Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:56

Ook ik meld mij.

Ik berijd nu Kelan, 28 jaar wat echt super gaat voor mijn doen.
Daarnaast heb ik de keuze gemaakt vanwege mijn emotie regulatie stoornis en lichamelijke klachten (aandoeningen dus niet psychosomatiscf) om 1 keer in de week bij een manege voor mensen met een beperking te rijden.

Niet alleen heb ik last van mijn eigen gedachtekronkels wat gelukkig steeds minder en minder wordt naast en op het paard... sinds kort is het kwartje bij mij gevallen dat ik heel erg reageer op de emotie van het paard. In plaats van dat het paard spiegelt spiegel ik heel snel :=
Mede door een erg late diagnose kwam ik hier pas onlangs achter.

Vorig jaar was ik nooit op de grootte van Kelan gestapt.
Mede door juiste begeleiding op de zorgboerderij voel ik mij als een vis in het water naast en op hem ondanks dat ik in driekwart jaar natuurlijk ook al de nodige UPS en downs met hem heb meegemaakt en deze lijn hoop ik door te mogen zetten met behulp van de manege zodat ik op meer paarden/pony’s mij als een vis in het water voel.

Al zullen de wat meer rillige/nerveuze paarden voor mij niet zijn weggelegd omdat ik te veel emoties aanvoel en daar heb ik vrede mee. Genoeg paarden/pony’s die stabieler zijn.


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:29

Klopt Maitestar of ik sla de echt enge stukken over zoals van de week toen we, collega en ik, Elvira naar de wei terug brachten.
Ze vond de injecteerder (met tractor) best eng dus daar heb ik mijn collega Elvira laten overnemen en ik heb de rest gedaan.
Ik weet dat ik haar spanning overneem maar ik weet ook dat ik hem zolang het niet te hoog oploopt kan laten afvloeien met als cadeautje dat ze met een ontspannen nekje het laatste stuk ontspannen heeft afgelegd.
Met haar blijf ik dus wel oefenen. Rijden zal er de eerste jaren iig niet op haar inzitten maar het is wel handig dat ik haar zo ontspannen mogelijk kan longeren als mijn collega op vakantie is en als dat in het weiland is is dat oké :) we zijn immers met zijn tweetjes degene die rijden, longeren en de verzorging doen incl de wei.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:19

Vandaag een nieuwe mijlpaal :D
Ik heb alleen gereden in de bak en zelfs op beide handen gegaloppeerd :)

Ook ik ben heel erg met voelen bezig. Mijn huiswerk waar ook de manege vanaf weet is ook in draf verlichte zit meepakken maar ook doorzitten en dan voelen.
Met als gevolg dat ik Kelan gemakkelijk in galop kreeg vanmiddag :)
Wel de afspraak dat ik mobiel bij mij heb als ik alleen in de bak rijd en niet de bak uitga als ik er op zit :)
Ik denk dat ik na mijn vakantie dus maar mijn heuptasje standaard in mijn kluisje neerleg want met winterjas (geleend van een collega omdat hier mijn telefoon in kan) aan rijden was erg warm zeg maar :)

Echt rustig lopen alleen met paard aan de hand heb ik vanaf vorig jaar echt rustig opgebouwd. Eerst met anderen. Daarna alleen met Blazy en vervolgens met Kelan. Ik loop nu ook rustig met kruiwagen en paard langs de weg maar de Big boss begeleider vond dat toch nadat hij dat zag niet zo’n strak plan dus mag ik niet meer (wat ik dan ook wel weer snap).
En mocht zoals vanmiddag Kelan drukker zijn omdat hij even alleen in de wei bij de boerderij (Elvira en Blazy stonden een eind in de wei zo’n 5 minuten lopen vanaf de boerderij) moest blijven staan vanwege zijn slobber en mijn koffie dan zet ik hem een paar passen terug als hij naar mijn zin niet rustig genoeg is. Ik weet dat het op zo’n moment bij hem werkt en gevolg is dan ook dat we uiteindelijk rustig kunnen lopen.

Verder lees ik bij iedereen hoe de angst is ontstaan en betrapte ik mijzelf erop dat ik wel heb aangegeven hoe ik spiegel maar het stukje gedachtekronkels niet heb benoemd.
Allereerst past het wel binnen bepaalde denkwijzen die ik in het dagelijks leven los van paardrijden ook ervaar.
Maar ook ben ik gevoeliger vanuit mijn emotieregulatie stoornis.
Daarnaast vanuit mijn jeugd van een bosrit waarbij de rest van de manegeles er vandoor ging in galop, mijn zus die er ook bij was is er ook vanaf gevallen.
Het andere stukje waarin ik echt mijn angst voor paarden moest en moet overwinnen dateert van een valpartij waarbij ik voor het eerst op een paard, dus niet op een pony zat en in galop met paard en al over de kop ben geslagen door een struikelpartij. Hoe handig valtraining dan is heb ik toen ervaren. Ondanks dat ik het als kind heb geleerd ben ik verder gerold waardoor ik niet onder het paard kwam en alleen een stijve nek een paar dagen heb gehad.

Verder wil ik iedereen in dit topic een groot compliment geven hoe iedereen met zijn angst aan het werk is.
Tegelijkertijd verbaasde ik mij eventjes hoe raar dat paardenvirus is dat we ondanks angst niet opgeven.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:01

SusanH schreef:
Idd ondanks de angst is de wil om te rijden, gewoon omdat het zo leuk is, veel groter :j

Ik heb vandaag heerlijk gereden en zelfs nog even buiten uitgestapt - los. Vond dat al veel minder spannend dan afgelopen maandag.

Weer een stap in de goede richting

En idd paardrijden is veel te leuk om op te geven vanwege angst

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:59

Kittydylan super
Knap gedaan

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:13

Ook hier idd les.
Af en toe op de zorgboerderij ivm examenjaar instructrice.
Maar iedere week op de manege.

Ondanks dat ook ik vanaf jongs afaan rijd ben ik ook geen sterruiter en zal ik nooit worden.

Maar les kan je wel helpen om je angst te overwinnen. Om toch weer dat stukje verder te gaan en dat te blijven vol houden.
Maar ook gemotiveerd te blijven om bepaalde dingen te blijven oefenen, je huiswerk dus te maken waardoor je zult blijven groeien.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:13

Vanmiddag op buitenrit geweest.
Ik vind het in het begin super spannend en heb de neiging om dan terug te krabbelen
Maar...
Vrij veel galopje gepakt. Relaxt gebleven toen het andere paard wat erbij was een bootje in het water wel erg eng vond. En zelfs tussendoor aan mijn houding kunnen blijven werken want door mijn angst heb ik mijzelf wat dingen verkeerd aangewend.
Kortom vanmiddag kan weer bij mijn goede + ervaringen :D

Wel vrijdag even op zoek naar een kapje want Kelan heeft best veel last van de pollen op dit moment

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:14

Jasmijn springen begin ik maar niet aan :)
Kelan schijnt te bokken dan dat durf ik zelf dus niet aan.
Maar wie weet ooit op de manege..
Super knap iig

Kittydylan voorover zitten, lees foetushouding heb ik alleen als de angst te erg word.
Wel heb ik mijzelf aangewend om te gaan klemmen met mijn benen. Stukje bij beetje krijg ik nu het gevoel weer terug als ik ontspannen ben met mijn benen. En eerst was dat af en toe. Nu is dat al de afgelopen 2 weken iedere keer met rijden. Evenals mijn armhouding :D

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:56

Wat goed van je Susan

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:24

Eigenlijk niets buiten het feit om dat ik best veel in beweging ben.
Susan jij gaat echt als een speer wat goed

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:42

ElviraKelan schreef:
Eigenlijk niets buiten het feit om dat ik best veel in beweging ben.
Susan jij gaat echt als een speer wat goed

Correct wrong
En ik ben veel met Mindfulness bezig. In het verleden veel aan yoga en meditatie gedaan

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:50

Oryami welkom en goed dat je mee gaat schrijven. Met geduld ga jij er ook vast komen.
Marley jammer dat het rijden niet door ging maar wel goed dat je voor jezelf hebt gekozen.

Hier ging het helaas niet zo lekker. Spanning was vanmorgen in mijn therapiegroep heel erg opgelopen. En doordat ik en complexe trauma’s heb en een emotieregulatie stoornis houd ik helaas heel lang die spanning vast.
Hele kleine stukjes dat het wel goed ging en ik even kon genieten maar overwegend niet. Het is zoals het is.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:59

Wat lief dat je zo op iedereen reageert Maitestar.
Superzodiax, zo zie je maar weer dat ook een Z-ruiter met zijn eigen angsten kan kampen. Begrijpelijk dat je aan zo’n val angst heb overgehouden.
AnnickT wat fijn dat je merkt door onze mijlpalen dat je vertrouwen weer terug is gekomen.

Ik heb vanmiddag ook mijn mijlpaal bereikt. Ik raakte mijn collega kwijt onderweg, hij was te voet mee gegaan. Ik ben rustig gebleven, heb de eigenaar geprobeerd te bellen en toen geprobeerd toen ik hem niet kon bereiken zelf de weg terug te vinden via de verharde weg. Kelan werd tijdens het bellen onrustig maar zelf rustig gebleven ondanks dat hij ging staken en achterwaarts ging. Ik heb doortastend gereageerd en heb zelfs een stukje terug gedraafd waarbij ik ook weer mijn collega tegen kwam. Kortom als dat geen persoonlijke mijlpaal is :D

Gelukkig heb ik ook het hoofd schudden bij Kelan nu opgelost. Ik heb een neusnetje voor hem gekocht en het scheelt ruimschoots de helft waardoor het nu acceptabel is voor ons allebei :D
Helaas geen kap meer op in de wei omdat hij wederom een nare schuurplek heeft ter hoogte van de kap (hoger dan waar het hoofdstel zit dus heeft hij er geen last van met rijden).

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:27

Hoi “nieuwelingen” allemaal welkom.
Elvirawortel wat een verhaal en wat een trut van een instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers