Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:08

Ik meld mij ook.
Aan de ene kant ben ik 'gewoon' een angst klant (trauma etc.) en verder heb ik op een rare manege (met 5 sterren, jawel) gereden.

Wat mij hielp: buiten stal dingen zoals emdr en touch for health, plus een werkgever die mij op een aantal nuttige cursussen stuurde. (Angst is geen gedachte, tegen je angst ingaan heeft uiterst beperkt zin, en angst kan goed verdwijnen als je die 'diepere' delen van de hersenen begrijpt en kan beïnvloeden.)
Op stal: inzichten uit natural horsemanship, centered riding en inmiddels heb ik les van een leerling van Karin Leibbrandt.

Het kwartje wat bij NH viel was hoe goed ik de lichaamstaal van het paard kon lezen. - ;) en dat de juf zei tijdens mijn eerste workshop zei 'dat ze als instructeur niet op een paard durfde als van de grond bepaalde dingen niet lukten....

Bij centered riding kon ik mijn karate ervaringen ('gebruik je harapunt' - in een andere omgeving 'gebruik je core muscles') vertalen naar paardrijden.
Op feestboek volg ik met plezier Ritter dressage, die passen dit toe in klassieke dressuur.

En Karin Leibbrandt heeft het nadrukkelijk over de core stabiliteit van het paard (maar de core stabiliteit van de ruiter hoort er ook bij).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:59

Veraaaaah schreef:
Ik maak mezelf gek want mijn paard kijkt echt nergens na, bokt niet, steigert niet, gaat niet aan de kletter en toch zit ik er in het bos op als 1 bonk zenuwen :(


Naar hoor: ben je op een braaf paard aan het rijden - voel je je naar.

School jezelf ook bij mbt angst - jij doet NIETS verkeerd.
Je instinct is er nog niet van overtuigd dat het veilig is en zet jou dús in alarmstand.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:20

Dorine92 schreef:
Hier nog een schijtebak. Iedereen zegt tegen mij zoek hulp en werk eraan.


...het is toch bij de wilde spinnen af!!
Jij bent geen schijtebak, ingerukt mars met dat soort taal!!

Er aan werken kan zin hebben, maar dan met verstand van zaken, niet als in 'forceer jezelf'.
Citaat:
Ten eerste, die angst is reeel en is er om mij te beschermen. Ten tweede is het mijn hobby dus ik ga niet krampachtig toch rijden terwijl ik het eng vind.

Buiten stal kun je uitstekend werken aan angst die reeel is, maar buiten proporties hindrrt.
En verder lekker iedereen laten kletsen die geen verstand heeft van angst.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:09

maitestar23 schreef:
Hier inmiddels diagnose angststoornis, dus het is helaas compleet doorgeslagen.
Dus mensen doe alsjeblieft niet te vaak iets wat totaal niet goed voelt, het kan dan langzaam escaleren.


...en hopelijk heb je niet alleen een diagnose,
maar ook een fijne psycholoog...!
(Zo een die prettig aanvoelt - en die verstand heeft van angst - het is geen gedachte, maar buiten de gedachtewereld en zonder moeizaam prutsen en ploeteren rond grenzen te herstellen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:42

Veraaaaah schreef:
Zo stom dat ik mezelf zo druk maak dat mijn paard zich ook druk gaat maken. Terwijl paard echt braaf is :\

Stom - wel nee!
Zo werkt angst.
Leuk is anders, maar jij deed niets 'stom' of fout.
Dat je rationeel weet dat je dier braaf is, is prima maar heeft er niets maar dan ook niets mee te maken - angst is geen gedachte en gaat aan je ratio en je gedachten vooraf.

En gelukkig is het goed mogelijk angst de nek om te draaien.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:09

Oryani schreef:
Maar de angst is heel snel weer aanwezig en heel moeilijk om de kop in te drukken.

Welkom meis!
Wat je beschrijft is je overlevingsinstinct.
NIET proberen om het de kop in te drukken, dat lukt toch niet, en Moeder Natuur 'wil dat gewoon zo'.
Dez: als er een situatie is die lijkt op iets dat gevaarlijk kan zijn, gaat je lichaam 'in no time' in alarm.

Het werk in het zadel is veel meer: constateren dat er spanning is - en manieren zoeken om dit af te laten vloeien.

De gemakkelijksten: naar je buik ademen, briesen/ kauwgom kauwen, je billen voelen en je voeten onder je hoofd brengen.
Verder zijn er natuurlijk ook technieken om je dier te laten ontspannen, van de grote volte tot hals strekken tot galopperen tot....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:36

SuperZodiaX schreef:
Ik moet mijn neiging om alleen het slechte/enge te onthouden, ombuigen naar goede ervaringen.
Fijn om te lezen dat sommigen hier ondanks hun angsten nu weer heel veel durven, ik heb nog wel mijn twijfels of ik er doorheen ga komen.

...vast en zeker wel!
En wat je beschrijft mbt "het enge/slechte onthouden" is geen fout in je karakter of iets waar je aan moet werken (spaar jezelf die moeite), dat is gewoon hoe Moeder Natuur ons veilig probeert te houden.

Ik doe ook aan ombuigen, maar ik begin zogezegd bij de ellende en verzin dan oplossingen.
Daarna stel ik dat ik een klein kerntje heb 'dat het wel kan' (en ook ont-zet-tend graag WIL rijden) en dat ga ik dan voeden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:55

Zo is angst |( : logistisch denken stopt, en je "moet doen" wat Moeder Natuur wil (vechten, vluchten bevriezen).

En je grenzen schenden helpt nul komma nul.

Wat bij mij een trigger bleek, en dat kan een gemene zijn in de paardensport, het zinnetje, op minder ideale toon uitgesproken :"Je doet het fout/ jij bent fout".
Soms is het met emdr etc zoeken naar dit soort specifieke zinnetjes, triggers etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:59

Britt_xxx schreef:
Op mijn manege rijden we vrijwel altijd op een vast paard, en ik ben sinds een week of 10 overgestapt op een 6-jarige PRE ruin. Lief ding, zit heerlijk, maar heeft weinig balans en gaat in de galop nogal hard. Op zich geen probleem, dat gaat al steeds beter. Nu is hij alleen drie weken terug met mij aan de kletter gegaan. (...) Het grappige is, ik ben er door mijn riempje niet eens afgevallen, was op het moment zelf niet eens bang. Maar nu, de twee keer dat ik er weer op moest, zo bang geworden. Ik durf mijn riempje dus niet los te laten. Dat rijdt niet echt makkelijk. :+ Hij heeft de afgelopen twee keer geen stap verkeerd gezet, wel heel kijkerig. Hoe kom ik hiervan af? We moeten nog 1 keer rijden en dan gaan de paarden met vakantie, en ik zou het graag goed afsluiten en gewoon zonder riempje rijden. Iemand tips?


Eerst een opmerking over barokke paarden, en dan over angst.

Ik rijd met veel plezier Spanjaarden, maar ik vind het wel jammer als zo'n jonkie dat weinig balans heeft al manegelessen moet lopen inclusief galop. Galop is in principe hun beste gang, maar graag eerst balans en dan kracht opbouwen en dan die mooie barokke galop.... (Ipv knetterhard....)
Maar daar kun jij weinig aan doen - ze hebben dit dier gekocht en hij moet toch de kost verdienen.

En typisch wat je schrijft over angst. Opeens slaat het toe.
De bravert heeft wellicht je spanning gevoeld (en is dus kijkerig) en het verstand kan constateren hoe braaf hij is - maar angst is iets instinctmatigs en trekt zich daar niets van aan.

Wat precies is voor jou 'goed afsluiten met het riempje los'...?
Angst is je overlevingsinstinct.
Willen 'dat je het kan' is dan vooral druk zetten (wat je instinct beslist niet zal herkennen als iets positiefs).

Heb je ideeën over wat jou in het zadel een gevoel kan geven 'dat het gewoon goed is'?
Paard aan de longe, iemand er naast, rustige muziek afspelen, een bodyprotector - of juist weer iets heel anders...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:59

Britt_xxx schreef:
Ik vind het ook zo stom van mezelf. Was ik er nou hard afgevallen, maar er is feitelijk niets gebeurd en toch ben ik zo bang...

Janneke2 schreef:
En typisch wat je schrijft over angst. Opeens slaat het toe.
De bravert heeft wellicht je spanning gevoeld (en is dus kijkerig) en het verstand kan constateren hoe braaf hij is - maar angst is iets instinctmatigs en trekt zich daar niets van aan.

Wat precies is voor jou 'goed afsluiten met het riempje los'...?
Angst is je overlevingsinstinct.
Willen 'dat je het kan' is dan vooral druk zetten (wat je instinct beslist niet zal herkennen als iets positiefs).

Heb je ideeën over wat jou in het zadel een gevoel kan geven 'dat het gewoon goed is'?
Paard aan de longe, iemand er naast, rustige muziek afspelen, een bodyprotector - of juist weer iets heel anders...?

Voor mij goed afsluiten zou zijn, net zoals voor ons avontuurtje tijdens stap en draf gewoon mijn riempje los, zoals ik altijd al deed. En niet bij ieder kijkje denken oh god daar gaat ie.

Helder doel...!
Maar soms hebben doelen rondom angst de neiging om eisen te worden (= meer stress te geven).
Vooral ook omdat niet iedereen evenveel benul van angst heeft - onbekend maakt onbemind en dan wordt je overlevingsinstinct dat overijverig is aangeduid als stom en wat al niet.
Citaat:
Een bodyprotector is een hele goede! Die ga ik de komende tijd aanschaffen, alleen niet meer voor zaterdag waarschijnlijk. En verder zit ik ook aan een stijgbeugelriem om zijn nek te denken, dat ik iets makkelijk vast kan grijpen. En ik ben mij aan het verdiepen in het vallen, dus als ik ga, hoe je het beste kan vallen. Dat heeft mij ook veel rust gegeven tot nu toe.

Ik heb standaard de balansteugel met een riempje vast aan het zadel, meestal hangt het ding los om de schouders/ voor de boeg. Gaan er dingen mis, kan ik mijzelf vastgrijpen - en je kunt er ook mee rijden (links rechts verzamelen en ho).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:17

Hoi Susan, balen hoor, 1 seconde en "bam". :(:)
Sterkte met de blauwe plekken (hopelijk alleen dat) en dan maar weer opbouwen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 17:39

Ja, frustrerend is dat, he....!

Iets graag willen, er zin in hebben - heerlijk is dat.
Maar als je lichaam om haar moverende redenen vindt dat je in gevaar bent, worden al die leuke dingen compleet overruled.

En de optimist zegt dat we in 2019 leven, en er veel bekend is over 'wat te doen aan angst'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:17

Wat een kul, van dat bokriempje!

Accoord, ik heb een balansteugel aan mijn bokriempje. Die grijp ik als ik het spannend vind, en ook om van tijd tot tijd 'bitloos' te rijden (teugels in een boog, 'less is more') zodat zowel Knollie als ik de balansteugel associëren met vertrouwen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:58

...ik las van de week een tip mbt teugels in een hand - dat dat goed werkt voor sommige mensen om veel meer te sturen vanuit gevoel, zit en zwaartepunt.

In dressuurproeven vroeger namen de heren dan op de A-C lijn alvast de hoed in de hand, maar je bokriempje kan natuurlijk prima! :)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:35

Ik snap het dilemma - maar 'je bevestigt dat er iets engs is' is een misverstand uit cognitieve gedragstherapeutie.
Angst is geen gedrag, maar eerder instinct.
Dat een betrouwbare leider inspeelt op 'een' situatie vind ik veel logischer en betrouwbaarder dan dat je wel leider wil zijn, maar dingen negeert.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:00

Het ging mij er om dat Palatin zich afvroeg 'of en zo ja hoe' ze moest reageren op de hond in kwestie.

Dat hoeft niet per se 'jezelf er op focussen' te zijn...! (Liever niet, want hoe "harder je de angst in gaat" en hoe minder ontspannen je wordt - hoe minder je leider bent.)

Maar dat een betrouwbare leider 'een' actie onderneemt - niets mis mee.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:55

Ik begin ook met 'mijn paard alle hoeken van de bak te laten zien' >;) ;) :j.

Ook is er een truc van Tristan van TRT: stopt Knollie vanwege een monster: op die plek rust. Dan rustig wegstappen en vervolgens aan het werk (draf, galop, voltes etc)(hij doet nog wel eens een kleine volte in fiks tempo) , kom je weer daar: rust. Teugel los, hij hangt in het zadel, echt even niets. Weer wegstappen en aan het werk.
Geeft ook een boel rust!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:49

Citaat:
Mijn knollie stopt alleen niet als hij t eng vind. Hij springt opzij of neemt gewoon een afslag eerder haha.

(...) Dan maar de focus op houding op je paard


Hihi, zo zie je maar weer. Ik rijd een Spaans paard, het stoppen zit in het ras (en wordt door mij nadrukkelijk beloond).

Nu ik er over nadenk: Tristan rijdt heethoofden, die idd ook wegspringen - en meteen zet hij ze stil. (Verder hoeven ze niets, alleen niet weglopen.)

En idd op een veilige manier de focus op jezelf werkt heel goed.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:46

Hoi Britt - naar hoor!

Goed nagaan wat je nodig hebt om je vertrouwen weer op te bouwen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:28

... angst heeft zo haar eigen logica. Vaak is het met woede te verdrijven (beiden zijn tenslotte de instinctieve mogelijkheden om aan gevaar te ontsnappen). ("Alle angst is irrationeel", het is een instinctieve reactie, maar wel vaak goed te beïnvloeden.)
.... alleen is woede in het zadel niet altijd de beste optie.

Misschien eens zoeken naar andere manieren om je angst te paard weg te nemen, dat scheelt bakken frustratie.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:33

Goed advies, emdr!
Ik wil nog wel eens roepen van 'ga niet om met angst, er is zo veel leuker gezelschap'.
Het is niet zinloos om wat gereedschap tegen angst te kunnen inzetten - en soms is dat genoeg.
Maar angst is uiteindelijk een instinct - jijzelf doet niets verkeerd. Baal dus niet harder dan strikt noodzakelijk :) ;) , en al helemaal niet van jezelf.
En dat overlevingsinstinct is met emdr goed bij te sturen!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:46

... dat re-setten, dat kan met emdr.

En er is (zou het gewone patroon niet helpen) een techniek met 'zet hoe fijn je rijdt op de pony van je dochter in je ene hand'
en 'zet hoe je jezelf tegenwerk op je eigen paard in je andere hand'
en dan emdr doen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:44

Pallatin schreef:
Het kan helpen...of niet, zoals bij mij helaas....Het is geen wondermiddel, maar ach, baat t niet....

... dan zal het in de handen van een kundig en integer therapeut niet schaden.

En wat fysiek kapot is, kan emdr niet verhelpen.
(Oude pijn reacties terwijl de pijn zelf weg is kan weer wel.)

Of als je compleet onbewust 'aanknalt' tegen een zinnetje als 'nu hangt het allemaal van mij af en nu mag ik geen fouten maken' - zonder die stress rijdt een mens ook veel plezieriger.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:40

lotje01 schreef:
Bij mij zit het (de angst, J.) voornamelijk in het ‘wat als ‘ denken. Het waait hard, dus hij zal zo wel gaan schrikken.

Dat is een prima gedachte! :j
Angst is geen gedachte, maar meer je overlevingsinstinct.
Dat instinct van ons mensen kan zich vertalen in dit soort gedachten (en in nare gevoelens, etc).

Volgende vraag : 'wat te doen als hij schrikt?'
Citaat:
Maar ik kan ook best angstig zijn naast een paard. En dan met name wanneer ik met een paard aan het halster(touw) loop.
Zo was ik vanmiddag bij mijn paard. Ik wilde hem vanuit de bak terug brengen naar de wei. Ik moest even een hek open doen en ineens trekt hij zich los en galoppeert weg. Geen idee waarom want ik stond met de rug naar hem toe.
Ik ben naar hem toe gelopen en hem gepakt.

oliebol happens en dit is zoiets.
Goed dat hij zich weer liet pakken.
Citaat:
Vervolgens maakt hij zich, waarschijnlijk op de plek waar hij schrok, groot en staat te snuiven.
En dan word ik bang. Ik moet daar wel langs, maar ben als de dood dat hij het op een lopen zet of mij onder de voet loopt.

Mijn tip: bij Linda Tellington deden we heel veel met 'the wand', de toverstaf, nu ja: een dressuurzweep als verlenging van je arm.

Op een rustig moment begin je je dier overal te aaien met je 'wand'.
En op spannende plekken (... waar mijn Knollie dus stil gaat staan....) strijk ik de 4 benen af.
Ik blijf voor mijn paard staan als leidende merrie - maar kan ook over de voorkant van de achterbenen strijken en op de hoef doe ik zachtjes 'tik tik tik'.

Ondertussen doe je ook 'je eigen werkjes', adem naar je buik, en dan lang uitademen met een lage 'hoe-oe-oemmmm', doe als of je kauwgom kauwt - of ga zingen. (Ik breng al een tijdje 'hoor de wind waait door de bom' ten gehore.)

Citaat:
En dat had ik helemaal niet bij hem. Ik vertrouwde hem daar helemaal in. Verstandelijk weet ik dat hij natuurlijk kan schrikken alleen had ik deze reactie niet echt van hem verwacht.

De eerste keer dat mijn Spaanse schone schrok was ik ook van de kaart en menselijkerwijze boos. ('Dit wil ik niet, ik wil een rustig paard!!')

En er zijn allerlei manieren om je dier als leider van de twee persoons kudde 'dapperder' te maken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:30

lotje01 schreef:
Bedankt voor je tips. Ik denk dat vooral je laatste opmerking heel belangrijk is. Dat hij dapperder moet worden. Hij is niet gewend om zonder een ander paard iets te ondernemen. Tijdens het rijden of grondwerk was er altijd een ander paard of paarden bij hem. Hij staat nog steeds op de stal waar hij ook ingereden is. Dat merk ik ook tijdens het rijden.

Ik denk wel eens dat het goed voor zijn zelfstandigheid zou zijn als hij tijdelijk ergens in training gaat.
Vooral ook omdat ik dat soort dingen best lastig vind en waar een ervaren trainer hem doorheen kan helpen.


Aan de ene kant: goede nieuwe ervaringen kunnen zoden aan de dijk zetten.
Aan de andere kant is het ook beslist 'handig' als hij jou kan gaan ervaren als leider en 'ankerpunt'.
Er zijn honderd manieren om zachtjes tegen een dier te zeggen 'dat ik de leider ben in deze tweepersoons kudde' (de leiding nemen is daar één van) - en dan samen naar een ding dat jij niet eng vind, en dan zijn angst 'desensitiseren'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers