Bodyprotector of Airjacket

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sannefleur88
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-11-15

Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-15 23:32

Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips wat betreft een bodyprotector of Airjacket.
Ik wil er graag een aanschaffen, maar ik twijfel enorm welke!
Een Airjacket lijkt me lekkerder zitten, en beschermd ook je nek en onderrug. Maar mocht je met paard en al vallen helpt dit vest niet, en dan is een bodyprotector veiliger.
Nu is de kans natuurlijk veel groter dat je van je paard af valt, dan dat je met paard en al valt. Maar ook dat kan gebeuren natuurlijk..
En aangezien het een flinke investering is (vind ik), wil ik wel meteen een goede kopen.
Ook is er een bodyprotector en Airjacket in een, heeft iemand daar ervaring mee?
Wat zouden jullie adviseren?
Ik vind de veiligheid en draagcomfort wel heel belangrijk.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Murthul op 30-11-15 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige TAG verwijderd


Murthul
Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: [Over_Bokt] Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 01:34

Aangezien WZ voor wikizaken is verplaats ik je topic naar het subforum RUI.

De Turtle.

Boedha_1981
Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:56

Ik heb zelf hele goede ervaringen met een Airjacket. Zelf denk ik dat mocht je met paard en al vallen deze toch wel losraakt dus alsnog gewon zn werk doet.
Zelf zou ik nooit meer iets anders willen, maar dat zal denk ik per persoon verschillen.
Is er geen mogelijkheid om er eens een van iemand te lenen?

Diva Royal v.Sandreo : ZZ-Licht + 8wp

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:59

Ik zit zelf ook te kijken voor een airjacket, en heb er nu een op de markt hier gezien en ga denk ik maar vragen of ik hem voor Kerst mag :P
Een goede vriendin van mij heeft ook een airjacket, maar die doet eventing dus dan kan het een levensredmiddel zijn, na hier aan gedacht te hebben ga ik zelf er ook maar een aanschaffen voor voornamelijk springen en af en toe wat buitenritten.
Mijn veiligheid is mij ook heel wat waard, waar de veiligheid van een airjacket nog wat hoger ligt dan een bodyprotector.

Edit: Tipje: De beste is volgensmij de Point Two, die ik ook ga aanschaffen. :)

Sannefleur88
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-11-15

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-15 17:05

Bedankt voor jullie reactie.
In de eventing moet je onder een airjacket nog een gewone bodyprotector dragen toch?
Ik vind het echt lastig.. Zoveel keus en zoveel opties..
Er is volgens mij ook niet echt een winkel waar je veel verschillende merken kunt passen en goed advies kunt vragen?

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:26

Het nadeel van de Airjacket is inderdaad dat als je met paard en al valt, de kans groot is dat je jacket niet of niet op tijd afgaat. Dit omdat er een bepaalde kracht nodig is om het systeem te activeren. (hier zit overigens wel verschil in tussen verschillende merken, sommigen gaan al af als je vergeet los te koppelen bij afstappen, anderen zijn iets minder gevoelig afgesteld).
In de cross is idd daarom ook de bodyprotector nog steeds verplicht. Daar wordt ook wel veel gebruik gemaakt van de RaceSafe combi van protector en airvest inderdaad. Zelf geen ervaring mee. Wel een airjacket gehad, maar ondanks dat dit met rijden zelf lekkerder zat, voel ik me fijner met bodyprotector. EN er zit een behoorlijk prijsverschil tussen die twee ook.

Lielle
Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:07

Sannefleur88 schreef:
Bedankt voor jullie reactie.
In de eventing moet je onder een airjacket nog een gewone bodyprotector dragen toch?
Ik vind het echt lastig.. Zoveel keus en zoveel opties..
Er is volgens mij ook niet echt een winkel waar je veel verschillende merken kunt passen en goed advies kunt vragen?

Je kunt eens contact opnemen met www.canter-equipment.nl

Zoe_97
Berichten: 9448
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:09

wat is het nut dan van een airjacket als die niet afgaat bij een val?

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Xxhorsesxx9
Berichten: 64
Geregistreerd: 12-03-15

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:14

Ik heb zelf een bodyprotector en die vind ik erg fijn!

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:17

Airjacket gaat WEL af bij een val, maar er is (afhankelijk van het type) een bepaalde hoeveelheid vallend gewicht nodig. Bij mijne was dit 35kg. Deze ging dus niet af als je zelf vergat hem los te klikken en van je paard af stapte. Er zijn er die daarbij wel al afgaan.
Het probleem is dat als je met paard en al valt je vaak niet ver/hard genoeg los komt van je zadel, en dan gaat ie dus NIET af, en daarom is in de cross nog steeds een BP verplicht.

Canter Equipment is idd een goede winkel, met veel keus. Wel wat duurder segment. Zelf had ik de How's Racesafe BP en heb nu een Sir Lancelot BP. De laatste zit voor mij beter. Airjacket had ik een Hit-Air.

Lielle
Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:21

Ik heb een airowear bp gehad samen met een point2 airjacket; nu heb ik de combi van racesafe en point2, bevalt ook prima.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:21

Ik heb zelf toen ik begin dit jaar ben begonnen met het rijden van een jong paard, een bodyprotector aangeschaft. Ik dacht altijd dat het vreselijk zou zitten maar na 1 keer rijden merk je het al niet meer. Ik heb wel eentje met "blokjes". Ik heb geen ervaring met een airvest maar een body protector zit vind ik best fijn(mits de maat goed is)

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:25

Ik heb beide, bodyprotector en Airjacket. De bodyprotector ben ik verplicht te dragen in de marathon (samengesteld mennen), de air jacket draag ik thuis altijd wanneer ik mijn paarden rijd en dit sinds een val waarbij ik mijn rug gebroken heb.
Zelf vind ik een airjacket, die ik van Hit Air heb, veel comfortabeler om dragen. Je merkt niet dat je hem aan hebt. Wel vind ik hem behoorlijk warm om dragen, maar dat is de bodyprotector ook en bovendien voel ik die laatste wèl zitten.

Don't take anything for granted

Icrack
Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:31

Ik stond ook voor de keuze, airjacket of een BP. Ik heb toch voor de Airowear Outlyne gekozen. Met de reden dat bij een eventuele val ik weer een nieuw patroon moest plaatsen voordat je weer opstapt bv. Dat heb je bij een BP niet, letterlijk en figuurlijk vallen, opstaan en weer in't zadel :)

jorika1986
Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:31

Afgelopen vrijdag bijna met manege paard en al onderuit gegaan. Zanderige knietjes en een knerpend gebit...
Droeg dan wel geen air-vest maar weet zeker dat hij in deze omstandigheid niet was afgegaan! Ik zat zo goed als nog in het zadel, terwijl de grond toch akelig dichtbij was.
Zat met mijn bips net uit het zadel en gaf hem een soort van ''knuffel'' om zijn nek.
Gelukkig wist deze oude nestor zich te herstellen, van schrik stond hij zo weer recht.
(liep na het incident helaas niet meer rad)
Volgens de instructeur was het een soort van Bambi op het ijs...

Sannefleur88
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-11-15

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-15 21:06

Met welke merken hebben jullie goede ervaringen? Qua draagcomfort en veiligheid?

Icrack
Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:10

Airowear Outlyne :j

Sannefleur88
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-15 21:12

Daarom twijfel ik inderdaad zo..
Zo'n airjacket lijkt me veel lekkerder zitten, en het beschermt ook je nek en onderrug. Een Bodyprotector lijkt me stug zitten en beschermt echt alleen je rug. Toch?
Maar als je dus met paard en al valt heb je dus niks aan zo'n airjacket.
Het vest met Bodyprotector en airjacket in één lijkt me ook wel fijn, dat is natuurlijk helemaal veilig.. Hoe is het draagcomfort daarvan?

Icrack
Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:15

Een BP beschermt niet alleen je rug hoor, maar rondom. Dus ook je buikstreek en ribben. Er zijn ook losse schouderstukken verkrijgbaar die je op de Outlyne kunt zetten :-)

Lielle
Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:23

Outlyne draagt goed, maar de combi ook. Als je een beetje in het midden van het land woont zou ik gewoon een afspraak bij Canter maken, die kan je super adviseren.

Sannefleur88
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-11-15

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-15 11:44

Super dankjewel! Ik heb ze gemaild!
De combi lijkt mij inderdaad ook wel fijn, dan heb je alles in 1.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:53

Ik heb een Hit-air, ben ik echt tevreden van!
Heb hem in de uitverkoop bij paardendrogist kunnen kopen voor 125 euro ipv 450

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:03

2a54z6e45r6r schreef:
Ik heb een Hit-air, ben ik echt tevreden van!
Heb hem in de uitverkoop bij paardendrogist kunnen kopen voor 125 euro ipv 450


Wow, dat is even een koopje!
ik heb ook de Hit Air, maar volle prijs betaald :(

Bij een BP zijn je stuitje en nek niet beschermd. Maar inderdaad, val je samen met je paard op de grond, zal de airjacket niet afgaan.
De meest veilige combinatie is volgens mij de airjacket en BP in 1, zoals die bij de eventing gebruikt wordt.

Don't take anything for granted


Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Bodyprotector of Airjacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:42

Ik heb een bodyprotector van sir lancelot deze vind ik erg prettig zitten!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers