Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:31

Na een paar flinken vallen ook bang geweest. Na een half jaar niet gereden te hebben in 2013 op een manege begonnen waar ik één paard door een door vertrouwde. Rest durfde ik niet echt aan. 2017 gestopt.
Toen ik in 2018 op een springstal ging stage lopen en uiteindelijk werken, moest ik wel even flink de confrontatie met mezelf aan. Ik was nl niet alleen op het paard maar ook er naast angstig (1.60+)
Inmiddels ben ik heel zeker als ik er naast loop. Geen problemen meer mee.
Er op, ander verhaal. Ik moet mezelf wel even over een drempel tillen, maar eenmaal een paard enkele keren gereden te hebben, durf ik het prima aan. Zolang ze niet gek gaan doen :+
Op de stal zijn er 2 waar ik gewoon zeker op ben. Ik ben beetje huiverig om op andere te stappen en sta er dus liever naast te longeren.
Ik daag mezelf wel uit door bij vrienden/familie op hun paarden te stappen. Vorig jaar heb ik op 7 verschillende paarden gereden en voor mij een groot aantal.
Springen durf ik eigenlijk nog steeds niet. Die drempel is me echt nog te hoog. (oa een spring ongeluk gehad)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024


KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:29

Hier ook weer een persoonlijke mijlpaal *\o/* Op het werk een nieuw paard gereden! Bosritje. Ken het paard al langer, aan de longe. Ze liep heerlijk. De andere die ik vaker rijd was een stuk frisser vandaag :=

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:14

Jullie lessen dus ook (bijna) allemaal?
Daar doe ik dus inmiddels niet meer aan. Ik heb ik het begin van mijn stage (nadat ik gestopt ben op de manege) wel wat hulp gehad van de stagebeleider. Dat was heel fijn, want ik mocht gewoon niet stoppen. Om juist door te zetten leer ik die knop om te gooien.
Meestal, als ik rijd, rijd ik dus alleen of met een collega. (Zoals afgelopen zaterdag met de 'nieuwe')
Dat was trouwens in het bos, met galop zelfs :))

Ik rijd dan wel al sinds mijn 4e, echt paardrijden kan ik nog steeds niet goed... de basis wel, maar zal altijd een boscrosser blijven... en dat is ook goed aan mijn houding af te lezen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:56

Klinkt goed allemaal. Top bezig iedereen! :)

Mijn houding is ook echt zeer belabberd := Al heb ik nooit goed kunnen zitten.
Bij een vreemd paard zit ik meestal heel erg voorover, zodat ik mezelf op kan vangen als die schrikt. Ben dan ook extreem op mijn hoede.

Vrijdag ga ik voor eens weer terug op de manege rijden, met een vriendin op buitenrit en waarschijnlijk met mijn favoriete paardje. Alweer bijna anderhalf jaar geleden dat ik die heb gereden voor het laatst. Kan niet wachten! Op hem durfde ik werkelijk alles, nog net niet omdraaien in de galop :Y). Toen was ik ook al angstig eigenlijk. Maar zodra ik een paard ken en vertrouw is het meestal prima. Gelukkig. Ik heb hem dan ook zeker ruim 3 jaar gereden

[ img ]

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:41

KittyDylan schreef:
Springen durf ik eigenlijk nog steeds niet. Die drempel is me echt nog te hoog. (oa een spring ongeluk gehad)


Grapje :Y)

Vandaag op werk springlesje van de baas gehad. Pff, ik moet mezelf wel echt een drempel over zetten.
"Gelukkig" gelooft mijn baas er niets van en moet ik dus gewoon door. Dat is voor mij zeker wel de push om er overheen te gaan.

Doordat ik veel spanning op had gebouwd werd paardlief ook druk. Het is echt een spiegeltje. Hij is gelukkig wel super braaf en natuurlijk een ervaren springpaard.

Achteraf toch wel blij dat ik die drempel (letterlijk) over ben gegaan.

Ik rij toch nog liever recreatief dressuurmatig. :Y) Of het bos in natuurlijk, heerlijk!

Dat is dus wat ik gisteren gedaan heb! Op de manege terug gereden. Door miscommunicatie vanuit de manege heb ik niet op mijn standaard favoriete paard gereden, maar gelukkig wel op een andere die ik ken. Wat liep hij fijn. Totaal geen spanning, zelfs niet toen hij een keer schrok en opzij schoot.


[ img ]

Ik ga er sowieso nog terug, want mijn favoriete paardje, daar wil ik zeker nog eens op. Ik heb misschien ook wel een paar traantjes gelaten toen ik hem zag staan <3

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:19

Wat lees ik toch weer een fijne vooruitgangen! Ook tegenslagen, maar je kunt niet altijd vooruitgaan. Jullie komen er evengoed wel!


Ikzelf ben weer wat gestopt met rijden. Op mijn werk rijd ik niet echt meer. De 2 paarden waar ik zo op durfde te stappen zijn weg. Nu 1 merrie waar ik wel op durf maar daar ga ik dan meestal in het bos op. Ook al even niet meer gedaan.
Pas geleden vanuit school wel een buitenrit op een manege georganiseerd. Gewoon 2 dagen op 2 verschillende (vreemde) pony's gereden. *\o/*
Ik was wel wat groot voor die pony's, moet ik eerlijk in zijn. Ik merk wel dat ik op een D pony fijner rijd dan op een paard. Voelt vertrouwder. Daar ben ik dus ook zonder aarzelen opgestapt.
Eerste pony was van een vriendin en een geschatte leeftijd van 38 jaar :D Word nog actief mee gereden omdat ze van stilstaan gek word. Rust roest zeg maar. En echt, alsof je een 4 jarige onder je kont hebt :=

[ img ]

Ik baal trouwens nu soms ontzettend dat ik 4 jaar geleden geen rijpaard heb gekocht ipv een Welsh A. Die gaat binnenkort onder het zadel en ondanks mijn angsten zou ik er zó graag op willen rijden := Was ze maar een halve meter groter :=
[ img ]
Wel heel veel plezier in het 'zadelmak' maken dus misschien komt er ooit een jonkie om zelf mee te prutsen en op te stappen als ik her aandurf :D

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie en 14 bezoekers