Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:01

https://www.horka.com/horse-dog/saddles ... -leer.html ik weet niet of deze banaan genoeg is, anders is de optie barefoot er ook nog(vind ik persoonlijk een mooie singel, alleen.. duur)
Moet zeggen, ik twijfel zeer of 80 bij mij genoeg is, 75 is écht te klein, dan is 80 wsl niet genoeg.
Oww nevermind, die van barefoot is niet bruin maar zwart.

Niet alle dwalers bennen verdwaald


xLiez
Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:07

siskeh schreef:
https://www.horka.com/horse-dog/saddles ... -leer.html ik weet niet of deze banaan genoeg is, anders is de optie barefoot er ook nog(vind ik persoonlijk een mooie singel, alleen.. duur)
Moet zeggen, ik twijfel zeer of 80 bij mij genoeg is, 75 is écht te klein, dan is 80 wsl niet genoeg.
Oww nevermind, die van barefoot is niet bruin maar zwart.


Die is meer anatomisch inderdaad!

bora
Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:42

Ben een meelezer in dit topic.
Had al eerder onderstaand bericht geplaatst maar geen antwoord gehad.
Dus nog maar een poging.

bora schreef:
Wat vinden jullie van mijn singel?
[ [url=m/pVx3WW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb hierna nog 1 gat nagesingeld. Dit is 55 cm

[url=m/ZNy0uG.jpg]Afbeelding[/url]

https://www.agradi.nl/back-on-track-dre ... -zwart.htm

Ik heb deze singel in 65 en 55 cm.

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

Sintara
Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:44

Oh bora, ik vond het lastig iets van jouw foto te zeggen. Het lijkt alsof je zadel wat te ver naar voren lag, maar de hoek van de foto werkt daarin niet mee.
Ik denk dat als het verder naar achter ligt, je krijgt dat de singel je zadel een beetje naar voren trekt ook omdat dan waarschijnlijk de banaanvorm niet meer voldoende is.

Maar ik weet het dus niet zeker door de hoek waaruit de foto is genomen :o

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

bora
Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:57

Het zadel ligt ongeveer 2-3 vingers achter het schouderblad. Daar let ik op. Maar de zadelmaker wil ik over een paar maanden laten komen om weer te controleren. Want ze is wat afgevallen. Maar dat kan op dit moment niet omdat mijn paard aan het revalideren is van een peesblessure.

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:40

Sorry, per ongeluk het topic ontstipt. Ik vond het al zo druk in mijn inbox over singels, maar zo rustig in het topic.

Pally schreef:
Helaas zag ik een plekje van de singel. Nog niet open gelukkig, maar wel al kaal. Ik wil nu toch kijken naar een crescent model singel, maar kan alleen die van mattes vinden.
Iemand nog andere suggesties? Maat 75cm


Heb je foto’s van deze singel aangeslingerd op je paard en kun je aangeven waar het plekje zat?

xLiez schreef:
Ik heb de singels van mijn zusje ook even gepast, de hkm singel en de qhp banana. (De banana is veel te lang haha, die zou ik een maat korter moeten hebben). Zijn beide zwarte singels maar als dit beter ligt haal ik gewoon een zwarte.

Hkm banaansingel 70cm
[ [url=m/OQvDBA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Qhp banana 75 cm (veel te lang voor hem dus moet 65)
[ [url=m/ofO52R.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind de 75 echt niet verkeerd, zelfs beter dan de 70 er boven, waarom zou je dan 65 nodig hebben?

goesju schreef:
Sorry, erg late reactie. Met de warmte geen zadel opgehad.

Paard is erg dik, weet ik. Staat sinds half april nagenoeg stil en wel op de wei. Ga nu weer aan het werk met hem, na overleg met dierenarts en zadelmaker ivm een bultje op zijn rug. Daarom ligt er nu ook tijdelijk een bontje onder het zadel. En ga ik hem op dieet zetten.


[ [url=m/6j6oDQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CXB5se.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TL7zgn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYImHi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat je naar een 75-80 cm crescent moet.
Je hebt meer dan genoeg ruimte over.

bora schreef:
Wat vinden jullie van mijn singel?
[ [url=m/pVx3WW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb hierna nog 1 gat nagesingeld. Dit is 55 cm

[ [url=m/ZNy0uG.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.agradi.nl/back-on-track-dre ... -zwart.htm

Ik heb deze singel in 65 en 55 cm.


Ik zou voor asymetrische gaan met de bouw van jouw paard.
Als dit de 55 op de foto is, dan zou ik voor 70-75 gaan, maar dan wel met de gespen op het uiteinde van de singel en niet met nog zo’n stuk leer er achter zoals nu, anders kom je niet uit met je zweetbladen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:49

Ik weet trouwens niet of dit al gedeeld was, maar heel nuttig om de juiste lengte singel te bepalen.


[ img ]

[ img ]

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

xLiez
Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:42

@daphara Bij de 75cm kon er nog meer dan een hand tussen haha. Hij zat bij beide op het hoogst maar kon zo zadel scheeftrekken _O- Ik ga hem van de week wel even meten wat 10cm korter doet, of hij dan nog zo hoog kan komen!

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:49

Door dit topic ben ik nu ook nieuwsgierig geworden hoe longeersingels horen te zitten. Ik gebruik ze nooit want ik longeer niet met bijzet, maar moet er binnenkort weer aan geloven i.v.m. singel/zadelmak maken. Wil dit natuurlijk een goede ervaring maken voor het paard, dus moet het wel comfortabel zitten.

Heeft iemand hier weet van? Of zal ik een nieuw topic openen..?

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:53

Fillis schreef:
Door dit topic ben ik nu ook nieuwsgierig geworden hoe longeersingels horen te zitten. Ik gebruik ze nooit want ik longeer niet met bijzet, maar moet er binnenkort weer aan geloven i.v.m. singel/zadelmak maken. Wil dit natuurlijk een goede ervaring maken voor het paard, dus moet het wel comfortabel zitten.

Heeft iemand hier weet van? Of zal ik een nieuw topic openen..?


De theorie is precies hetzelfde, de oksel moet vrij liggen, de gespen boven de oksel.
Ik gebruik mijn zadelsingel ook voor het longeren.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:26

Daphara schreef:
Fillis schreef:
Door dit topic ben ik nu ook nieuwsgierig geworden hoe longeersingels horen te zitten. Ik gebruik ze nooit want ik longeer niet met bijzet, maar moet er binnenkort weer aan geloven i.v.m. singel/zadelmak maken. Wil dit natuurlijk een goede ervaring maken voor het paard, dus moet het wel comfortabel zitten.

Heeft iemand hier weet van? Of zal ik een nieuw topic openen..?


De theorie is precies hetzelfde, de oksel moet vrij liggen, de gespen boven de oksel.
Ik gebruik mijn zadelsingel ook voor het longeren.

Ok! En moet dat dan een dressuursingel zijn...? I.v.m. gespen die dan op blote vel liggen?

Is het zinvol om zo'n longeersingel met ruggengraatvrijheid te nemen of is dat marketing? :=

Valt het op dat ik die dingen dus echt nooit gebruik? :') :') :')

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:47

Fillis schreef:
Door dit topic ben ik nu ook nieuwsgierig geworden hoe longeersingels horen te zitten. Ik gebruik ze nooit want ik longeer niet met bijzet, maar moet er binnenkort weer aan geloven i.v.m. singel/zadelmak maken. Wil dit natuurlijk een goede ervaring maken voor het paard, dus moet het wel comfortabel zitten.

Heeft iemand hier weet van? Of zal ik een nieuw topic openen..?

Fillis schreef:
Daphara schreef:

De theorie is precies hetzelfde, de oksel moet vrij liggen, de gespen boven de oksel.
Ik gebruik mijn zadelsingel ook voor het longeren.

Ok! En moet dat dan een dressuursingel zijn...? I.v.m. gespen die dan op blote vel liggen?

Is het zinvol om zo'n longeersingel met ruggengraatvrijheid te nemen of is dat marketing? :=

Valt het op dat ik die dingen dus echt nooit gebruik? :') :') :')


Ik vind het zeker zinvol om een singel met ruggegraatvrijheid te nemen.
Ik heb de longeersingel van BR (valt groot) en de buiksingel vervangen door mijn vorige Anatomische dressuursingel, die is wat korter dan mijn huidige asymmetrische singel bij het zadel voor mijn paard.

https://www.agradi.nl/br-longeersingel-gentle-zwart.htm
In de link zie je 2 krantenfoto’s, de Shire is de mijne, daar zat de originele buiksingel er nog aan.

De buiksingel bij longeren hoeft geen druk van een ruiter te handelen, dus daarom is de vorm iets minder belangrijk (mits het niet gelijk achter de oksel ligt), maar de plek waar de gespen zitten is wel van belang, omdat dat kan irriteren als het te veel in de oksel zit.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Tancreda4
Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:55

Super interessant topic!! Als ik weer kan rijden, zal ik mijn singels even onder de loep nemen nu we weer een boomzadel hebben. We hebben verschillende singels. Het beste (met oog op singelboosheid) deed ze het op een Eric Le tixerant maar die is veelte kort stiekem en kreeg ze opeens wondjes van. Door het littekenweefsel van oude wondjes na een lange rit rij ik nu met een bevormde lemieux bont singel. En heb nog wat andere liggen. Volgens mij mag alles wel wat langer. Ik ga het aan de hand van dit topic eens goed bekijken binnenkort

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:37

Daphara schreef:
Fillis schreef:

Ok! En moet dat dan een dressuursingel zijn...? I.v.m. gespen die dan op blote vel liggen?

Is het zinvol om zo'n longeersingel met ruggengraatvrijheid te nemen of is dat marketing? :=

Valt het op dat ik die dingen dus echt nooit gebruik? :') :') :')



Ik vind het zeker zinvol om een singel met ruggegraatvrijheid te nemen.
Ik heb de longeersingel van BR (valt groot) en de buiksingel vervangen door mijn vorige Anatomische dressuursingel, die is wat korter dan mijn huidige asymmetrische singel bij het zadel voor mijn paard.

https://www.agradi.nl/br-longeersingel-gentle-zwart.htm
In de link zie je 2 krantenfoto’s, de Shire is de mijne, daar zat de originele buiksingel er nog aan.

De buiksingel bij longeren hoeft geen druk van een ruiter te handelen, dus daarom is de vorm iets minder belangrijk (mits het niet gelijk achter de oksel ligt), maar de plek waar de gespen zitten is wel van belang, omdat dat kan irriteren als het te veel in de oksel zit.


Dankjewel!! Ik ga op snor...

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Pally
Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:43

Daphara schreef:
Sorry, per ongeluk het topic ontstipt. Ik vond het al zo druk in mijn inbox over singels, maar zo rustig in het topic.

Pally schreef:
Helaas zag ik een plekje van de singel. Nog niet open gelukkig, maar wel al kaal. Ik wil nu toch kijken naar een crescent model singel, maar kan alleen die van mattes vinden.
Iemand nog andere suggesties? Maat 75cm


Heb je foto’s van deze singel aangeslingerd op je paard en kun je aangeven waar het plekje zat?



Nog geen duidelijke, zal ik ff maken. Kan van een bokker een banaan singel overnemen, maar is dat hetzelfde als een crescent?

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

sarablack
Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:50

Wat een fijn topic ik zoek zelf een cressent singel voor mijn wanna be pre

Midnight summer of wel janus mijn eigen droom

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:10

sarablack schreef:
Wat een fijn topic ik zoek zelf een cressent singel voor mijn wanna be pre


Welke maat zoek je? Ik heb een 75cm te koop. De QHP Banana in bijna nieuwstaat!

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

Pally
Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:39

Hierbij nog de foto's van mij huidige singel, waar het plekje ook op te zien is.
[ img ]

[ img ]

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:10

Pally schreef:
Hierbij nog de foto's van mij huidige singel, waar het plekje ook op te zien is.
[ [url=m/KiDwi3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Guq8fi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze is asymmetrisch toch?
Lente is goed, maar gespen zitten scheef en het trekt in de oksel, je hebt inderdaad een crescent/banaan nodig met dezelfde lengte.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

sarablack
Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:18

xMarizka schreef:
sarablack schreef:
Wat een fijn topic ik zoek zelf een cressent singel voor mijn wanna be pre


Welke maat zoek je? Ik heb een 75cm te koop. De QHP Banana in bijna nieuwstaat!

Ik ga eens meten denk dat 75 te groot is. Ik heb nu een 55, maar als ik dit topic door lees zou dat krap zijn. Zal morgen het zadel eens opleggen en eens zien.

Midnight summer of wel janus mijn eigen droom

Pally
Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 06:50

Daphara schreef:
Pally schreef:
Hierbij nog de foto's van mij huidige singel, waar het plekje ook op te zien is.
[ [url=m/KiDwi3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Guq8fi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze is asymmetrisch toch?
Lente is goed, maar gespen zitten scheef en het trekt in de oksel, je hebt inderdaad een crescent/banaan nodig met dezelfde lengte.


Ah dank je. Ik wist niet helemaal zeker of crescent en banaan nou hetzelfde waren :o?

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

goesju
Berichten: 238
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:06

Citaat:
[url=m/6j6oDQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CXB5se.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TL7zgn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYImHi.jpg]Afbeelding[/url]

Ik denk dat je naar een 75-80 cm crescent moet.
Je hebt meer dan genoeg ruimte over.


Sorry, ik heb de quote verpest, daar ben ik helaas niet zo goed in.

Bedankt voor de reacties. Een crescent is dus gewoon een banaansingel toch?

Daphara, hoezo denk jij dat ik zelfs een 75-80 cm nodig heb? Met het opmeten vd singel bij de zadelmaker, zat de singel al vrij strak en hoog aangesingeld. Ik ben bang dat als ik een nog grotere maat koop, hij te los komt te liggen. Of heeft dat te maken met de vorm van de singel? We hebben bij de zadelmaker natuurlijk een rechte singel getest.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 02:42

goesju schreef:
Citaat:
[url=m/6j6oDQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CXB5se.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TL7zgn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYImHi.jpg]Afbeelding[/url]

Ik denk dat je naar een 75-80 cm crescent moet.
Je hebt meer dan genoeg ruimte over.


Sorry, ik heb de quote verpest, daar ben ik helaas niet zo goed in.

Bedankt voor de reacties. Een crescent is dus gewoon een banaansingel toch?

Daphara, hoezo denk jij dat ik zelfs een 75-80 cm nodig heb? Met het opmeten vd singel bij de zadelmaker, zat de singel al vrij strak en hoog aangesingeld. Ik ben bang dat als ik een nog grotere maat koop, hij te los komt te liggen. Of heeft dat te maken met de vorm van de singel? We hebben bij de zadelmaker natuurlijk een rechte singel getest.


Je zegt in je eerste bericht dat je nu een 55 cm hebt.

Als ik kijk naar je foto’s en waar de gespen zouden moeten liggen om de oksels genoeg vrijheid te geven, dan is dat bij de rode streep:

[ img ]

[ img ]

Tel dat bij de 55 cm op en dan zit je zeker aan 75 cm.
Je hebt dan nog zat ruimte tot aan je zadel.
Komt het toch wat krap uit, zou ik voor een singel kiezen met de gespen op het uiteinde en niet met nog een lap leer er achter.

Zoiets als dit:

https://www.agradi.nl/pfiff-lederen-kru ... -zwart.htm

Of dit:

https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... -zwart.htm

[ img ]

Crescent is inderdaad banaan, je paard heeft een flinke buik, de gespen van je huidige singel liggen daardoor scheef en de singelstoten worden naar voren getrokken, dus banaan is wel wenselijk. De ronde kant gaat richting de buik en de smallere kant richting de voorbenen, vanwege de vorm zal de singel minder trekken dan de rechte singel die je nu hebt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Chantalla
Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:52

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar advies voor mijn tinker (dus rond) :D

Een foto van paard met zadel los:
[ img ]

Met een assymetrische singel, denk 60cm:
[ img ]

En een banaansingel, 60cm. Lijkt op een Pfiff neopreen banaansingel:
[ img ]

De banaansingel is tot nu toe het beste maar heb het idee dat deze het zadel alsnog naar voren trekt. Sowieso mag de singel langer. Helpt een langere singel al meer tegen het naar voren trekken of zou iets anders toch beter zijn? Iets met meer bolling bijvoorbeeld?

Sterrenpony
Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:18

Ik heb deze voor mijn Haflinger en deze singel houd mijn zadel perfect op zijn plek.

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, GoogleAdsense en 93 bezoekers