Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:11

Ik meld me hier ook even. Ik heb een hele tijd geleden mijn zusje heel vies zien vallen met springen, en hoewel ik op dat moment tegen haar heel streng was(alles oké? Even bijkomen, stoppen met huilen en rondje galop en Hup hindernis 2 gaatjes lager en minimaal 3x weer springen anders durf je nooit meer)
Heb ik eigenlijk zelf spanning opgebouwd.

Ik heb daarna zelf wel gesprongen en dat ging echt wel goed, maar een paar weken later tijdens een wedstrijd in een veelste kleine inrijbak met allemaal mensen die aan het jagen waren, maar beleven meppen en er op gegeven moment zelfs paarden begonnen te meppen naar elkaar en er 2 afgevallen zijn weigerde die van mij 2x heel erg naar, zegmaar al gewicht op de achterhand voor het afzetten maar dan spontaan kop naar beneden en toch gaan staan.

Nu zit ik dus met spanning, ik vind springen super leuk maar ben het vertrouwen in mijn paard kwijt.

Wel heb ik laatst een keer ergens de bak gehuurd, op gegeven moment weigerde ze zelfs voor 30cm terwijl ze met gemak de meter haalt. Ik ben 1x heel erg boos geworden en haar echt door laten lopen voor de hindernis, je weigert met een handgalopje? Dan hou ik je niet meer tegen en ga je maar in volle galop, zoek het zelf maar even uit merrie! Toen ging er ineens een knopje om en sprong ze, ze trok veel meer aan op de hindernis en wilde het dus gewoon zelf uitzoeken. Merries af en toe.

Wat ik aan haar merk is dat ze alles zelf wil uitzoeken, het springen gaat goed wanneer ik haar net iets meer ruimte geef om zelf uit te zoeken hoe snel ze gaat voor de sprong. En dat is precies mijn punt van spanning. Ik weet dat ze niet weigert als ik haar net die cm meer ruimte geef en haar net wat fanatieker naar voor rij, maar dan geef ik naar mijn idee de controle weg. Dat is niet zo, ik heb haar na de sprong snel terug maar het voelt als de controle verliezen.

Wij beginnen op het moment weer bij 0. Balkjes op de grond in een lijntje, bijvoorbeeld in-uitje en dan 1 galop sprong en nog een balk. Van de week zegmaar de balkjes door een klein sharican aan 1 kant iets omhoog gezet, de ene balk aan links de andere aan rechts. De 1e paar keren waren even miscommunicatie maar daarna ging het echt super goed. Ik kon haar net wat meer ruimte geven zonder bij mij spanning te creëren en het voelde voor het eerst in lange tijd weer alsof wij echt een team waren.

Ze heeft zo veel plezier met springen en alles wat met balkjes te maken heeft, en ik stiekem ook. Ik hoop dat het langzaam wat beter gaat en dat wij over een tijdje gewoon weer over de hindernissen vliegen zonder angst, maar met vertrouwen en teamwork.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]



jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:36

Maitestar23- die van mij is echt een spiegel inderdaad, als jij niet met vertrouwen en overtuiging er op zit gaat ze het ook niet doen. Ook wordt ze met rijden erg heet wat het natuurlijk ook niet makkelijker maakt. Ik lach mezelf ook wel een beetje uit eigenlijk, voordat mijn zusje was gevallen en ze bij mij ook 2x goor weigerde was niks mij gek of hoog genoeg met haar. En nu maak ik me al druk over 30 cm.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:41

Wat super dat iedereen zich hier gewoon meldt, vind dat er een erg fijne sfeer hangt in dit topic!

Ik heb de laatste paar dagen steeds zin om een sprongetje te maken, zo maar eens een vriendin die mij en ik haar super fijn aanvoelt en waar ik super veel tips en commentaar van "accepteer" vragen of ze mee kan/wil vanmiddag.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:51

Mieppony schreef:
Hoi, hier ook iemand die snel angst heeft. Als ik les had, moest ik 's morgens al na het opstaan kokhalzen van angst. En maar doorgaan. Niet echt verder gekomen. Ik heb een eigen paard, durf je er maar amper op en voelde me vaak een loser.
Maar opgeven is geen optie. Ik ben al de 7e eigenaar van dit paard (en ze was 9 toen ik haar kocht), dus paardje heeft genoeg meegemaakt. Kan ook best draken.

Nu heb ik les van iemand die aanraadt altijd te beginnen met grondwerk. Een paar oefeningen om te testen hoe het paard die dag is. Wat uitdaging, blijft paardje cool of gaat uit de pan? Dan beslis ik of ik erop ga of niet.
En soms stap ik gewoon af als ik me niet happy voel. En gaan we verder met grondwerk.

Dat niet persé moeten, heeft mij geholpen. Zoals hier al eerder is gezegd: Ik moet niet rijden, ik wil rijden.
Ik ben nu verder als ik ooit was met dit paard. Maar als ik zie wat sommigen allemaal doen met hun paard,.....dan voel ik me nog steeds een loser.


Ten eerste, je bent geen loser, je hebt angst en gaat deze niet uit de weg dan ben je toch juist hartstikke stoer!

Super knap dat je durft af te stappen als het gewoon even niet lukt. Daar is niks loserigs(jaja het zelf bedachte woord) aan!

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:55

Super bezig allemaal!

Ik heb zondag gewoon echt compleet zonder angst gesprongen. Eerst 20 cm, toen was ik te onzeker en ging ze me staan. Ik heb toen een kleine volte gemaakt, haar van voor ruimte gegeven en ze maakte een sprong alsof we over 1 meter ofzo moesten. Mijn moeder lag helemaal dubbel van het lachen, en ik zelf eigenlijk ook. Er gaat bij haar dan echt een knop om, oeh ik zie sprong, baas gaan we springen? volgensmij gaan we zo springen WE GAAN SPRINGEN, OEH IK MAG WHIEEEE IK VLIEG.
Echt, ik zal het eens een keer filmen, er komt dan een kop op, oortjes strak naar voren en gaan.


We zijn geëindigd bij 30 cm, ik vind het nog steeds te gek voor woorden die angst van mij, maar we beginnen gewoon lekker laag. Ik wil echt zonder angst springen voor we omhoog gaan. Stiekem voel ik het vertrouwen na iets van 1 jaar ofzo weer terug komen. Ik durf dat bijna niet te zeggen haha.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:47

Ik heb vandaag een nieuw rondje buiten gedaan. Een soort viaduct/ brug via de rustige B weg in de berm op gegaloppeerd, ze was super braaf alleen die 2 paarse bloemetjes in de berm eten je toch echt op en daar moet je of overheen springen, of een meter voor aan de kant. Het is zo typisch met haar. Grote combinaties zoals een trekker met machine er achter kan ze op 2 cm afstand zonder problemen voorbij, maar paarse bloemen en een rood stukje stof, dat is echt levens gevaarlijk en gaat je aanvallen.

Wij zijn trouwens nog op zoek naar het perfecte bit voor haar. We hebben dikke en dunne enkel en dubbel gebroken D- en watertrensjes geprobeerd maar daar is ze super sterk mee en erg tegen de hand, echt staken. Ze loopt ook voor de koets met een stangetje, hier is ze erg rustig en stabiel op. Dit gebruiken we nu ook voor onder het zadel. Eigenlijk zoeken we iets waar we ook een keer een B proefje mee kunnen starten.

We hebben laatst ook een stang met tongboog geprobeerd, laten we het er op houden dat dit geen succes was. We zijn er al achter dat iets wat haar gehemelte raakt haar erg irriteert. Iemand van de ruiterzaak heeft binnenkort een conferentie met mensen van Trust en gaat voor ons informeren, maar als iemand hier nog tips of ideeën heeft zijn ze altijd welkom.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:25

femke19 schreef:
Hoi! Ik meld mij hier ook even.

Een paar jaar geleden deed ik met mijn verzorgpony mee aan een manegeles. Dit deed ik wel vaker, omdat ik het fijner vind om in groepjes te rijden dan een privéles te hebben.

Tijdens de les gingen ze springen. Ik deed mee, mijn verzorgpony was altijd heel braaf met springen. Maar nu werd hij opeens angstig en sloeg hij op hol. Hij heeft me er toen vanaf gegooid.

Ik heb sindsdien niet meer met hem gesprongen, omdat hij bij het zelfstandig rijden nu ook bang was. Zijn andere verzorgster merkte dat ook.

Nu is mijn verzorgpony ongeveer een jaar geleden met pension gegaan en heb ik een andere verzorgpony. Met rijden gaat het gewoon goed, maar springen vind ik nog steeds heel eng. Heeft iemand tips zodat ik minder bang van het springen kan worden?



Ik heb angst met springen, wat bij mij al heeeel erg heeft geholpen is om te beginnen met gewoon balkjes op de grond. Dit wel met gewoon hindernis palen er naast zegmaar maar dan de balken niet in de lepel. Toen ik merkte dat ik dat niet meer spannend vond en mijn paard niet meer over enthousiast reageerde, of wel reageerde maar ik de controle hield ben ik begonnen met de lepel op de grond en daar een balk in, en dan de balk aan 1 kant omhoog. Op gegeven moment was de angst weer weg en dan pas in het 1e gaatje. En dan zo langzaam opbouwen. Niet alles in 1x rijden maar bijvoorbeeld eerst 3x met de bakjes op de grond als een soort parcours en echt pas in de lepels wanneer je geen angst meer voelt en zelfverzekerd dat "parcours" rond gaat.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:33

Ik ben ook weer lekker bezig, ik spring nu zonder angst 70/80cm, de eerste 2 sprongen zijn wat spannend maar daarna kan ik het heel goed af laten vloeien en heb ik er echt weer lol in.

We zijn nu wat "schrik" sprongetjes aan het oefenen, een hindernis met zwart landbouwplastic en 2 knal blauwe jerrycans er onder. En wat zelf gebouwde cross hindernisjes, 3 opstap krukjes naast elkaar en 2 knalblauwe voertonnen met banden er voor. Niet hoog, maar puur om nog meer vertrouwen er in te krijgen.

Van de week ging ze mij voor de sprong met landbouw plastic staan, er stond wat regenwater in wat net de zon reflecteerde. Ik kwam op de nek terecht. Maar na 2x opnieuw aanrijden sprong ze. Ik merk wel heel erg dat ze echt op mij vertrouwd, als ik het spannend vind en haar daardoor te veel van voor bij me hou springt ze niet, heb ik er vertrouwen in dan vliegt ze er overheen met 1 oor er op en 1 mooi naar mij toe gedraaid vol concentratie. Het was voor mij dan ook een hele stap om echt weer aan te rijden, been bij te geven en haar niet te veel vast te houden van voor, ik moest echt op haar vertrouwen en dat vind/vond ik best wel moeilijk omdat ik weet dat ze gewoon heel goor kan gaan staan.

Voor ons is het doel lol maken, het hoeft niet hoog, als we het allebei maar leuk vinden. Daarom ook die zelf gebouwde "enge" hindernissen.

Het lijkt me wel heel gaaf om met de tijd een keer een bb crossje Te kunnen starten, maar wanneer en of dat gaat gebeuren, dat zien we wel. Eerst nog lekker veeeeel meer vertrouwen kweken en lekker samen lol maken.

@veraaaah super goed toch dat je lekker een rondje hebt gestapt! Letterlijk een stap in de goede richting!

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mediatoolkitbot en 9 bezoekers