Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tianbelli
Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:49

Ik ga het topic eventjes volgen :)

Ik heb een doodbrave pony, schrikt wel snel maar dat is al veel gebeterd sinds hij continu op de weide staat bij mijn bomproove andere pony's. Het rijden (en eventueel schrikken tijdens rijden) is geen probleem voor me. Maar het opstijgen. Jeetje. Enkel dat deeltje. Zeker sinds ik met een stoeltje opstijg.

'Wat alsie gaat lopen en ik zit er nog niet goed op.'

In mijn hoofd steeds doembeelden. Eens ik erop zit is er geen probleem meer, en rijden we zo weg.
Mijn instructrice wist dit, en heeft hem toen eens vastgehouden zodat ik wat geruster kon opstijgen, maar hij reageert erg gevoelig
op het bit dus toen schoot hij achterwaarts toen ik er half ophing.
Tweede keer viel hetzelfde voor, en derde keer heb ik haar gevraagd uit de bak te gaan,
teugels heb ik losgelaten en ben er zo opgekropen met het stoeltje, hij verzette geen poot.

Sinds kort ook voorlopig geen zadel meer (nieuwe in productie) dus rijden we zonder, of met een reitpad. Geen beugels, teugels los als ik opstijg, en eerst 10 minuten stilstaan naast het stoeltje, mijn gewicht op z'n rug leggen, eventueel beetje petsen met m'n hand op de reitpad. Pony moved absoluut niet. Geen idee waar ik altijd zo'n schrik voor had, maar toch is ie r elke keer weer.


Tianbelli
Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:54

maitestar23 schreef:
Tja die doembeelden he... Daar hebben we allemaal denk ik wel last van en is erg moeilijk onder controle te krijgen.
Ik weet niet of de stoel ook armleuningen heeft waar je eventueel achter kunt blijven haken? Zo ja, dan is het misschien verstandiger om op te stappen met een krukje? Daar kun je makkelijker van afspringen in het geval dat hij wel gaat lopen, dan hoef je in ieder geval niet om de leuningen te denken.


Is inderdaad een krukje, wij noemen dat een stoeltje :)
Probleem is dat ik (stel, ik heb een zadel binnenkort), door een eerdere heupluxatie niet kan opstijgen
via de stijgbeugels. Dat doet me teveel zeer. Ik moet dus rechtstreeks van het krukje op de rug gaan zitten, zonder eerst een voet in de beugel te zetten (dan hang je als het ware al aan je paard, moest ie dan beginnen gaan, zwier je je been erover). Maar dus is er dus thin air tussen het krukje, mijn been en pony.

@Laibadji,
heel normale reactie lijkt me. Als ik dit op voorhand heb gezegd, zou ik er ook niet blij mee zijn moesten ze plots beslissen om te galopperen. Zou ook lekker niet mee galloperen dan (maar mijn Pony zou ook de rest niet persé volgen, maar netjes in stap onder mij blijven). Zou evengoed pissed zijn.

Tianbelli
Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:11

Siamsmeesje schreef:
@Tianbelli, ik heb ook het probleem dat ik niet zo hoog meer kan opstijgen van de grond, maar dan omdat ik hypermobiel ben. Teveel risico dat ik mezelf blesseer.
Mijn instructrice (ook in België) is ook zeer zuinig op haar paarden, en ze heeft dan ook twee van deze blauwe 4-traps-opstaphulpen staan. De hoogste tree is minstens 75 cm, en ik kan zonder moeite op de Comtois stappen zonder de beugels te gebruiken. Ze zijn wat prijzig, maar volgens mijn stalhoudster één van de betere investeringen geweest :j
https://www.google.com/search?newwindow=1&q=opstaphulp+4+treden&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwiJ6PfIs-TiAhWRZFAKHde8DDsQsAR6BAgFEAE&biw=1280&bih=860


dankje,
heb 'hét' trapje van de ikea, met 2 tredes. En met 2 trede hoog sta ik al ruuiiiim voldoende hoog boven m'n pony. Dus het probleem is niet HOE ik opstap, maar dat ik schrik heb ALS ik opstijg, onafhankelijk op welke manier.

Tianbelli
Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:57

Laibadji schreef:
Wat bij ook hielp was paard parkeren voor een muur. Zo had ik het gevoel dat hij niet weg kon lopen. (Paa d heeft dat ooit wel gedaan) dankzij de muur had ik iets meer lef.


dan is paard wat onrustiger hier :+
Maar hij staat wel gewoon 10 minuten stil in het midden van de weide als ik wil opstijgen en ben aan het uitstellen :') Dus ik moet er gewoon geen drama van maken, want paard is braaf.

Tianbelli
Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:50

Dan kan je inderdaad best trots zijn op je paard, en op jezelf ;) Jij zorgt er voor dat hij toen zo ontspannen kon wandelen.

Ik vond onlangs deze dagclinic: https://www.angst-de-baas.nl/adb-dagcli ... hOmb9e21Eg

Is in Belgie, best wel ver (voor wat je in BE ver kan noemen...) van me vandaan, maar ik zou het wel willen doen denk ik, met eigen pony. Heb tegen dan m'n zadel nog niet, maar lijkt me ook niet noodzakelijk.

Iemand met ervaring in deze clinic, of demo's die ze hebben gegeven? Heb voorlopig enkel (goede) reviews gelezen op hun site.

Tianbelli
Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:49

CandyArmando,

Je lijkt helemaal mijn pony te beschrijven, zolang er iemand of een paard in de buurt loopt (hij moet ze zelfs niet kennen), allemaal goed. Vanaf hij alleen van de weide moet, wil ie maar een 150m voor ie moeilijk begint te doen (hoofdschudden, bokje , omdraaien, achteruit gaan). En als mijn andere paarden enkele dagen van de weide zijn (soms gaan die een klein weitje in een straat verder afeten), en hij staat alleen, gaat hij van de alleen van de wei alsof hij nooit wat anders heeft gedaan.

Ik ga hier wel iemand voor laten komen, want ik wéét dus dat hij het best alleen kan, maar eerder een soort verlatingsangst met de andere paarden heeft denk ik?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: oosten1956 en 42 bezoekers