Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:01

Ik sluit me aan.. ook ik ben een angstige ruiter. Zonder aanwijsbare oorzaak ook nog. Ik kan me niet heugen dat ik gevallen ben.

Maar sinds ik moeder geworden ben is het een drama.

Sinds deze zomer heb ik een super braaf maar onervaren paard. Op zijn 13e heb ik hem beleerd.

Ik kruip er wel op, en dan gaat het ook wel. Maar elke keer is er toch weer die enorme drempel.

Gio en ik zijn bij een van onze eerste ritten samen door een paar hekken gegaan. En dat blijft toch een puntje. De omheining voelt niet als een rem zeg maar.

Gelukkig heb ik nu een fijne lesjuf, die helpt me heel goed. En een lief stalfenootje die me gewoon mee neemt. Ze is heerlijk no nonsense ( doe maar gewoon en stap op.) .. en ik kan achter haar bomproof paardje aan hobbelen.

Al met al gaan we er wel komen hoop ik.

Maar super fijn om dit soort ervaringen te kunnen delen met mensen die het snappen.

Julius <3


Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:33

Dat is het inderdaad. Het is zo heerlijk.. en het zit zo in je dna. Ik vond ook dat ik dit niet mocht laten gaan. Maar ik heb echt een paar keer huilend en hyperventilerend te paard gezeten.

Maar ik blijf doorzetten. Want ik geniet er zo van.

Jammer genoeg blijft het elke keer een drempel om op te stappen.

Ik heb nu afgesproken met mezelf dat ik minstens 2x per week moet rijden.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 00:05

Tafje schreef:
Olikea schreef:
Jammer genoeg blijft het elke keer een drempel om op te stappen.

Ik heb nu afgesproken met mezelf dat ik minstens 2x per week moet rijden.


Als je nog steeds twijfels hebt, nog niet zeker bent, en je de drempel toch hoog vindt, dan zou ik zeker niet mezelf opleggen dat je 2x per week moet paardrijden. Want volgens mij is dat erg tegenstrijdig.

Ga op zoek naar iets waar je sowieso veilig en gerust bij voelt. Een Haflinger of Fjord, een groot trekpaard, whatever. Doe dat op momenten dat je er zin in hebt. Niet omdat je het van jezelf moet.

Geef jezelf gewoon de tijd. Dat heb je nodig. Niets moet, ook niet omdat je dat zelf al wilt. Angst is een sterke emotie. Dat zet je niet zomaar opzij


Ik snap je reactie maar voor mij werkt het zo wel. Zodra ik er op zit is het ergste voorbij , en geniet ik van het rijden.

Gio mag dan niet heel ervaren zijn maar hij zorgt heel goed voor me als ik op zijn rug zit.

Wat voor mij werkt is dwars tegen mijn angst in gaan.
Ik weiger mijn angsten invloed te laten uitoefenen op mijn leven.

Dus ja.. ik moet van mezelf.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:43

Bij mij hielp het wel heel goed om een ander op Gio te laten rijden. Dan kon ik met eigen ogen zien hoe braaf hij is.
Lesjuf rijd ook altijd een paar minuten voor ik op stap. Al heb ik het idee dat ik er wel klaar voor ben om er gelijk zelf op te stappen.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:19

@sssimonee.. zou je geen vast paardje kunnen krijgen op de manege. Als je uitlegt hoe het zit zullen ze daar toch wel aan mee werken?

Ik heb een nieuwe zadel voor Gio. Het oude schoof.. En ja hoor. Daar ga ik weer. Mijn hoofd slaat op hol.
En helaas zit ik in de nacht, dus kan me daar nog een heel weekend druk over maken. }:0

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:24

Ik vind het superfijn om zo ervaringen te kunnen delen.

@Susan. Veel plezier op vakantie.

Ik was zo lekker bezig.. maar toen moest ik 10 dagen wachten op mijn singel.. En dan ligt die drempel er weer. Gelukkig heeft manlief ( die echt 0.0 met paarden heeft) bedacht dat hij wel een paar keer mee gaat zodat ik niet alleen ben op stal.

Het paard van mijn rijd maatje is uit de running. Ze is hoefbevangen. En alleen naar buiten is altijd zo'n strijd met gio. Dus het zal even bakwerk worden de komende tijd.

Hopelijk helpt dat wat.

En ik heb ons heel dapper ingeschreven voor een clinic dag op mijn oude stal. Dus voor het eerst op verplaatsing en dan gelijk rijden. Ook weer spannend.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:09

SusanH schreef:
He wat vervelend dat de angst weer zo de kop op stak :(:) helpt het jou als een ander met haar wandelt terwijl jij erbij bent, zodat je kan zien dat ze braaf is?

Een app groep hoeft voor mij niet, maar is voor anderen misschien wel een fijn hulpmiddel.


Dat werkt bij mij iig wel heel goed. Gewoon een ander op Gio zetten om te zien dat hij gewoon een hele brave goedzak is.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:01

SuperZodiaX schreef:
maitestar23 schreef:
Zo nu eindelijk eens tijd om weer eens een update van mijn kant te plaatsen.
Had al ergens tussendoor geplaatst dat mijn angst dus omgeslagen is in een echte angststoornis, want het heeft nu dus ook invloed op mijn dagelijks leven.
Ik sta zeg maar continue 'aan' waardoor ik veel eerder schrik en mijn schrikreacties zijn ook veel groter dan normaal is en in sommige situaties bevries ik ook. Voorheen schrok ik nooit en indien nodig handelde ik meteen, dus dit is totaal niks voor mij.

Hiervoor ben ik inmiddels begonnen met EMDR en daar zijn we achter gekomen dat ik dus blijkbaar wel op een vreemd paard kan rijden zonder angst :+ Als die gek was gaan doen was het waarschijnlijk wel gekomen, maar ik stap er op zonder problemen en totaal geen zenuwen.
Terwijl ik nu bij vlagen al misselijk kan worden omdat ik morgen les heb met mijn eigen paard -O-

Heb nu de opdracht gekregen om alleen dingen te doen die goed voelen, zodat ik niet steeds mijn grenzen over ga. Dus zogezegd gisteren samen gaan wandelen in de bak, maar de spanning bouwde maar op en op en heb haar uiteindelijk maar gauw losgeklikt zodat ze even afstand kon nemen en ik even tot rust kon komen.
Man wat een idioot gedoe, ik ben onbewust constant bezig met wat zou kunnen gebeuren... Zoals gister vooral bang om onder de voet gelopen te worden in bijv. een schrikreactie van haar kant, terwijl ze zo'n beetje bomproof is.

Wordt er soms zo verdrietig en wanhopig van, ga ik ooit er vanaf komen? Ben al anderhalf jaar bezig en ik durf dus nog niet eens in de bak te wandelen -O- Laat staat longeren of alleen rijden...
Gelukkig gaat het rijden tijdens de les inmiddels wel goed, maar alles daaromheen dus niet.
Zo dat was even mijn klaagzang :') nu mezelf een schop onder de kont geven en gewoon samen weer aan de slag!


Heftig zeg. En kan je niet regelmatig op een ander paard oefenen zodat je daar alvast meer vertrouwen in krijgt?
Ik heb zelf in mn dagelijks leven ook last van een angststoornis, vooral bang om auto te rijden op de snelweg en tunnels en bruggen. Ik heb daar ook emdr en hypnose voor gehad (want is het kennelijk ontstaan omdat ik de heftige val van mijn paard niet goed verwerkt heb), het werkte allemaal wel iets, maar helaas toch steeds weer een terugval. Nu rij ik al een aantal jaar alleen nog maar stad auto. Verder durf ik echt niet meer :(
Ik weet ook dat de angst voor het schrikken van mijn jonge merrie hier ook uit voorkomt, dus daarom ben ik toch weer met mental coaching e.d. aan het kijken of ik er doorheen kan komen. Want ja, ik kan haar wel verkopen, maar dan zal ik met een volgend paard waarsch weer hetzelfde probleem krijgen op een gegeven moment. En het is mn passie, ik wil het gewoon niet opgeven..




Heel herkenbaar.. Ik heb ook jaren niet durven auto rijden. Nu vraag ik me af of de 2 met elkaar te maken hebben.
Ik heb toen emdr gevolgd omdat ik met een groot onverwerkt trauma zat. Mijn psych. Was er ook van overtuigd dat die angst daar vandaan kwam.
Het is daarna best een hele tijd goed gegaan. Maar sinds ik moeder ben steekt het de kop weer op.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:46

Jeetje Elvira. Wat ben jij gemeen behandeld. Ik vind het super knap dat je zo je verhaal kunt doen hier.

Ik denk dat je het voor het gemiddelde paard snel goed doet hoor. Eten, vriendjes en een lief mens.. dat is vaak al voldoende.


Verder sta ik er van te kijken dat er best veel mensen met angsten rondom het paard zitten.
Te paard zijn we zo kwetsbaar. Maar tegelijk ook heel sterk. Die balans is lastig denk ik.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:19

Ik ga vanmiddag weer een stukje bak werk doen. Manlief gaat nog steeds wel mee. Wel spannend.. want er lopen nu paarden naast de bak.

Julius <3


Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:06

Nou.. dat viel enorm mee. Wat is gio toch een braaf paard.

Er stonden dus paarden langs de bak. Niet zijn eigen groep maar de andere kudde van stal. Ik heb hem even los gelaten in de bak en gewacht tot hij zelf naar mij kwam.
Dat bleek te werken. Daarna 20 minuutjes gereden. Vooral gestapt en stuur oefeningen. Niks heftigs. Maar met een goed gevoel gereden. En dat is het belangrijkste.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:46

O wat balen maitestar. Maar als het niet gaat dan gaat het niet. Soms is even een pas op de plaats heel goed.

Ik ben ook weer aan het rijden.. Maar nooit alleen. Ik zorg dat er altijd iemand bij is.

Lesjuf heeft ook veel begrip en geduld. Dat helpt enorm.
Hij blijft gelukkig zijn brave zelf.
Vorige week bij het afstappen bleef ik hangen met de lijn van mijn air vest. Meneer is super geduldig blijven staan tot ik uit de knoop was. Zulke dingen geven vertrouwen.

Julius <3

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:30

Jeetje siamsmeesje... wat een rot rit, ik ben altijd van het principe samen uit samen thuis, dus ook een tempo waar iedereen zich prettig bij voelt. Ik kan me voorstellen dat je hier mee zit.
Heb je het wel uitgesproken naar de mensen waar je mee reed?

Hier komt er echt vooruitgang geloof ik.
Vanavond had ik les, en ik was zelfs mijn air vest vergeten.
Gio was het echt aan het uithangen, steeds richting de uitgang trekken (en laat dat nu net mijn angst zijn, weer door hekken en draden gaan)
Maar mijn lesjuf heeft me echt goede handvatten gegeven waarmee ik kan voorkomen dat hij zich sterk maakt, en ik heb het elke keer kunnen opvangen. 1-0 voor mij.
Al met al een fijne les gehad, pittig maar leerzaam.

Julius <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xSannee en 11 bezoekers