Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:47

Dag Bokkers,

Omdat mijn paard na een paar jaar zo'n beetje uit zijn Albion groeit, wordt het tijd om te investeren in een ander zadel. Op mijn lijstje staan o.a. Empire, Patrick saddle, wellicht Tribal en Erreplus. Deze laatste past waarschijnlijk niet op mijn paard. Rondgeribt paard (Gribaldi) en iets holle rug (op stand), in het lopen lift hij precies ter hoogte van de beugelriemhaken, en heeft hij de ruiter graag wat achterin.
Wensen zijn: korte kussens, veel wrong, diepe zit, extreem veel schoudervrijheid, twist mag wat smaller dan de Albion en bij voorkeur mogelijkheid tot monoblad.

Omdat ik toch wel erg gehecht ben aan het (zit)comfort en de Engelse afwerking van de Albion, wil ik ook zeker niet inleveren op kwaliteit. Ik heb nu een A merk en dat wil ik graag zou houden :P Daarnaast staat er over 2,5 jaar een jonkie klaar, waar het zadel eventueel op aangepast moet worden, mochten we ons huidige paard verkopen. Dus aanpasbaar in zoveel mogelijk manieren is wel wenselijk. Zadels zoals een Bates, Ideal, Wintec of boomloze modellen, daar heb ik geen voorkeur voor. Prestige, Hulsebos, Brandt vallen eigenlijk ook al af :') Daarin zit ik gewoon niet fijn.

Omdat het een flinke investering is en o.a. de Empire en het Patrick saddle relatief 'jonge' merken zijn, ben ik benieuwd naar ervaringen. Doen de zadels wat ze beloven, blijft het leer mooi en niet snel kaal, en in hoeverre is de service verlopen met je dealer? Ook hiervan is natuurlijk wel wat te zeggen. Daarnaast zou ik mijn zadel ook graag willen inruilen bij de dealer, gezien je op marktplaats tegenwoordig ook tig zadels tegenkomt in dezelfde prijsklasse..

Kortom, heb je een Empire, Patrick, Tribal Mono of anders wat ik zeer zeker moet proberen; laat weten waarom. Wat zijn de pluspunten of wat is je tegengevallen? Wie weet gaat mij dit helpen in de zoektocht naar een geweldig zadel :j

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:46

Als je Prestige niet fijn vindt zpu ik erreplus ook links laten liggen. Duurdere range prestige en erreplus zijn redelijk hetzelfde. Ook hier ervaring met tribal na een albion. Ik vind de tribal nog fijner voor de ruiter, ligt op paard net zo stabiel als de albion! Ben ook wel heel benieuwd naar empire!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:07

Ik heb sinds mei 2019 een Patrick saddle en ben er zo ontzettend blij mee!

Mijn paard is echt flink verbeterd sinds we zit zadel hebben en ik kan zelf veel beter zitten door de smalle twist van het zadel.

Het keer blijft tot nu toe erg mooi.

Afbeelding

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:41

Fairfax geen optie?
Goed aanpasbaar.

Mijn paard is ook rond geribt, dipje bij de beugel riem haken en bij lopen komt dat ook omhoog.

Ik heb de goedkopere broer ervan, maar valt zeker niet onder b of c merk.
Fairfax heeft ook n prettige zit.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 16:12

Goed om te horen! Het is een flinke investering, dus ik hoop ook echt dat het leer ook gewoon mooi blijft. Zag onlangs een zadel van een jaar oud, waarvan het leer onder de singelstoten gewoon helemaal kaal was :( . Was toch ook een zadel rond de 3000,-, dus eigenlijk bizar dat dat mogelijk is. Ik ben in ieder geval zo'n muts die daar niet mee akkoord gaat haha.

Ferera schreef:
Ik heb sinds mei 2019 een Patrick saddle en ben er zo ontzettend blij mee!

Mijn paard is echt flink verbeterd sinds we zit zadel hebben en ik kan zelf veel beter zitten door de smalle twist van het zadel.

Het keer blijft tot nu toe erg mooi.

[ [url=m/SS0wWY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 16:14

maralyn schreef:
Fairfax geen optie?
Goed aanpasbaar.

Mijn paard is ook rond geribt, dipje bij de beugel riem haken en bij lopen komt dat ook omhoog.

Ik heb de goedkopere broer ervan, maar valt zeker niet onder b of c merk.
Fairfax heeft ook n prettige zit.


Nee, die vind ik dus echt niet mooi en hoor ook verschillende verhalen over de kwaliteit.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:37

Ik heb mijn een empire springzadel nu 2,5 jaar. Daarmee is het natuurlijk nog steeds een jong zadel.
Ben happy met de kwaliteit. Ziet er nog uit als op de dag dat ik het kocht.
Service is goed. Mag het zadel eerst testen voor je definitief over gaat tot aankoop. Eerste controle na een maand is gratis.
Ben aan het overwegen om nu ook voor een empire dressuurzadel te gaan.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:34

waarom niet weer een Albion maar een nieuwer model?

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 15:55

SBravour schreef:
waarom niet weer een Albion maar een nieuwer model?


Sluit ik ook niet uit hoor! Maar wil toch ook kijken waar er ruimte zit om mijn paard nog fijner onder me te laten bewegen. We gaan gewoon wat verschillende zadels proberen

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:18

Ik ben van Albion naar Patrick gegaan maar vind het echt een wereld van verschil, het proberen waard hoor! Mijn merrie heeft veel meer schoudervrijheid en ikzelf zit veel beter door de hele smalle twist.

Een vriendin heeft een Empire zadel en die is ook ontzettend blij met het zadel (had voorheen een paard wat weleens staakte; steigeren, maar sinds het Empire zadel niet meer voorgekomen).

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 21:24

Nou, zadelmaker is geweest en het Patrick zadel stak er met kop en schouders bovenuit. Het nieuwe model met de high head plate, alleen moet er even naar de leverancier worden gebeld omdat mijn paard vrij breed is en we een aanpassing op de boom willen. Hij heeft nml niet de schoft wat je bij dit model zadel eigenlijk zou verwachten. I.p.v. hoge schoft en lang en rank paard. Heb ik een kleine, brede pownie die dus wel een flinke schoftlift maakt. Op stand is hij zoveel anders dan onder het zadel, dat het even puzzelen was.

Anatomica kwam hij wel mee weg, maar zat ik echt niet lekker in. Nieuwe model Passier verraste me; mooi zacht zadel, netjes afgewerkt en zat niet zo los als dat ik dacht. Maar de Patrick zat zoveel meer in balans, dat ik de Tribal niet eens meer ga proberen.

Empire lijkt me nog steeds fijn. Maar met de betreffende fitter die ik wil, is helaas slecht contact te leggen. Na meerdere bel en mailmomenten, helaas weinig respons of er wordt gezegd iets uit te zoeken en vervolgens hoor ik niets meer. Voor dat geld helaas niet de service die ik verwacht, dus dan kies ik voor vertrouwen en service van mijn eigen fitter. Er moet nog eea worden uitgezocht, maar hopelijk kan het zadel volgende week besteld worden.

Anoniem

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:57

Bij wie heb je hem getest? :)

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 00:38

bobje26 schreef:
Bij wie heb je hem getest? :)


Van Rijs heb ik al jaren naar tevredenheid. En ik ben niet bepaald de makkelijkste klant en dan ook nog met een niet al te makkelijk paard haha. Leuke uitdaging dus

Anoniem

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:07

Ah! Ja Van Rijs ben ik ook altijd mega tevreden over, helaas woon ik niet meer in de regio voor hem.
Ik zit zelf weer te orienteren na een hoop zadel drama dus ik vond het fijn om te lezen dat jij ook 'moeilijk' bent haha.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:29

Nog even spannend dus voor het Patrick zadel.

Ik had precies hetzelfde met zadelpassen, meerdere goede zadels erop gehad en toen eenmaal op het Patrick zadel was ik direct verkocht.... ondanks de prijs :')

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 16:50

Ferera schreef:
Nog even spannend dus voor het Patrick zadel.

Ik had precies hetzelfde met zadelpassen, meerdere goede zadels erop gehad en toen eenmaal op het Patrick zadel was ik direct verkocht.... ondanks de prijs :')


Ja echt he! Vanmorgen nog een rondje gedaan met het testzadel en weer dat heerlijke gevoel. Kan niet wachten tot mijn eigen zadel er is, want daaronder zou hij nog fijner moeten lopen Ik ben fan haha

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 16:51

bobje26 schreef:
Ah! Ja Van Rijs ben ik ook altijd mega tevreden over, helaas woon ik niet meer in de regio voor hem.
Ik zit zelf weer te orienteren na een hoop zadel drama dus ik vond het fijn om te lezen dat jij ook 'moeilijk' bent haha.


Ze zitten iedere vrijdag op locatie in Bodegraven. Of is dat te ver rijden voor je?

Anoniem

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:32

Ja, ik sta vlak bij Alkmaar.. Al ben ik bereid Nederland over te rijden voor een passend zadel hahaha!

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 17:26

Even een update voor de geïnteresseerden; het Patrick zadel is gisteren afgepast. Paard liep er super enthousiast onder weg en ik zat gelijk heerlijk. Heel blij mee :D

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:47

Hee wat fijn!

Mijn zadel is vorige week breder gemaakt met de pers, mijn paard is flink gegroeid in bespiering in het jaar dat we het zadel hebben.

Ben benieuwd naar je zadel, heb je een foto ?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:50

Ik had een empire, opzich prima maar paste niet helemaal lekker voor de ruiter en voor T paard wast zo zo.

Ik heb nu een Schutte aan laten meten, deze is perfect! Korte kussens, ook een iets weke rug.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:24

Ferera schreef:
Hee wat fijn!

Mijn zadel is vorige week breder gemaakt met de pers, mijn paard is flink gegroeid in bespiering in het jaar dat we het zadel hebben.

Ben benieuwd naar je zadel, heb je een foto ?


[img]
Afbeelding
[/img]

[img]
Afbeelding
[/img]

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Ervaringen Empire, Patrick zadel of ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:49

Dat is zowat een kopie van een custom zadel.
Slim hoor, van Van Rijs.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:08

Mooi zeg! Lijkt op die ik heb alleen ik heb met glitters :D

Padoertje schreef:
Ferera schreef:
Hee wat fijn!

Mijn zadel is vorige week breder gemaakt met de pers, mijn paard is flink gegroeid in bespiering in het jaar dat we het zadel hebben.

Ben benieuwd naar je zadel, heb je een foto ?


[ [url=[img]m/vL5j76.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/img]

[ [url=[img]m/uEUj8i.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:34

Nielojram schreef:
Dat is zowat een kopie van een custom zadel.
Slim hoor, van Van Rijs.


Haha ik vond het meer een Frank Baines qua model... :)
Is het een eigen merk van van rijs, patrick saddle?