Zadelkeuze advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
StarAnna
Berichten: 166
Geregistreerd: 07-12-10
Woonplaats: België, Limburg

Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-20 15:19

Hey
Ik heb altijd met een westernzadel gereden, maar heb recent eens met een springzadel gereden en vond deze beensteun wel fijn, ik had echt het gevoel dat ik een vastere zit had hierdoor.

Ik miste echter de knop van het westernzadel, zijn er zadels die een combinatie vd twee hebben, veel beensteun en knop?
En met welk zadel zit je nu eigenlijk het meest vast, ik dacht altijd dat dat western was maar twijfel nu toch

R.I.P Star:19/04/1988 - 25/03/2010,maar voor altijd in mijn hart!


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:24

Ik heb zelf nog nooit op een westernzadel gezeten, maar het gemiddelde dressuurzadel zit je ook vaster in dan het gemiddelde springzadel. Dat is ook logisch, want met springen wil je ook makkelijk omhoog kunnen komen boven de sprong, terwijl je bij dressuur dicht bij je paard wilt blijven.
Er zijn echter heel veel verschillende modellen en het verschilt per persoon (en paard) waar ze beter in zitten en wat ze fijner vinden. Alleen proberen gaat daarin helpen.

Of er een combinatie bestaat van beensteun en knop, geen idee. Dan zou je denk ik bij een westernzadel met extra steun moeten kijken? Waar wil je de knop voor hebben?

StarAnna
Berichten: 166
Geregistreerd: 07-12-10
Woonplaats: België, Limburg

Re: Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-20 15:51

Ik weet niet goed hoe ik dat moet zeggen maar de knop staat op een verhoging, ik vind het fijn om die steun daarvan tegen mijn bovenbenen te voelen bij het lichtrijden verder heb ik in het verleden de knop al een paar keer nodig gehad in noodgeval en voel ik me ook gewoon veiliger ermee

R.I.P Star:19/04/1988 - 25/03/2010,maar voor altijd in mijn hart!

Sterre98
Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:51

En een stockzadel?

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:53

Hangt af van het soort westernzadel. In de western zijn net zoveel, misschien nog wel meer, modellen dan in de "Engelse" sport. Een reiningzadel vind ik bijv. niks en daar vind ik ook geen steun in ( al zullen er veel mensen weer bij zweren). Maar er zijn ook nog pleasure, trail, allround, cutting, roping modellen en Old Timers, A-fork, California style, etc. etc.
Wij maken bijv. western zadels gebaseerd op de Californische Old Timer zadels. Diepe zit, benen onder je zit, kort model zodat die ook goed op de paardenrug ligt, hoge fork, etc.

Ga je dus eens verdiepen in de verschillende typen zadel die er zijn, zowel Engels als western maar er zijn natuurlijk ook barokke zadels, Australische zadels, etc.

Springzadel geeft sowieso weinig steun want daar moet je makkelijk uit kunnen komen op de sprong. Een diep dressuurzadel met wrongen geeft veel meer steun.

Voorbeeld van mijn western zadel:
[ img ]

Een Sella Portuguesa ( barok zadel) geeft ook veel steun;
https://www.basque.ch/shop/product_info ... guesa.html

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:03

StarAnna schreef:
Ik weet niet goed hoe ik dat moet zeggen maar de knop staat op een verhoging, ik vind het fijn om die steun daarvan tegen mijn bovenbenen te voelen bij het lichtrijden verder heb ik in het verleden de knop al een paar keer nodig gehad in noodgeval en voel ik me ook gewoon veiliger ermee

De steun bij je bovenbeen zou je wellicht kunnen vinden bij een monoblad dresuurzadel. Maar ik denk dat een westernzadel misschien wel makelijker is, maar daar heb ik geen verstand van.

StarAnna
Berichten: 166
Geregistreerd: 07-12-10
Woonplaats: België, Limburg

Re: Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-20 16:29

Stockzadel ziet er interessant uit, ik ga me inderdaad eens moeten verdiepen in de soorten zadels want hier had ik nog nooit van gehoord

R.I.P Star:19/04/1988 - 25/03/2010,maar voor altijd in mijn hart!

Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:58

Zoek je dan echt de steun van de knop zelf of doet zo een verhoging ook al wat? Dan zou je kunnen kijken naar barokke zadels die wel de wrongen hebben voor de benen en galerijen voor en achter om er voor te zorgen dat je lekker stevig in het zadel zit. Hidalgo heeft dat soort modellen sowieso. Ook is er bij hun best veel mogelijk om het zadel naar wens te laten maken.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:00

StarAnna schreef:
Stockzadel ziet er interessant uit, ik ga me inderdaad eens moeten verdiepen in de soorten zadels want hier had ik nog nooit van gehoord


Ook stockzadels zijn er in verschillende modellen, met/ zonder wrongen, met/zonder knop, etc. etc. Nadeel van stockzadels is dat ( ook daar) nogal wat rommel op de markt is en het goede spul ook echt duur is en je zeer waarschijnlijk naar het buitenland moet uitwijken voor een goed zadel en dan zit je weer met de pasvorm.
Wel eens gedacht aan een "kruising" tussen western en barok.

Wij hebben jaren geleden een zadel laten bouwen door een bekende zadelmaker; op een westernboom maar met diepe ( zeg maar barokke zit), zweetbladen met wrongen. Supervaste zit en perfecte pasvorm. In de loop der tijd hebben we er zelf wel weer wat ( cosmetische) aanpassingen in gedaan, zoals wat dikkere wrongen. Qua uiterlijk heeft het wel wat van een stockzadel maar het heeft wel een echte dressuurzit en is gebouwd op een westernboom.

Dit was het zadel in kwestie op de "Art of the maker's" show in Las Vegas. Uniek in zijn soort maar dus met de voordelen van een western/ barok en dressuurzadel.
[ img ]

StarAnna
Berichten: 166
Geregistreerd: 07-12-10
Woonplaats: België, Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 06:46

Ben even weggeweest op de site maar bedankt voor de reacties, heb weer wat bijgeleerd ;)

R.I.P Star:19/04/1988 - 25/03/2010,maar voor altijd in mijn hart!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:42

oa barefoot en edix verkopen dacht ik fenders met wrongen. Als je die aan een westernzadel hangt heb je zowel een knop als kniewrong. Missxhien icm de barefoot lazy mountain, die schijnt heel stevig te zitten.

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:51

Stockzadels heb je ook van Wintec, die zijn kwalitatief goed, aanpasbaar aan je paard en te betalen. Ik heb degene met de "suède" bovenzijde (Wintec Pro stock), daar zit je echt heel stevig in.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Zadelkeuze advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:55

En een "gewoon" westernzadel met bucking rolls?

[ img ]

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Joop_K
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:26

Naar mijn persoonlijke voorkeur is een dressuur zadel beter.
Ik heb zelf een kieffer dressuur zadel en een Billy cook reiner.
Als ik begin met rijden en ik niet weet of het paard gaat bokken zit ik liever op een kieffer of gewoon een dressuurzadel. De horn op een Wester zadel is wel fijn om aan vast te pakken als ze gaan bokken maar dat is geen bokken. Één arm in de lucht.
Niet dat ik een Westernzadel niet fijn is. Maar als het om vast zitten gaat. Heb ik liever een dressuurzadel of Portugeeszadel. Maar die heb ik niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DGL en 11 bezoekers