Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:45

Het rijden ging nu wel weer goed. Verschil is dat ik de afgelopen keren vanwege het weer binnen heb gereden. Blijkbaar daar toch minder spanning bij mij, onbewust.

19wendy80 o dat zou voor Hocus ook reden zijn om te gaan kijken. Maar he, je hebt het gedaan en hij heeft er aan gesnuffeld nu dus komt vast goed.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:52

Wat stoer! Komt vast goed en anders gewoon lekker balkjes draven.

Ik heb deze week heerlijk gereden. Mijn man wat minder. Die viel er gister af. Dus ik had vandaag toch ergens een wat als stemmetje in mijn hoofd. Maar grap is als ik er gewoon aan ga rijden het eigenlijk altijd goed gaat. Als hij gaat kijken zelf de leiding nemen door been eraan en hand naar voren. Mijn man zat gister niet op te letten, en ik keek alleen op mijn horloge :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 07:24

Je pony niet erg geschrokken van de knal Britt_xxx? Stoer dat je er weer op gegaan bent!

Veraaaah goed voor je vertrouwen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:42

Ja lastig om te zeggen van achter de PC. Dan is iemand bij jou die je live meehelpt wel het fijnste. Krijg je gelijk feedback die je meteen in de praktijk kan brengen.

Als je bang bent dat hij een loopje met je neemt zou voor nu het touw over de neus misschien kunnen helpen? De pony van onze dochter is een paar keer om gedraaid en weg gerend toen we hem net hadden. Wij hebben toen het touw zoals je met een hengstenketting zou doen over de neus gehad met leiden aan de hand. Geeft geen druk als je paard netjes mee loopt maar als hij praatjes krijgt gaat hij wat extra druk voelen. Nu hij ons inmiddels langer kent en meer vertrouwt is het niet meer nodig. Hocus kan ook schrikken aan de hand, maar die doet nooit gek aan het touwtje. Die gaat alleen stilstaan als hij denkt dat hij iets eng vindt. En die loopt weer netjes mee als je het uiteinde van het touw als een zweepje gebruikt en zegt, kom, er is niks aan de hand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:17

Ik zou ook aan grondwerkles denken. Als jij hem beter kan lezen en jij duidelijk bent voor hem dan heb je al meer dan de helft gewonnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:22

Is helemaal niks mis mee hoor. Wij hebben ook een tijdje een springruiter gehad die af en toe sprong met Hocus.

Wij gaan binnenkort verhuizen. Pony van onze dochter staat daar al, en 2 paarden op verschillende plekken is niet handig. Dus nu gaat Hocus ook daarheen. Vandaag heb ik voor het eerst gereden daar ( we halen hem nu af en toe op met de trailer) en dat vond ik toch wel spannend. Maar het ging heel goed en hij was lekker voorwaarts.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:25

[ img ]

Ik durfde vandaag zelfs een foto te maken tijdens het uitstappen :D

Petrichor welkom!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 07:52

Ik heb een heleboel plaatjes geschoten tijdens het uitstappen :j . Er achter was van korte duur trouwens Hocus stapt veel sneller dan Branco. Maar het plaatje is wel leuk :D

Britt wat goed van je!!

Petrichor ik zou dus echt nooit op lange buitenritten durven nog met Hocus. Dus ik vind wat je doet al heel stoer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:02

Ik heb wel buiten gereden. Binnen was het gek genoeg heel druk. Ik was zo trots op ons. Naast de bak werd verharding aangelegd. Dus shovel, graafmachine, trekker met kiepwagen, trilapparaat. Ik heb heerlijk gereden en mijn hoofd lekker leeg kunnen maken. Voel me een stuk beter als toen ik vanmorgen opstond. Had ik een jaar terug niet gekund. Ik was helemaal in de stress geschoten dan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:49

Welkom Kyno!

Wij hebben even een pauze gehad door corona, zijn alle 3 ziek geweest hier in huis en konden dus niet naar de paarden. Voor het eerst weer gereden. Hocus was braaf, de opa van onze dochter niet }:) die ging giga aan de kletter met mij gister (ik was erop gegaan omdat hij een beetje stout was) Dus hup, aan de longe. Daarna was het weer een engeltje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:50

:(:)

Had jij er nou al hulp bij? Ik gun jou iemand die je goed op weg helpt, zodat jij ook weer lekker ontspannen van je paard kan genieten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:12

Ik zou dan zeker geen paard kopen die je nog door moet rijden. Maar ga voor een wat ouder dier die al wat gezien en gedaan heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:50

Stoere foto!

Een 8 jarige zou ik wel aandurven. Zeker als het gevoel goed is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 08:34

Wij genieten van het samen rijden (dochter en ik) Hocus vindt het op de nieuwe plek soms nog wel wat spannend in de bak, maar omdat ik weet hoe ik er mee om moet gaan kan ik lekker rond rijden.

[ img ]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:01

Idd alleen er op als je het zelf vertrouwt. En neem iemand mee die jij goed kent en ook vertrouwt, en die er op kan voordat jij er op gaat.

Wij zijn heel blij met de verhuizing van vorige maand. Hebben nu beide paarden op dezelfde plek. Kunnen zelfs onder de regenboog rijden :D

[ img ]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:13

Heb een tijdje niet mee gekletst, omdat het bij ons eigenlijk gewoon nog steeds heel goed gaat. Helaas nu door de sneeuw kunnen we even niks, want we zijn verhuisd en hebben nu alleen een buitenbak. Wij gaan ook eerst longeren hoor voor we er straks weer op kruipen :j . Pony van onze dochter ook, want die zal ook wel lekker fris zijn.

lotje01 fijn dat je het zadel uit mag proberen.

19wendy80 goede tip om muziek op te zetten.

SuperZodiax welkom. Als ik je goed begrijp zit het hem in de druk die je jezelf opgelegd hebt. De eerste les die ik geleerd heb van mijn angst coach was je MOET niks. Voelt het niet goed, stap je gewoon niet op. Of, als je er al wel op zit, stap je af. Dat was voor mij zo bevrijdend. Het gevoel dat ik niks moest zorgde er juist voor dat ik steeds stukje bij beetje mijn grenzen durfde te verleggen. En ik ben vaak genoeg afgestapt hoor, dan stapten we gewoon een paar rondjes rond de bak, ik met het paard aan de hand. Als ik dan voelde dat ik weer rustig was, stapte ik weer op. Eigenlijk ben ik er altijd weer terug op gegaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:47

Veraaaaah schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuw paard. Nu afgelopen zaterdag bij een leukerd geweest!

Enige nadeel ik had zo veel spanning om er op te gaan. Kon er echt goed mee huilen. Het was -7 paardje wat fris (gelukkig wel braaf). Ik schaamde me zo erg... gelukkig vatte verkoopster het goed op en mocht ik (lekker kinderachtig) aan de longeerlijn. Daar wat stap en ook wel behoorlijk wat draf gedaan. Maar vreemd paard, andere gangen, veel sensibeler dan mijn eigen paard was dus het leek nog nergens op.

Hoe deden (of doen) jullie het met kijken/proefrijden van andere paarden? Hebben jullie nog tips?


Iemand mee die jij kent en vertrouwt, en die ook kan rijden. Diegene er ook gewoon opzetten, of desnoods alleen diegene als je zelf denkt van, nou ik weet het nog zo net niet. En eens met mijn voorganger, je hoeft niet zo streng voor jezelf te zijn want spanning is niet erg en ook normaal als je bij een nieuw paard gaat kijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:04

Ik heb ook toen ik angstig was wel galop meegepakt. Maar ja, met de handrem erop. Dat is ook geen aanrader want toen ik wel weer durfde duurde het lang om dat er weer uit te rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:28

Susanne er zijn echt wel goede maneges die hier rekening mee kunnen houden, en fijne paarden hebben.

Ik ga vanavond lessen bij een nieuw iemand. In het donker. Wel bij ons op stal maar vind dit toch wel weer spannend merk ik. Hoop wel dat het klikt, zou fijn zijn als ik aan kan sluiten. Moet nu steeds opnieuw afspreken, en dan kan ik elke week op een vast tijdstip.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:28

19wendy80 schreef:
@SusanH, succes vanavond!
Vind je het spannend om in het donker te lessen of is het puur de nieuwe instructrice? Want dat laatste zou voor mij ook een hindernis zijn.
Dus we duimen voor een klik!

@Susanne, nou ik het geen PTSS en ik zou dat niet eens doen op de fiets in t donker. Er is dus ook geen openbaar vervoer wat goed aansluit naar die locatie toe?
Lastig dat je manege kunt vinden die bij jou visie past.


Allebei vind ik spannend. Ik vind in het donker rijden niet fijn. En mijn lesgenootje heeft een paard die nogal heftig kan reageren. Goede oefening voor mij weer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:56

Helpt het niet als ze ziet dat jij wel met vertrouwen rijdt met dit paard Horselady? Ik heb dat een tijd heel prettig gevonden, als ik kon zien dat hij bij een ander wel braaf was. Vraag anders eens aan haar of er iets is waar je haar mee zou kunnen helpen.

Lotje lastig hoor. Ik vind alleen rijden ook niet fijn. Gelukkig kan mijn man of dochter 9 van de 10 keer mee. Als ik echt alleen ben op stal ga ik longeren en niet rijden.

Ik heb heerlijk gereden les is goed bevallen :j toen ik wegstapte vloeide de spanning af bij mij, hij voelde gewoon zoals normaal. Bijkomend voordeel van rijden in het donker is dat hij nergens spoken ziet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:52

Susanne weet niet welke regio je rijdt maar er zijn echt wel fijne maneges. Soms moet je er iets verder voor rijden. Onze dochter heeft op 3 kwartier rijden van hier op een manege gelest. Omdat de maneges hier in de buurt niet voldoen aan wat wij belangrijk vinden. Paarden die niet buiten komen, slecht passend tuig. Slechte instructie. Manege waar zij reed werd gewoon geruild als iemand bang was. Daar heeft ze echt met vertrouwen leren rijden. Maar goed, eerst maar even tot rust komen.

Ik heb van de week weer heerlijk gelest in de groepsles. Paard is zo veranderd sinds we op een kleinere stal staan. Veel opener, veel meer ontspanning. En hij was al zo verbeterd op de oude stal. Het is gewoon een feestje om met hem aan de slag te kunnen nu.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:50

Hier een dip. Komt door een naar ongeval wat bekenden van ons dit weekend mee hebben moeten maken. Daardoor met de neus op de feiten gedrukt dat omgang met paarden nooit zonder risico is. Het koude weer, de wind en een veel frisser paard helpen daar niet aan mee. Uiteindelijk maandag wel fijn kunnen rijden. Maar daar heb ik wel eerst zeker 20 minuten voor door de bak moeten stappen met mijn paard.

Petrichor: wat goed!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:58

Het is idd controle. Om 2 redenen, als jij gericht aan het rijden bent, dus voorwaarts, overgangen, wendingen, etc zodat je paard op jou let, ben je zelf ook alleen gefocussed daarop. Je paard schrikt minder snel, want moet op jou letten. En je bent zelf heel geconcentreerd bezig. Dus hebt dan ook minder kans om te luisteren naar je innerlijke stem die in je oor fluistert wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Lekker aan de slag samen werkt dus 2 kanten op.

Wij hebben een ander paard sinds onze verhuizing. Hij is zoveel relaxter geworden. Hadden we veel eerder moeten doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:01

Alles gaat super hier. Sinds de verhuizing van Hocus in dec hebben we een ander paard. Hij is zoveel relaxter. Echt fijn. Minder prikkels en veel langer buiten doet hem goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DinaxUllie, Glenda en 14 bezoekers