Iberosattel op een fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Iberosattel op een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 22:46

Zijn er mensen die ervaring hebben met Iberosattel op een fjord (of andere brede pony)?
Mijn fjord is echt hopeloos qua zadels. Werkelijk alles schuift naar voren bij hem. Volgens een zadelmaker komt dit door overgewicht op zijn schouders. Nu is hij al veel afgevallen, maar het probleem blijft. We hebben al verschillende zadelpassers gehad en diverse zadels geprobeerd.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op Iberosattel, omdat ze op de website zeer uitgebreid schrijven over de fjord en bekend lijken te zijn met het probleem waar ik juist tegen aan loop: https://www.iberosattel.de/nl/noren-fjord-paard/

Ben benieuwd wie er ervaring mee heeft!
Ik schrik wel enorm van de prijzen, maar als dit de oplossing voor ons kan zijn heb ik het er wel voor over om hier voor te gaan sparen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Iberosattel op een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:54

Heb je al eens contact gehad met Ninon Schutte? Of beter, welke merken/passers heb je geprobeerd inmiddels?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:58

Ik heb een lippizaner met de bouw die jij beschrijft. Alles schuift naar voren. Het is net een trechter. Ik rij nu met een Equestor Movamenta die na veel aanpassingen in de wol en een smalle gevormde singel ( singelplek ligt ver naar voren waardoor alles ook nog eens naar voren getrokken word) ligt als een huis. Als ik het geld er voor had zou ik een zadel van http://www.saddleexchange.com/ laten maken. Die zitten zalig en daar kan ik meer naar voren liggende zweetbladen met een korte boommaat combineren, ik heb lange benen en mijn Lippi een korte rug. Maargoed daar gaat je vraag niet over. Ik vind Iberosattel prachtige zadels maken maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel lees ik graag mee dus hierbij een stipje.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 23:05

siskeh schreef:
Heb je al eens contact gehad met Ninon Schutte? Of beter, welke merken/passers heb je geprobeerd inmiddels?


Ja Ninon Schutte ook bekend. Verder: Wintec, Massimo Trail, Fairfax, Barefoot, Trekker, Kent en Masters, Thorrowgood, Easytrek en misschien vergeet ik nog wat.

We hebben ook al een anatomische singel (prolite narrow voor zijn singelgroeve die naar voren ligt).

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Iberosattel op een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:08

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn koudbloed. Ik heb er momenteel een zaldi zadel op liggen, schuift niet meer en zadel ligt netjes achter de schouder. Deze zijn op maat gemaakt nog niet eens zo duur, de mijne was 1350. Die zadels zijn officieel ook voor PRE paarden maar door de korte kussens passen ze ook goed op koudbloeden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:15

Ingrid_92 schreef:
siskeh schreef:
Heb je al eens contact gehad met Ninon Schutte? Of beter, welke merken/passers heb je geprobeerd inmiddels?


Ja Ninon Schutte ook bekend. Verder: Wintec, Massimo Trail, Fairfax, Barefoot, Trekker, Kent en Masters, Thorrowgood, Easytrek en misschien vergeet ik nog wat.

We hebben ook al een anatomische singel (prolite narrow voor zijn singelgroeve die naar voren ligt).

Kijk eens bij een andere discipline, ken zo'n verhaal van een ijslander ook kort, rond en schoftloos, uiteindelijk bij een westernzadel uitgekomen, rest was ellende : glijden, drukkingen door voorsingels, enz. Western is een totaal andere vorm boom en die lag wel goed.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:48

En ijslanderzadels? Die zijn toch zoals hierboven ook beschreven kort in de rug, rondgeribd, schoft loos en vaak singelgroeve ver naar voor.

Ik heb ook een pony waar alles naar voor schoof (zelfs enkele boomloze zadels) behalve de tekna en de wintec maar ik lees dat je wintec al probeerde dus dat valt dan helaas al af

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Re: Iberosattel op een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:18

Herkenbaar probleem, alleen ik heb een haflinger. Jaren veel problemen gehad met een massimo trail tot enorme brukplekken als gevolg van verkeerd passen. Dit nadat die juist recent was nagekeken en bijgevuld

Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij pura nobleza, die verkoopt zowel ibero sattles als signum en na uitproberen van beide ben ik op signum uitgekomen. Maar de ibero reed en lag zeker ook niet verkeerd. Sindsdien nooit meer problemen gehad en pony loopt ook duidelijk beter.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 10:47

Art_Ificious schreef:
En ijslanderzadels? Die zijn toch zoals hierboven ook beschreven kort in de rug, rondgeribd, schoft loos en vaak singelgroeve ver naar voor.

Ik heb ook een pony waar alles naar voor schoof (zelfs enkele boomloze zadels) behalve de tekna en de wintec maar ik lees dat je wintec al probeerde dus dat valt dan helaas al af


Hans van Dijk van Atorka (IJslandse zadels gaf aan dat met de massieve schouders van mijn fjord alles naar voren zou schuiven). Dus helaas viel dat ook af.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 10:48

bianca5055 schreef:
Herkenbaar probleem, alleen ik heb een haflinger. Jaren veel problemen gehad met een massimo trail tot enorme brukplekken als gevolg van verkeerd passen. Dit nadat die juist recent was nagekeken en bijgevuld

Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij pura nobleza, die verkoopt zowel ibero sattles als signum en na uitproberen van beide ben ik op signum uitgekomen. Maar de ibero reed en lag zeker ook niet verkeerd. Sindsdien nooit meer problemen gehad en pony loopt ook duidelijk beter.


Goed om te lezen! Bedankt. Hier was ik naar op zoek, naar ervaringen met dit soort zadels.

Anoniem

Re: Iberosattel op een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:00

Heb je al eens gekeken naar een specialized saddle? Er zit geen verdeler meer in Europa, al vind je ze hier wel 2de hands. Op de website van de fabrikant staan duidelijke filmpjes over hoe je ze moet aanpassen. Ik heb voor mijn zadel nieuwe kussens en shims moeten bestellen bij de fabrikant in de VS en vind dat ze een hele fijne service hebben. Ze zijn actief op fb en je kan ze via messenger benaderen met je vragen.

Is niet het zadel waar jij met dit topic info over wil en misschien ook niet geschikt voor jou paard, maar mss wel interessant om eens te bekijken.

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:27

Hier ligt een Iberosattel op een hele brede haflinger, incl. vet op de schouders, waar ook alles naar voren schoof. Kon tweedehands aan het zadel komen en Pura Nobleza (aanrader!) is langs geweest om hem perfect passend te maken (boom is onder koude pers verbreed). Zadel betreft een 18” en is korter dan bijvoorbeeld een 17,5” Tekna dressuurzadel.

Ik had de mazzel een mooi tweedehands exemplaar te vinden, want ze zijn prijzig. Op de
Duitse eBay zijn meer te vinden. Maar als je de kussens voelt, is het dat zeker wel waard! Sowieso de kwaliteit en de (stille) ligging op paard is top.

Afbeelding

Is overigens een model met normale kussens, deze worden niet meer gemaakt.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 23:14

Lipydo schreef:
Hier ligt een Iberosattel op een hele brede haflinger, incl. vet op de schouders, waar ook alles naar voren schoof. Kon tweedehands aan het zadel komen en Pura Nobleza (aanrader!) is langs geweest om hem perfect passend te maken (boom is onder koude pers verbreed). Zadel betreft een 18” en is korter dan bijvoorbeeld een 17,5” Tekna dressuurzadel.

Ik had de mazzel een mooi tweedehands exemplaar te vinden, want ze zijn prijzig. Op de
Duitse eBay zijn meer te vinden. Maar als je de kussens voelt, is het dat zeker wel waard! Sowieso de kwaliteit en de (stille) ligging op paard is top.

[ [url=m/uG3J7a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is overigens een model met normale kussens, deze worden niet meer gemaakt.


Mooi zadel! Dat heb je getroffen, zo tweedehands.
Ik weet niet of ik dat zou durven. Ben dan snel bang dat er iets mis mee is. Maar dit is dan wel echt een gelukstreffer geweest. Goed om te lezen! Ik zal eens informatie opvragen bij Pura Nobleza.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Iberosattel op een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 12:44

Pura Nobleza is langs geweest en het is de Marjoman Potrera geworden. Nu nog 10 weken geduld hebben. Bedankt voor jullie meedenken!