HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:59

Kent iemand dit?
https://www.lovelance.nl/HooKilPenn

Mij spreekt het wel aan omdat ik weleens met touwhalster rijd, en het dan makkelijk is als je ook veilig kan aanbinden...
Of hoe doen eventueel anderen dit?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:15

Kende dit niet. Maar eerlijk ik zou daar niet voor kiezen. Als paard zich dan daadwerkelijk lostrekt loopt het wel zonder halster en in paniek is het mss niet meer zo makkelijk te vangen/of loopt zelfs weg.

Ik zou eerder een hennep strotouwtje in mijn jaszak stoppen, en die gebruiken om het touw aan vast te maken. Die breken wel bij teveel druk, en dan heeft je paard in elk geval nog wel een halster met rope om.
Ik had bv op wedstrijden altijd zon henneptouwtje bij me. Als ik paard dan even aan de trailer moest aanbinden deed ik dat aan dat touwtje ipv het oog van de trailer.
Laatst bijgewerkt door rina op 14-01-20 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:16

Daar heb je wel een punt ja

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:20

Citaat:
Bedenk wel: Het touw van een touwhalster is ijzersterk, het breekt niet als een paard er mee blijft of gaat hangen, het touw kan gaan snijden. Laat het halster nooit om in de wei, paddock of stal en zet hem er ook niet mee vast, ook niet in de trailer en zelfs niet met de HooKillPenn. Het gebruik van een touwhalster is voor eigen risico.


Zij raden het zelf af om je paard ermee vast te zetten :)
Zou het gewoon niet doen

Anoniem

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:21

Oh dat stond er eerst volgens mij niet bij haha.
Maargoed, feit dat ik ook geen paard wil dat los loopt zonder enige optoming is al genoeg.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:34

Kun je zelf je touwhalster knopen? Dan zou je er voor kunnen kiezen om een metalen ring onder aan de lus en bij de keelriem mee te knopen. Dan klik je onderaan je halstertouw vast en de keelriem knoop je aan de ring ipv aan de lus en is dat je breekpunt.

Overigens ken ik er genoeg die hun paard aan een touwhalster vastzetten met het idee: de clip van het halstertouw breekt.
Mijn ervaring bij hangen is dat of inderdaad de clip van het touw breekt of de clip bij de keelriem aan een gewoon halster. Maar goed, ik gebruik geen touwhalster om vast te zetten.
Maar dan moet je dus wel een simpel halstertouw gebruiken dat ook daadwerkelijk breekt en niet een leadrope met goede clip, want die breekt niet zo makkelijk.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:49

Kende het niet. Mijn paarden staan eigenlijk nooit vast. Ze staan gewoon stil met opzadelen en poetsen etc.
Behalve in de trailer maar daar hebben ze ieder een eigen halster voor.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:55

Ik zou dit niet gebruiken, volgens mij schiet die lus zo van dat haakje als het paard even met het hoofd langs de benen schuurt. Vastzetten aan touwhalster doe ik altijd, maar dan met het touw door een klim-acht. Geeft weerstand maar als paard gaat trekken geeft het touw gewoon mee.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:02

Om je paard vast te zetten gebruik ik heel graag de equi ping ! Die hangen hier standaard aan de wasplaats. Ik zet ze eigenlijk altijd met een ‘gewoon’ halster vast, maar het komt idd wel eens voor dat het touwhalster al om is en ik iets vergeten ben te pakken :o en dan kan ik ze zo toch even veilig wegzetten.

Ik ben ze gaan gebruiken omdat ik hier een paar trauma hangers heb, die altijd probeerde of ze konden hangen. Halstertouw aan de paal, clip aan de equiping en de equiping vervolgens aan het halster op het lichtste verzet. Zo hebben ze uiteindelijk geleerd dat hangen geen zin heeft, omdat ze voor het daadwerkelijke hangen al los waren.

Hele fijne, dergelijke dingen die lang meegaan, en ik gebruik ze overal voor !

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:06

ik gebruikte een soortgelijke klip voor mijn paniekomnixhanger, die kon ineens gaan hangen nergens om en resultaat was altijd dat ie los kwam, halster kapot of touw. En daarmee heeft ie wel geleerd vast te staan, nu hangt ie niet meer en kan ik hem eigenlijk overal gewoon met de paardenknoop vastzetten.

maar ik zet hem altijd aan gewoon halster vast, geen touwhalster, als ik op pad ga heeft ie wel touwhalster onder zijn hoofdstel maar dat is als ik bv tussendoor af moet stijgen voor iets (ff plassen of ff rusten of iemand helpen, al 2a in het bos iemand tegengekomen die naar was geworden) dan heb ik als halstertouw een van mijn teugels, rij western dus die zijn lang en met clip. Gaan we ergens echt lunchen en hij moet vast staan heb ik in mijn zadeltas gewoon halster en halstertouw, want dan gaat hoofdstel ook af, maar dan heeft ie nog wel touwhalster aan zodat ie bij op en aandoen hoofdstel niet weg kan.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:14


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:14

Voor
Mij zou het alleen gaan om een pauze tijdens een buitenrit.
Op stal ben ik er toch bij en pak ik bijna altijd een normaal halster.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:22

Heb ook een heel fijn halster van Kraemer met klittenband. Neem ik altijd mee op de koets. Rond de neus en achter de oren klittenband die je supersnel over het gewone hoofstel om aan kan doen teugels geven zo ook geen probleem. Kun je ze onderweg veilig vastzetten. Was iets van rond de 15 euro.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:26


Anoniem

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:28

Aan een ring wel ja.
Maar die hebben we niet.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:36

Ik heb voor de graaskorf van mijn pony, die een extra keelriem heeft er meerdere sleutelringen aan de halsband/nekriem zitten als breekpunt.
Als hij vast komt te zitten gaat dat los, al twee keer is hij zo los gekomen! *\o/*

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:43

Ik heb wel al slechte verhalen over die equiping gelezen. Dat ze te snel opengaan.

Gewoon een strotouwtje, zon ouderwetse van hennep, in je zak stoppen. veel makkelijker en neemt ook niet zoveel ruimte weg. En is zelfs te gebruiken als er geen aanbindogen in de buurt zijn :D :+

Citaat:
De HooKilPenn is een sluitlus speciaal gemaakt voor touwhalsters.
Ontworpen om het touwhalster gemakkelijker om te kunnen doen. Daarnaast is het een breekpunt wanneer er veel kracht op het touwhalster komt te staan.


Vind die advertentie overigens eigenlijk wel briljant. Een sluitlus als breekpunt als er teveel kracht op komt te staan. Je mag alleen je paard er niet mee vastzetten. Ehhmmmmm als je zelf je paard vast hebt ben je dat breekpunt ook niet nodig. Of kan er hier iemand harder trekken dan een paard? en die tegenhouden als het begint te trekken :')

Anoniem

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:49

We hebben op stal wel van die oranje stro touwtjes.
Dus dan is dat de kortste klap.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:32

Anoniem schreef:
We hebben op stal wel van die oranje stro touwtjes.
Dus dan is dat de kortste klap.


Denk erom wel hennep pakken, geen nylon. Het breekpunt van nylon is ook veel te hoog.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:34

Die nylon touwtjes zijn aardig glad, hangt ervanaf hoe je ze knoopt, maar veel gewone knopen gaan onder spanning glijden en dan gaat touwtje ook los.

Anoniem

Re: HooKilpenn: veilig aanbinden touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:23

Zou niet weten hoe ik een hennep touwtje herken.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:35

Anoniem schreef:
Aan een ring wel ja.
Maar die hebben we niet.


In principe kan je de equi ping overal gebruiken, je zet hem tussen je halster en je touw... precies zoals je met het stro touwtje ook zou doen.

Zelf gebruik ik hem ook zo op buitenrit

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:48

rina schreef:
Ik heb wel al slechte verhalen over die equiping gelezen. Dat ze te snel opengaan.

Gewoon een strotouwtje, zon ouderwetse van hennep, in je zak stoppen. veel makkelijker en neemt ook niet zoveel ruimte weg. En is zelfs te gebruiken als er geen aanbindogen in de buurt zijn :D :+

Citaat:
De HooKilPenn is een sluitlus speciaal gemaakt voor touwhalsters.
Ontworpen om het touwhalster gemakkelijker om te kunnen doen. Daarnaast is het een breekpunt wanneer er veel kracht op het touwhalster komt te staan.


Vind die advertentie overigens eigenlijk wel briljant. Een sluitlus als breekpunt als er teveel kracht op komt te staan. Je mag alleen je paard er niet mee vastzetten. Ehhmmmmm als je zelf je paard vast hebt ben je dat breekpunt ook niet nodig. Of kan er hier iemand harder trekken dan een paard? en die tegenhouden als het begint te trekken :')


Door het gebruik van de HooKilPen creëer je inderdaad een breekpunt. Dit kan nodig zijn als bijvoorbeeld het paard toch eens vast komt te zitten met het touwhalster. Het zal echt niet zomaar breken als je je paard vast hebt of tijdens de training natuurlijk.

Wij raden het vastzetten alsnog af, het blijft 6 mm touw wat achter de oren en over de neus zit.
Het voordeel is wel dat de HooKilPen recyclebaar is, mocht hij breken kun je ervoor kiezen om de haak op te sturen en deze sturen wij dan weer door naar de fabrikant.
We moeten als bedrijf heel voorzichtig zijn met wat we schrijven. Wij vinden het gewoon niet verstandig om een paard vast te zetten met touwhalster en willen dus ook niet beloven dat dit ineens gemakkelijk kan met de haak.

Maar we verkopen de haak niet omdat het een breekpunt moet zijn.
Wij hebben de HooKilPen voornamelijk nog verkocht aan mensen die door lichamelijke problemen moeite hebben met de lus van het touwhalster dichtknopen. We zijn hiervoor op zoek gegaan en kwamen de HooKilPen tegen.
Hiermee zijn deze mensen geholpen en is de handeling om het touwhalster om te doen veel gemakkelijker en sneller.

Wil je je paard toch graag vastzetten tijdens een buitenrit bijvoorbeeld dan is dat echt voor eigen risico, een zadeltas met stalhalster is misschien de beste optie.

Edit:

Persoonlijk zet ik mijn paarden op de poetsplaats met stalhalster, soms wel met een touwhalster, maar ik heb mijn paarden altijd vaststaan aan een Idolo Tether Tie en een 12 mm leadrope (dikker glijdt niet goed is mijn ervaring)
Misschien dat dit nog een optie is? Als het paard echt gaat hangen dan glijdt de leadrope door de Tether Tie heen, bij gewoon een beetje bewegen voelt het paard weerstand. Deze verkoop ik niet, maar weet dat Divoza en Kramer ze bijvoorbeeld verkoopt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:30

lovelance schreef:
Maar we verkopen de haak niet omdat het een breekpunt moet zijn.
Wij hebben de HooKilPen voornamelijk nog verkocht aan mensen die door lichamelijke problemen moeite hebben met de lus van het touwhalster dichtknopen. We zijn hiervoor op zoek gegaan en kwamen de HooKilPen tegen.


Doe jezelf dan een lol en verander de beschrijving dan naar perfect voor diegene die moeite heeft met de knoop van een ropehalster. Zoals het er nu staat creëert het en verwarring en het geeft niet echt een professionele indruk van de shop.


lovelance schreef:
Door het gebruik van de HooKilPen creëer je inderdaad een breekpunt. Dit kan nodig zijn als bijvoorbeeld het paard toch eens vast komt te zitten met het touwhalster. Het zal echt niet zomaar breken als je je paard vast hebt of tijdens de training natuurlijk.


Als je het paard niet met die HooKilPen mag vastzetten waarvoor ben je dan een breekpunt nodig?? Als ik mijn paard vasthoudt ben ik echt geen breekpunt nodig, ik ben nl op zeker niet sterker dan mijn paard.
Ik ben het met je eens dat je een paard niet met een ropehalster vast moet zetten. En dat doe ik dus ook zeker niet. Dan schuif ik het normale stalhalster over het ropehalster als ze die al om hebben. En wat ik in mijn eerste post al aangaf, met die HooKilPen heb je ook nog dat als ze zich dan lostrekken dat ze zonder halster of wat dan ook rondlopen. Imo moet een breekpunt dus nooit in of aan het halster zitten maar altijd aan het einde van het touw waar je ze vastzet. Ik zou op de site er dus mooi een snelsluiter speciaal voor mensen die moeite hebben een gewoon ropehalster dicht te maken. Daar is hij dan wel weer ideaal voor.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:53

TS: de oranje touwtjes zijn nylon, kunststof dus. Voelen glad. Deze kom je het meest tegen. Oersterk!
De gelige zijn veel meer ruw en echt touw-/ haar-achtig, dat is dus hennep. Ook sterk, maar breekt eerder.