Winderen gel bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:35

Ja met de bitringen is het een soort tussenmaat geworden idd :j
Ik rij vanmiddag nog een keertje met de 13.5 + bitringen en hak dan de knoop door.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:50

Is hier iemand die de (baby) pelham heeft? Ik ben benieuwd hoe je de haken voor de kinketting moet bevestigen en of je ze zelf nog moet dichtknijpen of dat ze zo (open) blijven zitten.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:31

Dag allemaal, ik meld mij ook even.

Nadat mijn paard zojuist zijn 3de Trust flexi soft kapot heeft gebeten, en vervolgens zijn eigen wangen/lippen kapot beet op de metalen Trust locked bustrens testbit die mij werd aanbevolen en daarmee totaal niet meer naar de hand durfde te lopen toch maar weer over op kunststof. Ik heb nu de Winderen bustrens superflexi en de watertrens flexi rechte bitjes besteld om te testen.
Weet iemand of een van beide bitten ook als onderlegtrens zou kunnen dienen bij een S&T combinatie? Om een één of andere mysterieuze rede durft mijn paard een (metalen) S&T combinatie beter aan te nemen en dan veel meer naar de hand toe te lopen dan bij een enkel metalen bitje. Maar ook op de metalen onderlegtrens wordt hij mij op moment toch te licht en begint hij zich er weer achter te knagen. Dus ik wil ook graag met een kunststof onderlegtrensje gaan rijden maar dan niet van Trust want dat gaat maar een maand of 9 mee.

(Op de Trust Flexi Soft loopt hij overigens de sterren van de hemel, heel fijn in de aanleuning, fijn naar de hand toe niet bang of nerveus, en bijna geen geknaag. En als hij door spanning vanuit de omgeving toch even knaagt dan kan ik hem eigenlijk direct weer naar voren naar de hand toe rijden en dan is het over. Eigenlijk heel bizar want het is gewoon een lompe koudbloed, maar in de mond komt het schijnbaar heel nauw.)

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:22

Ik heb geen verstand van S&T maar de kans dat ze te dik zijn om als onderlegtrens te gebruiken is vrij groot denk ik.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:06

Capriootje schreef:
Ik heb geen verstand van S&T maar de kans dat ze te dik zijn om als onderlegtrens te gebruiken is vrij groot denk ik.


Ik zie dat er wel meerdere onderlegtrenzen te koop zijn van 18 mm dik. Schijnbaar is de vereiste vooral de kleine ringen zodat ze elkaar buiten de mond niet in de weg zitten... De KNHS heeft alleen geen ongebroken onderlegtrens bij toegestane bitten staan zie ik. En de Super Flexi gaat vast niet door voor een 'gebroken' trens :') .

Mocht iemand toch ervaring hebben met de combi dan hoor ik dat graag!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:14

Ik vind 18mm al redelijk dik voor een gewone trens.

En in gebroken bestaan ze niet, dus stang en stang lijkt me ook niet mogen. ;)

Sprenger heeft wel een gebroken kunststof variant. Nathé. 15mm dik. Bradoon/onderlegtrens.
https://pferdesport.sprenger.de/shop/pf ... /Bits.html

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 07:53

Je mag idd niet twee stangen inhangen. Wellicht is een locked bit een optie? Die beweegt beperkt.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:43

_Penotti schreef:
Ik vind 18mm al redelijk dik voor een gewone trens.

En in gebroken bestaan ze niet, dus stang en stang lijkt me ook niet mogen. ;)

Sprenger heeft wel een gebroken kunststof variant. Nathé. 15mm dik. Bradoon/onderlegtrens.
https://pferdesport.sprenger.de/shop/pf ... /Bits.html


Ik vind 18 mm ook heel dik, vooral voor een paard met dikke tong en heel weinig ruimte zoals die van mij. Maar de Trust Innosense flexi is echt het enige wat hij als enkele trens wil aannemen. Al zo veel dunne en dikke bitjes geprobeerd, maar nergens durft hij echt makkelijk naartoe te lopen. Helaas kauwt hij die Trust wel kapot na verloop van tijd. En dat zal met de Nathé sneller gebeuren omdat dat wat harder kunststof is ben ik bang. Anders was dat een erg goede oplossing geweest voor S&T optoming.

janna schreef:
Je mag idd niet twee stangen inhangen. Wellicht is een locked bit een optie? Die beweegt beperkt.


Vorige week via de Bittenshop een Trust locked testbit als alternatief voor de Trust Flexi die ik heb geprobeerd (gewoon als enkele trens). Helaas was dat echt een drama en heeft mijn paard in 30 minuten tijd de hele binnenkant van z'n lip/wangplooi kapot gekauwd ;( (bit wat hoger en wat lager gehangen, met en zonder teugelcontact gereden, hij bleef het verschrikkelijk vinden). Dat was de aanleiding dat ik uiteindelijk hier terecht ben gekomen, toch opzoek naar een niet-kapot-te-kauwen zacht (buigzaam) kunststof bit. Ik heb nu twee verschillende Winderen bitten besteld om te testen. Ben echt heel erg benieuwd!

(En bedankt voor jullie commentaar, dan maar een Z-carrière op trens :o dat kan ook prima).

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:57

Ik hoop dat het werkt voor jullie!
Zo ja denk ik dat Z ermee starten prima is. Als het paard al zo lastig is in de mond waarom dan 2 bitten erin hangen als het niet nodig is.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:07

En van die bitbandage om je bit heen? Heb je dat al eens geprobeerd?

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:59

De flexi 12,5 ga ik toch weg doen. Mijn paard kan zich er te sterk mee maken als er te veel prikkels zijn. Bij interesse graag pb.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:55

Ik doe mijn flexi 13,5 ook weg.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:04

Capriootje schreef:
Ik hoop dat het werkt voor jullie!
Zo ja denk ik dat Z ermee starten prima is. Als het paard al zo lastig is in de mond waarom dan 2 bitten erin hangen als het niet nodig is.


Ja dat is ook zo! Met S&T kan ik meestal iets meer lengte in de hals houden en hebben we nog iets meer finetuning. Dat is leuk voor thuis in de training. Maar als hij op vreemd terrein het toch een beetje spannend vindt en zich iets verstopt en erachter knaagt dan wordt het er idd alleen maar slechter van. Dan heb ik inderdaad veel liever iets waar ik hem heel makkelijk weer op naar de hand toe kan rijden.

Eergister voor het eerst dressuur gereden met de super flexi en dat vond hij top! Veel meer en constantere verbinding dan met normaal bit, en zelfs iets meer dan met de Trust soft denk ik. Vooral in de zijgangen merkte ik veel verschil.
Gister op buitenrit kon ik hem alleen niet houden toen hij achter ons buitenritmaatje aan wilde rennen toen die het even op z'n heupen kreeg :') . Maar hij haalt verder nooit gekke streken of onverwachte sprintjes uit dus dat is geen probleem voor ons.

Ik vind de maat wel lastig... de 13,5 raakt net de lip aan beide kanten maar drukt er niet tegen aan zeg maar. Hij ligt er meer tegenaan. Is dat goed of of is het beter als een bustrens toch ook aan beide kanten een paar mm van de lip/mondhoek vrij is? Vooral omdat hij wel mee buigt bij druk en dan toch over de breedte 'korter' wordt. Hebben jullie daar een mening over?

janna schreef:
En van die bitbandage om je bit heen? Heb je dat al eens geprobeerd?


Dat heb ik inderdaad ook een tijdje geprobeerd om verschillende soorten bitten en om de onderlegtrens. Maar hij bijt dat op een moment van spanning eigenlijk direct kapot. En dan lijkt het of die losse flapjes ook weer voor meer irritatie zorgen.... was helaas niet de oplossing.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:06

Ik heb de Winderen met tongboog geprobeerd omdat mijn paard een dikke tong heeft en heel gevoelig is. Maar het bit is echt heel dik en hard en ze loopt er verschrikkelijk op. Ik zou nog wel de Flexi willen proberen ben een beetje bang dat die ook zo dik is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:13

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb de Winderen met tongboog geprobeerd omdat mijn paard een dikke tong heeft en heel gevoelig is. Maar het bit is echt heel dik en hard en ze loopt er verschrikkelijk op. Ik zou nog wel de Flexi willen proberen ben een beetje bang dat die ook zo dik is.


De stang met tongboog is in het midden 13mm. Dunner ga je het niet vinden denk ik. :)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:15

Change3x schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik heb de Winderen met tongboog geprobeerd omdat mijn paard een dikke tong heeft en heel gevoelig is. Maar het bit is echt heel dik en hard en ze loopt er verschrikkelijk op. Ik zou nog wel de Flexi willen proberen ben een beetje bang dat die ook zo dik is.


De stang met tongboog is in het midden 13mm. Dunner ga je het niet vinden denk ik. :)


Ging meer om de mondhoeken indd, mijn paard haar lippen blijven echt open om het bit.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:20

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb de Winderen met tongboog geprobeerd omdat mijn paard een dikke tong heeft en heel gevoelig is. Maar het bit is echt heel dik en hard en ze loopt er verschrikkelijk op. Ik zou nog wel de Flexi willen proberen ben een beetje bang dat die ook zo dik is.


En een Fager bit dan? Ik heb contact met la equistyle gehad omdat ik een winderen bit wilde proberen. Gezien ons verhaal, werd een Fager bit model Sara aangeraden. Ook deze bitten kun je gratis testen. Ivm omstandigheden heb ik die week niet uitgebreid kunnen testen. Ik kon zonder problemen langer testen, werd ook mee gedacht. Vond ik echt een super service +:)+

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:15

Ik had bij Winderen zelf besteld en het bit terugsturen kosten €23,-. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Das wel prijzig.

@Mistral94: ik ga er eens kijken!

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:19

Mocht iemand nog interesse hebben in een winderen bustrens 12,5 mag die mij altijd een berichtje doen.
Betreft normale flexi stang.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:38

De superflexi ligt hier nu al weer enige tijd ongebruikt. 13.5 cm. De bitringen zijn te grof voor het paard helaas.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:05

xCynthiaVos schreef:
Mocht iemand nog interesse hebben in een winderen bustrens 12,5 mag die mij altijd een berichtje doen.
Betreft normale flexi stang.

Vraagje: wat is normaal? Hoe flexibel is dat?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:39

_Anneruth schreef:
xCynthiaVos schreef:
Mocht iemand nog interesse hebben in een winderen bustrens 12,5 mag die mij altijd een berichtje doen.
Betreft normale flexi stang.

Vraagje: wat is normaal? Hoe flexibel is dat?


Dat is licht buigbaar. Op de site van Winderen staan er foto’s bij van hoever ze door te buigen zijn.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:42

_Zsazsa_ schreef:
Ik had bij Winderen zelf besteld en het bit terugsturen kosten €23,-. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Das wel prijzig.


Bij L.A. Equistyle kan je ook testen en is het terugsturen wat goedkoper (binnen NL). Echt ontzettend fijne service daar zeg.

Mijn paard heeft ook weinig ruimte in te mond en is heel gevoelig. Ook eens de Trust kunststof rechte trens met tongboog geprobeerd, en dat was idd ook echt drama. De super flexi en gewone flexi mondstukken van Winderen bevallen hem wel heel erg goed ondanks dat ze ook (te) dik zijn. Hij heeft eigenlijk nog nooit zo fijn ergens op kunnen lopen als nu op deze bitten. Dus ondanks weinig ruimte is het misschien wel de moeite waard om te proberen als er geen andere optie is....

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:35

Mag ik dit topic weer even omhoog halen?

Voor de gebruikers, ik denk eraan om de flexi aan te schaffen, maar twijfel of het hét bit is voor mijn paard. Als goedkope test heb ik een tijd terug met een rubber stang gereden, deze vond hij echt niet tof. Ik heb hem ook eens op een kimblewick gereden met een lichte tongboog, hier reed hij best fijn op, buiten dan het makkelijk achter te teugel kruipen, maar dat is misschien ook wel de heftigheid van het bit geweest.

Raden jullie dan de flexi aan, of de ene met de tong boog?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:58

Die met de tongboog is kei hard en buigt niet. Mijn paard wilde haar mond er ook echt niet omheen sluiten en ze werd mega sterk, iets wat ze nog nooit is geweest. Nu een simpel appelbit en dat gaat super.