Welk dressuurzadel voor breed paard zonder schoft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:40

Hier een wintec maar de Hart versie.
Elk ander zadel schoof naar voor of klapperde. Wintec blijft goed liggen. En mijn pony heeft W boommaat.
Dit is de vzh versie maar wintec heeft meerdere dressuurmodellen.
[ img ]
Ronde pony overbouwd en singelgroeve ver naar voor, niet de ideale bouw.

Wat betreft niet rijden... Zou het wel doen. Bij mijn vorige pony had ik ook schrik ivm veel gevallen geweest. Toch erop gegaan, eerst aan de longe en dan uiteindelijk Los in de bak zelfs bitloos gedraaid.

Leef en laat leven.


Dennenboom
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Welk dressuurzadel voor breed paard zonder schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:09

Misschien een wintec? Ik heb een Wintec hart model dressuurzadel. Erg fijn zadel, licht en makkelijk te onderhouden. Heb dit zadel op 2 jonge paarden liggen met weinig schoft en wel breedte (friezen). Is daarnaast makkelijk aan te passen. En niet duur :j

Naskapower
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:12

CalipsoLover schreef:
op dit moment gebruik ik een oud model van Albion van mijn instructrice die wel goed ligt, maar de kussens achteraan zijn net iets te hard opgevuld.

Kan je de vulling van dit zaad niet laten vervangen?

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 23:18

Misschien eventjes bijlezen, heb intussen een zadel besteld :+ Wintec ging niet passen...Die kamers zijn niet breed genoeg.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Welk dressuurzadel voor breed paard zonder schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:48

He die Marie toch, die maakt er wel en echte uitdaging van ;)
3 á 4 maanden verder, dan zit je weer in het voorjaar. Dan is ze hopelijk minder fel en kunnen jullie met een nieuwe zadel een frisse start maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:16

CalipsoLover schreef:
Misschien eventjes bijlezen, heb intussen een zadel besteld :+ Wintec ging niet passen...Die kamers zijn niet breed genoeg.

Hoezo niet breed genoeg? Die van mijn wintec is breder dan van mijn tekna :')

Leef en laat leven.

cp112
Berichten: 14710
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:27

Art_Ificious schreef:
CalipsoLover schreef:
Misschien eventjes bijlezen, heb intussen een zadel besteld :+ Wintec ging niet passen...Die kamers zijn niet breed genoeg.

Hoezo niet breed genoeg? Die van mijn wintec is breder dan van mijn tekna :')



De kamer is iets anders dan de boom he ;)

En Tekna heeft sowieso een vrij smalle kamer.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:33

Cp112 dat wist ik natuurlijk al langer dan vandaag dat boom en kamer verschillen. Qua boommaat had mijn pony bij tekna immers ook Wijd. Zoveel smaller is de tekna thans ook niet qua kamerbreedte, weet niet welke tekna's jij vast gehad hebt. Maar bij de mijne kan ik mijn hele hand in de kamer leggen. Bij de wintec gaat het echter wel met iets meer ruimte langs mijn hand.

Mijn zadelmakerij die de wintec heeft aangepast zei wel dat tekna erg lastig aan te passen is doordat de kussens ook viltlaag hebben naast het wol. De vorm van de kussens is vaak ook ongeschikt voor brede paarden.

Leef en laat leven.

cp112
Berichten: 14710
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Welk dressuurzadel voor breed paard zonder schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 01:06

Nou nou doe maar rustig. Teknas zijn nagenoeg niet bij te vullen. Dat maakt ze in feite gewoon vlut :))
FYI, ik heb vele Tekna's en wintecs in de vinger gehad. Op verschillende (ronde) paarden en pony's. Pasvorm wintec gaat iets beter dan de Tekna maar beide kunnen echt niet tippen aan de thorowgood /kent&masters. En zeker qua kwaliteit ook niet. Zeker de thorowgood heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Heb je liever leer is de k&m ideaal. Perfect voor rondgeribte paarden. Goede schouder vrijheid. Ruime kamer en aanpasbare boom.

@ts,jammer dat je zo lang moet wachten maar, dan heb je straks met het mooie weer wel een goed zadel en kan er weer volop getraint worden 8-)

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Laibadji
Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 07:47

CalipsoLover schreef:
Kent & Masters S-line dressuurzadel met vaste kniewrong is besteld, levertijd wel 3-4 maanden -O-

Ben er dus zelf toch opgekropen, maar ben wel gevallen := Was te verwachten, fris jong paard en onzekere ruiter is echt geen goede combo. Gelukkig niks aan over gehouden en voor de rest wel echt super flink.

Dan heb je hetzelfde zadel als ik! Ik heb ook redelijk lang moeten wachten. Ben er uiteindelijk bij haar thuis om gereden omdat het anders nog langer duurde. Vond ze best ok.

En wat stoer van jou! Je mag best fier zijn op jezelf dat je er toch op gekropen bent. Getuigt van lef hebben ;)

Terwijl je wacht op het zadel kan je grondwerk doen zodanig dat als je zadel er is, je volop kan rijden.

Blij dat je iets gevonden hebt! Nu aftellen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:43

CalipsoLover schreef:
Kent & Masters S-line dressuurzadel met vaste kniewrong is besteld, levertijd wel 3-4 maanden -O-

Ben er dus zelf toch opgekropen, maar ben wel gevallen := Was te verwachten, fris jong paard en onzekere ruiter is echt geen goede combo. Gelukkig niks aan over gehouden en voor de rest wel echt super flink.

Hier had ik overheen gelezen, excuses.
Heel stoer dat je er toch op gereden hebt. Jammer van de val maar gelukkig niks aan over gehouden.
Wachttijden ken ik idd ook. (bij mijn Jeffries voor inmiddels verkocht paard ook 2 maanden moeten wachten maar met corona nu heb ik meer verhalen gelezen van lange wachttijden) Maar genoeg dingen te doen in tussentijd ;)

Leef en laat leven.


CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-21 15:52

Laibadji schreef:
CalipsoLover schreef:
Kent & Masters S-line dressuurzadel met vaste kniewrong is besteld, levertijd wel 3-4 maanden -O-

Ben er dus zelf toch opgekropen, maar ben wel gevallen := Was te verwachten, fris jong paard en onzekere ruiter is echt geen goede combo. Gelukkig niks aan over gehouden en voor de rest wel echt super flink.

Dan heb je hetzelfde zadel als ik! Ik heb ook redelijk lang moeten wachten. Ben er uiteindelijk bij haar thuis om gereden omdat het anders nog langer duurde. Vond ze best ok.

En wat stoer van jou! Je mag best fier zijn op jezelf dat je er toch op gekropen bent. Getuigt van lef hebben ;)

Terwijl je wacht op het zadel kan je grondwerk doen zodanig dat als je zadel er is, je volop kan rijden.

Blij dat je iets gevonden hebt! Nu aftellen.

Ja bij Marie zal ze sowieso terug langs moeten komen eenmaal het zadel er is omdat de kans groot is dat ze nog het een en het ander moet aanpassen gezien die nog veel veranderd.

Van het Wintec verhaal: Ik had oorspronkelijk Bates, dat is Wintec maar in het leer. Die was qua kamer te smal voor mijn paard, staat ook in de OP dat die dus onmogelijk nog ging passen volgens de zadelpasser.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charlieAB, DinaxUllie, Grassh0pper, kreekie, XiiaaooNaa en 11 bezoekers