Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:08

Bij mij werkt dat goed :j kan ik beter mijn ademhaling weer goed krijgen. En vanmorgen werkte het vooral omdat mijn paard datgene wat hij spannend vond van dichterbij kon bekijken. Als ik dan zie dat hij er rustig langs gaat weet ik dat ik er ook weer op kan.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:41

Ja. Laat het woordje moet eruit. Je stelt je niet aan. Je moet niks. Je wil graag weer met je paard aan de slag. En als ik het zo lees neem je al hele goede stappen. Wees lief voor je zelf. Als het even niet gaat of je wil iets niet omdat je het niet durft, gewoon niet doen. En zoek een fijne instructeur/instructice :j dat heeft mij enorm geholpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:14

Idd dat afstappen blijft een goede. Ik doe het ook :j als ik dan voel dat de spanning weer weg of veel minder is weer erop.

En ik stap altijd een rondje linksom en rechtsom voor ik erop ga. Geleerd van mijn juf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:15

Idd dat voelen moet ik ook van mijn juf. Vooral in stap werkt dat mooi. Als ik spanning voel ga ik terug naar stap. Dat helpt mij. Kan ik de beweging voelen en ga ik weer in het voelen en doen zitten in plaats van in mijn hoofd.

Vanmorgen had ik zelf last van spanning, door oud en nieuw. Merk dan dat paard ook spanning opbouwt. Gelukkig wel positief af kunnen sluiten. Maar die knallen terwijl je rijdt zijn echt niet relaxed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 07:57

Welkom!

Er wordt niet zo hard gekletst hier momenteel. Ik heb zondag weer les gehad. Goed bezig geweest. Toch weer wat dingen die ik heel moeilijk vond. Ik let veel te veel op de omgeving. Ik moest alleen naar de oren van mijn paard kijken. Heel raar als je dat normaal nooit doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:37

Ik denk dat je meer hebt aan wat jetm zegt dan teambijJill eerlijk gezegd. Eerst werken aan vertrouwen en comfortzone vergroten. Zo ben ik ook aan de slag gegaan met mijn juf.

Ik ben echt trots, vanmorgen mijn grootste angst paard schrok en schoot weg in galop. Ik bleef zelf rustig, kreeg hem vrij vlot terug. Na een rondje stappen weer aan gegalloppeerd en lekker verder kunnen rijden. Dat had ik een aantal maanden terug echt niet gekund. Dan was ik verstijfd en daardoor waarschijnlijk juist gevallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:12

Als je het zo uitlegt is het al anders. Idd rijden en in het doen gaan zitten, dan let je paard op jou en jij bent dan niet in je hoofd bezig zoals je zegt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:36

Dat schema snap ik niet helemaal, maar ik weet van mezelf idd wel dat de grootste angst is om de controle te verliezen. Paard gaat er vandoor, ik kan niks houden, val er af en raak gewond (of erger). Maar vanmorgen dus maar mooi ervaren dat het ook anders kan. Paard gaat er vandoor, ik blijf rustig en heb hem binnen iets meer dan een kwart rondje weer terug.

En door die angst om de controle te verliezen ga ik extreem focussen op de dingen waar ik geen invloed op heb, zoals wie er in de bak rijdt, wat er om me heen gebeurt etc. Terwijl ik juist moet focussen op mijn paard, gewoon lekker rijden en in die flow proberen te komen. Maar goed, vanmorgen dus goede flow, we waren lekker aan de gang toen hij schrok. Ik bleef bij mijn paard en kon het goed oplossen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:41

Nou van de week weer een grote angst getrotseerd, buiten rijden met harde wind. Het idee dat hij er vandoor schiet met harde wind laat me niet los, had hiervoor 2 paarden die erg op winderig weer reageerden. Nu ervaren dat Hocus er niks op doet. Uiteindelijk kon ik er echt fijn aan rijden. Maar moest wel een drempel over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:03

Hier gaat het heel goed. Vorige week sloeg hij even op hol en verloor ik een beugel. Exact het scenario van mijn val. Maar het lukte me om rustig te blijven, voet terug de beugel in te krijgen. Nadat hij terug in stap was, even diep in en uitademen en het rijden weer terug oppakken. Bedacht me later pas wat een mega stap dat was, dat ik rustig bleef en dat we gewoon weer verder reden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:49

Probeer er vooral lekker van te genieten! Ik heb sinds kort een nieuwe juf, op basis van de klassieke dressuur. Ben nu vooral bezig met rechtrichten en naar voren. Deze week voor het eerst het gevoel dat ik het begin te snappen. Hij liep zo lekker vandaag. Als ik zo aan het rijden ben heb ik ook geen tijd om aan iets anders te denken dus de angst krijgt geen ruimte. En als hij geconcentreerd bezig is ziet hij ook geen spoken. Win win dus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 06:46

Top!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:21

Ik merk dat ik teveel wil soms. Van het weekend was er wat te doen op stal, alles anders en dus spanning bij paard. Ik kan hem daar op zich prima doorheen rijden nu (als in: geef hem een opdrachtje, de clou is, dan ben je zelf ook geconcentreerd bezig). Maar ik wil dan ook dat hij net zo fijn loopt als hij de hele week al had gelopen. Dat lukte natuurlijk niet, en dan ga ik me richten op wat om ons heen gebeurt en me daar enorm aan storen. Dat helpt voor geen ene meter :+ . Vandaag was alles weer rustig op stal en heb ik weer fijn kunnen rondsturen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:27

19wendy80 zo is het precies. Dat gevoel was zo fijn, dat wilde ik terug. Terwijl dat natuurlijk niet kan. Paard en ik versterken elkaar in de spanning. Hij ziet iets, ik verstrak en dat wekt meer spanning op. Terwijl als ik los blijf, impuls opwek en hem iets opdraag hij het zo kwijt is.

Wel stoer dat je op een vreemd paard bent gestapt!

Pallatin bos lijkt me ook heerlijk, maar spannend. We gaan volgende week met Hocus op vakantie. Dan hoop ik toch ook wel in het bos te durven rijden. Grappig dat jij in het bos meer durft. Ik vind dat wel heel spannend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:10

We gaan daar zeker iemand zoeken om bij aan te sluiten :j

Shadow goed bezig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:00

Ja nu willen we wel een foto natuurlijk :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:32

O Flip is leuk! Wat een lief koppie zit daar op. Komt vast helemaal goed met jullie. Gewoon lekker rustig kennis maken samen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:56

Ik heb dat ook heel lang gedaan hoor, rondje links en rondje rechtsom stappen voor ik erop ga :j

Ik vind buiten rijden juist veel spannender. Nu vakantie met paard op de Veluwe en eerste buitenrit gemaakt *\o/* zelfs galop meegepakt. Ging top tot we een afslag misten en langs de camping terug moesten. Toen hing ik ineens in een boom omdat meneer om wilde draaien want hij schrok van een kindje op een trampoline := . Gelukkig kon mijn man me redden en ben ik er alleen met wat blauwe plekken van af gekomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:15

Er was een ander paard mee, maar dat maakt voor Hocus niks uit. Die ander was er al zonder problemen langs namelijk. Mijn man was op de fiets.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:21

Janneke dat klopt niet met wat ik heb geleerd en zelf ook ervaar. Als ik ergens op focus, en Hocus daardoor dus ook is de kans dat hij kijkt en dus schrikt veel groter. Terwijl als ik kijk en het meteen los kan laten en dus door rijd of er niks de hand is, gaat het goed.

Pallatin grappig zo had ik het nog niet bekeken maar dat zou heel goed kunnen kloppen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:28

Nou ja iig netjes dat de baas sorry zegt. Een bel dat verzin je niet :')

Idd we zeggen hetzelfde, alleen in andere bewoordingen. Gisteren lukte het me trouwens voor het eerst hier op ons vakantie adres om met rijden in mijn eigen bubbel te blijven en de omgeving alleen waar te nemen, en meteen weer los te laten. Kon er daardoor fijn aan rijden met als gevolg een paard wat op mij lette ipv de omgeving.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:29

Fijn dat het goed ging!

Ik heb vandaag voor het eerst na de vakantie thuis op stal gereden. Hij was heel erg gespannen, schoot continu weg buiten. Dus toch maar naar binnen. Daar kan ik er meer aan rijden, en ontspande hij uiteindelijk wel. Ik durf nu ook de spanning om te zetten in impuls om het steeds meer voor mij te laten werken in plaats van tegen mij. Ben er nog lang niet, maar vind het heel fijn dat er al stukken bij zitten waarbij me dat wel lukt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:38

Bij ons eerste paard merkte ik dat wel, die was echt niet te hebben op die dagen van de maand :+ . Dan reed mijn man hem meestal. Of ik reed in de bak, dat ging meestal wel. Buiten was drama dan, continu staken, omdraaien etc. Op een bepaald moment legde ik de link. Hij deed dat trouwens ook als ik vermoeid of om andere reden niet fit was. Dus of het puur hormonaal was geen idee.

Shadow fijn dat het goed ging! En penny momentjes zijn altijd leuk :j

Dit was die van ons trouwens op vakantie. Hij vond zijn zandbak wel heel erg fijn:

[ img ]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:57

Heel herkenbaar. Helpt je juf je ook bij je angst en hoe je er mee om kan gaan? Hoe ga je normaal om met de hoek bij de H?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:53

Op de volte in de hoek zou ik juist niet doen. Ik zou eerder kiezen voor iets voor de H de hoefslag af en steeds iets dichterbij. Als er wel weer spanning is dan juist weer wat verder weg. Ik merk dat dat bij ons paard heel goed werkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 8 bezoekers