezien het mijn eerste paar echte rijlaarzen wordt, en ik graag iemand met kennis even mee laat kijken.


lonimma
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:39

Basismodel van deNiro? Bevallen mij heel goed en prijs kwaliteit verhouding is echt top vind ik. Doe er nu zo’n 4 jaar intensief mee rijden en langzaam slijten ze wat nu.

Spoiler:
Z1 + 5

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:14

Ik heb 7 jaar geleden de Petrie Melbourne laarzen gekocht, eerst een paar jaar drie keer per week mee gereden, afgelopen 3 jaar zes keer per week. Die dingen zijn echt onslijtbaar, ze zien er nog onwijs goed uit en ik heb ze in al die jaren één keer ingevet. Door het elastiek aan de achterkant rekken ze mee, wat ook erg fijn is. Verder zijn deze echt niet ingezakt, het zijn echt fijn hoge laarzen. Zelfs de ritsen doen het nog helemaal (afkloppen :=)

Toch heb ik nu een nieuw paar besteld, van een ander merk, inmiddels ben ik er toch een beetje uitgegroeid en ben voor iets gegaan met een wat mooier uiterlijk. Maar dit zijn echt prima laarzen voor jouw doeleinde.

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-23 15:34

beegee schreef:
Ik heb 7 jaar geleden de Petrie Melbourne laarzen gekocht, eerst een paar jaar drie keer per week mee gereden, afgelopen 3 jaar zes keer per week. Die dingen zijn echt onslijtbaar, ze zien er nog onwijs goed uit en ik heb ze in al die jaren één keer ingevet. Door het elastiek aan de achterkant rekken ze mee, wat ook erg fijn is. Verder zijn deze echt niet ingezakt, het zijn echt fijn hoge laarzen. Zelfs de ritsen doen het nog helemaal (afkloppen :=)

Toch heb ik nu een nieuw paar besteld, van een ander merk, inmiddels ben ik er toch een beetje uitgegroeid en ben voor iets gegaan met een wat mooier uiterlijk. Maar dit zijn echt prima laarzen voor jouw doeleinde.


Dank voor je tip! Ik heb even online gekeken, echter hebben ze nergens mijn maat in de winkel :( hou het nog even in gedachten in ieder geval, mooie laarzen!

Dwyne
Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:41

Kijk eens bij van Huet rijlaarzen, heeft heel veel op de site staan maar is ook de man om petrie laarzen te laten aanmeten. Vanaf amsterdam ook goed te doen qua reistijd.

Living live the fullest

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:49

Heel cheapo oplossing maar ik heb de gewone laarzen van decathlon (niet de rubber variant maar iets leer-achtigs) van 75 euro. Ze zitten heel fijn en zijn soepel.
Kwaliteit leer kan natuurlijk beter dan iets van 75 euro maar tot nu toe houden ze het al 2 maanden vol zonder beschadigingen en met dagelijks gebruik: 6x per week rijden + 2 uur dagelijks stal/weidewerk en amper verzorging behalve mijn voeten eens in de waterton steken :')
Voor 1-2 keer per week rijden en verder geen stalwerk verwacht ik dat die wel met gemak 2/3 jaar zouden meegaan.

Paardengek in hart en nieren!

nereids
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:50

Imuret schreef:
beegee schreef:
Ik heb 7 jaar geleden de Petrie Melbourne laarzen gekocht, eerst een paar jaar drie keer per week mee gereden, afgelopen 3 jaar zes keer per week. Die dingen zijn echt onslijtbaar, ze zien er nog onwijs goed uit en ik heb ze in al die jaren één keer ingevet. Door het elastiek aan de achterkant rekken ze mee, wat ook erg fijn is. Verder zijn deze echt niet ingezakt, het zijn echt fijn hoge laarzen. Zelfs de ritsen doen het nog helemaal (afkloppen :=)

Toch heb ik nu een nieuw paar besteld, van een ander merk, inmiddels ben ik er toch een beetje uitgegroeid en ben voor iets gegaan met een wat mooier uiterlijk. Maar dit zijn echt prima laarzen voor jouw doeleinde.


Dank voor je tip! Ik heb even online gekeken, echter hebben ze nergens mijn maat in de winkel :( hou het nog even in gedachten in ieder geval, mooie laarzen!


Je moet eens kijken naar de maattabel van DeNiro online, ze hebben ongelofelijk veel maten op voorraad in hun fabriek. Een winkel zou de juiste maat voor je kunnen bestellen.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:52

Wat zijn je maten?
Ik heb ook Petrie Rica laarzen, hadden ze ook niet in mijn maat (in heel NL), maar toen laten bestellen. Duurde wel een paar maand helaas.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:22

Op marktplaats staan best veel rijlaarzen. Het moet net je maat zijn, maar scheelt enorm veel geld.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-23 16:55

De Petrie Riva hebben ze nu wel in mijn maat bij de dichtstbijzijnde Epplejeck. Dit weekend maar even kijken! Mocht dat niet lukken zal ik ook even informeren naar DeNiro laarzen. Mijn maten zijn 42(schoenmaat) 49/40, gelukkig nog wel standaard maten :)

Farjen
Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 01:42

De Busse laval?
Staan maten van online en door de veters heb je wat meer spelînu :)

rocky_1995
Berichten: 653
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 06:36

Misschien zijn De Mountain Horse Sovereign High Rider rijlaarzen wat voor jou. Ik vind ze zelf heel fijn zitten en ze blijven mooi. Ze zijn o.a. te verkrijgen bij de Hypostore in Emmeloord en Ooteman.

[o]

Lieser
Berichten: 1402
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 07:08

Wij hebben HKM Latinium laarzen, die zijn in verschillende schachtlengtes en kuitmaten te krijgen.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:18

Bij welke Epplejeck ben je geweest? Wellicht dat een andere vestiging meer/andere keus heeft?

En is Divoza ook een optie?

Zelf heb ik voor de proefjes laarzen van kunstleer van Decathlon. Krijg er wel gauw zweetvoeten in, maar zijn voor het doel prima

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:20

Hypostore:j

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-23 15:21

Het zijn uiteindelijk toch de Petrie Melbourne geworden :D
Deze sluiten op de wreef en enkel het beste aan van alles wat in mijn maat aanwezig was. Bij de kuit zit wel een klein beetje speling, gaat dit veel problemen opleveren? Het is niet "beweegbaar", maar wel induwbaar. Bij een smallere kuitmaat kreeg ik de rits niet zelf dicht, en de verkoopster(s) met aardig wat moeite, vandaar de keuze voor deze maat.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:28

Ikzelf vind ze te hoog in je knieholte en onder je knieschijven zitten. Kun je er wel goed mee op een stoel zitten?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:32

Tip - hakverhogers erin. Zitten ze waarschijnlijk net wat beter/lekkerder in je knieholtes

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:35

Marie111 schreef:
Tip - hakverhogers erin. Zitten ze waarschijnlijk net wat beter/lekkerder in je knieholtes

Maar dan zit de kuit waarschijnlijk bovenaan alsnog weer strak.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:52

Ik zou toch eerder voor een maat kleiner dan een maat groter gaan. Leren rijlaarzen kunnen behoorlijk uitlopen.

En ze lijken me inderdaad ook behoorlijk hoog

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-23 15:54

Brainless schreef:
Ikzelf vind ze te hoog in je knieholte en onder je knieschijven zitten. Kun je er wel goed mee op een stoel zitten?


In een hoek van 90 graden zitten ze inderdaad wel echt te hoog, dat merk ik nu pas :(

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-23 15:59

Bowo schreef:
Ik zou toch eerder voor een maat kleiner dan een maat groter gaan. Leren rijlaarzen kunnen behoorlijk uitlopen.

En ze lijken me inderdaad ook behoorlijk hoog


De verkoopster zei dat ze qua hoogte goed waren, het is voor mij de eerste keer dat ik laarzen aanschaf, dus misschien iets te goedgelovig geweest daarin..

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:05

Je ritsen gaan nu al niet helemaal tot aan boven dicht, ik weet niet of een maat kleiner dan wel verstandig is. Maar je hebt ook lengtematen, kun je die niet eentje kleiner nemen? Ik heb bv lengtemaat 50, maar dat is wel echt hoog. Lager heb je ook gewoon.

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-23 16:11

beegee schreef:
Je ritsen gaan nu al niet helemaal tot aan boven dicht, ik weet niet of een maat kleiner dan wel verstandig is. Maar je hebt ook lengtematen, kun je die niet eentje kleiner nemen? Ik heb bv lengtemaat 50, maar dat is wel echt hoog. Lager heb je ook gewoon.


Ik zag het later pas ja, de ritsen passen wel gewoon helemaal dicht. In de kuit is het niet te strak. Dit is ook met lengtemaat inderdaad, maar ik denk dat deze net iets te hoog is aangemeten.

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-23 12:02

Gisteren een aantal topics hierover gelezen, en toch de laarzen teruggebracht vanmorgen.
Volgens de verkoopster was een laars niet bedoeld om mee op een stoel te kunnen zitten met benen in een hoek(?), dus de hoogte zou geen probleem moeten zijn. De schoenmaat probeerde ook nog de verkeerde schoenmaat te verkopen. Geen vertrouwen meer in deze winkel, ook niet met opnieuw proberen te passen. Opnieuw opmeten om te checken hoefde ook niet, twijfel nu ook aan de opgemeten maten, kreeg niet echt het idee dat er echt geluisterd werd, of vragen/opmerkingen serieus werden genomen (paar benoemde punten van hier daar opgenoemd) :(
Als mijn geld is teruggestort maar eens een dagje richting Hypostore inplannen, wordt vervolgd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers