Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:49

Ik meld me hier ook, ben momenteel in het bezit van een bijna 4 jarige en zit erg in over het inrijden en doorrijden

De eerste keer dat ik angst voelde was toen een pony ervan door ging. De machteloosheid die je voelt als je niks kan doen is iets wat ik nog veel vaker heb gevoeld.
Om deze angst te voorkomen probeer ik het paard met alle macht onder controle te houden, wat voor beide niet fijn is.

Het rare is wel dat voordat ik ga rijden er niks aan de hand is maar zodra ik er op zit slaat de angst toe. Op een braaf paard gaat het trouwens prima en ik kan bokken etc ook allemaal uitzitten dus het vallen is het ook niet.

Ik zit erg in over mijn eigen pony en heb nog geen idee wat ik ermee ga doen
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 05-04-19 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt



Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:02

Joan73 schreef:
alleen rijden doe ik sowieso nooit. Duiken mag ook niet alleen, altijd met buddy. Met rijden vind ik idem. Als er iets gebeurt, ben je alleen... Ben geen doemdenker, maar wel voorzichtig geworden.


Ik durf ook moeilijk alleen te rijden. Trekt zich ook door naar werk op de grond helaas

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:04

Idd we geven niet op! Hou er ook gewoon van om lekker te poetsen en tutten en dat gaat de laatste tijd ook beter. We staan alleen binnen dus dat was een beetje spannend in het begin, kan haar ook niet goed vastzetten door gebrek aan ring.

Moet wel zeggen dat ik heel blij ben, ze is voor niks bang wat mijn angst ook wel weg neemt en ik ontspannen bezig kan zijn

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:17

NoorWJ schreef:
Hier nog iemand! Ik houd persoonlijk niet zo van manegelessen, maar ik ben ook te angstig om een privé paard alleen te rijden, een bijrijdpaard bijvoorbeeld. Dus nu heb ik toch maar weer me aangemeld voor manegelessen om zo misschien mijn angst te overwinnen en ooit toch de stap te maken naar een bijrijdpaard/eigen paard. Het is wel super tof om te horen dat er nog meer mensen zijn, gedeelde smart is toch halve smart. :o


Ben je met alles in de omgang wel vertrouwd? Is het anders een optie om een verzorg paard te zoeken zonder te rijden, misschien als je het paard door en door kent dat de angst voor het rijden wat minder wordt

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:21

Amber_anne schreef:
NoorWJ schreef:
Hier nog iemand! Ik houd niet zo van manegelessen, maar ik ben ook te angstig om een privé paard alleen te rijden, een bijrijdpaard bijvoorbeeld. Dus nu heb ik toch maar weer me aangemeld voor manegelessen om zo misschien mijn angst te overwinnen en ooit toch de stap te maken naar een bijrijdpaard/eigen paard. Het is wel super tof om te horen dat er nog meer mensen zijn, gedeelde smart is toch halve smart. :o


Ben je met alles in de omgang wel vertrouwd? Is het anders een optie om een verzorg paard te zoeken zonder te rijden, misschien als je het paard door en door kent dat de angst voor het rijden wat minder wordt


Ja klopt dat heb ik ook jaren gedaan! :D Blijft ook echt iets wat ik enorm leuk vind, lekker met paarden omgaan en relaxed zijn tegelijkertijd. ;) Maar het gaat me stiekem toch wel kriebelen. Ik wil héél graag over mijn angst heen komen![/quote]

Snap ik hoor, manege lessen hebben mij trouwens wel goed geholpen. In het begin alleen maar op hele brave maakt je zelfvertrouwen wel beter

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:27

SusanH schreef:
Nee hoor weinig of veel rijden heeft er niks mee te maken. Ik heb altijd veel gereden en ben ook heel angstig geworden. Lees veel over geen les. Maar juist les kan je helpen om met je angst om te leren gaan. En zorgen dat je angst minder wordt of zelfs weg gaat. Mijn juf helpt me daarbij, en ik merk echt wel snel vooruitgang. Van er niet op durven, tot aan erop met paard aan een touwtje alleen in stap, tot nu weer los rijden :j nog niet 100% angstvrij. Maar durf wel te zeggen dat ik ruim over de 50% ben inmiddels van wat ik uiteindelijk wil bereiken.


Helemaal met je eens, les kan echt een goede toevoeging zijn.

Ik heb zelf les van iemand die angst training doet en dus ook snapt hoe ik mij voel. Ben heel blij om die stap te hebben gezet en merk echt vooruitgang.

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:26

Susan wat top dat je iig wel plannen hebt en in de toekomst kan kijken. Wat ik ook erg heb moeten leren is om het niet te over haasten en teveel te willen. Net als dat jij zegt dat het wel komt, scheelt veel stress bij jezelf


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers