Zit zijn deken zo goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Zit zijn deken zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 18:43

Hey allemaal!

Ik ben nog niet thuis in de wereld van dekens opleggen, dus ik hoop dat ik hier geholpen kan worden. Geen flauw idee waar ik met mijn vraag anders terecht moet.

Na een heftige zandkoliek is mijn mini met een geschoren buikje weer naar huis gekomen, weer 24/7 buiten. Hij heeft ook lange tijd het deken van mijn andere mini opgekregen (die draagt dat hooguit 3 dagen per jaar als hij staat te bibberen), maar die is een pak smaller en is dus eigenlijk te klein (maat 100). Doordat hij al enige tijd een deken op heeft is hij ookal wat vacht verloren, waardoor ik hem toch tot het weer wat warmer/droger is een deken wil ophouden.

Nu heb ik een dekentje voor hem gekocht in maat 105 met buikflap.
Kunnen jullie me even helpen wat betreft de maat? Zit het deken zo goed?

Ik heb het gevoel dat het wat ruim zit, maar maat 100 is wel heel duidelijk te klein (zie paarse deken: buik bloot, krap in de hals en achteraan te kort). Een tussenmaat is er niet en het aanbod aan mini dekens is helaas beperkt. Ook heeft hij een heel lastige vorm: brede schouders/nek en groot volume buik en dat in combinatie met hele korte beentjes.

Wat denken jullie?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zit zijn deken zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:55

Ik vind die blauwe niet eens heel gek zitten. Die paarse is duidelijk te klein.

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Re: Zit zijn deken zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:05

Ik vind de blauwe wel mooi zitten!

Anoniem

Re: Zit zijn deken zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:06

Blauwe lijkt prima te zitten, zolang er geen dingen loshangen/te ruim zitten met het gevaar dat hij erin vast komt te zitten zou ik me niet te veel zorgen maken. De paarse is inderdaad duidelijk wel echt te klein.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:07

Die paarse is indd duidelijk te klein maar die blauwe lijkt me in zn half ook veel te strak en te hoog zitten.
Als je naar de eerste foto kijkt lijkt het erop dat hij amper sluit?
Kwa rug lengte zit hij wel prima.
Mini’s en dekens is indd goed zoeken.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 19:40

cinniz123 schreef:
Die paarse is indd duidelijk te klein maar die blauwe lijkt me in zn half ook veel te strak en te hoog zitten.
Als je naar de eerste foto kijkt lijkt het erop dat hij amper sluit?
Kwa rug lengte zit hij wel prima.
Mini’s en dekens is indd goed zoeken.


Voorraan zat het sowieso goed qua sluiting hoor, dat vertekend mss wat op de foto. Dacht vooral aan zijn voorbenen dat het precies wat laag hing, maar hij heeft zo ontzettend lage beentjes :P

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 19:41

Bedankt allemaal! Dan houdt hij de nieuwe aan! *\o/*

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:47

Ik zou trouwens wel de bilkoorden kruisen, gewoon de ene vast maken en de ander er een keer doorheen halen zodat ze niet wrijven aan de binnenkant van z’n benen. En bij dekens zonder buikflap horen de buikriemen vaak gekruist vast gemaakt te worden, zoals bij de paarse. Kan me vergissen hoor, maar op de foto lijken ze recht te zitten. :D
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 21-01-21 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:50

_Ekenna schreef:
Ik zou trouwens wel de bilkoorden kruisen, gewoon de ene vast maken en de ander er een keer doorheen halen zodat ze niet wrijven aan de binnenkant van z’n benen. En bij dekens zonder buikflap horen de buikriemen vaak gekruist vast gemaakt te worden, zoals bij de paarse. Kan me vergissen hoor, maar op de foto lijken ze recht te zitten. :D



Tenzij het een ruin/hengst is. Heb ooit een paard gekend die zijn pielemuis er beknelt in kreeg... ja hoe? En toch kon het.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:58

Hoe dan! :o? _O-
Werkelijk nog nooit meegemaakt, en ik heb veel ervaring met ruinen en hengsten.. en eigenlijk niks met merries. :')
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 21-01-21 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 19:59

Knert schreef:
_Ekenna schreef:
Ik zou trouwens wel de bilkoorden kruisen, gewoon de ene vast maken en de ander er een keer doorheen halen zodat ze niet wrijven aan de binnenkant van z’n benen. En bij dekens zonder buikflap horen de buikriemen vaak gekruist vast gemaakt te worden, zoals bij de paarse. Kan me vergissen hoor, maar op de foto lijken ze recht te zitten. :D



Tenzij het een ruin/hengst is. Heb ooit een paard gekend die zijn pielemuis er beknelt in kreeg... ja hoe? En toch kon het.


Het is een ruintje. Beter niet dan?
Ik weet dat bilkoorden op 100 verschillende manieren worden gedaan en ieder er zijn argumenten voor heeft. Wrijving kan ik wel inkomen en had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik ga ze sebiet toch maar even kruisen denk ik. Zijn spullement hangt er toch ver van weg :P
Laatst bijgewerkt door BillyYasmine op 21-01-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:01

_Ekenna schreef:
Ik zou trouwens wel de bilkoorden kruisen, gewoon de ene vast maken en de ander er een keer doorheen halen zodat ze niet wrijven aan de binnenkant van z’n benen. En bij dekens zonder buikflap horen de buikriemen vaak gekruist vast gemaakt te worden, zoals bij de paarse. Kan me vergissen hoor, maar op de foto lijken ze recht te zitten. :D


Ze zijn wel degelijk gekruist, buikriemen kruis ik altijd... Er is gewoon heel veel buikomtrek waardoor het langs de ene kant lijkt alsof ze nog niet gekruist zijn :+

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:04

BillyYasmine schreef:
_Ekenna schreef:
Ik zou trouwens wel de bilkoorden kruisen, gewoon de ene vast maken en de ander er een keer doorheen halen zodat ze niet wrijven aan de binnenkant van z’n benen. En bij dekens zonder buikflap horen de buikriemen vaak gekruist vast gemaakt te worden, zoals bij de paarse. Kan me vergissen hoor, maar op de foto lijken ze recht te zitten. :D


Ze zijn wel degelijk gekruist, buikriemen kruis ik altijd... Er is gewoon heel veel buikomtrek waardoor het langs de ene kant lijkt alsof ze nog niet gekruist zijn :+


Op deze foto's zie je ook dat het aan de ene kant recht lijkt, maar toch gekruist. Ik steek het op zijn dikke buik :D
(en wat baaaaaal ik dat deze toch echt wel te groot was, en maatje kleiner gaat niet werken aangezien zijn nek heel erg krap was -O-)


Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zit zijn deken zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:11

Ik vind die blauwe en die met de eenhoorntjes eigelijk goed zitten? Heel mooi dekentje trouwens, dat laatste :)

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:15

Poekkie schreef:
Ik vind die blauwe en die met de eenhoorntjes eigelijk goed zitten? Heel mooi dekentje trouwens, dat laatste :)


Komt die laatste (met de eenhoorntjes) niet veel te laag tegen de grond? En hij leek me best krap aan zijn nek?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:38

Aan de nek zie ik niet per se verschil tussen blauw en eenhoorntjes vanop de foto’s. De eenhoorn lijkt een iets hogere nek te zijn? Maar met die dikke vacht is het sowieso moeilijk te zien. Als je het nergens voelt knellen hij kan zijn hals naar beneden kan bewegen zonder problemen is het wel ok volgens mij.

Qua laag bij de grond... mijn shetje is amper 85 cm. Al zijn dekentjes zitten zo :P Heb eigelijk niet het gevoel dat ze daar last van hebben, zolang het maar goed blijft liggen, niet knelt bij de nek en de ruglengte goed is.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:40

Poekkie schreef:
Aan de nek zie ik niet per se verschil tussen blauw en eenhoorntjes vanop de foto’s. De eenhoorn lijkt een iets hogere nek te zijn? Maar met die dikke vacht is het sowieso moeilijk te zien. Als je het nergens voelt knellen hij kan zijn hals naar beneden kan bewegen zonder problemen is het wel ok volgens mij.

Qua laag bij de grond... mijn shetje is amper 85 cm. Al zijn dekentjes zitten zo :P Heb eigelijk niet het gevoel dat ze daar last van hebben, zolang het maar goed blijft liggen, niet knelt bij de nek en de ruglengte goed is.


Hier hetzelfde, hij is maar een 77cm. Ik ga het morgen voor de zekerheid nog eens passen want de lengte zat wel goed. Nog eens goed aan de nek voelen en zien wat mijn gevoel zegt. Dju toch, is echt wel het schattigste deken dat ik had gevonden :D

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:41

Ik denk dat het dekentje met de eenhoorns nog het beste zit :)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zit zijn deken zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:43

Zet hem morgen dan even op het harde en doe een plukje hooi op de grond. Als het dan niet al te strak trekt zit het wel prima hoor :)

Anoniem

Re: Zit zijn deken zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:48

Oh, die unicorn deken <3

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 21:15

Poekkie schreef:
Zet hem morgen dan even op het harde en doe een plukje hooi op de grond. Als het dan niet al te strak trekt zit het wel prima hoor :)


Ik zal morgen als het droog blijft nog eens passen en wat meer foto's proberen trekken. Achteraan leek het perfect te zijn, maar door zijn bokkepootjes leek het voorraan wel een kleed :P
Ik update morgenavond nog even wat betere foto's voor de zekerheid! :)