Welke naaimachine voor tuigleer en andere sterke materialen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Welke naaimachine voor tuigleer en andere sterke materialen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 01:38

Ha allemaal,


In de onderwerpregel staat eigenlijk de vraag al en ik zal hem even wat toelichten in dit bericht.

Welke naaimachine, merk en model gebruiken jullie om met (dik) tuigleer en zware kwaliteit stoffen en materialen te werken?

Denk hierbij aan een dik lederen stuk als sluiting op een New Zealand deken zetten. Het maken van een (baraback)pad waarbij je door meerdere lagen stof, leer, suede, foam, vulling enz. moet kunnen komen zonder dat je naaimachine het begeeft.

Mijn dank is groot voor jullie moeite en berichten!


Gwen

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:56

Ik heb afgelopen jaar een Sailrite gekocht <3
Ik gebruik hem vooral voor zeil- en outdoorstoffen, maar deze gaat ook door leer alsof het niks is.
Afbeelding

Je hebt verschillende types, de mijne kan ook zigzaggen.
Ze kosten iets meer dan 1000 euro.

Ze hebben ook speciale voetjes voor leer. Als je googelt ook ‘sailrite leather’ vind je wat voorbeeldfilmpjes en veel informatie.

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Welke naaimachine voor tuigleer en andere sterke materialen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 20:23

Ha,


Dank je wel!

Dat is alweer een zeer zinvolle stap in de goede richting.

Weet jij toevalling hoe het hulpstuk heet waar je gemakkelijk een bies langs een rand stof kunt stikken? Dat het tegelijk aan 2 kanten vastzit en de bies goed om de stof wordt geleidt?

Veel dank vooe je bericht. Heb nog nooit van dit merk gehoord dus ga er even in duiken.


Gwen

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke naaimachine voor tuigleer en andere sterke materialen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:48

In het engels heten ze ‘(swing away) binder’, ik weet niet wat de Nederlandse naam is.
Ik heb er een meebesteld met mijn sailrite machine.
https://www.sailrite.com/Binder-1-Swing-Bracket
Ik weet even niet meer welke maat ik heb, je hebt verschillende breedtes.

Sailrite is een Amerikaans merk dat vooral op de zeilwereld gericht is, omdat ze heel compact zijn en toch enorm sterk en degelijk, en dus makkelijk mee op reis kunnen om zware zeilen te repareren, en ze zijn vrij makkelijk zelf te repareren maar het bedrijf richt zich ook steeds meer op andere markten als outdoor stoffen naaien en leerbewerking.
Het fijne aan de sailrite machines vind ik dat ze makkelijk uit te breiden zijn, er zijn enorm veel accessoires voor te koop, de klantenservice is érg goed, en ze ondersteunen de machines heel lang waardoor je er over 20 jaar ook gewoon nog onderdelen voor kan bestellen.
Ze zijn niet heel goedkoop, maar wel enorm gewild en erg waardevast.
Ik heb de mijne uit Amerika laten versturen. Als je je voor hun nieuwsbrief inschrijft dan krijg je regelmatig leuke kortingen binnen, zoals gratis wereldwijd verzenden.

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 05:48

Ha,

Dank je wel. Eindelijk 'het juiste woord' ervoor gevonden en kan nu als eis voor de geschikte machine toevoegen dat die hulpstukken erop moeten kunnen want ik zal het veel gaan gebruiken.

Hopelijk kan ik aan een goede tweedehandse komen en vind ik de juiste kwaliteit en merk. Van het merk dat jij neemt zal ik proberen om aan een tweedehands te komen.

Wat voor andere 'tools' heb je om bijvoorbeeld leer in de juiste afmeting en vorm te snijden/knippen? Ik zal eerst een patroon maken en dan daar een 'afdruk' in leer van maken. Ik wil wel echt een strakke rand en geen gebibber en gezigzag, lol.

Weet je een goede groothandel voor sterke (waterdichte) stoffen, garen, naalden, voeringen, leder, de bies enzovoort?

Overigens, voor de (mee)lezers: Input is nogsteeds meer dan welkom!