welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 13:09

Beste Bokkers,

Ik heb een Engels volbloed merrie, waar ik al eventjes over na aan het denken ben wat te doen qua hoofdstel, vandaar deze vraag.


Info:
Merrie, wordt in april dit jaar 13.
Paard heeft als 2/3/4/5 jarige op de renbaan gelopen, daarna op de weide beland en februari 2017 heb ik haar zo gekocht. Heeft wat schade in de mond en op de tong van eerder gebruikte bitten, maar geen ernstige problemen. Ze is altijd wel wat 'kopschuw' geweest, en heeft een aantal keer flink haar achterhoofd gestoten. Hier is bij het keuren naar gekeken, en hier heb ik later nog een osteopaat en cranio sacraal therapeut naar laten kijken. ze is hier voor behandeld, en dit is extreem verbeterd, waardoor je het bijna niet meer merkt.

Na zelf wat geprobeerd te hebben qua bitten, een bitfitter ingeschakeld, en daar kwam een Trust inno sense bustrens met tongboog uit. Dit was een enorme verbetering en hier ben ik nog steeds erg blij mee.

Het gaat om dit bit, maar dan met vaste ringen.
Afbeelding


Verder heb ik op aanraden een PS of Sweden High Jump revolution gekocht, aangezien deze helemaal anatomisch is en haar goed zou passen. Ook dit was een hele verbetering.

LET OP: dit is niet het huidige bit, maar wel het hoofdstel

Afbeelding


Nu zijn we weer een tijdje verder, en ben ik aan het twijfelen of dit wel hét hoofdstel voor haar is. door de schade zal ze altijd onrustig blijven in de mond, in de vorm van open en sluiten. Zoals vermeld heb ik hier regelmatig en veel verschillende mensen naar laten kijken: dit is geen medisch probleem, maar iets wat ze zich zelf heeft aangeleerd/gewent.

Vergeleken met toen ik haar kocht is ook dit goed verbeterd, maar natuurlijk wil ik het haar zo fijn mogelijk maken.

Zelf zat ik te denken naar een hoge neusriem zonder sperriem, gedachte erachter is dat ze dus zo goed als helemaal geen druk meer krijgt bij het openen van haar mond. Wel is het belangrijk dat het hoofdstel een goed anatomisch gevormd kopstuk heeft, aangezien ze duidelijk aangeeft dit fijner te vinden dan een standaard recht kopstuk.

Gaat hier om te hoogte / soort neusriem, niet om het hoofdstel zelf
Afbeelding

Bitloos heb ik geprobeerd ( sidepul, hackamore, kingekruist, kaakgekruist ) maar dit blijkt geen goede oplossing.

Hoor graag jullie mening en aanraders!!



Edit: fotos toegevoegd.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:14

Waarom bleek bitloos geen optie?
Wellicht al gebeurd maar tandarts al erbij geweest

Een lage neusriem al geprobeerd

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:15

Ik zou een lage neusriem pakken icm ongebroken trens met tongboog (en misschien de sweet iron ipv innosense, die is dunner) . Voorkom je teveel druk op de beschadiging van de tong en blijft bit stabiel. Hoge neusriem verwacht ik dat je probleem houdt.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 13:19

StalNollie schreef:
Waarom bleek bitloos geen optie?
Wellicht al gebeurd maar tandarts al erbij geweest


Vergeten erin te zetten, maar tandarts is er zeker regelmatig bij. Tevens is hij ook de bidfitter :)

Hackamore bleek zelfs de mildste versie nog te hard, hier liep ze absoluut niet op, werd heel 'schuw' voor de hand. Kin en kaak gekruist was duidelijk een no-go, gaf heel duidelijk aan dit niks te vinden. Sidepul kwam nog het meest in de buurt, ook een langere periode geprobeerd, maar ook hier werd ze na een tijdje wat dwars, ging heel erg 'terug trekken' naar de neusriem.


@Sorbetje, lage neusriem leek ze juist wat onrustig van te worden aangezien ze dan minder de mond open en dicht kon doen, maar dat zou ik nog wel eens proberen binnenkort om het te vergelijken.
Edit: bit heb ik geprobeerd met het bitfitten, liep ze ook wel prima om maar op de inno sense accepteerde ze sneller en makkelijker

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:21

Maar mond open en dicht heeft ze zich aangeleerd zeg je dus de reactie op lage neusriem is logisch hoelang heb je dit geprobeerd.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 13:23

StalNollie schreef:
Maar mond open en dicht heeft ze zich aangeleerd zeg je dus de reactie op lage neusriem is logisch hoelang heb je dit geprobeerd.


Ik denk dat ik er ongeveer een keer of 10/15 mee gereden heb, maar bedenk me nu wel dat dit met haar oude bit was, dus dit is zeker heb proberen waard! :)*

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:27

En anders misschien zonder neusriem? Dan kan ze gewoon haar mond even opendoen zonder tegendruk. Dan wordt het misschien juist minder een issue voor haar.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:30

Ik was twee jaar terug op een soort mini manege in Zweden. Geweldige vrouw, heb veel van haar geleerd in slechts 2 uurtjes tijd.
Een dingetje was dat ze eigenlijk nooit neusriemen gebruikte, behalve bij het bitloze hoofdstel. Waarom? Omdat een neusriem ervoor zorgt dat de mond dichtblijft en ja, dat is wat we willen, maar dit kan heel oncomfortabel zijn voor het paard, vooral met een bit in de mond. Ik vond dit een heel interessant idee en misschien helpt het bij jou ook als je een keer (of meerdere keren om te wennen) zonder neusriem rijdt? Dat haalt de druk van haar neusbot af en geeft haar iets meer vrijheid bij haar mond. Ik ga niet zeggen dat het werkt, want net als bij dingen zoals bitloos rijden, het werkt waarschijnlijk bij de meesten, maar ieder paard is een uniek individu.
Natuurlijk kan een hoge neusriem misschien ook, ik heb weinig ervaring met perfect tuig uitzoeken. (vind het wel leuk erover na te denken)

Edit: precies wat dioni zegt (ik was al aan het typen begonnen voor die reactie er stond, haha)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:34

Ik ga niet in op je problemen, ik vind dat ik daar vanachter een scherm niets zinnigs over kan zeggen.
We kunnen er vanalles van vinden, maar zolang je het niet ziet is alles naar mijn mening speculeren.

Echter betreffende dit:
Lisa_WB schreef:
Zelf zat ik te denken naar een hoge neusriem zonder sperriem

Ik heb de Equitus Delta voor mijn Draver (en de Alpha voor de ander). Super fijn hoofdstel, zijn geld echt waard. Is de enige die de oren van mijn ezeltje ook écht vrij laat, en er niet tegenaan ligt.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:35

Het is een idee, maar de Fairfield Lingus ben ik zelf erg tevreden over voor mijn merrie, die heeft met name dat alles op haar hoofd té veel word. Ik heb dus ook uiteindelijk de frontriem er vanaf gehaald.
de druk van de teugel word zowel op het bit als over de neusriem verdeelt.

Het is mij trouwens niet geheel duidelijk, wil je graag dat je een hoofdstel hebt waarmee de gewoonte van het openen word ontmoedigd(maar daarbij niet irriteert) of zoek je meer een hoofdstel dat haar dat gewoon laat doen.

Afbeelding

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 14:21

Bedankt voor de gegeven tips!

Zonder neusriem ook een enkele keer geprobeerd, maar had het idee dat dan het bit minder stabiel lag, wat ze dan ook weer niet helemaal chill vindt.

@Siskeh,. Jouw hoofdstel ziet er heel interessant uit! Het liefst heb ik een hoofdstel dat het ontmoedigt, aangezien zonder open en dicht doen natuurlijk de beste oplossing is. Wat je al zegt is het heel belangrijk dat ze zich zelf er niet aan gaat irriteren. Mocht ik dus een oplossing vinden waarbij het open en dicht gaan blijft is dat ook prima, zolang ze er zelf maar beter van wordt

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:48

Een bit stabiel laten liggen met een hoge neusriem gaat niet. Daarvoor zit ie te hoog. Alleen neusriemen die voor het bit langs gaan hebben dat als functie. Of idd dat bruime hoofdstel hierboven maar dat komt omdat als je hard aan het bit trekt je ook druk op de neus krijgt. Hele andere werking en drukverdeling dus. Ik zou gewoon eens van een stalgenoot een hoge neusriem lenen en daar mee rondrijden. Uiteindelijk is het toch uitproberen.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:54

Ik weet dat er net zoals bitfitters ook hoofdstelfitters zijn waarbij elk onderdeel van het hoofdstel verandert kan worden voor jouw paard. Bij zo een sessie kun je alles uitproberen, wellicht is dat iets voor jou?

edit: hierbij het linkje naar Bianca Loodeweegs die bitten maar ook hoofdstellen 'fit' https://joy4horses.nl/hoofdstellen/

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:21

Onze merrie had last van alle riemen van het goed passende hoofdstel (op maat gemaakt). Wij hebben haar heel lang zonder neusriem gereden. Alleen een kopstuk met passende front- en keelriem, en daaraan het bit. Verder niets. Dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:34

Sas_Mon schreef:
Een bit stabiel laten liggen met een hoge neusriem gaat niet. Daarvoor zit ie te hoog. Alleen neusriemen die voor het bit langs gaan hebben dat als functie. Of idd dat bruime hoofdstel hierboven maar dat komt omdat als je hard aan het bit trekt je ook druk op de neus krijgt. Hele andere werking en drukverdeling dus. Ik zou gewoon eens van een stalgenoot een hoge neusriem lenen en daar mee rondrijden. Uiteindelijk is het toch uitproberen.

Ik wilde inderdaad net zeggen, als zonder neusriem het bit niet stabiel lag, dan gaat een hoge neusriem daar echt geen verandering in brengen.

Is een kneveltrens zonder neusriem geen optie, als je je zorgen maakt over de stabiele ligging van het bit?

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:38

Nadeel van geen sperriem vind ik altijd dat het bit dan gauw wat rommelig wordt.

Ik heb van equibling de l'equi siro, die vind ik echt ideaal! Bit ligt mooi stil maar geeft verder geen druk op de neus oid. (Als je hem niet te veel aansnoert uiteraard).

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:55

Lisa_WB schreef:
Bedankt voor de gegeven tips!

Zonder neusriem ook een enkele keer geprobeerd, maar had het idee dat dan het bit minder stabiel lag, wat ze dan ook weer niet helemaal chill vindt.

@Siskeh,. Jouw hoofdstel ziet er heel interessant uit! Het liefst heb ik een hoofdstel dat het ontmoedigt, aangezien zonder open en dicht doen natuurlijk de beste oplossing is. Wat je al zegt is het heel belangrijk dat ze zich zelf er niet aan gaat irriteren. Mocht ik dus een oplossing vinden waarbij het open en dicht gaan blijft is dat ook prima, zolang ze er zelf maar beter van wordt


Ik snap je! Ik moet eerlijk zeggen, ik vind jouw hoofdstel niet super-wauw qua ligging. Ik denk dat een vergelijkbare werking, maar beter passend op jouw paard misschien ook al verschil gaat maken.
Het hoofdstel wat ik hierboven laat zien is wel een hoofdstel wat écht bij je paard moet passen.
Er zijn wel vergelijkbare hoofdstellen, waaronder lingus 2 met een sperriem er nog aan.
De Equibling die hierboven genoemd word heb ik ook bij een kennis van mij gezien, vond ik een erg net hoofdstel, fijn materiaal.
Zelf heb ik ook nog op mijn andere pony een Fairfield Chester, die is qua werking vergelijkbaar aan de equibling en jouw huidige hoofdstel.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: welk soort hoofdstel voor gevoelige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:19

Het is maar net wat je paard prettig vind. Mijn merrie trekt de sperriem niet en ik rij dus met een anatomisch hoofdstel met hoge neusriem. Ook heeft ze een mening over bitten, ik rij nu met een myler level 2, werkt voor haar fantastisch. Ik heb gewoon een goedkoop hoofdstel van de kramer, de anatomical innovation, na 5 hoofdstellen werkt deze voor die van mij fantastisch, maar ieder paard is anders.

Ik moet zeggen dat de combinatie van dit bit en hoofdstel naar mijn mening geen onstabiele bitligging geeft voor mijn paard. Mijn paard heeft een MENING en geeft overduidelijk aan als iets niet voegt. Maar goed, zij heeft geen beschadigde mond en iedere paardenmond is anders.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:42

Hevonen schreef:
Onze merrie had last van alle riemen van het goed passende hoofdstel (op maat gemaakt). Wij hebben haar heel lang zonder neusriem gereden. Alleen een kopstuk met passende front- en keelriem, en daaraan het bit. Verder niets. Dat gaat prima.


Yup, de verzorgpony loopt ook met zo'n minimaal hoofdstelletje sindds een paar jaar. Ze bleef aan het kopschudden met een gewoon hoofdstel met neusriem (hoog of laag maakte niet uit).

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:15

Kijk eens op de site en neem eens contact op met Tessa van https://tessproducts.nl/
Mijn pony is erg blij met haar Tess hoofstel en verder hoor ik er erg goede verhalen over.