Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:29

Ook ik kan een angstige ruiter zijn, het is voor mij zelfs een reden geweest om nu een eigen paard te kopen in plaats van op wisselende paarden op de vereniging te rijden. Daar stond ik af en toe met knikkende knieën op te zadelen. Het feit dat ik nu per dag kan kijken hoe ik me voel en hoe zij is, geeft mij al zoveel rust.
Vooral wat Amber_anne ook zegt over machteloosheid is mijn angst. Dat er iets gebeurd dat ik niet kan stoppen en dat ik dan niet rijkundig genoeg ben om het op te lossen. Met als gevolg dat ik val, in gevaarlijke situaties kom, paard gevaarlijke situaties creëert of zoiets.

Ik heb een hele brave haflinger gekocht, die in de bak nog heel veel moet leren maar wel ontzettend braaf is. Stapje bij stapje ga ik haar ook steeds meer vertrouwen met rijden door te zien met grondwerk, wandelen, rijden dat ze eigenlijk echt heel braaf is. Hoe vaker ik het zie, wordt die angst steeds een klein stukje minder. Ik doe regelmatig een heel klein beetje buiten mijn comfort zone, dan heb ik weer een positieve ervaring en durf ik het volgende kleine beetje weer buiten mijn comfort zone.



Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:55

Ook ik heb gewoon les, vaak vind ik het wel fijn als iemand me gewoon even verteld wat ik moet doen terwijl ik gespannen zit te wezen. Maar af en toe ook bevestigd dat ze braaf is en dat ik haar best iets meer mag vertrouwen. Ook houdt de instructeur rekening met dingen die ik spannend vind. Doet paard moeilijk bij A, dan slaan we A even over tot ik het gevoel heb dat we er weer langs kunnen.

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:07

Hier vandaag eigenlijk een goede dag, merk dat met mooi weer ik iets meer vertrouwen heb aangezien paarden dan over het algemeen braver zijn. Rijden in de grote buitenbak gaat steeds beter, ze reageert nog wel op andere paarden in de bak of op de baan, maar vandaag goed op kunnen vangen en door kunnen rijden waar ik ook wel eens stop of verander van bak. Zelfs buiten uitgestapt, voor het eerst alleen zonder dat iemand haar aan een touwtje heeft. Bij 1 huis doet ze altijd beetje gespannen, afgestapt voorbij gelopen en weer opgestapt. Terug loopt ze ook altijd wat harder, helft ongeveer erop gezeten en bij datzelfde huis afgestapt en laatste stukje gelopen. Het is denk maar een paar honderd meter, maar was er al zo blij mee. Hopelijk komende dagen met dit mooie weer verder oefenen!
Op stal zijn nog wel wat paarden eigenaren die ook angstig zijn, het is vaak toch fijn om met hun eens erover te kletsen,iets met gedeelde smart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, JoyenUnory, Relserk, rien10 en 51 bezoekers