Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:11

Kan iemand mij adviseren? Ik ben toe aan een nieuwe singel, maar welke?? Ik heb een rechttoer rechtaan singel, maar ik denk dat het beter kan. Ze is ook regelmatig wat narrig op aansingelen. Dit is mijn paard
Afbeelding
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:16

IwanLuver schreef:
Kan iemand mij adviseren? Ik ben toe aan een nieuwe singel, maar welke?? Ik heb een rechttoer rechtaan singel, maar ik denk dat het beter kan. Ze is ook regelmatig wat narrig op aansingelen. Dit is mijn paard
[ [url=m/79FSW2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYgvOT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig paard!
Ik zou neigen naar een banaan, singelplaats ligt vrij ver naar voren zodat je met een ergonomisch gevormde denk ik alsnog niet uitkomt. Ligt wel aan het type, sommige zijn net wat boller gevormd.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:49

IwanLuver schreef:
Kan iemand mij adviseren? Ik ben toe aan een nieuwe singel, maar welke?? Ik heb een rechttoer rechtaan singel, maar ik denk dat het beter kan. Ze is ook regelmatig wat narrig op aansingelen. Dit is mijn paard
[ [url=m/79FSW2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYgvOT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou niet voor banaan gaan, want zo dik is je paard niet. Dus ik zou kiezen voor asymmetrisch model.
De Prolite bijvoorbeeld.

Heb je ook een foto aangesingeld en daarbij de lengte van je huidige singel?

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:07

Daphara schreef:
IwanLuver schreef:
Kan iemand mij adviseren? Ik ben toe aan een nieuwe singel, maar welke?? Ik heb een rechttoer rechtaan singel, maar ik denk dat het beter kan. Ze is ook regelmatig wat narrig op aansingelen. Dit is mijn paard
[ [url=m/79FSW2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYgvOT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou niet voor banaan gaan, want zo dik is je paard niet. Dus ik zou kiezen voor asymmetrisch model.
De Prolite bijvoorbeeld.

Heb je ook een foto aangesingeld en daarbij de lengte van je huidige singel?


Wat gebeurd er volgens jou met een banaansingel bij dit paard? Je hebt ze natuurlijk krom en krommer. Een rechte anatomische (dus recht maar wel gegolfd voor de benen) haalt denk ik weinig uit.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:17

Afbeelding

Ik kijk naar de bouw van het paard en ik vind niet dat het paard zo flink is dat het een banaan singel (dus model crescent) nodig heeft. Ik denk dat zij prima met een Asymmetrische singel de oplossing zou kunnen vinden als ze nu een gewone rechte singel heeft.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Een goede asymmetrische singel heeft ook een uitsparing voor de buik en zal door de vorm de singelplaats wat verleggen naar achteren.

Afbeelding

Ik zie zelf Crescent ofwel banaansingel alleen nodig voor paarden die te dik ofwel vol in de buik zijn en dat is deze absoluut niet.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:49

Ah excuses, ik had anatomisch gelezen als in eerste optie. Maar we hebben het over hetzelfde: op z’n minst een gekromde (krommer kromst etc) oftewel asymmetrische. Daar kan ik me wel in vinden. Vind zelf de singelplaats wel vrij naar voren liggend, dus in die zin zou ik zeker dus eentje kiezen die dat wat meer corrigeert kwa ligging. Oftewel athletico. Vaak zit dat wel fijn, banaan is niet enkel voor te dikke bolle buiken.

Vind dat kaartje hierboven een prima hulpmiddel maar lang niet alle oplossingen bieden. Niet compleet. Ze hadden er op z’n minst 8 types kunnen zetten.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:13

Sterrenpony schreef:
Ik heb deze voor mijn Haflinger en deze singel houd mijn zadel perfect op zijn plek.

[ [url=m/pTMbqS.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de suggestie. Qua boog hebben we net zo iets en toch heb ik het gevoel dat het zadel nog naar voren wordt getrokken. Vandaar dat ik me afvraag of meer bolling zou helpen, of dat de juiste maat al verschil zou maken. Of toch iets heel anders.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:59

Chantalla schreef:
Sterrenpony schreef:
Ik heb deze voor mijn Haflinger en deze singel houd mijn zadel perfect op zijn plek.

[ [url=m/pTMbqS.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de suggestie. Qua boog hebben we net zo iets en toch heb ik het gevoel dat het zadel nog naar voren wordt getrokken. Vandaar dat ik me afvraag of meer bolling zou helpen, of dat de juiste maat al verschil zou maken. Of toch iets heel anders.


Je paardje lijkt wat overbouwd en echt wat te dik.
Op de laatste foto die je plaatst ligt het zadel echt mega beroerd ver naar voren (sorry). Bij de eerste en tweede ligt het ook te ver naar voren. Omdat je op de eerste foto nog niet aangesingeld hebt, zie je ook meteen het probleem dat de singelstoten te ver naar achteren aan je zadel zitten. Door de flinke buik van je pony heb je een mega smalle singelgroeve en daardoor wordt je zadel na het aanslingelen verder naar voren getrokken, er zit geen kopijzer in dat zadel, dus niets houdt het tegen om zo ver over de schouders te schuiven. Op de 2e foto , zie je de stoten al trekken en op de 3e foto liggen de stoten recht boven de singel, maar het zadel echt veel te ver naar voren.

Wat betreft lengte singel zou ik voor nu een 70 cm crescent (banaan) singel adviseren. Maar ik zou eerst een expert boomloos zadelpasser bij dat zadel halen om het aan te passen zodat het beter ligt op je paard.

Ik hoop dat je bij dit zadel (Ghost toch?) de singelstoten ook nog kunt verplaatsen, ik zou je in dat geval aanraden de achterste singelstoot voor de voorste te plaatsen.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:12


Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:30

Daphara, bedankt voor de uitleg. Iets overbouwd kan prima kloppen, ze is nog maar 4. Daarnaast staat ze op de foto niet geheel recht, de ondergrond is lager bij haar voorbenen.
Ik heb het zadel net binnen en de zadelpasser staat al gepland, dus we gaan er zeker mee aan de slag.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:55

Daphara schreef:
[ [url=m/glN8KK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kijk naar de bouw van het paard en ik vind niet dat het paard zo flink is dat het een banaan singel (dus model crescent) nodig heeft. Ik denk dat zij prima met een Asymmetrische singel de oplossing zou kunnen vinden als ze nu een gewone rechte singel heeft.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Een goede asymmetrische singel heeft ook een uitsparing voor de buik en zal door de vorm de singelplaats wat verleggen naar achteren.

[ [url=m/cT4eTc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie zelf Crescent ofwel banaansingel alleen nodig voor paarden die te dik ofwel vol in de buik zijn en dat is deze absoluut niet.

Bedankt voor je reactie!

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:28

xLiez schreef:
Ik ga denk ik deze eens proberen bij mijn pony. Deze komt wel in maat 65, helaas niet in bruin maar ach. Is niet zo'n hele dure banaansingel:
https://www.horsefitshop.nl/dressuursin ... 13852.html

Al kan ik momenteel niet rijden door een peesblessure :(


Dan zou ik eerder gaan voor eentje van lamswol of schapenvacht (die van BR bijvoorbeeld?). Denk dat dit fleece spul mega gaat zweten

goesju

Berichten: 239
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:50

Hoe vinden jullie deze singel liggen? Het is de BR banaan bont singel maat 75. Er moest voor het passen een handdoek onder, dat maakt het iets onduidelijker.

De singel zit, als ik strak aansingel íets boven de vetrollen.
Dus ik twijfel toch of ik nog een maat groter moet.

Afbeelding

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:22

Ik zou een maatje groter nemen.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:33

Kan iemand mij misschien helpen?
Het zadel schuift enorm naar achter, en de singel ook

Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden zit ie zo(zal morgen een foto maken maar hier zie je de afdrukken)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik zat zelf te denken aan een banaan singel? Maar houd die het schuiven tegen. Ze is ook redelijk gevoelig met aansingelen

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:31

Heb (had) ik met mijn wintec ook, ik heb er zo'n easy change opvulpadje aan de voorkant ingestoken. (oftewel ik zou ook even naar de kussens kijken)

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 13:15

Afbeelding

Leuk om te vergelijken met de foto in de openingspost! Dit is de QHP Bold.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:41

JackieLuca schreef:
Kan iemand mij misschien helpen?
Het zadel schuift enorm naar achter, en de singel ook

[ [url=m/aGz772.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pkxhAp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden zit ie zo(zal morgen een foto maken maar hier zie je de afdrukken)


[ [url=m/utYo1b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kKYhty.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6lZEIX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zat zelf te denken aan een banaan singel? Maar houd die het schuiven tegen. Ze is ook redelijk gevoelig met aansingelen


Ik denk dat je paard tussen anatomical en athletico in zit, maar lastig beoordelen omdat alle foto’s van dichtbij gemaakt zijn. Heb je ook wat foto’s van verder weg?

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:00

Afbeelding

Onze pony’s zijn lekker rond en dus zo ongeveer alles kruipt naar voren in de schouder met die ronde buikjes.
Zo ongeveer elke singel geprobeerd die te koop was en de zadelmakers hebben ook aardig hun best moeten doen. Sinds we met de H singel rijden (en een gel zadelverhoger net iets voor het zadel leggen gaat het super. Geen verschuivingen. Niet meer schouders in de weg zitten en vooral blije pony’s en ruiter.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:12

Ik heb een volgend dilemma :')
Ik heb een veelzijdheidszadel aangeschaft en heb daar een banaansingel voor nodig :j
Tot zover heb ik een van Kramer en een van QHP gezien, we weet er nog meer?
Ik heb het idee dat dit nog lastiger wordt dan een dressuursingel :')

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:00

Update van mijn kant:

Mijn horka singel gaat weg en de stubben equi soft is een blijvertje!
Hij ligt super en is erg zacht, hoef niet strak aan te singelen en alles blijft mooi op z'n plek liggen *\o/*
(Deze is er ook voor vsh en spring zadels)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:35

Hi!

Via mijn topic werd ik hiernaar verwezen. Ik ben opzoek naar een singel voor mijn C pony. Er ligt een veelzijdigheidszadel op en de gewenste singel heeft lengte 90cm (wellicht dat 85 nog gaat passen).

Afbeelding

Voorheen lag er een anatomisch gevormde op, maar die vertoonde scheurtjes en was duidelijk aan vervanging toe. Namelijk deze:

Afbeelding

Ik heb toen een Wintec Cair singel gekocht, omdat die mij heel comfortabel leek. Alleen is het middenstuk helaas te breed en schuif de singel naar voren waardoor hij er met zijn ellebogen tegenaan loopt. Geen optie dus.

Nu heb ik mijn oude singel weer op, maar met een schapenbontje. Graag wil ik een nieuwe, maar heb een paar eisen:

- 90 cm, maar wellicht dat 85 ook past
- geen neopreen (ik haat die stof!)
- ik dacht zelf dat een anatomisch gevormde de beste optie zou zijn, maar wellicht hebben jullie een betere kijk?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:00

Kan iemand mij helpen. Ik neig naar een mattes dressuursingel. Maar heeft deze singel elastiek aan de uiteinde?

Ik zoek echt iets zonder rek en als t even kan banaanvormig ivm dikke, rondgeribte pony :+

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:35

Hier ondertussen al een tijdje de politie singel. Bevalt helemaal prima! Geen schuurplekken/irritaties/kale plekken en dus een blij paard!

Ondertussen voor het springen een springzadel aangeschaft, daar zit nu een simpele rechte neopreen singel bij. Ik wil op Equitana kijken of er eventueel een singel met buikvlap bij komt. Helaas heeft prolite die nog niet.

Hebben jullie nog tips voor springsingel dat geen leer mag zijn? Maat 130-140 cm.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:24

Daphara schreef:
JackieLuca schreef:
Kan iemand mij misschien helpen?
Het zadel schuift enorm naar achter, en de singel ook

[ [url=m/aGz772.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pkxhAp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden zit ie zo(zal morgen een foto maken maar hier zie je de afdrukken)


[ [url=m/utYo1b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kKYhty.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6lZEIX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zat zelf te denken aan een banaan singel? Maar houd die het schuiven tegen. Ze is ook redelijk gevoelig met aansingelen


Ik denk dat je paard tussen anatomical en athletico in zit, maar lastig beoordelen omdat alle foto’s van dichtbij gemaakt zijn. Heb je ook wat foto’s van verder weg?


Beetje laat , maar net gemaakt


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding