Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:01

Een hele poos terug had ik hier gepost, maar het ging best heel goed met m’n angst. Nu is vorige week m’n paard enorm geschrokken van iets in de bosjes, rende weg en gaf een bokje. Andere kant van de bak was hij al weer rustig en ik ben gewoon blijven zitten. Maar ik vond het daarna weer zo enorm spannend, en dat merkte hij natuurlijk wel. Ben nog wel even doorgereden en heb de enge plek even vermeden. Daarna afgestapt en aan de hand met uitstappen er steeds langs gegaan. Niks meer aan de hand na een paar rondjes. Dag erna was die een ijzer kwijt en hebben we een paar keer gelongeerd en wat grondwerk gedaan. Ijzer zit er weer onder en ik wil er graag weer op. Maar dat vind ik toch ook wel weer erg spannend. Ik merk het al aan m’n hartslag als ik er aan denk.

Besloten dat ik zo gewoon naar stal ga, opzadelen en mezelf aankleden om te gaan rijden. Maar ga wel eerst longeren en kijk dan hoe ik me voel.

Wil er echt overheen stappen. Dit paard heeft nog nooit iets geks gedaan. Tuurlijk schrikt ie wel eens. Maar hij verdient het niet dat ik daarvan de bibbers krijg.

Zo, even mijn hart gelucht. En wil dus ook komen mee kletsen hier. :o

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:48

Wel fijn dat jullie het begrijpen! Ik krijg van andere mensen soms meer het idee van “stel je niet aan, hij is toch braaf”. Iemand op de grond die je er doorheen praat, of les geeft is inderdaad heel fijn. Maandag heb ik weer les.
Vandaag eerst een poos gelongeerd en daarna nog even een stukje er op gedraafd en gestapt. Niks aan de hand.

Mooi dat het goed gaat bij jou SusanH. Zien dat je paard het braaf doet bij een ander, geeft ook altijd vertrouwen.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:57

Ik heb helaas niet vaak de mogelijkheid om iemand anders hem vast te laten houden. Het ging ook maanden prima. Nu het kouder is, is die wat alerter en daar moeten we even aan wennen.

Dat is ook wel een goede inderdaad SusanH. Even afstappen als er teveel stress is. Als je het met rijden spannend vindt, kan je aan de hand die spanning soms wat makkelijker weg krijgen inderdaad.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:35

Wat SusanH hier schrijft heb ik ook heel veel aan gehad.
Ik stond eerst op een vrij grote pensionstal en had ook altijd het idee dat ik moest. En soms ook mensen die zeggen “maar hij is toch hartstikke braaf”. Alleen door die angst kan je het beter op je eigen tempo doen. Liever minder of langzamer en dat het goed gaat. Dan meer moeten en dat het niet goed voelt.
Nu sta ik op een plekje aan huis waar ik eigenlijk altijd alleen ben. En ik heb nog maar 1 keer gehad dat ik er helemaal niet op ben gegaan. Maar ik stap wel altijd eerst een paar rondjes aan de hand en dan ga ik er op. En als ik met dat stappen denk dat ie te fris is, ga ik eerst grondwerken of longeren, dan zie ik daarna wel of ik er nog op ga. De laatste tijd gaat het heel goed. En als hij wel eens schrikt of we hebben spanning, ga ik er even af, paar keer langs de enge plek stappen, dan er weer op en verder rijden. Heb ik ook hier uit het topic gehaald en werkt voor mij erg goed.

Het enige wat je moet doen is naar jezelf en je paard luisteren.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers