Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:07

Hoi, ik meld me hier ook graag. Ik heb 3 eigen paarden, met eentje rij ik zz licht, de ander z1 en ik heb nog een projectje die ik m/z niveau train.
Ik rij dus heel fanatiek, maar ik zit wel met angsten.
Ik ben 9 jaar geleden gevallen bij het inrijden van een jong paard en daarbij heb ik een ruggewervel verbrijzeld en een gedeeltelijke dwarslaesie opgelopen. Alles opnieuw moeten leren, lopen e.d. en tot op heden nog steeds veel restverschijnselen. Heftig dus.

Nu heb ik op 2 van de 3 paarden nergens last van, maar op mijn jonge merrie wel. Die spiegelt mij enorm en daardoor is ze soms flink kijkerig en verstijf ik helemaal. Ik ben nu aan de ene kant bezig met schriktraining, en aan de andere kant met een mental coach, maar jeetje wat moeilijk.
Ik moet mijn neiging om alleen het slechte/enge te onthouden, ombuigen naar goede ervaringen.
Fijn om te lezen dat sommigen hier ondanks hun angsten nu weer heel veel durven, ik heb nog wel mijn twijfels of ik er doorheen ga komen.


SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 05:55

Janneke2 schreef:
SuperZodiaX schreef:
Ik moet mijn neiging om alleen het slechte/enge te onthouden, ombuigen naar goede ervaringen.
Fijn om te lezen dat sommigen hier ondanks hun angsten nu weer heel veel durven, ik heb nog wel mijn twijfels of ik er doorheen ga komen.

...vast en zeker wel!
En wat je beschrijft mbt "het enge/slechte onthouden" is geen fout in je karakter of iets waar je aan moet werken (spaar jezelf die moeite), dat is gewoon hoe Moeder Natuur ons veilig probeert te houden.

Ik doe ook aan ombuigen, maar ik begin zogezegd bij de ellende en verzin dan oplossingen.
Daarna stel ik dat ik een klein kerntje heb 'dat het wel kan' (en ook ont-zet-tend graag WIL rijden) en dat ga ik dan voeden.


Oh ja dat is ook nog wel een goede. Ik vind het echt lastig om het zomaar ineens om te kunnen buigen van.. ze schrok naar het krukje tot he wat goed, ze deed maar 1 pasje opzij haha

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:19

pol013 schreef:
SuperZodiaX schreef:
Ik moet mijn neiging om alleen het slechte/enge te onthouden, ombuigen naar goede ervaringen.


Dit herken ik heel erg.
Gisteren 2 keer een weigering op een in-uit lijntje. Daarna het lijntje 10 keer heel fijn kunnen springen.
Het was zelfs niet helemaal eerlijk want ik had uit gemakzucht, omdat ik alleen was, de hele lijn al opgebouwd en stuurde mijn paard dus 'onvoorbereid' op een lijn met 7 galopsprongen. Die dacht 'hoeveeeeeeel hout :wow: ".
Maar toch: die stop is dan wat ik onthoud en dan denk ik weer: we leren dit nooit. Totaal onnodig om zo te denken. Maar hoe zet je je hoofd stil?......


In mn mental coachingssessies wordt dus gezegd dat je hersenen of het slechte onthouden, of het goede. Beide lukt niet. Als je onzeker/bang bent onthou je vaak het slechte alleen, terwijl als je relaxed en zeker jezelf bent alleen het goede, ookal ging er miss evenveel fout in de training.
Ik moet nu na elke training 5 dingen opschrijven die goed gingen/waar ik blij mee was, om mijn hersenen te kunnen triggeren om het positieve op te kunnen gaan slaan en daar dus vertrouwen mee op te kunnen bouwen.


SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:46

maitestar23 schreef:
Zo nu eindelijk eens tijd om weer eens een update van mijn kant te plaatsen.
Had al ergens tussendoor geplaatst dat mijn angst dus omgeslagen is in een echte angststoornis, want het heeft nu dus ook invloed op mijn dagelijks leven.
Ik sta zeg maar continue 'aan' waardoor ik veel eerder schrik en mijn schrikreacties zijn ook veel groter dan normaal is en in sommige situaties bevries ik ook. Voorheen schrok ik nooit en indien nodig handelde ik meteen, dus dit is totaal niks voor mij.

Hiervoor ben ik inmiddels begonnen met EMDR en daar zijn we achter gekomen dat ik dus blijkbaar wel op een vreemd paard kan rijden zonder angst :+ Als die gek was gaan doen was het waarschijnlijk wel gekomen, maar ik stap er op zonder problemen en totaal geen zenuwen.
Terwijl ik nu bij vlagen al misselijk kan worden omdat ik morgen les heb met mijn eigen paard -O-

Heb nu de opdracht gekregen om alleen dingen te doen die goed voelen, zodat ik niet steeds mijn grenzen over ga. Dus zogezegd gisteren samen gaan wandelen in de bak, maar de spanning bouwde maar op en op en heb haar uiteindelijk maar gauw losgeklikt zodat ze even afstand kon nemen en ik even tot rust kon komen.
Man wat een idioot gedoe, ik ben onbewust constant bezig met wat zou kunnen gebeuren... Zoals gister vooral bang om onder de voet gelopen te worden in bijv. een schrikreactie van haar kant, terwijl ze zo'n beetje bomproof is.

Wordt er soms zo verdrietig en wanhopig van, ga ik ooit er vanaf komen? Ben al anderhalf jaar bezig en ik durf dus nog niet eens in de bak te wandelen -O- Laat staat longeren of alleen rijden...
Gelukkig gaat het rijden tijdens de les inmiddels wel goed, maar alles daaromheen dus niet.
Zo dat was even mijn klaagzang :') nu mezelf een schop onder de kont geven en gewoon samen weer aan de slag!


Heftig zeg. En kan je niet regelmatig op een ander paard oefenen zodat je daar alvast meer vertrouwen in krijgt?
Ik heb zelf in mn dagelijks leven ook last van een angststoornis, vooral bang om auto te rijden op de snelweg en tunnels en bruggen. Ik heb daar ook emdr en hypnose voor gehad (want is het kennelijk ontstaan omdat ik de heftige val van mijn paard niet goed verwerkt heb), het werkte allemaal wel iets, maar helaas toch steeds weer een terugval. Nu rij ik al een aantal jaar alleen nog maar stad auto. Verder durf ik echt niet meer :(
Ik weet ook dat de angst voor het schrikken van mijn jonge merrie hier ook uit voorkomt, dus daarom ben ik toch weer met mental coaching e.d. aan het kijken of ik er doorheen kan komen. Want ja, ik kan haar wel verkopen, maar dan zal ik met een volgend paard waarsch weer hetzelfde probleem krijgen op een gegeven moment. En het is mn passie, ik wil het gewoon niet opgeven..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 06:05

Fijn dat iedereen stappen maakt zeg! Hier ging het met mijn merrie echt zoveel beter, o.a. door hulp van mental coaching. Maar helaas sinds een paar dagen is het weer erger geworden. Mijn spanning wordt erger, waardoor zij alles spannend gaat vinden en zo maken we het voor elkaar erger. Ik moet dus even een stap terug weer. Oh ik hoop zo dat ik er een keer helemaal vanaaf kom pfff..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:51

Ook even een updat van mijn kant over mijn jonge merrie. Mijn angst blijft en blujft haar versterken. Net de mental coaching soms een paar stapjes vooruit, maar vaak ook weer hele grote stappen terug :(
Het is zover dat ik na 1.5 jaar proberen toch heb besloten haar te verkopen. Ik denk dat iemand er super blij mee kan worden, het is echt een fijn en talentvol paard, maar voor mij als pararuiter helaas niet bomproof genoeg.
Baal er enorm van. Maar gelukkig heb ik nog 2 andere superfijne paarden staan waar ik wel echt een enorme klik mee heb. Daar troost ik me dan maar in..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:27

Hi allemaal, stille meelezer hier. Hier 10 jr geleden van mn jonge paard gevallen, gedeeltelijke dwarslaesie opgelopen. Sindsdien wel enthousiast blijven rijden(ik heb 3 paarden), maar wel vaak met spanning. Vooral als ze ergens naar kijken raak ik echt in de stress. En als er een keer iets gebeurd dan gaat het op het moment zelf nog wel goed, maar zodra ik eraf ben en de dagen erna dan bouw ik echt enorme spanning op om er weer op te gaan.
Ik heb 3 jr geleden een nieuw paard gekocht, maar bleek te kijkerig te zijn voor mij en reageerde erg op mijn spanning, die heb ik toch weer verkocht na 1.5 jr omdat ik er echt niet lekker meer op kon rijden, het kijkerige werd door mijn spanning erger en erger.
Nu heb ik sinds ruim een jaar weer een nieuw paard en die is over het algemeen heel braaf, maar kan ineens enorm snel uit de hoek komen. Hij is heel bang iets fout te doen en als hij dan zo'n paniekaanval krijgt (om niks) dan schiet en stuitert hij echt alle kanten op. Gelukkig ben ik er nog nooit afgevallen, maar gister schrok hij weer zo, echt zielig. ik schoof echt even flink ernaast zo snel was hij en hoewel het er voor het zicht vast niet zo erg uit zag zit het dan echt enorm in mijn hoofd gelijk :(
Vandaag een dag longeren en dan "moet" ik er morgen weer op van mezelf, maar ik zie er al zo tegenop dan en dan nog extra met de kou.
Echt balen dat die angst er altijd in blijft, ookal is het met ups en downs..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:17

Hapsi schreef:
Wauw SuperZodiax, wat knap dat je toch bent blijven rijden! Heel begrijpelijk dat je het spannend vindt om er dan weer op te gaan nadat hij zo is geschrokken, maar misschien is het helpend om te bedenken hoe vaak het al goed is gegaan? Wees trots op het feit dat je er ondanks de angst elke keer weer gewoon op gaat zitten!

Ik snap dat trouwens wel hoor, dat je van jezelf erop 'moet'. Hoe meer redenen ik ga bedenken om niet te gaan rijden hoe groter de stap wordt om het wel te doen, dus soms is de beste optie jezelf een flinke schop onder de kont geven om erger te voorkomen. Niet rijden zou dan dus wel een verlies kunnen zijn. Dat is natuurlijk niet erg als je dat zelf prima vindt, maar om verder te komen heb ik geleerd dat het nuttig kan zijn om je grenzen op te zoeken. Vaak valt het dan eigenlijk wel mee.

Ja precies dit dus. Hoe langer ik wacht hoe meer ik een drempel opbouw. En ik weet ook dat mijn paard er niet braver op wordt hoe langer ik er niet op rij. Het moeten komt ook een beetje voort uit dat het mijn werk is, we hebben een manege/pensionstal, ik geef veel lessen (toevallig ook veel angstige ruiters haha), heb meerdere paarden staan en alleen op deze heb ik het, maar dit is wel mn beste paard waar ik mn dromen wel waar mee wil maken. Dus tja, dan leg ik mezelf toch wel wat druk op. Maar vanmorgen gereden en hij was superbraaf, morgen weer gelijk en dan hoop ik dat het alweer wat minder is geworden.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:31

Veraaaaah schreef:
Ja jullie hebben gelijk. Ik baal dat ik zoveel spanning op bouw zonder dat er ooit iets vreselijks is gebeurd...

Mijn vader was erbij en die pusht nogal. Gewoon opstappen en rijden. Maar die snapt niet goed dat een paard ook angst en spanning voelt.

Ik ga morgen voor de tweede keer kijken en proefrijden, ben heel benieuwd!


Ik vind nieuwe paarden kijken ook altijd erg spannend hoor! Ik kijk altijd goed hoe ze reageren als de eigenaar voorrijd en als ik het dan niet vertrouw ga ik er geeneens op. En ik ben zelf wel echt dat ik vertrouwen wil voelen en mezelf safe wil voelen als ik er op zit, zeker de 2e keer proefrijden. Want als ik het dan nog niet voel vind ik het teveel risico, want thuis moet ik er ook alleen alles mee durven te doen. Ik ben dan op zoek naar een paard waar ik lekker relaxed op kan rijden, en dat is wel zoeken, zeker met paarden die wat sensibeler zijn, dat is een afweging die je voor jezelf moet maken, wanneer matcht het en wanneer is het te..
Succes en veel plezier!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:41

Bij mij is het juist in draf. Ik ben bang dat ze juist in het sta-moment van het lichtrijden schrikken en dan onder mij vandaan draaien haha.. ik heb het zelfs zo bij 1 van mijn paarden dat als ik in de buitenbaan aan het rijden ben en ik zie dat er iets engs aan komt, dat ik alvast ga galopperen. Onder het mom van we gaan dan toch al, het enige wat er dan kan gebeuren is dat hij wat harder gaat.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:12

19wendy80 schreef:
@Romy, zal een kwestie van vertrouwen opbouwen zijn met je nieuwe paard.
En dat ineens omdraaien is herkenbaar.
Kan die van ons ook doen, dan zwiept ie zo hard om, dat ik er soms bijna naast lig haha.
Al vind ik dat dan weer geen vervelende reactie, hij staat dan ook ineens stil.

@lotje, eraf vallen is niet eens mijn grootste angst.
Maar wel met welke snelheid dit kan gebeuren.

@SuperZodiax, dat is ook een optie haha.
Gewoon vast een tandje harder gaan, voor t geval dat.

Vandaag eindelijk weer een les gehad.
Bij ons ligt dat nu al 2 maanden stil ivm corona, maar als je echt ergens op vast loopt en het is te plannen qua bezet houden van bak, dan is de mogelijkheid er wel.
In t begin van de les was ik echt wel gespannen en heb na 10 min les ook echt even mn paard moeten parkeren, diep ademhalen, voor ik weer verder kon.
Hij deed absoluut niets, maar mijn stresslevel zat aan de max.
Daarna weer herpakt, mijn instructrice heeft mij de spanning er weer uit kunnen laten rijden en ik heb zo fijn afgesloten!
Durfde zelfs de teugel volledig naar voren te houden (gestrekte armen) in de middenrif.
Ik moest gewoon weer even inzicht krijgen in hoeveel mijn paard mij vertrouwd en ik hem onder controle heb.
Ik ben hem gewoon steeds meer vast gaan houden, zonder t te beseffen.
En hij was zo blij op een gegeven moment, zo ontspannen, hij liep zo goed.
Kon wel janken van blijdschap


Gaaf! Dat zijn mooie stappen!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:26

[***] schreef:
Ja ik heb ook gezocht naar andere maneges, maar ze zijn of te ver weg of nog veel slechter voor de dieren. Ik denk erover om toch te stoppen tot ik een eigen paard kan betalen, wel met het risico dat ik straks nog veel banger ben omdat ik langere tijd niet heb gereden.

Verschrikkelijk als ze hun hoofd zo omlaag smijten ja ;(


Waar woon je Susanne? Misschien weet ik nog wel een goed manegebedrijf in de buurt, wij hebben zelf ook een manegebedrijf namelijk. Er moet toch wel iets te vinden zijn lijkt me

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:17

Ik ben gister met 1 van mijn paarden naar het bos geweest samen met een vriendin. Een sensibele pre die best wel kan schrikken, maar dan niet veel geks doet en de rem werkt altijd :)
Maar toch altijd spannend, want buiten heb ik natuurlijk de prikkels niet onder controle. Maar hij was echt zo braaf.. Zo braaf dat ik zelfs voor het eerst gewoon durfde te galopperen! Uiteindelijk wel 6 keer lekker een stukje galop gedaan, heerlijk was het. Toch een hele stap. En nu nog op mijn nieuwe paard het durven haha.. alleen dat is een kwpner van bijna 20 cm groter en dat vind ik dan toch echt enger :(
Nu afgesproken dat een vriendin van mij er eerst eens een keertje op gaat en dan kan ik even afkijken hoe hij doet haha..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:40

Levita schreef:
Ik heb een nieuw paard gekocht. Aan de ene kant heel erg blij, aan de andere kant beginnen de zenuwen en onzekerheid de overhand te nemen. Ik heb haar gekocht omdat ze voorwaarts was maar niet kijkerig. Bij het proefrijden gebeurde alles om de bak heen en het deed haar helemaal niks. Dat past heel goed bij mij.

Nu ben ik bang dat ik haar straks heb en dat ze niet meer zo braaf is. Dat ik helemaal blokkeer. Ik krijg straks wel hulp dat wel. En het is ook niet zo dat ik geen ervaring met rijden heb. Maar ik heb altijd van die super brave paarden gehad.

Iemand nog tips?


Wat leuk! Altijd spannend een nieuw paard. Ik zorg er altijd de eerste paar keer voor dat mijn instructeur erbij is zodat die gelijk op me in kan praten en kan helpen mochten er zich dingen voordoen. En eerst gewoon je tijd nemen.. lekker aan de hand alles laten zien, paar dagen laten relaxen, eerst wat longewerk

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 06:58

Hier gaat het helaas weer minder :(
Ik ben een periode heerlijk aan het trainen geweest. Eind april had ik een weekje academy bartels staan, waar ik elk jaar heen ga. Super leuk, maar daar verraste hij mij een beetje door ineens alles eng te vinden. Eerste dag begon hij ook ineens erg te stijgeren en draaien en ook de dagen erna zat hij erg hoog in zijn spanning en schoot hij regelmatig weg. Gelukkig ben ik wel blijven zitten, maar ik kreeg er natuurlijk wel echt spanning door.

Thuis maar besloten dat ik me in ging schrijven voor een aantal wedstrijden om weer even te gaan oefenen op vreemd terrein. Ik dacht hij is vast gewoon te weinig meegeweest naar vreemd terrein.
Alleen op deze wedstrijd ging het wel fout. Alles was weer spannend, bij het losrijden hem wel weer relaxed gekregen, maar in de 2e proef schrok hij, ging rennen en draaide 2 x enorm sneĺ om waardoor ik er toch af viel. Ik heb al een gedeeltelijke dwarslaesie aan een val van een paard overgehouden, dus ik rij voor de zekerheid met een airvest, maar helaas valt dat ook niet echt zacht.
Gevolg 3 nek/borstwervels gekneusd, banden uitgerekt en een hersenschudding. En voorlopig niet rijden :(

Nu zijn we 3 weken verder. Het gaat nog steeds niet geweldig helaas, er is nog niet bekend wanneer ik wel weer mag rijden.
Maar wat te doen met mijn paarden? 1 is geblesseerd dus die is geen probleem. De ander heb ik uitbesteed aan mijn bijrijder.
Maar Imagine, tja.. verkopen? In training zetten?
Ik heb uiteindelijk besloten heb in training te gaan zetten. Hij moet voor mij als pararuiter net wat saver zijn, dus ze gaan met hem aan de slag om hem zijn spanning af te kunnen laten vloeien, eerst in het grondwerk en daarna erop.
En hopelijk kan ik er daarna zelf weer op, en zo niet dan zal hij toch verkocht moeten worden.
En tijdens dat hij in training staat hoop ik met mijn andere paard snel weer te kunnen gaan rijden zodat ik mijn spanning ook weer onder controle kan krijgen... nog even geduld en dan gaan we ervoor!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:47

SuperZodiaX schreef:
Hier gaat het helaas weer minder :(
Ik ben een periode heerlijk aan het trainen geweest. Eind april had ik een weekje academy bartels staan, waar ik elk jaar heen ga. Super leuk, maar daar verraste hij mij een beetje door ineens alles eng te vinden. Eerste dag begon hij ook ineens erg te stijgeren en draaien en ook de dagen erna zat hij erg hoog in zijn spanning en schoot hij regelmatig weg. Gelukkig ben ik wel blijven zitten, maar ik kreeg er natuurlijk wel echt spanning door.

Thuis maar besloten dat ik me in ging schrijven voor een aantal wedstrijden om weer even te gaan oefenen op vreemd terrein. Ik dacht hij is vast gewoon te weinig meegeweest naar vreemd terrein.
Alleen op deze wedstrijd ging het wel fout. Alles was weer spannend, bij het losrijden hem wel weer relaxed gekregen, maar in de 2e proef schrok hij, ging rennen en draaide 2 x enorm sneĺ om waardoor ik er toch af viel. Ik heb al een gedeeltelijke dwarslaesie aan een val van een paard overgehouden, dus ik rij voor de zekerheid met een airvest, maar helaas valt dat ook niet echt zacht.
Gevolg 3 nek/borstwervels gekneusd, banden uitgerekt en een hersenschudding. En voorlopig niet rijden :(

Nu zijn we 3 weken verder. Het gaat nog steeds niet geweldig helaas, er is nog niet bekend wanneer ik wel weer mag rijden.
Maar wat te doen met mijn paarden? 1 is geblesseerd dus die is geen probleem. De ander heb ik uitbesteed aan mijn bijrijder.
Maar Imagine, tja.. verkopen? In training zetten?
Ik heb uiteindelijk besloten heb in training te gaan zetten. Hij moet voor mij als pararuiter net wat saver zijn, dus ze gaan met hem aan de slag om hem zijn spanning af te kunnen laten vloeien, eerst in het grondwerk en daarna erop.
En hopelijk kan ik er daarna zelf weer op, en zo niet dan zal hij toch verkocht moeten worden.
En tijdens dat hij in training staat hoop ik met mijn andere paard snel weer te kunnen gaan rijden zodat ik mijn spanning ook weer onder controle kan krijgen... nog even geduld en dan gaan we ervoor!

Even een update van mij uit. Paard staat nu een maand in training die ala tristan tucker hem bomproof aan het maken is en het gaat heel erg goed. In het grondwerk gaat het super met zweep, vlaggen, zeil en ze zijn het nu steeds meer over aan het brengen naar onder het zadel. Eind volgende week mag ik daar voor het eerst weer gaan rijden. Dan kan hij ook zien hoe onze wisselwerking is. Hij zei al dat hij het super doet maar zn karakter blijft wel. Dus in een nieuwe omgeving zal hij zeker nog wel dingen spannend vinden. Dus ook dan kijken of het te doen is of dat verkopen toch de betere optie is. Ik krijg wel al de zenuwen als ik erover nadenk dat ik er weer op moet haha..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 05:57

SuperZodiaX schreef:
SuperZodiaX schreef:
Hier gaat het helaas weer minder :(
Ik ben een periode heerlijk aan het trainen geweest. Eind april had ik een weekje academy bartels staan, waar ik elk jaar heen ga. Super leuk, maar daar verraste hij mij een beetje door ineens alles eng te vinden. Eerste dag begon hij ook ineens erg te stijgeren en draaien en ook de dagen erna zat hij erg hoog in zijn spanning en schoot hij regelmatig weg. Gelukkig ben ik wel blijven zitten, maar ik kreeg er natuurlijk wel echt spanning door.

Thuis maar besloten dat ik me in ging schrijven voor een aantal wedstrijden om weer even te gaan oefenen op vreemd terrein. Ik dacht hij is vast gewoon te weinig meegeweest naar vreemd terrein.
Alleen op deze wedstrijd ging het wel fout. Alles was weer spannend, bij het losrijden hem wel weer relaxed gekregen, maar in de 2e proef schrok hij, ging rennen en draaide 2 x enorm sneĺ om waardoor ik er toch af viel. Ik heb al een gedeeltelijke dwarslaesie aan een val van een paard overgehouden, dus ik rij voor de zekerheid met een airvest, maar helaas valt dat ook niet echt zacht.
Gevolg 3 nek/borstwervels gekneusd, banden uitgerekt en een hersenschudding. En voorlopig niet rijden :(

Nu zijn we 3 weken verder. Het gaat nog steeds niet geweldig helaas, er is nog niet bekend wanneer ik wel weer mag rijden.
Maar wat te doen met mijn paarden? 1 is geblesseerd dus die is geen probleem. De ander heb ik uitbesteed aan mijn bijrijder.
Maar Imagine, tja.. verkopen? In training zetten?
Ik heb uiteindelijk besloten heb in training te gaan zetten. Hij moet voor mij als pararuiter net wat saver zijn, dus ze gaan met hem aan de slag om hem zijn spanning af te kunnen laten vloeien, eerst in het grondwerk en daarna erop.
En hopelijk kan ik er daarna zelf weer op, en zo niet dan zal hij toch verkocht moeten worden.
En tijdens dat hij in training staat hoop ik met mijn andere paard snel weer te kunnen gaan rijden zodat ik mijn spanning ook weer onder controle kan krijgen... nog even geduld en dan gaan we ervoor!

Even een update van mij uit. Paard staat nu een maand in training die ala tristan tucker hem bomproof aan het maken is en het gaat heel erg goed. In het grondwerk gaat het super met zweep, vlaggen, zeil en ze zijn het nu steeds meer over aan het brengen naar onder het zadel. Eind volgende week mag ik daar voor het eerst weer gaan rijden. Dan kan hij ook zien hoe onze wisselwerking is. Hij zei al dat hij het super doet maar zn karakter blijft wel. Dus in een nieuwe omgeving zal hij zeker nog wel dingen spannend vinden. Dus ook dan kijken of het te doen is of dat verkopen toch de betere optie is. Ik krijg wel al de zenuwen als ik erover nadenk dat ik er weer op moet haha..


Hallo allemaal, hier n.a.v. bovenstaande even een update. Paard doet het erg goed in training, alleen met mij mentaal erop is het nog wel een dingetje. Als ik hem voel spannen dan verstijf ik toch wel. Nu ben ik aan het bootcampen bij die trainer. Een paar keer per week daarheen en dan eerst beginnen met het grondwerk, reactietraining (vlag e.d.) en daarna als hij chill is erop. Vooral veel werken aan de buiging zodat ik dat kan gebruiken als hij opspant. En stap voor stap met de nodige terugvallen krijg ik er wel weer vertrouwen in :)
Al zegt de trainer ook dat het altijd wel een gevoelig paard zal blijven. Maar als hij beter zn spanning los kan laten en ik beter weet hoe ik hem kan helpen daarin dan zal het ook geen gevaarlijke explosies meer opleveren. Duimen maar dat we deze stijgende lijn door kunnen zetten, half sept komt hij weer naar huis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers