Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Joan73
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:20

Als kind een paar jaar gereden tot mijn 12e ongeveer, zonder enige angst. Rond mijn 35 weer opgepakt, eigen paard gekocht, engels volbloed, merrie. We begrepen elkaar uitstekend. Zij is na 3 jaar bij mij, op haar 21e ingeslapen, rond die tijd kwam een angstige spanjaard op mijn pad.
Vanalles geprobeerd om hem van zijn trauma's af te helpen maar niets werkte. Omdat ik niet met hem verongelukken wilde, heb ik hem op 12 jarige leeftijd met vervroegd pensioen gestuurd. Toen kwam al snel mijn huidige paard (1,74) op mijn pad. De andere 2 waren qua maat beter passend bij mijn 1,57, maar dit gebeurde nu eenmaal.

Don is vriendelijk, beleefd, gefokt voor de hoge dressuur en wij rommelen lekker een beetje aan. Ik heb echter nog steeds moeite zijn beweging te volgen terwijl dat bij de andere 2 nooit een probleem was. Ik ben ook al 2 keer van Don afgelazerd doordat hij onverwacht een flinke (vrolijke?) bok gaf. Eerste keer zonder enige schade, 2e keer schouder uit de kom, blauwe knie en flinke deuk in zelfvertrouwen. Ik rijd wel weer, maar heb net zo veel plezier in het toekijken hoe mijn bijrijdster hem rijdt. Zij lijken elkaar ook veel beter te begrijpen en hij lijkt voor haar veel meer zijn best te doen.
Ik ga het denk ik maar houden bij lekker in het bos rijden, niet veel vragen/verwachten. Hij is verder super braaf, lief en beleefd, maar ik merk aan mezelf dat ik mezelf vastzet, vooral in de galop en dat rijdt niet lekker.

Heb ook met mezelf afgesproken dat als ik er nog 1 keer vanaf donder, ik er niet meer op kruip. Hij mag blijven en we zullen andere dingen gaan doen, maar rijden doe ik dan niet meer. Mijn leeftijd speelt mee en mijn toch al slechte rug ook. Dus... we zien wel waar het schip strandt, of niet... Ik hoop weer net zo lekker ontspannen, zorgeloos en comfortabel te kunnen rijden als vroeger. Wie weet...

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!


Joan73
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:13

alleen rijden doe ik sowieso nooit. Duiken mag ook niet alleen, altijd met buddy. Met rijden vind ik idem. Als er iets gebeurt, ben je alleen... Ben geen doemdenker, maar wel voorzichtig geworden.

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!

Joan73
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:08

Ik les niet meer. Heb afgelopen weekend wel 2 heerlijke stapritjes in het bos gemaakt. Paard was super braaf, behalve het vreselijke hoofdschudden (volgens mij heeft hij last van pollen ofzo). Zo in het bos gaat het prima, hij schrikt zelfs niet als ander paard wel schrikt en wegspringt. Hij kijkt even op en bedenkt zich volgens mij dat er niets is en stapt rustig verder. Ik voel me dan ook (best) op mijn gemak. Draven gaat ook goed, maar ik zie op tegen de galop. Hij wil dan nog wel eens een (vreugde)bok maken. Ik ben wel blij dat ik in stap geen angst ontwikkel, want afstappen, stukje lopen en weer opstappen is voor mij geen optie. Zonder krukje kom ik er dan nooit meer op (157 mens en 174 paard).
Ik heb voor mezelf besloten dat ik rustig ga opbouwen, van een langere draf naar een snellere draf en misschien gaat dit wel vanzelf over in een rustig galopje. We zullen zien.
Vooralsnog houd ik moed en wens jullie dat ook allemaal toe!

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!

Joan73
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:05

Heb besloten dat het tijd is mezelf weer op te pakken en regelmatig te gaan rijden. Heb instructrice gevraagd en we starten begin september. Mijlpaal! Ik kijk er zo naar uit weer heerlijk ontspannen te kunnen rijden en er plezier aan te beleven. Wordt vervolgd...

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, tengeltje11 en 12 bezoekers