Hoe werkt een goed zadel uitzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Hoe werkt een goed zadel uitzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 17:43

Hoi, ik wil later een fjord kopen. Nou vraag ik me dus af hoe een goed zadel uitzoeken werkt met zadelmaker erbij etc...
Ik krijg nog lang geen fjord, maar ik ben hier gewoon heel benieuwd naar. En hoe duur zijn zadels ongeveer?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:59

Zadels zijn er in een zeer ruim prijsbereik. Van tweedehandjes van een paar honderd euro tot op maat gemaakte zadel van 3000 of meer.
Grofweg: voor zo'n 2000 euro kun je meestal wel een nieuw, goed op maat gemaakt zadel krijgen. Voor 1000 zit je al snel aan een tweedehands. (Of je moet geluk hebben dat een goedkoper zadel, met minder aanpas mogelijkheden bijvoorbeeld, goed ligt op je paard)

Een goede zadelmaker zal jouw paard in stand en los in beweging bekijken (aan de longe bijvoorbeeld). Vervolgens kunnen zadels in stand worden gepast (of eventueel ook eerst nog losse bomen). Wanneer een zadel geschikt lijkt, ga je met dat zadel ook even proefrijden om te kijken hoe het in beweging ligt, hoe jij er in zit en hoe je paard er op reageert.
Er kan bij zadels die "aanpasbaar" zijn eventuele wat worden aangepast, bijvoorbeeld een andere wrong er op of de stijgbeugelhaak verschuiven. Of bijvoorbeeld even een padje of iets dergelijks er onder om de balans wat te verschuiven. Als je al een eigen zadel hebt waarvan je hoopt dat het past, dan kan uiteraard ook de vulling worden aangepast.
En dan kan je op het volgende zadel dat in stand goed lag een proefritje maken.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:01

Bij mijn Fjord was dat toen wel een ding. ik kreeg er een Wintec vzh zadeltje bij, maar dat bleek kapot te zijn. Zelfde type Wintec zadeltje gekocht bij iemand, maar dat bleek op den duur toch niet goed te liggen. Ze is zo rond dat veel zadels naar voren schoven op haar rug...

Dus toch maar een goede zadelmaker erbij gehaald. Eentje die zowel 2e hands als nieuwe zadels verkoopt. Die heeft heel veel verschillende merken dressuurzadels gepast op haar rug en uiteindelijk waren er 3 geschikt om mee proef te rijden. Eentje vond ik er echt wel het beste en die zat ook voor mij fijn. Die is het uiteindelijk geworden: een Fairfax Cob dressuur zadel. Het was een nieuw zadel en geen goedkoop zadel en ook voor het consult met de zadelmaker betaal je wel wat. Mijn ouders hebben destijds de helft van het zadel betaald als afstudeer cadeau...
Het zadel heb ik al iets van 8 jaar ondertussen. Het wordt elk jaar nog gecontroleerd door dezelfde zadelmaker.

4 Jaar geleden is daar ook een Westernzadel bij gekomen, aanvankelijk voor het buiten rijden, maar nu zijn we inmiddels helemaal Western aan het rijden en heb ik het dressuurzadel nog voor erbij. Het Western zadel was nog duurder als mijn dressuurzadel. En het passen luistert nóg nauwer als met een Engels zadel! Vandaar dat ik dit zadel óók bij een zadelmaker heb aangeschaft. Wederom een nieuw zadel, want 2e hands was er toen niks wat evt op een Fjord zou kunnen passen. De kale boom werd op mijn Fjord gelegd om te kijken of die aansloot bij de rug. Daarna werd de boom een beetje 'aangekleed' en kon ik er even mee rijden. Op deze boom is mijn uiteindelijke zadel gebouwd en geleverd. Dit zadel wordt ook nog regelmatig gecontroleerd.

Ik heb bij beide zadels op internet gezocht naar ervaringen van andere mensen met Zadelmakers. Ik heb Zadelmakers gekozen die bij mij in de regio kwamen en die goed staan aangeschreven.

Als je geluk hebt, kan je tzt mss een paardje overnemen inclusief zijn/haar zadel. Maar ook dan is het belangrijk om dit zadel regelmatig te laten controleren door een goede zadelmaker!

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 19:47

Bowo schreef:
Zadels zijn er in een zeer ruim prijsbereik. Van tweedehandjes van een paar honderd euro tot op maat gemaakte zadel van 3000 of meer.
Grofweg: voor zo'n 2000 euro kun je meestal wel een nieuw, goed op maat gemaakt zadel krijgen. Voor 1000 zit je al snel aan een tweedehands. (Of je moet geluk hebben dat een goedkoper zadel, met minder aanpas mogelijkheden bijvoorbeeld, goed ligt op je paard)

Een goede zadelmaker zal jouw paard in stand en los in beweging bekijken (aan de longe bijvoorbeeld). Vervolgens kunnen zadels in stand worden gepast (of eventueel ook eerst nog losse bomen). Wanneer een zadel geschikt lijkt, ga je met dat zadel ook even proefrijden om te kijken hoe het in beweging ligt, hoe jij er in zit en hoe je paard er op reageert.
Er kan bij zadels die "aanpasbaar" zijn eventuele wat worden aangepast, bijvoorbeeld een andere wrong er op of de stijgbeugelhaak verschuiven. Of bijvoorbeeld even een padje of iets dergelijks er onder om de balans wat te verschuiven. Als je al een eigen zadel hebt waarvan je hoopt dat het past, dan kan uiteraard ook de vulling worden aangepast.
En dan kan je op het volgende zadel dat in stand goed lag een proefritje maken.


Maar is het dan zo dat als je een zadelmaker inhuurt, dat die dan automatisch zadels meeneemt om te passen zodat je er een kan kopen die past?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:56

Ja klopt. Dat is dus ook het voordeel van het inschakelen van een zadelmaker, naast de kennis kun je ook veel zadels proberen.
Het wisselt wel per zadelmaker welke merken en dergelijke hebben. En of ze bijvoorbeeld alleen nieuw of ook tweedehands hebben.

Houd er wel ook rekening mee dat als je een nieuw of op maat gemaakt zadel koopt, dat er dan ook een levertijd is. Bij veel Engelse merken zit je dan vaak wel op een levertijd van 6-8 weken bijvoorbeeld. Het verschilt per zadelmaker welke oplossingen ze bieden voor de overbrugging van de levertijd.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe werkt een goed zadel uitzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 11:23

Hoeveel kost ongeveer een bezoekje zadelmaker exclusief het zadel zelf?

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe werkt een goed zadel uitzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:26

Ongeveer € 80,-, vaak is het wel zo dat als je bijvoorbeeld een zadel koopt boven de €1000,- dat de paskosten komen te vervallen

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Hoe werkt een goed zadel uitzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:35

Hier heeft de zadelmaker verschillende zadels meegebracht, en uiteindelijk het zadel helemaal passend gemaakt op het paard. Daarna rijden en nog finetunen wat betreft het zadel. De kosten van de zadelmaker en het aanpassen (150) kwamen te vervallen toen ik het zadel kocht (3000).