Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:19

Ik meld me ook, ook al rijd ik niet heel regelmatig.

In 2017 ben ik er op buitenrit door een paard afgebokt en datzelfde paard haalde wel vaker fratsen uit doormiddel van plotseling in galop wegschieten bijvoorbeeld. Hierdoor heb ik veel spanning opgebouwd met rijden en durfde ik ook op andere paarden niet meer uit angst de controle te verliezen.

In de zomer van 2018 ben ik op stal waar dat paard ook nog staat iemand haar Quarter Horse gaan verzorgen (wandelen, fietsen, grondwerk) en daardoor kreeg ik op de grond zoveel vertrouwen dat ik rijden ook weer durfde. Samen met de eigenaresse ben ik toen af en toe eens buiten gaan rijden op haar paard (en zij op een ander paard) en nu durf ik ook weer alleen buiten te rijden met haar paard.
Daarnaast kwam er op stal iemand met 3 IJslanders, waarvan een oudje van 26, heel braaf en daar heb ik nu een aantal keer les op gehad en met haar durf ik ook weer te rijden. Het gaat langzamerhand dus weer de goede kant op :j

Ik ga ook even de geplaatste linkjes bekijken!

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips



AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:42

Calixae schreef:
Ik ben meteen bang dat fris betekent er als een malle vandoor gaan.

Dit heb ik hetzelfde. Als het paard er zin in heeft en wat huppelig is heb ik meteen het idee dat ie er vroeg of laat vandoor gaat schieten en dat ik niks meer kan doen. Dit heb ik nu met de Quarter waar ik af en toe op rijd een paar keer ervaren (dat ie energiek is en wat harder loopt dan normaal, niet het wegschieten) en toen hield ik hem tegen en hij luisterde daarnaar. En als ik dan toch de teugels wat laat vieren bijvoorbeeld dan houd ik hem ook bij me. Dus dat scheelt echt heel erg dat ik nu weet dat ik toch nog iets te zeggen heb.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:32

Wat goed om te lezen dat mensen aan hun angst proberen te werken!

Door de mijlpalen hier kwam het weer in me op dat ik me laatst realiseerde dat ik voor het rijden met de twee paarden die ik bijrijdt (Quarter en IJslander) geen angst meer heb, of in ieder geval geen zenuwen.
Met de IJs was ik onderweg buiten en m'n beugels waren te lang, dus die op het paard een gaatje korter gemaakt, maar mevrouw wilde niet stilstaan dus begon wat te lopen. Normaal had ik dan gedacht van "oké, die schiet zo weg" en was heel paniekerig gaan bewegen, maar ik heb haar gewoon weer stil kunnen zetten en m'n beugels kunnen doen. Achteraf vond ik het heel bijzonder van mezelf, haha.
En de Quarter wilde buiten graag hard, dus toen ik been gaf voor draf schoot ie (of ja, wel gecontroleerd) er in galop vandoor en ik kon ik hem zo terugpakken! Normaal zou ik denken dat ik maar moest zitten of dat ik helemaal niks meer kon, maar dat was dus niet het geval. Dat gebeurde later in de rit nog een keer en weer kon ik hem terug laten gaan in draf. Dat was een fijn gevoel!
Met andere paarden zou ik nog wel spanning hebben denk ik, maar deze twee hebben me het vertrouwen teruggegeven.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:19

@ SusanH
Wat fijn dat Hocus braaf was en dat het je vertrouwen goed heeft gedaan!

Hier ook weer een stap vooruit gezet, ik heb op het paard van een kennis gereden en dat ging heel goed! Ik was ook totaal niet gespannen of iets. Normaal reed ik dus alleen op mijn twee verzorgpaarden en nu dus voor het eerst weer op een "vreemd" paard *\o/*

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers